1

Napięcie na płytę wchodzi 12V, dochodzi przez włącznik do układu U38 (MC34163DW - regulator napięcia) i z niego zamiast 5V wychodzi 0,7V. Wszystko co dochodzi do tego układu jest sprawne więc zakładam że to właśnie on jest uszkodzony. Chciałbym go wymienić z jakieś uszkodzonej płyty od Jaguara, ma ktoś taką i może sprzedać lub wymontować sam ten układ? (SMD 16 nóżek).

Ogólnie po rozeznaniu tematu okazuje się że łatwo uszkodzić ten układ przez podłączenie zasilacza z inną polaryzacją niż powinna być. Zwykle jednak układ jest cały nadpalony i kondensatory napuchnięte, na mojej płycie nie widać takich uszkodzeń. Ma ktoś jakieś doświadczenia w tym temacie? Może ten układ jest wciąż sprawny, w co wątpię?

2 Ostatnio edytowany przez jer (2013-11-27 06:38:15)

Sprawdź omomierzem (bez zasilania) czy nie ma zwarcia na wyjściu stabilizatora. Może coś na płycie zwiera. Stabilizator ten można kupić na ebayu za kilka dolców, nawet z darmową przesyłką.

3 Ostatnio edytowany przez garynerwus (2013-11-27 08:57:18)

scalak jest do kupienia tutaj w polsce

http://radiohobby.com.pl/product_info.p … s_id=29099


http://www.jmele.home.pl/sklep/product_ … s_id=30846

Bucik Na Trola

4

a tu dużo tańszy odpowiednik który pasuje  http://www.cybor-tech.com.pl/info.php?id=76565

wymień też kondensator c134, nawet jak wygląda dobrze

Who loves kids? Charlie Waffles!! Damn right...

5

to ze masz na wyjsciu 0,7 V moze oznaczac :
- zwarcie dalej
- uszkodzony regul.

proponuje piny Vcc out odgiac do gory, odlutowac, przeciac sciezke i sprawdzic ile jest DOKLADNIE na wyjsciu

pozniej szukac dalej.

serdecznie proszę o maile na lotharek@lotharek.pl z tematem ATARIAREA - inne formy komunikacji zawodzą...
"The worth of all people is dependent on how they spend their life making contributions" - Kano Jigoro
FKMC /Fan Klub Malej Czarnej/   @Grey

6

OK, dzięki panowie, będę dzisiaj walczył, dam znać co i jak.

7

stRing uwaliles jaga? Toc dzialal...

"wszystko się kiedyś kończy......."

8

String, ale wiesz, że bez włożonego carta się nie włączy? :)

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

9 Ostatnio edytowany przez stRing (2013-11-27 12:54:11)

To chyba oczywiste :)

Nie uwaliłem, mój sprawny służy jako platforma testowa napięć itd :D, mam nowego i patrzę czy opłaca się naprawiać.

10 Ostatnio edytowany przez stRing (2013-11-27 14:26:25)

Na szybko, sprawdziłem bez zasilania i carta:

Sprawny jag: miedzy 3 lub 14 lub 15 a masą jest ok 70ohm, w obie strony, czyli tyle co na samej diodzie D4 wlutowanej w układ.
Niesprawny jag: miedzy 3 lub 14 lub 15 a masą jest ok 70ohm tylko w kierunku przewodzenia, w przeciwnym jest 700ohm WTF :/? nie powinno być tak w sprawnym??

Samą diodę sprawdziłem wczoraj po wymontowaniu jednej nóżki, w obu konsolach przewodzi w jednym kierunku, w drugim kierunku nie przewodzi więc jest sprawna.

Odlutować nóżki jak lotharek radzi czy szukać dalej? I gdzie?

Post's attachments

jag zasilanie.png 133.31 kb, liczba pobrań: 1 (od 2013-11-27) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

11

Jeżeli pomiary robiłeś na wlutowanym scalaku to nie są miarodajne, ale z 2 strony twój pomiar może  (ale wcale nie musi) sugerować uszkodzoną cewkę - zmierz ją w 2 strony.

