51

Wieczor - to GUI, jak i TRS Desktop w zasadzie sens ma wyłącznie w chwili używania HDD. Dodatkowo, jeśli ma to być alternatywą dla CP to musi uruchamiać co najmniej tyle softu, ile uruchomi się spod dos. Generalnie nie ma z tym żadnego problemu, bo można to rozwiązać tak, jak w TRS Desktop. Przy uruchomieniu programu (std bin) ładowanie odbywa się poprzez loader ($0100) a ten zwalniając pamięć niszczy desktop, lecz pozostawia dos. Uruchamiany program zawsze pracuje w swoim katalogu roboczym, czyli jeśli uruchomimy go z: DL:>DEMO>COS_TAM> to ten właśnie katalog jest dla programu urządzeniem D:. Ta ostatnia kwestia jest niezwykle ważna. I na koniec, jeśli program posiada opcję wyjścia do dos, to po opuszczeniu programu następuje automatyczne załadowanie z dysku desktopu.

Kontakt: pin@usdk.pl

52

Pin napisał/a:

GUI, jak i TRS Desktop w zasadzie sens ma wyłącznie w chwili używania HDD

Dlatego nikt tego nie uzywa :P

53

Zastanawiałem się nad GEOSem - to chodzi i na c128 i na c64 - czy ktoś ma jakieś doświadczenie z tym czymś? I jaka byłaby użyteczność tego w przypadku Atari...

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

54

wieczor napisał/a:

Of course with 8-bit Atari we cannot think about real multitasking - within programs started concurently only one would be active and running. But other programs can remain in memory frozen at current state and stored in extended memory.

Not only thinking about it, but coding it. Simple (!) task-switching was the original plan (frozen background applications), then cooperative multitasking, and finally I opted to go for pre-emptive. Tebe has (it turns out) already described the approximate process elsewhere on this forum, some seven or eight years ago. It's perfectly possible to get the context-switching overhead down to a manageable level, at 50/60 times per second.

That's not to assert that several CPU intensive applications can appear to run simultaneously at full speed on the 6502. No-one would expect that. The fact is that most GUI applications are typically waiting for messages, and thus "not ready". Such processes would receive no CPU time until there's something in their queue. Most of the time, the user experience would still be similar to simple task-switching, although much more flexible than that.

When you're switching between programs they are becoming active and taking place in basic memory while program becoming unactive is stored in extended memory.

This copying of program code from extended to main memory would probably work fine for a task-switcher, but not for pre-emptive or even cooperative multitasking. The GUI will switch context simply by switching banks, and copying small segments of the stack and page zero.

At such approach any amount of memory can be useable - problem with graphics environments for 8-bit computers is limited amount of memory.

Of course if you have a HDD that can be solved also by swapping memory blocks to hard drive .

Certainly more RAM = more concurrent processes, but with the envisaged average GUI application size being 10-25KB, I still struggle to imagine how 256 16KB banks could be filled. Even if every application used 64KB for code plus data, that's still 16 large applications running at the same time on a 1MB machine. :) Of course there are DOS overheads too, if I still decide to sit the system on top of DOS.

But - 640KB seemed like more than enough PC RAM in the 80s, so I have no special objections to the idea. :)

55

mazi napisał/a:
Pin napisał/a:

GUI, jak i TRS Desktop w zasadzie sens ma wyłącznie w chwili używania HDD

Dlatego nikt tego nie uzywa :P

Bo byś się posrał jak byś za każdym razem czekał ze swoim SIO na załadowanie 40kB danych :P

Kontakt: pin@usdk.pl

56 Ostatnio edytowany przez mazi (2013-03-16 00:43:21)

Dlatego nie uzywam :)

ale moze zaczne, w przypadku problemow z wyproznianiem :)

57

brakuje jeszcze co najmniej 3 chetnych

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

58

Co w temacie słychować, bo widzę ciszę, się nieciepliwię :)

59

nic sie nie zmienilo, ciagle brakuje 3 chetnych :)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

60

do 600 XL wlezie ? Jak tak to +1

"wszystko się kiedyś kończy......."

61

Poproszę raz.

62

@stryker - nie wiem, zapisalem "warunkowo"

pierwszy post edytowany.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

63

@stryker, moze byc zainstalowane w 600xl (wykasowalem "warunkowo")

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

64

na AAge pisales o tej zbiórce ?

"wszystko się kiedyś kończy......."

65

nie, za cienki jestem w uszach zeby to zrozumiale przetlumaczyc.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

66

A czy mogę poprosić o schemat? Chciałbym zobaczyć zanim zamówię.

