Bo Jastrząb miał nowszy i trochę szybszy procek
Sokół, Panie kolego, Sokół.
Nie jesteś zalogowany. Proszę się zalogować lub zarejestrować.
Nowa obudowa dla 800XL - zostało 36 dni Niewiele ponad miesiąc do końca kampanii.
Zmarł twórca języka BASIC Zmarł Thomas E. Kurtz twórca języka BASIC
Zmiana serwera atari.area Serwis przeszedł właśnie ważną aktualizację infrastruktury
4th Atari ASCII Compo - wyniki Dostępne są już wyniki tegorocznego ATASCII Compo.
thing neo 1.60 Olivier Landemarre wydał nową wersję desktopu Thing.
atari.area forum » Scena - 16/32bit » Amiga vs ST(E)
Strony Poprzednia 1 2 3 4 5 Następna
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Bo Jastrząb miał nowszy i trochę szybszy procek
Sokół, Panie kolego, Sokół.
Słusznie - Sokół - Potulnie pokrywam się rumieńcem.
Cyprian czy mógłbym prosić o linka do tego wątku o magistralach, bo chętnie poczytam by się dokształcić.
Czy te 4o-kanałowe MODy to gra STE czy zwykły ST daje radę? Bo odkąd usłyszałem jak CPC na AY odtwarza SIDy to już nic mnie nie zdziwi. ;)
Czy pamięć ekranu w ST jest w stałym miejscu czy można sobie wyświetlać dowolny jej fragment?
Ano tak Blitter, zdaje się że nawet starszy ST ma jakiś mechanizm pomagający nakładać dane na pamięć ekranu co ułatwiało uwidaczniać sprajty. Nie znam szczegółów, ale jako Amstradowiec wiem że bezsprajtowe maszynki też sprajtami mieszały. :)
Adam - Przyznam że pierwszy raz słyszę by ST potrafił czytać dyski 880KB, zakładam że na stacjach DD a nie HD. A jakoś w Amigowym środowisku ten fakt nie jest znany. :)
Na Amie korzystałem troszkę z dysków DD formatowanych na 960KB. Były też sposoby by w stacji DD formatować na 1,1MB, ale z moich prób wynikało że ten ostatni format ma kupę błędów odczytu.
Wątek nazywa się "Falcon's 16bit bus myth - 32bit vs 16bit war".
Założyłem go by w praktyce zweryfikować legendę jakoby 'Falcon miał zwaloną szynę danych'. Zakładam że lergenda ta bazowała na fakcie że Falcona 16bitową szynę danych a A1200/A4000 i TT - 32bitową, więc F030 "powinien" mieć mniejszą przepustowość szyny.
Poniżej znajdziesz wyniki dla fabrycznych (niedopalonych, niemodyfikowanych) maszyn:
Read LW (MB/s) Write LW (MB/s)
Falcon 030/16, ST-ram 5.345 6.488
Amiga 1200, 020/14, Chipram 4.500 6.900
Amiga 4000, 030/25, Chipram 3.100 4.300
TT 030 32MHz, ST-ram 7.867 7.867
Cyprian czy mógłbym prosić o linka do tego wątku o magistralach, bo chętnie poczytam by się dokształcić.
Cały wątek oraz więcej testów tutaj http://www.atari-forum.com/viewtopic.ph … p;start=50
Czy pamięć ekranu w ST jest w stałym miejscu czy można sobie wyświetlać dowolny jej fragment?
W ST można zmieniać adres ekranu w krokach co 256 bajtów, w STe w krokach co 2 bajty.
zdaje się że nawet starszy ST ma jakiś mechanizm pomagający nakładać dane na pamięć ekranu co ułatwiało uwidaczniać sprajty.
Zwykłe ST ma wyłącznie CPU do obsługi duchów. W STe i MegaST jest od tego BLiTTER.
Przyznam że pierwszy raz słyszę by ST potrafił czytać dyski 880KB, zakładam że na stacjach DD a nie HD.
Stacja DD w ST czyta :) wystarczy sformatować dyskietkę na 75 ścieżek po 11 sektorów. Z tym że ST nie czyta Amigowego formatu dyskietek.
Czy te 4o-kanałowe MODy to gra STE czy zwykły ST daje radę? Bo odkąd usłyszałem jak CPC na AY odtwarza SIDy to już nic mnie nie zdziwi.
Zwykły ST tylko 4-kanałowe zagra z jakością 50kHz (chociaż na zwykłym jest już zauważalna praca procesora w wyższych częstotliwościach). Uważam, że na zwykłym jest sens robienia muzyki do 6 kanałów - wtedy idzie ok. 22kHz i to chyba rozsądny kompromis pomiędzy ilością kanałów i częstotliwością odtwarzania dźwięku (zwłaszcza na kompie, który i tak ma tylko 3 kanały).
Off-topic: czy można prosić o linki do materiałów nt. ogrywania SIDów na Amstradzie? (Z powodów poza-atarowskich, bo na ST i XL to już jest). Opis, przykłady, ew. kody źródłowe, jeśli nie są tajemnicą.
A czemu tylko 75 ścieżek a nie 80?
Skoro w przeciwieństwie do sterownika stacji w PC który nie przeczyta więcej niż 10 sektorów na ścieżce, w ST da się czytać 11, to tylko kwestią programu jest by czytał Amigowe dyski, może jednak nigdy takowy nie powstał stąd brak tej sensacyjnej wieści w świadku Amigi.
Co do magistrali to jakoś nie ma tam takich danych na jakie liczyłem. :(
Myślę że operacje na pamięci Chip w A1200 niezależnie od zastosowanego turbo nie przeskoczą operacji na Falconie, a może nawet na ST. Ale byłem ciekaw jakie Turbo trzeba mieć w A1200 by operacje na FastRAM dorównały gołemu Falconowi.
A popularne były karty ze samym Fastem oraz: 020/28, 030/28, 030/42, 030/50, 040/25 i 040/40MHz.
Tzw duże Amigi (3000/4000) nie były ani popularne ani specjalnie szybkie w porównaniu z tym jakie turboski ludzie mieli w A1200.
W Amigowym świadku powtarzano jak zaklęcie legendę o tym że Amiga cudna jest, bo ma magiczne kości specjalizowane odciążające procesor od zadań Audio/Video. Ale że te kości spowalniały procesor to mało kto chciał słyszeć. Tymczasem gry na ST z naście procent szybszym prockiem i bez takich magicznych kości wyglądały tak samo jak na A500. Bo powiedzmy sobie szczerze, kto miał czas liczyć czy na ekranie jest 16 czy 32 kolory w chwili gdy wymiatał w Mortal Kombat albo Lotusa? ;)
Jedynie dźwięk przypominał co to za maszynka. Ciekawie byłoby też porównać ślepą próbą czy dźwięk na 16bitach z STE jest lepszy od 14bit z Amy. Założyłbym się że w odpowiednich warunkach przy dostatecznie licznej grupie testowanych uszu. Wykrywalność lepszości byłaby żadna, lub co najwyżej w granicach błędu statystycznego. :)
Spotykane konfiguracje w A500 to zwykle 1MB RAM + Joystick + modulator, ewentualnie Monitor + 2,5MB RAM + druga stacja dysków. Turbo procki oraz twardziele to egzotyka. A jak to wyglądało w światku dużego Atari to nie mam bladego pojęcia. Słyszałem że łatwiej tam RAM rozszerzyć. I że od którejś wersji TOS można było stację HD wstawić. Ale jak było z rozpowszechnieniem tych lub innych rozwiązań to sam jestem ciekaw.
W A1200 twardziel już był standardem i monitor lub TV przez RGB. W kartach turbo było całe spectrum mocy, ale najczęstsze bo w ok 1/3 przypadków to była 030/50MHz. Natomiast we Falkonie słyszałem że były karty z 040 i 060 ale powszechniejsze było podkręcanie 2 lub 3 krotne + wiatraczki. Czy to prawda?
Czytałem że wysoką rozdziałkę z ST 640x400 ciężko było na nieoryginalnym monitorze wyświetlić (jakieś trapezokształtne zniekształcenia) i walczono z tym tak jak w Amach z przeplotem. A Falcona bez problemu do VGA się podłączało choć nie wszystkie tryby na tym wyświetlał. Podobnie było w A1200, można było ustawić by startował w trybie działającym na VGA, ale w trybie awaryjnym oraz większość softu i tak otwierała ekrany PALoskie wiec potrzebny był drugi wyświetlacz. :D
Czy Falcon ma długie nazwy plików?
No to ciekawe, że gra mody na AYu. Wiem ze w ST jest on jakiś lepszy plus mocniejszy procek i więcej pamięci niż w CPC. A na tym Amigowe mody przekonwertowane do Amstradowego Protrackera mimo że cieszą że wogóle są i dodają czaru i kolorów temu co CPC potrafi wybrzęczeć, to brzmieniem mocno odstają od Amigowych przetworników, nawet puszczone na Covoxie.
SID player na AY w CPC. Oczywiście nie ma filtrów i brzmi chropowato. Autor porzucił projekt zanim dopracował co się da, pozwalając by chętni to poprawili.
http://www.cpcwiki.eu/forum/demos/sid-p … n-cpc-128k
A czemu tylko 75 ścieżek a nie 80?
Skoro w przeciwieństwie do sterownika stacji w PC który nie przeczyta więcej niż 10 sektorów na ścieżce, w ST da się czytać 11, to tylko kwestią programu jest by czytał Amigowe dyski, może jednak nigdy takowy nie powstał stąd brak tej sensacyjnej wieści w świadku Amigi.
Oczywiście można, nawet więcej, 82-83 - zależnie od dyskietki, koledze się chyba trochę pomyliło
W Amigowym świadku powtarzano jak zaklęcie legendę o tym że Amiga cudna jest, bo ma magiczne kości specjalizowane odciążające procesor od zadań Audio/Video. Ale że te kości spowalniały procesor to mało kto chciał słyszeć. Tymczasem gry na ST z naście procent szybszym prockiem i bez takich magicznych kości wyglądały tak samo jak na A500. Bo powiedzmy sobie szczerze, kto miał czas liczyć czy na ekranie jest 16 czy 32 kolory w chwili gdy wymiatał w Mortal Kombat albo Lotusa? ;)
Nie jest tak pięknie. I mówię to jako STkowiec. Gry na ST były zazwyczaj biedniejsze od ich Amigowych odpowiedników - np. niższy framerate. Widać to np. w Lotusie. Co nie oznacza że dobrze napisana gra nie wymiatała i na ST i na Amidze :)
Jedynie dźwięk przypominał co to za maszynka. Ciekawie byłoby też porównać ślepą próbą czy dźwięk na 16bitach z STE jest lepszy od 14bit z Amy. Założyłbym się że w odpowiednich warunkach przy dostatecznie licznej grupie testowanych uszu. Wykrywalność lepszości byłaby żadna, lub co najwyżej w granicach błędu statystycznego. :)
ST ma 8 bitowe przetworniki, teoretycznie można na nich zrobić 14kHz jak na Amidze i ktoś chyba nawet to zrobił, ale jakoś szeroko się to nie przyjęło
Spotykane konfiguracje w A500 to zwykle 1MB RAM + Joystick + modulator, ewentualnie Monitor + 2,5MB RAM + druga stacja dysków. Turbo procki oraz twardziele to egzotyka. A jak to wyglądało w światku dużego Atari to nie mam bladego pojęcia. Słyszałem że łatwiej tam RAM rozszerzyć. I że od którejś wersji TOS można było stację HD wstawić. Ale jak było z rozpowszechnieniem tych lub innych rozwiązań to sam jestem ciekaw.
W STE RAM jest w formie modułów SIMM, można bez problemu rozszerzyć do 4MB. W ST nie jest tak różowo. Co do stacji HD, to wymaga to modyfikacji sprzętowej której trudność zleży od kontrolera(WD1772 lub AJAX) który jest na płycie.
Czytałem że wysoką rozdziałkę z ST 640x400 ciężko było na nieoryginalnym monitorze wyświetlić (jakieś trapezokształtne zniekształcenia) i walczono z tym tak jak w Amach z przeplotem.
Nic mi o tym nie wiadomo. ST-HIGH można bez problemu uzyskać na typowym monitorze VGA.
Czy Falcon ma długie nazwy plików?
Domyślnie nie, ale można odpalić inny (kompatybilny z TOSem) system operacyjny: Magic lub MiNT, i tam można używać długich nazw. Działają też na ST :)
14bitowy dźwięk z Pauli a 14MHz to zupełnie inne parametry. Coś ci się chyba pokręciło. I pierwsze słyszę o 8bitowych przetwornikach na ST. Czemu nigdzie o tym nie wspomniano przez tyle lat? Czy ten YM czy jak się tam zwał ten poprawiony AY w ST ma w sobie takie cuda? No bo STE ma przetworniki 16bit.
Przepraszam, oczywiście z przetwornikami chodziło o STE. No i oczywiście chodziło o 14bit :) STE ma przetworniki 8bit, dopiero Falcon ma 16bit.
ten wątek to całkiem jak komedia pomyłek :D
Tak nawiasem mówiąc, wkrótce będzie dostępna świetna rzecz do A500:
http://www.vesalia.de/e_aca500.htm :)
Oprócz takich ficzerów jak szybszy procek, dodatkowy RAM, obsługa CF (z bootowaniem), można także podłączyć do tej karty turbo z A1200 (np. Blizzard IV działa ;) ) i mocno dopalić A500. Choć wtedy to już niezła choinka z tego powstanie ;)
Jak wkrótce, jak można kupić tam już :)
Tak wkrótce, na razie jest preorder :P
This product is currently not available (ETA: December 12, 2013).
To jest trochę jak podłączanie spoilera do traktora ;)
Dlatego Blizzarda bym zostawił w A1200, ale sama ACA500 to świetne rozwiązanie do zabawy z A500 :)
ZbyniuR,
A czemu tylko 75 ścieżek a nie 80?
Skoro w przeciwieństwie do sterownika stacji w PC który nie przeczyta więcej niż 10 sektorów na ścieżce, w ST da się czytać 11, to tylko kwestią programu jest by czytał Amigowe dyski, może jednak nigdy takowy nie powstał stąd brak tej sensacyjnej wieści w świadku Amigi.
to była literówka, oczywiście chodziło mi o 85 ścieżek.
FCopy Pro umożliwia formatowanie dyskietek na 11 sektorów i 86 ścieżek. W tym wypadku dyskietka ma pojemność 970Kbajtów: http://199.101.98.242/media/shots/11846 … D%29-1.jpg
Z tym że na mojej stacji bez błędów mogłem maksymalnie formatować na 85 ścieżek (960Kbajtów)
Czemu PC/Atari nie czyta Amigowych dyskietek? Słyszałem jakieśtam plotki dot. różnej prędkości obrotowej, ale nie jestem w stanie teraz znaleźć poparcia tej tezy. Tak ogólnikowo opis znajdziesz tutaj:
http://en.wikipedia.org/wiki/Floppy_dis … dore_Amiga
Na pewno wiem że dekodowanie MFM w ST/PC dokonywane jest na poziomie kontrolera a w Amidze trzeba robić to softwareowo lub zaprzęgać do tego blitter.
Co do magistrali to jakoś nie ma tam takich danych na jakie liczyłem. :(
Myślę że operacje na pamięci Chip w A1200 niezależnie od zastosowanego turbo nie przeskoczą operacji na Falconie, a może nawet na ST. Ale byłem ciekaw jakie Turbo trzeba mieć w A1200 by operacje na FastRAM dorównały gołemu Falconowi.
A popularne były karty ze samym Fastem oraz: 020/28, 030/28, 030/42, 030/50, 040/25 i 040/40MHz.
Tzw duże Amigi (3000/4000) nie były ani popularne ani specjalnie szybkie w porównaniu z tym jakie turboski ludzie mieli w A1200.
Zestawienie to nie było utworzone w celu deprecjonowania Amigi tylko by obalić wspomnianą przeze mnie czarną legendę 16bitowej szyny Falcona.
Jak widać wyniki dla A1200 są spoko i są dość zbieżne z Falconem. W zestawieniu na AF są też uwzględnione dopałki do Falcona i Amigi, widać że znacznie podnoszą wydajność maszyn.
W Amigowym świadku powtarzano jak zaklęcie legendę o tym że Amiga cudna jest, bo ma magiczne kości specjalizowane odciążające procesor od zadań Audio/Video. Ale że te kości spowalniały procesor to mało kto chciał słyszeć. Tymczasem gry na ST z naście procent szybszym prockiem i bez takich magicznych kości wyglądały tak samo jak na A500. Bo powiedzmy sobie szczerze, kto miał czas liczyć czy na ekranie jest 16 czy 32 kolory w chwili gdy wymiatał w Mortal Kombat albo Lotusa? wink
Niewątpliwie wielką zaletą Amigi jest blitter oraz cztery kanały 8bitowego dźwięku. Były to w tamtym czasie rozwiązania znane jedynie z konsol. Z tego co pamiętam, to Jay Miner tworzył Amigę z założeniem że ma to być właśnie konsola do gier. Z czasem dorzucono klawiaturę i pełnoprawny system operacyjny. Tą "konsolowość" widać przyglądając się bliżej hardwarowi od strony programisty. Pozytywne aspekty to to że sporo rejestrów hardwareowych, które w ST są ukryte, w Amidze są dostępne dla programisty (np. oddzielna regulacja adresów bitplanów czy bezpośredni dostęp do rejestrów DAC). Widać też pewne minusy, otóż zrezygnowano w Amidze z obsługi trybu Supervisor (sygnały FCn) oraz sprzętowej ochrony pamięci rejestrów (Bus Error w ST)
Co do "cudności" to zarówno Amiga jak i ST miały swoją dawkę. W A500 był to dźwięk stereo i 4096 kolorów, w STfm wysoka rozdzielczość w 71Hz i twardy dysk. Tak więc każdy mógł znaleźć coś dla siebie "dla każdego coś miłego" :)
Jedynie dźwięk przypominał co to za maszynka. Ciekawie byłoby też porównać ślepą próbą czy dźwięk na 16bitach z STE jest lepszy od 14bit z Amy. Założyłbym się że w odpowiednich warunkach przy dostatecznie licznej grupie testowanych uszu. Wykrywalność lepszości byłaby żadna, lub co najwyżej w granicach błędu statystycznego. smile
Ani ST nie ma 16bitowych ani Amiga nie ma 14bitowych przetworników :) ST dzięki AY może wyciągnąć ok 6bitów, STE ma 2 8bitowe przetworniki, Amiga 4 8bitowe. 16bitowe przetworniki ma dopiero Falcon.
14bitów w Amidze uzyskuje się tak że jeden lewy przetwornik odgrywa dolne 8bitów dźwięku, drugi górne 6 bitów. Taki fajny trik. Co do STe to trwają pracę (DML z AF) nad zwiększeniem dynamiki o parę dodatkowych bitów z LMC1992 (jest to mikser z 6bitową regulacją wzmocnienia )
Czytałem że wysoką rozdziałkę z ST 640x400 ciężko było na nieoryginalnym monitorze wyświetlić
Tak jak wspomniał Adam, monitor mono SM124 to zwykły monitor VGA. Z powodzeniem można do ST podłączyć też zwykły monitor VGA.
Adam, co do Lotusa, to ze znajomym regularnie ścigaliśmy się w Lotus Esprit Turbo Challenge, raz u mnie na ST innym razem u kolegi na A500. Nie zauważyłem jakiejś różnicy w jakości.
Co do "cudności" to zarówno Amiga jak i ST miały swoją dawkę. W A500 był to dźwięk stereo i 4096 kolorów, w STfm wysoka rozdzielczość w 71Hz i twardy dysk. Tak więc każdy mógł znaleźć coś dla siebie "dla każdego coś miłego" :)
Ale czemu twardy dysk jako przewaga ST? Przecież nawet samo Commodore robiło A590 do Amigi 500...
Nie wiem jakim cudem nie widziałeś różnicy w Lotusie na ST i Amidze, amigowa wersja przygniata ST płynnością/dynamiką oraz rewelacyjną muzyką i całościową miodnością znacznie przebija wersję ST. Niestety ;)
Ale czemu twardy dysk jako przewaga ST? Przecież nawet samo Commodore robiło A590 do Amigi 500...
oczywiście ale dopiero w 1989 czyli cztery lata po wypuszczeniu ST.
Nie wiem jakim cudem nie widziałeś różnicy w Lotusie na ST i Amidze, amigowa wersja przygniata ST płynnością/dynamiką oraz rewelacyjną muzyką i całościową miodnością znacznie przebija wersję ST. Niestety ;)
w którym lotusie bo było ich trzech. Dwójki i trójki nie ograłem za bardzo. Dziś siądę do mojej ulubionej pierwszej części Lotus Esprit Turbo Challenge i przyjrzę się płynności na obu maszynach.
A... To faktycznie lipa technologiczna jak dopiero 1989, choć dla nas w PL to i tak żadna różnica nie była, bo kto by przed 1989 myślał o HDD w domowym 16-bitowcu.
Nie pamiętam, porównywałem Lotusa I albo III, w II na pewno na ST nie grałem.
Tak nawiasem mówiąc, wkrótce będzie dostępna świetna rzecz do A500:
http://www.vesalia.de/e_aca500.htm :)
Oprócz takich ficzerów jak szybszy procek, dodatkowy RAM, obsługa CF (z bootowaniem), można także podłączyć do tej karty turbo z A1200 (np. Blizzard IV działa ;) ) i mocno dopalić A500. Choć wtedy to już niezła choinka z tego powstanie ;)
Jasny gwint.
I znowu trzeba będzie kurz z portfela przetrzepać. Oczywiście zależnie od ceny tego urządzenia.
Ale jeśli tylko będzie mnie stać, to wezmę bez wahania.
To jest trochę jak podłączanie spoilera do traktora ;)
Natychmiast przestań bluźnić.
Że też nie ma skarania Boskiego na takich.
To jest trochę jak podłączanie spoilera do traktora ;)
Nie wiem dlaczego przy A500 tak, a przy A1200 już nie. Co właściwie A1200 ma poza nowym nieco ulepszonym chipem graficznym w porównaniu z 500? Procesor, rozumiem, ale ten i tak karta turbo zastępuje, więc cóż :) Może zastąpić i w A500 :)
Adam Klobukowski napisał/a:To jest trochę jak podłączanie spoilera do traktora ;)
Nie wiem dlaczego przy A500 tak, a przy A1200 już nie. Co właściwie A1200 ma poza nowym nieco ulepszonym chipem graficznym w porównaniu z 500? Procesor, rozumiem, ale ten i tak karta turbo zastępuje, więc cóż :) Może zastąpić i w A500 :)
Chodzi mi o możliwość podłączania kart turbo od A1200 do A500.
"Ale czy to jeszcze jest Amiga?" ;)
ZbyniuR napisał/a:Bo Jastrząb miał nowszy i trochę szybszy procek
Sokół, Panie kolego, Sokół.
Hehe, podobnie pomyliła się ś.p. Pani Kaczyńska (choć pewnie tylko wykonała o co ją prosili), nadając naszym F-16 (Fighting Falcon) imię "Jastrząb" ;)
@YERZ
Cena ACA-500 ma wynosić około 300 zł w podstawowej konfiguracji pamięci (+2 MB).
Strony Poprzednia 1 2 3 4 5 Następna
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
atari.area forum » Scena - 16/32bit » Amiga vs ST(E)
Wygenerowano w 0.029 sekund, wykonano 63 zapytań