Dyskutujac na ircu o ukladach graficznych Atari przypomniał mi sie pewien pomysl sprzed lat - dyskutowalismy kiedys z Thomasem/Excellent na temat pamieci RAM o podwojnym dostepie, tzn. takiej gdzie sa 2 magistrale danych i 2 magistrale adresowe - wiem, ze cos takiego istnieje, ale jak i z czym sie to je nie mam pojecia - moze ktos z was zna temat ?
A co ma to wspolnego z Atari ? Otoz to, ze gdyby taka pamiec zainstalowac w Atari, to wtedy moglibysmy wyeliminowac haltowanie CPU przez Antic-a, gdy ten pobiera dane obrazu do wyswietlania, a co za tym idzie uzyskac prawie pelna predkosc Atari przy wlaczonym ekranie - pisze prawie, bo nie wiem czy w gre wchodza pamieci statyczne czy tez dynamiczne, te ostatnie bowiem wymagaja odswiezania, no ale i tak daloby sie zauwazyc zysk predkosci, gdybysmy zamiast 65 cykli na linie otrzymali 105 niezaleznie od szerokosci ekranu, trybow graficznych, obecnosci duszkow itp. zyskalibysmy wtedy przyspieszenie rzedu 60% przy programach, ktore pracuja z wlaczonym ekranem, a w wypadku pamieci statycznych eliminujac odswiezanie (i praktycznie eliminujac sygnal HALT) Atari dostaloby "kopa" na poziomie 75% !!!
Oczywiscie przy tym rozszerzeniu moznabyloby zastosowac przelacznik, ktory by przywracal "stary" tryb pracy (np. w celu zgodnosci z programami, gdzie ma miejsce cyklowanie).
Mimo, ze dawno nie bawilem sie elektronika, to jestem gotow podjac ten temat i opracowac takie rozszerzenie, tylko warunkiem sa jakies sensowne informacje na temat tych pamieci, oczywiscie zabieram sie zaraz za googlowanie, ale jezeli ktos jest w stanie wspomoc mnie jakimis informacjami, to bylbym wdzieczny.
Chyba troche przesadzilem z tymi procentami... zapomnialem, ze nie wszystkie 312 linie sa wyswietlane ;) Te niewyswietlane maja 105 taktow ;) Przy standardowym wyswietlaniu 192 linie * 40 bajtow na linie te liczby beda wynosic odpowiednio nie 60% i 75% lecz 30% i 40% - sadze, ze i tak warto ;)