skoro na spectrumie i amstradzie nie bylo sprzetowych spriteow, a w grach wykorzystywano softwareowe. o ile dobrze pamietam to na spectrumie nie bylo tez grafiki znakowej tylko ekran graficzny. a mowi sie ze z80 jest wolniejszy od 6502 ( co jest prawda ). wiem ze byl taktowany 3.5 MHz ale to mialo tylko zniwelowac roznice.

to dlaczego tak rzadko wykorzystywano sprite'y softwareowe( nie grafika na znakach ) w atari.

2

a my na to Amauroter

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

3

w wiekszosc gier na Atari wystepuja sprity programowe (softwarowe)

same sprity to w wiekszosci stare gry z wczesnych lat 80-tych

sprity programowe - moga byc na grafice lub na znakach, na znakach ciut wolniejsze i trudniejsze w realizacji, ale dostajemy 5-y kolor

sprity softwarowe:
pooyan, misja, fred, amauorte, head over heels, draconus, blinky scary school, matterhorn, gyruss, black lamp, dyna blaster, commando, deathland, feud, technus, smus, transmuter, starquake, spy vs spy, operation blood, special forces, one on one, mouse trap, lode runner, lemmingi, mario bros, joust, cavernia ...... itd

w wielu z nich glowny bohater jest na spritach sprzetowych, reszta sprity softwarowe

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

4

najleposzy engine spritow programowych mial chyba zybexior.

5

a tam gadasz w/g mnie Pong:)

gep/lamers^dial

6

Speccy ma więc MHz, ale rozkazy zajmują dużo więcej cykli - do 11. Na 6502 zwukle 2-3 cykle, dlatego Atarka jest szybsza
Ale to chyba wszyscy wiedzą..

7

najleposzy engine spritow programowych mial chyba zybexior.

a po mojemu to amaurote

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

8 Ostatnio edytowany przez qbahusak (2014-02-06 01:34:17)

Amaurote ma przede wszystkim grafikę. Grafika jest dobrana/dorobiona do sprajtów. Sprajty przesuwają się w poziomie co bajt - 8 piksli; animacja to niweluje i tego nie widać; Sprajty podczas rysowania zapamiętują tło w listach dynamicznych; Sprajty rysowane są poziomo liniami, co zwiększa czas potrzebny do ich narysowania. W oryginalnym amaurote w najbardziej wewnętrznej pętli był jeden niepotrzebny rozkaz wykonujący operacje logiczne pomiędzy sprajtem, tłem a maską sprajta.

Z80 mimo wszystko jest szybszy od 6502 w regularnych (kompilat z języka wyższego poziomu) zastosowaniach; jednak stosując triki na 6502 oraz niepublikowane rozkazy można osiągnąć wydajność Z80 mimo dwukrotnie szybszego zegara Z80. Dlaczego? Dlatego, że 6502 mimo, że jest stricte 8-bitowym procesorem (jedyne 16bitowe operacje to adresowanie pamięci), a Z80 ma operacje 16 bitowe na danych( np indeksowanie 16 bitowe), to właśnie 6502 ma rozkazy wykonywane w max siedem cykli, a średnio cztery-pięć, a Z80 w kilkanaście do ponad dwudziestu.

Dobrze napisany kod maszynowy raz będzie szybszy tu, a raz tu. Kompilat praktycznie zawsze będzie szybszy na Z80.

Co do pytania - Atari 2600 praktycznie wykorzystywało tylko sprajty sprzętowe do akcji gry. W grach przeportowanych z A2600 na AXL/XE było podobnie; jednak nowoczesne gry wymagały więcej ruchomych obiektów i sprajty programowe były jednym z rozwiązań. Wiele polskich (i nie tylko) gier szło w kierunku sprajtów software'owych ze względu na zadowalającą szybkość procesora i atrakcyjność rozrywki.

9

Żeś temat świeży odkopał, masz w nagrodę:

http://www.trophyawards.com/images/specialty_img/shovel2.jpg :D

Ale dobrze, ten jest akurat pożyteczny :)

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

10

zacny wątek,
nie sądziłem że na małym Atari stosuje się softwarowe sprite.
no i fajnie wiedzieć że Z80 nie był taki zły jak kiedyś o nim pisano.

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

11

Mając Atari spektrumowcom zawsze zazdrościłem wbijania poleceń kombinacją klawiszy i podkolorowywania atrybutami - gdyby Atari miało taki hires...

___
Press play on tape...

12 Ostatnio edytowany przez Fox (2014-02-07 12:05:15)

qbahusak napisał/a:

stosując (...) niepublikowane rozkazy można osiągnąć wydajność Z80

Jakiś przykład?

qbahusak napisał/a:

6502 ma rozkazy wykonywane w max siedem cykli, a średnio cztery-pięć

Jak kiedyś robiłem statystyki z Atari800, to wychodziło mi, że raczej trzy-cztery.

maw napisał/a:

podkolorowywania atrybutami - gdyby Atari miało taki hires...

VBXE ma.

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE