Witam. Mam problem ze stacją 1050. Stację kupiłem jakiś czas temu sprawną technicznie ale nieco zabrudzoną. Postanowiłem ją trochę wyczyścić i niestety po czyszczeniu przestała poprawnie działać. Myślę, że uszkodzeniu uległ ,,czujnik parkowania głowicy" jesli coś takiego w tej stacji jest zamontowane :) Jeśli ręcznie przesunę głowicę w odpowiednie miejsce i włożę dyskietkę, to stacja czyta i wszystko jest ok. Natomiast po zmianie dyskietki głowica nie wraca na odpowiednie miejsce i stacja nie czyta dyskietki. Wydaje mi się, że taki objaw wskazuje na uszkodzenie czujnika parkowania, ale to tylko moje domysły gdyż nie jestem znawcą tematu. Może ktoś podjołby się naprawy, albo ma sprawny niepotrzebny mechanizm to chętnie odkupię.
Pozdrowionka

2

morał: if something works, don't fix.

dziwne to troche - bo mimo wszystko można to zmusić do poprawnego odczytu. Rozbiore z weeked (kobiete) .. eee - 1050 - i zobacze - może coś się wymyśli.

Kontakt: pin@usdk.pl

3

Hej,

Żywą stację do Atari to ostatni raz miałem w łapach w 1989 roku ale myslę, że opis regulacji mechniki 1050, który znajduje się na dereatari.republika.pl mógłby Ci pomóc.
Zobacz:
http://tinyurl.com/hpdql

Pozdrowienia,

Kuba

4

Dzięki za info :) dziś może coś pozdiałam ze stacją. Pozdrowionka

5

Witam ponownie :\ to chyba jakaś mała rocznica za niedługo będzie. Chciałbym odświeżyć nieco temat. Jakiś czas temu zakupiłem drugą stację 1050. Chyba mam szczęście do padniętych egzemplarzy :P Oczywiście przeczyściłem napęd sprężonym powietrzem, przesmarowałem prowadnice i wyczyściłem głowicę. Stacja kiedy jest zimna pracuje bezproblemowo. Problemy zaczynają się dopiero kiedy się nagrzeje. Objawy są następujące: wraz ze wzrostem temperatury stacji silnik krokowy od przesuwania głowicy zaczyna głośniej pracować, według mnie silnik nie nagrzewa się - temperatura pokojowa. Głowica przesuwa się do środka dyskietki podczas odczytu w miarę płynnie i niezbyt głośno,czyta dane z dyskietki bez błędów. Problemy zaczynają się dopiero kiedy musi się cofnąć i odczytać dane, wtedy widać, że wyraźnie się gubi, wycofuje się na ścieżkę O i ponownie wraca na miejsce odczytu próbując czytać dane - czasem się udaje. Silnik podczas cofania pracuje dużo głośniej i niestabilnie. Tak jak pisałem to wszystko występuje po jakimś czasie użytkowania stacji. Wydaje mi się, że radiator z lewej strony gdzie wpina się kable mocno się nagrzewa - być może spowodowane jest to obecnymi upałami. Z racji tego, że posiadam drugą stację z uszkodzonym czujnikiem parkowania :\ i sprawna elektroniką postanowiłem przełożyć napędy. Odkopałem stację, przełożyłem napędy i okazało się, że napęd na sprawnej elektronice pracuje bezproblemowo i kulturalniej - ciszej. Wychodzi na to, że winna jest tu elektronika stacji. Kondensatory nie są popuchnięte, innych uszkodzeń raczej też nie zauważyłem. Może jakiś zimny lut, albo element odpowiedzialny za sterowanie pracą silnika. Jeśli okazałoby się, że to jakaś prosta usterka to może udałoby mi się samemu wymienić element. Wracając do mojego problemu ze stacja (czujnik parkowania) z przed kilku lat to zrobiłem test prędkości programem GTRPM i wyszło mi 352 - czyli za szybko. Potem jeszcze odpaliłem programik do testowania stacji 1050. Wyskoczyły mi dwa błędy head step fails i track 00 sensor test fails. Próbowałem także ustawić sensor za pomocą programu testowego - niestety bez rezultatu. Teraz pytanko - czy zbyt duża prędkość może powodować błąd head step i track 00 sensor. Ten sprawny napęd co go przełożyłem do sprawnej elektroniki na GTRPM uzyskał wynik 338 czyli chyba tez za dużo a program do testów stacji nie wyrzucił żadnego błędu i wszystko działa. Z dwóch stacji zrobiłem jedna działającą, ale szkoda mi tych niedziałających części i może udałoby się jakoś przywrócić je do działania. Miałem w tym roku zabrać stacje na party w Głuchołazach po tym jak w tamtym roku Jer czynił cuda z napędami FDD, niestety sytuacja rodzinna zmusiła mnie do przełożenia wyjazdu na następny rok. Może ktoś się orientuje, czy jakiś czujnik ze stacji od PC dało by się przełożyć do 1050 bo sam już nie wiem co jeszcze można pokombinować.

6

W pierwszej kolejności sprawdź napięcia zasilające. Najlepiej oscyloskopem, podczas przesuwu głowicy. Kondensatory mogą być nie popuchnięte, ale wyschnięte.

Ceterum censeo Germaniam esse delendam.

7

Niestety nie posiadam odpowiedniego sprzętu. Mam tylko stary miernik który jest niezbyt dokładny. Popytam Jera może zgodziłby się sprawdzić i ewentualnie podregulować stację. Czujnik parkowania głowicy nie powinien zepsuć się od samego wyczyszczenia.

8 Ostatnio edytowany przez jer (2013-08-12 06:02:04)

Najpierw zdejmij górną obudowę, podłącz zasilanie i przesuń wózek głowicy do zacisku dyskietki. Gdy włączysz stację - głowica powinna przesunąć się na zewnątrz. Jeśli się nie przesunie, to uszkodzony jest sensor TR00, jeśli się przesunie, to sprawdź czujnik zamknięcia klamki (przy osi klamki jest microswitch).
Jeżeli problemy pojawiają się po nagrzaniu stacji, pozostaje szukanie winnego scalaka.

9

Teścik przeprowadzony. Wózek głowicy próbuje przesuwać się do zacisku dyskietki. sensor TR00 nie pracuje prawidłowo. Znalazłem stację od PC MITSUBISHI MF504C która jak mi się wydaje ma podobny sensor TR00. Czy byłaby możliwość przełożenia tego sensora do 1050?
Tutaj link do fotek:
http://www.kpsurplus.com/buy/mitsubishi … rive/84595

Z elektronika stacji nie dam sobie rady. Nie posiadam odpowiedniego sprzętu no i musiałbym się poduczyć trochę :)
Kiedy ręcznie przesunę wózek na ścieżkę 0 i włożę dyskietkę to stacja pracuje, tylko jak pisałem wcześniej po jakimś czasie silnik krokowy dostaje czkawki na powrocie sanek. Jeśli z mechanika nie da się nic zrobić to może chociaż elektronikę dałoby się naprawić?!

10

Czujnik TR00 składa się z trech części: obudowy, diody infrared i fotodiody. Prawdopodobnie padła dioda inf., bo najczęściej padają. W TME można kupić diody i fotodiody pasujące do tej obudowy, trzeba dobrać zbliżone długości fali:

http://www.tme.eu/pl/details/qee113/diody-nadawcze-ir/#
http://www.tme.eu/pl/details/vte7173h/d … xcelitas/#
http://www.tme.eu/pl/details/vte7172h/d … xcelitas/#

http://www.tme.eu/pl/details/hpdb1-48d/ … ectronic/#
http://www.tme.eu/pl/details/hpdb1b-48d … ectronic/#

Wyciągasz uszkodzone, wstawiasz nowe i działa. W 1050 elementy optyczne były wciskane w obudowę, nie klejone, najwyżej delikatnie podpiłujesz.

Dioda jes podłączona do styków 1 i 2 złącza P10 (J10), fotodioda do styków 3 i 4.

11

Serdecznie dziękuję za poradę. Czujnik wymontowałem i rozebrałem. Niebawem zamówię elementy i spróbuję uruchomić stację o czym poinformuję ;)

12

Pamiętaj o takim samym przylutowaniu przewodów do końcówek elementów, żeby nie zamienić kolejności.