26

Może w kwestii wyjaśnienia. Tryb "turbo" dla pierwszych 64k polega na tym, że w te wspomniane bloki 16k wstawiasz dodatkowo (jakby równolegle) pamięć z karty. Wszystkie zapisy dokonywane przez procesor idą do obu pamięci: Atari oraz tej szybkiej na karcie, ale już odczyt robiony już jest tylko z pamięci karty. Stąd jest ten widoczny wzrost prędkości.

Tryb pracy karty ustawiasz już znanym Tobie rejestrem MCR $ff0080.
https://bitbucket.org/laoo/ptb/wiki/Mem … 0Registers 

Domyślnie po skonfigurowaniu rdzenia jest tam $ff, ale programowo możesz to sobie zmienić wpisując co tam chcesz (ale z głową :)). Jeśli chcesz mieć zgodność z 65c816adp to spróbuj wyłączyć bit od szybkich operacji wewnętrznych procesora wpisując do MCR wartość $ef. Na tym starym prototypie też powinno to działać i SysInfo dla tego trybu powinien wskazać Clock Multiplier na 0.997, a Overall w teście CPU Speed pokaże 336. Ważna informacja: MCR nie jest kasowany po resecie.

Pamięć liniowa będzie zawsze działać tak szybko jak jest możliwe.

27 Ostatnio edytowany przez Pin (2014-01-06 13:11:40)

Łoł, wstępnie zadziałało. Czyli można utrzymać zgodność "adaptera" dając możliwość programowego przełączenia. To jest to ;)

pasiu napisał/a:

Ważna informacja: MCR nie jest kasowany po resecie.

To akurat bardzo dobra i istotna informacja ;)


EDIT:

Pasiu - zobacz sobie Hightide (Pr0be). Niezwykle to wygląda na full dopale :D

EDIT:

Jedyne demo, które jak na razie ma problemy w "trybie" $FF0080=$EF to C-Drug. Dziwnie mi się rozsypuje, bo dobrze zaczyna ale bez msx i po jakimś czasie kisi się coraz bardziej aż do zwiechy. No chyba, że demo wykorzystuje nielegale (a tego nie pamiętam)

Kontakt: pin@usdk.pl

28 Ostatnio edytowany przez pasiu (2014-01-06 14:08:56)

High Tide dla ciekawych:
http://youtu.be/Hq3QQzTcO2k

Pinek, może być że coś nie będzie chodzić. Karta z uruchomionym 65c816 nigdy nie będzie ze wszystkim w 100% zgodna. Zawsze masz jednak 6502 na pokładzie w razie czego.

29

Trochę lepiej c-drug wygląda w trybie przyspieszonych operacji wewnątrz 65c816, niemniej jednak msx dalej cisza ;)

Może chodzi o tę drobną różnicę, którą to oto widać pod SysInfo, a jest to:

65c816:
Clock Speed: 1.769MHz
Clock multipliter: 0.997 (zadzwońcie po policję! :D )

6502c:
Clock Speed: 1.773MHz
Clock multipliter: 1

Kontakt: pin@usdk.pl

30

A jak to wygląda na zwykłej przejściówce 65c816adp? Nie mam akurat takiej pod ręką, więc sprawdź jak możesz na swoim xegs.

31

Pasiu,
fajne cacko, kiedy (i po wiela:) ) będzie dostępne?

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

32

Pin napisał/a:

65c816:
Clock Speed: 1.769MHz
Clock multipliter: 0.997

No właśnie, przyjmując, że to nie jest błąd pomiaru,... sam sobie zadawałem ostatnio takie pytanie: jeśli włączymy pamięć Atari dla całych tradycyjnych 64k i wyłączymy "szybkie operacje wewnętrzne", mimo tego procesor nadal będzie taktowany zegarem 16 MHz, prawda? A 16 MHz nie da się podzielić przez wartość całkowitą tak, żeby uzyskać 1,773446 MHz. Zatem nawet w takim "kompatybilnym" trybie będą niewielkie straty (0,3 % jeśli wziąć pomiar SI za dobrą monetę) wynikające z konieczności synchronizacji zegarów. Mylę się?

KMK
? HEX$(6670358)

33

Jeśli zegar jest 16MHz to mogłoby to wynikać właśnie z braku z synchronizacji. Wydaje mi się jednak, że przyczyna jest gdzie indziej, choć nie wiem gdzie. Proc na karcie Pinokia taktowany jest nie 16MHz a 14,187...MHz czyli wielokrotnością zegara Atari. Jest więc tu pełna synchronizacja.

A wiesz może jak te pomiary wyglądają dla zwykłego 65c816 podłączonego przez prosty adapter? Niektóre instrukcje 65c816 różnią się chyba ilością cykli w stosunku do 6502.

@Cyprian
Mam nadzieję, że już w tym roku. A cena? Sam nie wiem. Prototypy robiłem zawsze po 3szt., bo na więcej mnie już stać nie było. W produkcji "masowej" wyjdzie na pewno mniej.

34

pasiu napisał/a:

A jak to wygląda na zwykłej przejściówce 65c816adp?

Tak jak na 6502c. Teraz to właśnie widzę. (Starsza wersja SI - 2.21, o ile ma to znaczenie)

Kontakt: pin@usdk.pl

35

Ako funguju hry Aces of Aces alebo F15 na rapiduse?

ATARI 800XE - u1mb, pokeymax4, ramdisk hell led, ultra video 1.0 XE.
SIO2SD, SIDE3, sio2usb, sio splitter, dragon cart, lantronix mss-100, fujinet (lotharek), rverter, A8PicoCart, a8 pico sio, BT-100, XC12 (T2000), XC12 (SUPER TURBO, TURBO D), both with internal speakers. ATARI 800XE - 2xos (XL OS, Q-MEG), ATARI 800XE stock
my youtube channel

36

Może mieć znaczenie. Zobacz nowszą wersję.

Draco wygrzebałem właśnie z zakamarków swojej poczty zdjęcie z SI jakie kiedyś zrobiłeś jeszcze zanim dostałeś ode mnie kartę.  Tam też jest multiplier 0.997.

37

pasiu napisał/a:

Niektóre instrukcje 65c816 różnią się chyba ilością cykli w stosunku do 6502.

Nawet, jeśli tak jest to wspomniany C-Drug działa bez problemu na 65c816 ADP, a nie działa poprawnie w trybie "zgodnym" z ADP Rapidusa (tak sobie to nazwałem ;) )

Kontakt: pin@usdk.pl

38 Ostatnio edytowany przez drac030 (2014-01-06 17:05:25)

pasiu napisał/a:

Draco wygrzebałem właśnie z zakamarków swojej poczty zdjęcie z SI jakie kiedyś zrobiłeś jeszcze zanim dostałeś ode mnie kartę.  Tam też jest multiplier 0.997.

Czyli są to raczej błędy pomiaru. Ergo nie ma o czym mówić.

Dla porządku sprawdzę jeszcze jaki jest efekt synchronizacji 16 i 1,77 MHz.

EDIT: co do C-Drug, niektóre programy (np. MyDOS) przestają działać prawidłowo w obecności dodatkowej pamięci powyżej 64k (bo, o ile dobrze pamiętam, np. lda $FFFF,X gdy X>0 wypada w dodatkowym RAM-ie zamiast na początku tradycyjnego). Może to ta przyczyna?

KMK
? HEX$(6670358)

39 Ostatnio edytowany przez Pin (2014-01-06 17:06:47)

w1k napisał/a:

Aces of Aces

Sprawdzę to dziś ;)

@Draco - sprawdź, czy jesteś w stanie poprawnie odpalić C-Drug na Rapidusie. Chodzi o tryb $ff0080,$EF

Kontakt: pin@usdk.pl

40

U mnie dźwięk też jest skaszaniony.

41 Ostatnio edytowany przez Jacques (2014-01-06 17:28:14)

Na Tomahawk zerknijcie :)

42 Ostatnio edytowany przez drac030 (2014-01-06 18:22:29)

Sprawdziłem C-Drug na komputerze, gdzie jest 65C816 i dodatkowa pamięć, ale nie ma turbo. Dźwięk też skaszaniony - czyli psuje go obecność dodatkowego RAM-u. A raczej: 24-bitowa szyna adresowa, bo nawet gdyby nie było tam RAM-u, efekt byłby ten sam; ważne jest, że adresowanie się nie "zawija" do początku pamięci.

EDIT: co do "synchronizacji", nie ma różnicy, SI ciągle daje multiplier 0.997. W przypadku 65C816 taktowanego 1,77 MHz jest to czasami 0.997 a czasami 1. Zatem nawet jeśli jakaś różnica jest, jest minimalna.

KMK
? HEX$(6670358)

43

@Jacques - odpalił normalnie, pytanie tylko jak się tym lata. Można skróconą instrukcję choćby i do startu?

(wyląduje w stylu fristajl ;) )

Kontakt: pin@usdk.pl

44

drac030 napisał/a:

EDIT: co do C-Drug, niektóre programy (np. MyDOS) przestają działać prawidłowo w obecności dodatkowej pamięci powyżej 64k (bo, o ile dobrze pamiętam, np. lda $FFFF,X gdy X>0 wypada w dodatkowym RAM-ie zamiast na początku tradycyjnego). Może to ta przyczyna?