Bez oscyloskopu to macanie w ciemno takiej przetwornicy.

Możesz dla zasady wymienić c167 - żadko ale zdaża się że pada w takich przetwornicach.
Sposób lotharka wydaje się najszybszy i najpewniejszy w tym przypadku, ale nic nie wylutowuj tylko ścieżkę przetnij conajmniej za c150!! To nie jest stabilizator tylko przetwornica impulsowa!

Nota katalogowa: http://www.onsemi.com/pub_link/Collateral/MC34163-D.PDF

"tatusiu zobacz, narysowałam tobie takie same coś jak na twojej koszulce" 
https://github.com/willyvmm/mouSTer
jmp $e477

12

Odgiąłem nóżki jak radził lotharek i między 3 a masą jest 0 V, mimo że układ dostaje napięcie 12V, czyli scalak do wymiany. Co ciekawe między 16 a masą jest ok 10 V i to dalej idzie na płytę przez kondensator i cewkę.

Macie może namiary gdzie znaleźć w Polsce LM78L05ACM (REG1) od audio? Ja nie znalazłem. Te ponoć też padają przy zamianie polaryzacji.

Willy, dopiero teraz przeczytałem Twojego posta...

13

Nóżka 3 to wejście sygnału zwrotnego (feedback) napięcia. Mierzenie czegokolwiek na tej nóżce gdy nie ma napięcia wyjściowego nie daje nic i zazwyczaj będzie tam wtedy 0v

10v na 16 nóżce już daje pewne pojęcie że układ najprawdopodobniej jest martwy i należało by go wymienić.

LM78L05ACM to nic innego jak 78L05 w obudowie so8 wąskiej. Kosztuje nie więcej noż max 2pln i kupisz na każdym rogu prawie.

"tatusiu zobacz, narysowałam tobie takie same coś jak na twojej koszulce" 
https://github.com/willyvmm/mouSTer
jmp $e477

14 Ostatnio edytowany przez stRing (2013-11-27 20:25:47)

No to dalej... między 14/15 a masą jest 12V, co leci na płytę. Czy ktoś mi wytłumaczy czemu przy 12V nic się nie dzieje i pokazuje 0,7V, czyżby to napięcie uszkodziło coś dalej? Np diodę. Ogólnie nie jestem elektronikiem więc wybaczcie głupie pytania.

15

Napiszę jeszcze raz: To jest przetwornica impulsowa. Statyczne pomiary niewiele dają.

Zmierz lepiej napięcie na cewce względem masy przy wlączonym zasilaniu. I rezystancję cewki przy wyłączonym zasilaniu. Oraz diodę - miernikiem ustawionym na pomiar diody - w obie strony.

"tatusiu zobacz, narysowałam tobie takie same coś jak na twojej koszulce" 
https://github.com/willyvmm/mouSTer
jmp $e477

16

0,5 ohm na cewce przy wyłączonym i 0,7V między masą na włączonym. Dioda sprawna.
Zamówiłem dziś układ, mam nadzieję że dam sobie z nim radę, to straszne maleństwo. Dam znać.

Dziękuję wszystkim za porady.

17

stRing napisał/a:

Macie może namiary gdzie znaleźć w Polsce LM78L05ACM (REG1) od audio?

pełen komplet w jednym sklepie:

78l05  http://www.cybor-tech.com.pl/info.php?id=49997
mc3316 http://www.cybor-tech.com.pl/info.php?id=76565

ktoś z atariage stosował własnie te zamienniki i działa bez problemu

Who loves kids? Charlie Waffles!! Damn right...

18 Ostatnio edytowany przez stRing (2013-11-28 23:13:19)

Problem rozwiązany, po wymianie układu MC34163DW wszystko działa. Audio jest, więc nie trzeba było wymieniać tego drugiego scalaczka. Dzięki serdeczne wszystkim za szybkie porady i namiary na sklep cybor-tech, gdzie w ciągu 24h (sic!) dostałem przesyłkę.

UPDATE:

Coś mi nie daje spokoju, cewka obok regulatora piszczy jak głupia, przy zamontowanym CD i grze z carta zdarzyły się zwiechy (jakby spadek napięcia, lub przegrzanie), czego nie zaobserwowałem na drugim jagu. Styki oczywiście czyste. Na samym jagu bez napędu CD wszystko raczej normalnie, ale tylko 15 minut testowałem.

Czy ta cewka powinna piszczeć? Jaki zamiennik polecacie? Kondensatory te największe wymieniłem.

19

Ma ktoś pomysł odnośnie tej cewki :) ?

20

Tak, niektóre modele ''tak miały''.

Rozwiązanie kiedyś znalezione w sieci to zastosowanie zasilacza 7.5v zamiast 9v - pomagało.

Ewentualnie sprawdz z jakiś zasilaczem uniwersalnym który ma przełączniki do zmiany napięć - wszystko się wyjaśni :)

Who loves kids? Charlie Waffles!! Damn right...

21

tyle że z uniwersalnymi zasilaczami jest problem takiej natury, że na wyjściu pokazują coś zupełnie innego niz na przełączniku i trzeba uważać (nie twierdze że wszystkie - ale z Yerzem kombinowaliśmy z dwoma róznymi na RKLE by uruchomić na nich Lynxa - teoretycznie potrzebuje wg instrukcji 9V ale nie reagował - przy 12V juz działał ale wyświetlał jakoweś artefakty przy okazji - gdy na mierniku przy tych 12V pokazywało iż de facto dostawał z zasilacza nie 12 a prawie 14V. (w położeniu 9V na przełączniku wychodziło na mierniku prawie 11V a to zasadnicza róznica)

gep/lamers^dial

22

Bo oprócz napięcia ważna jest jeszcze wydajność prądowa. Pomiar napięcia też należy przeprowadzać bez obciążenia, bo na obciążonym następuje spadek i jest to normalne - tak to działa. Większość tych tanich chińskich nie przekracza 0.5A (czasem i mniej) więc wiele sprzętów nie pociągnie - zwłaszcza tych starszych, które lubią sobie pociągnąć.

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

23 Ostatnio edytowany przez jer (2013-11-30 13:32:22)

Ja używam zasilacza transformatorowego firmy Tatarek. Odwinąłem trochę zwojów z uzw. wtórnego (oryg. 15V) do 12V i zrobiłem powójną wtyczkę do Jaga i CD. Hula wszystko na jednym zasilaczu o mocy 15W, nic się nie przegrzewa, brak przydźwięków. Czy cewka piszczy - wiek wyciął mi ze słuchu wyższe częstotliwości i nie słyszę jej :). Ale ja bym zmienił kondek 470pF na 330pF - pisk powinien przejść w ultradźwięki i odstraszy komary. Psy w okolicy mogą za to wyć.

24

stRing napisał/a:

sklep cybor-tech, gdzie w ciągu 24h (sic!) dostałem przesyłkę.

jaki transport? kurier czy poczta ?

Who loves kids? Charlie Waffles!! Damn right...

25

gepard napisał/a:

z uniwersalnymi zasilaczami jest problem takiej natury, że na wyjściu pokazują coś zupełnie innego niz na przełącznik

Jasna sprawa, przepraszam za skrót myślowy:). Oczywiście przy okazji sprawdzamy miernikiem napięcia czy rzeczywiście są takie jak przewidział producent. Chodzi o to że przy pomocy uniwersalnego po zmianie napięcia na niższe od razu widać czy dalej piszczy czy nie. Zaletą takiego testowania jest wykluczenie lepszej/gorszej jakości innego zasilacza.

Do pózniejszego użytku najlepiej kupić jakiś lepszy, np. polecany Tatarek.

Who loves kids? Charlie Waffles!! Damn right...