Stacje DD (80ścieżek dwu-głowicowe także te 5,25`) nieważne z jakiego kompa wyrwane, chodzą w CPC bez żadnych czarów z tym że bez zmiany ROMa na ParaDos CPC widzi tylko jedną głowicę i 40ścieżek. Czyli dorabiając sobie przełącznik stron/głowic wykorzystasz połowę pojemności każdej strony dysku, a to jest ok 180KB na stronę czyli tyle ile oryginalne dyski do CPC. A po zmianie ROMu rozpoznaje także formaty ponad 700KB na dysku i nie trzeba w tym celu przełączać stron.
Ze stacjami HD jest trudniej bo trzeba je skłonić by zachowywały się jak DD, a w jednych wystarczy korzystać z dysków DD lub z HD ze zaklejonymi dziurkami, w innych stacjach HD są do tego jakieś zworki, albo trzeba jakieś piny zwierać na taśmie/kablu, a w jeszcze innych nie zadziała żaden z tych sposobów. Stosowne sprawdzone lub już przerobione że działają z CPC łatwo kupić na ebay, lub od martin381 o którym wspomniałem wcześniej. Wraz z odpowiednimi kablami/przejściówkami i/lub ROMami. Takie kable do zewnętrznych stacji zwykle mają przełącznik stron (przydaje się do czytania starszych formatów) oraz przełącznik ABBA czyli która z dwóch stacji jest A a która B, bo CPC zwykle lubi odpalać gry z A. A są tacy co chcą zachować sobie możliwość korzystania ze stacji 3` mimo dokupienia 3,5`.
Osobiście za CPCDiskXP nie przepadam (źle przegrywa pliki tekstowe choć do gierek czy demek to mało ważne), wolę MenageDSK ale ten w starszych wersjach (krążą jeszcze po sieci) przegrywa tylko miedzy plikami dsk a PC (dobre dla emulatorowców) i nie umiał jeszcze nagrywać dsk na fizyczne dyskietki w podłączonej do PC stacji. W tym także na 3` jeśli podłączysz to do PC. Jednak stosownych kabelków w sprzedaży nie widziałem a jak ktoś robi sam to niech nie myli napięć +5V i +12V bo stacja 3` ma odwrotnie niż 3,5`.
Co do kabli które łączą CPC i PC przez złącza drukarki by przesyłać dane, to nie korzystałem bo zniechęciłem się do takich pomysłów gdy jeszcze miałem Amigę i łączyłem takim kablem CPC z Amigą i wychodziło strasznie dużo błędów. Dlatego czekam aż Duddie zrobi kabelek PC USB <-> CPC Expansion Port. Choć współcześni zapaleńcy nie żałują kasy na HxC floppy emulator lub wynalazki typu CPC-IDE by przenosić soft na kartach SD lub CF.
Co do zabezpieczeń, to po sieci krążą praktycznie wyłącznie złamane gry często z nieśmiertelnościami. A prawdziwe oryginały zwłaszcza nowsze bywają kłopotliwe w przegraniu. Ale trudniejsze do przegrania są sprzedawane przez polskich piratów którzy wymyślili sposób by niektóre ścieżki miały sektory nagrane w innej kolejności, a kopiery kopiują je w standardowej. Co rozpoznają loadery które po uruchomieniu same swój kod zmieniają setki razy nim ujawnią adres startowy kolejnych plików, przez co dłubacze dyskietkowi nigdy tego nie złamali. W czasach przed internetowych krążyły legendy że najnowsze Discology których nikt jeszcze nie miał, potrafią to skopiować. Ja jednak by korzystać z tak zabezpieczonych dysków 5,25 dokupiłem sobie taką stację. ;) A w czasach internetowych już był łatwy dostęp do złamanych z dowolnego kraju. :)
Mniej rozbudowane gry (takie do maks 70-80KB) zwykle są zapisane plikami i można je przegrać i odpalić z dowolnego nośnika. I bez problemu nagrywać na jednej dyskietce po ileś gierek ile się zmieści. Tzn jeśli są już złamane a zwykle już są. :D Jednak te obszerniejsze (więc i często lepsze) trzeba kopiować ścieżkami, bo każdy jej fragment musi być na odpowiedniej ścieżce i sektorze. W praktyce to oznacza że przegrane na dyski o większej pojemności chodzą, ale blokują możliwość użycia reszty pojemności dyskietki, (i to nawet jak masz ROM ParaDos). Przynajmniej mamy je na tańszych dyskietkach 3,5` a nie 3`. Cóż stopniowo kolejne tytuły są przerabiane na wersje plikowe ale ciężko to znaleźć bo zwykle gry do ściągnięcia nie mają określone w jakiej są wersji. Co najwyżej wielkość pliku może to sugerować. :)
A jeśli ktoś woli zrobić niż kupować kable itp. http://www.cpcwiki.eu/index.php/DIY#Floppy_Drives
CPC AGA PSX Win7 - Wyznaję 8bitowy ekumenizm.