That's correct, but I fixed it:

http://atariage.com/forums/topic/194253 … try2477246

45

@Jacques - Tomahawk działa trochę szybciej, tak jak porównuję.

Ale jazda, sterowanie helikopterem na dwa Joy'e ;)- Szkoda tylko, że horyzont *ujowo zrobiony, ale lata się dość dobrze.

Kontakt: pin@usdk.pl

46

@Pin: a jak wrażenia z grania w Eidolon i Behind Jaggi Lines - tam o ile pamiętam, wyliczenia trwają do ramki - powinny być dokładniejsze po prostu. Przydał by się filmik ;)

Sikor umarł...

47

Mówisz - masz: http://www.youtube.com/user/psu65816

:)

Powszechnie wiadomo, że kamień potrafi myśleć. Na tym fakcie opiera się cała elektronika.

Terry Pratchett - Równoumagicznienie

48 Ostatnio edytowany przez Pin (2014-01-08 19:25:33)

Eidolon i Behind chodzi praktycznie płynnie. Gry są bardzo dobrze napisane, po prostu generują znacznie więcej FPS nie zmieniając innych cech gry. Grywalność znacząco wzrasta ... w zasadzie, to jak byś grał w nową grę ;)

Pozostaje Koronis Rift, ale w tym przypadku to ktoś by musiał ogarnąć kwestię porąbanego sio_loadera. To są właśnie skutki złego podejścia do tematu urządzeń zewnętrznych :P.

Nawet jedna z gier XXL'a nabrała tempa tylko co z tego, jak po "fire" 65c816 napotyka nielegal (o przepraszam, nieudokumentowany :D ) no i zabawa się zasadniczo kończy. Co za szkoda, bo trzeba było wykonać operację /delete/. ;)

EDIT:

Tomahawk:
Prawie udało mi się wylądować na autorotacji :D. Fantastyczny symulator! - na Rapidusie daje radę.

Joy1- przód/tył: moment obrotowy
przy prędkości minimalnej: lewo/prawo obrót
klawisze w/s - RPM rotora

Joy2 - przód/tył: nachylenie
lewo/prawo - kierunek lotu

nabieranie/wytracanie prędkości ustalane nachyleniem helikoptera, trzeba pilnować momentu obrotowego i wysokości, oraz horyzont, oraz RPM rotora :D

Nie widziałem jakkolwiek dobrego symulatora na 8-bit, o tym wiedziałem ale nigdy nie grałem, ale nawet teraz dobrze się w to gra. Przynajmniej na Rapidusie, choć w oryginale działa to niewiele wolniej z czego mi się wydaje. Tnx Jacques za temat o Tomahawk, bo chyba długo sobie jeszcze "polatam". Niekoniecznie po wizycie u Ju**** ;)

Ace of Aces
W oryginale kiszka, na Rapidusie różnic znacznych nie widzę.

@Pasiu - Faktycznie po uporządkowaniu tematu flesza i jego podstawki, oraz dodaniu dolnego ekranu do płyty głównej stabilność karty w zasadzie wynosi 100%. Zajebista rzecz!

-----------------------------------------

EDIT:

Nie mogę też odpalić Reditusa, który na 100% (jak praktycznie wszystko poza marginalnymi wyjątkami) działa na 65c816, a nie działa nawet w "trybie" $FF0080,$EF. Demo akurat ładuję z SIDE2 i ze sterownikiem side2.sys, lecz nie wydaje mi się by wyższe MemLo miało tu znaczenie, bo po przepaleniu w tych samych warunkach wspomnianego dema z 6502c program działa. Draco?? - Odpal to na swojej karcie z IDE+.

Draco, możesz mi podlinkować opis Simiusa do posta z paczem do IDE+ - PCB rev. C???

Kontakt: pin@usdk.pl

49

NeoTracker, instalacja na POKEY'a, w trybie dopalonym generował sample tak ze 4 oktawy wyżej. Jest potencjał, bo POKEY zabrzmiał jak Covox. Serio, tylko jak by Epij ogarnął tracker na taki config ;)

Kontakt: pin@usdk.pl

50

a solo flight?:)

http://a8.fandal.cz/detail.php?files_id=5361

http://a8.fandal.cz/files/images/games/s/solo_flight_-_second_edition.png

ATARI 800XE - u1mb, pokeymax4, ramdisk hell led, ultra video 1.0 XE.
SIO2SD, SIDE3, sio2usb, sio splitter, dragon cart, lantronix mss-100, fujinet (lotharek), rverter, A8PicoCart, a8 pico sio, BT-100, XC12 (T2000), XC12 (SUPER TURBO, TURBO D), both with internal speakers. ATARI 800XE - 2xos (XL OS, Q-MEG), ATARI 800XE stock
my youtube channel