"tatusiu zobacz, narysowałam tobie takie same coś jak na twojej koszulce" 
https://github.com/willyvmm/mouSTer
jmp $e477

67

nie, schematy Simiusa nie sa publicznie dostepne (z tego co wiem).

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

68

Czyli co, zamawiam płytkę, którą sobie położę do szuflady bo nie da się jej zmontować ponieważ schemat nie jest publicznie dostępny?

"tatusiu zobacz, narysowałam tobie takie same coś jak na twojej koszulce" 
https://github.com/willyvmm/mouSTer
jmp $e477

69

tak

;-)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

70

Nie mam miejsca w szufladzie.

"tatusiu zobacz, narysowałam tobie takie same coś jak na twojej koszulce" 
https://github.com/willyvmm/mouSTer
jmp $e477

71 Ostatnio edytowany przez xxl (2013-04-26 09:50:14)

przeczytaj pierwsze zdanie spod linku w pierwszym poscie, nastepnie pierwsze zdanie z pierwszego posta... wez gleboki oddech... jesli nie rozumiesz to przez jakis czas mozesz obarczac wina za wszystko szuflade, ale moze byc tak ze na dluzsza mete sam sobie z tym problemem nie poradzisz.

---
nie bede taki ;-)
jak mozna przeczytac rozszerzenie jest w postaci prototypu, prototypy maja to do siebie ze sa wykonane przewaznie recznie a i czesto 'nienaprawialne'. jesli zbierze sie odpowiednia ilosc chetnych Simius zaprojektuje i wykona plytke z tymi wszystkimi bajerami profesjonalnie - dopiero wtedy bedzie mozna mowic o schemacie montazu.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

72

xxl napisał/a:

jak mozna przeczytac rozszerzenie jest w postaci prototypu, prototypy maja to do siebie ze sa wykonane przewaznie recznie a i czesto 'nienaprawialne'. jesli zbierze sie odpowiednia ilosc chetnych Simius zaprojektuje i wykona plytke z tymi wszystkimi bajerami profesjonalnie - dopiero wtedy bedzie mozna mowic o schemacie montazu.

Tu się pozwolę z Tobą XXL nie zgodzić... Nawet prototyp ma pewne założenia, łącznie z metodą montażu. Jeśli takowy istnieje i działa - jest też schemat. Wytrasowanie płytki montażowej właśnie z takiego schematu powstaje.

Sikor umarł...

73 Ostatnio edytowany przez xxl (2013-04-26 10:23:30)

tak, i te zalozenia zostaly przytoczone. schematu montazu prototypu? mysle, ze nie ma nic wspolnego z wersja produkcyjna. natomiast po wczesniejszych projektach Simiusa, jakosci, dzialania i wykonania moge w ciemno przyjac ze rozszerzenie bedzie dzialac dokladnie tak jak w zalozeniach. jeszcze raz: schemat montazu wersji produkcyjnej mysle, ze powstanie ale nie na podstawie istniejacej wersji prototypowej.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

74

@XXL: te założenia nie zostały przytoczone, w tym rzecz. Znając Simiusa jestem pewien, że płytka zostanie wykonana perfekcyjnie, tego nie neguję. A montaż? Płytka od projektu zasadniczo różni się (jak mniemam) uporządkowaniem wyprowadzeń, wpina się (mniej/więcej) w te same miejsca co prototyp - różne mogą być jeno punkty na płycie, w które się wpinamy (na przykład podstawka pod procesor zamiast lutowanie w płytę - oczywiście procesor podany tu od czapy, równie dobrze mógłby być dowolny inny układ).

Sikor umarł...

75

Ech.. minie chodzi ani o jakość (to na pewno będzie na najwyższym poziomie) ani o sam montaż bo to pikuś
Mnie interesuje od strony technicznej, co tam siedzi i jak to mniej więcej działa.
Np:
Czy jest to oparte o pojedyncze układy logiczne czy raczej jakiś PLD/FPGA
Jak rozwiązana jest konfiguracja rozszerzenia, czy jest tam jakiś procesor itp.
Czy urządzenie ma własne Firmware/Bios etc.
Jaka pamięć jest tam użyta i dlaczego SIMM :D

A wedle chińskiego przysłowia:

"Jeden schemat wart więcej niż tysiąc słów."

"tatusiu zobacz, narysowałam tobie takie same coś jak na twojej koszulce" 
https://github.com/willyvmm/mouSTer
jmp $e477