26

saulot napisał/a:

crack art powinien chodzić na falconie, trzeba go tylko uruchamiać na low res, mozliwe że pójdzie w compatibility mode, nie używałbym go z włączonymi dopalaczami

hehe, po przeczytaniu powyższego, dotarło do mnie że ja chyba faktycznie takiej opcji jak opisałeś, nie próbowałem.
No i niespodzianka :) zadziałało, hyhy. Bo wszelakie gemview i takie tam to mi pokazywały tylko "unknown format" dla PI1 i PC1.
dzięki za podpowiedź :)
dopiszę jeszcze, że crackart na monitorze VGA wygląda źle :] uchhhhh straszliwie :)

27

Jpgview (taka prosta przeglądarka, co korzystała z DSP) przeglądała nawet PI1. Nawet na Atari 8-bit jest soft, co pozwala odtwarzać PI1 i PI3 ;)

28

Zna ktoś dobry program graficzny na ST który bez problemu konwertuje plik GIF do PI1 oraz GIF do SPU. Program może też być na PC. Szukam po necie jakiegoś sensownego programu który by to uczynił i nic. Jeśli chodzi o Speed of Light, to mam wersję shareware i mogę tylko jednego GIFa przerobić tylko raz na PI1, szlag mnie trafia jak mam tak kilka plików do przerobienia. No ile razy można uruchamiać program. Pomóżcie!

Atari 130XE, LDW Super 2000, Atari410.

GemView?

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

30

XnView

Czy możecie wyjaśnić, Stirlitz, dlaczego wasz służbowy adres stirlitz@rsha.gov.de ma aliasa justas@gru.su?
Nie czytam PM. Proszę używać e-mail.

31

Znalazłem programik ImageCopy 4.0 i wstępnie wygląda, że sobie dobrze radzi z konwersją z GIF'a do PI1 (i nie tylko). Konwertuje się mniej więcej tak:

file -> convert -> [wybór pliku] ->

- conversion
format - degas
compression - none (PI1, a z kompresją PC1)
colour depth - 4-bit (16 kolorów)

->

- colour mapping
palette - adaptive
dithering - none

i mamy plik PI1. Sprawdzałem tak skonwertowane grafiki w Degasie i CrackArcie i otwierają się poprawnie. ImageCopy leci na Twojego mail'a.

800xl _ 65xe _ 520st _ 1040ste _ mega4 _ falcon _ 2600 _  2600jr _ jaguar

32

Dziękuję za błyskawiczną odpowiedź z waszej strony. Zaraz będę testował te programy.

@ Piesiu - dzięki za przesyłkę.

Atari 130XE, LDW Super 2000, Atari410.

33

Piesiu napisał/a:

Znalazłem programik ImageCopy 4.0

Ha, w moim ostatnim poście miałem na myśli właśnie ten program, a wpisałem ImgView (pamięć mam dobrą ale krótką).
Odnośnie batchowego konwertowania to XnView jest według mnie najlepszym rozwiązaniem. Konwertowałem nim kiedyś fonty(duże ilości) GIF <-> PI1 i spisał się bardzo dobrze.

=========================================
[www] https://nokturnal.pl
[ 16/32 bit Atari development wiki] https://bus-error.nokturnal.pl

34

Nurtuje mnie teraz inna sprawa. Dużo ostatnio szukałem ciekawych programów graficznych na ST i znalazłem przeglądarkę o którą wcześniej pytałem. Jest to EXTENDED SPECTRUM 512 VIEWER 1.8, czyli wiadomo czyta pliki SPX. Wszystko pięknie ładnie, fotki (skany) piękne kolorowe jak na ST wrażenie extra, tylko że jak wykombinować własne pliki SPX. Nic nigdzie nie mogłem znaleźć, a szkoda bo przy pomocy dzisiejszego softu na PC można niezłe foty zrobić w tym formacie. A tak to zostają tandetne konwersje z lat 80 i 90.

Tak samo tyczy się typowych plików SPU, nie ma ciekawych programów, albo ja takich jeszcze nie wyczaiłem. Jeden taki konverter IFF na SPU uruchomiony na ST ciągle ma pretensje o nie taką rozdzielczoś i odmawia współpracy,a tworzyłem kilka plików IFF o różnej rozdzielczości. Może ktoś wypowie się coś na temat oprogramowania graficznego formatu SPECTRUM 512?

Atari 130XE, LDW Super 2000, Atari410.

35

http://dahstra.rksmithfamily.net/spectr … ecutil.zip

W paczuszce m.in konwerter GIF->Spectrum512, ale szału nie ma, mi tam jakieś kwasy powyłaziły, a sam Spectrum512, to IMHO niewypał, na realnym ST wywala syf na ramce (na emu bez ramki tego nie widać), ale i tak największy hardcore to pixelowanie w Spectrum512, raz mi się zdarzyło w tym rysować, normalnie idzie się połamać :P.

800xl _ 65xe _ 520st _ 1040ste _ mega4 _ falcon _ 2600 _  2600jr _ jaguar

36

Czyli fajerwerków nie ma. Zaraz sprawdzę i mam nadzieję że się nie połamię. Rozumiem że te stare foty na spectrum 512 powstały w większości za pomocą jakiegoś video digitalizera, ale jak kolesie tworzyli SPX? Czy jedyny sposób to za pomocą jakiegoś dobrego kodera (informatyka)?

Atari 130XE, LDW Super 2000, Atari410.

37

Photochrome konwertuje do spectrum (512/4096) i photochrome (32768)

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

38

Photochrome 4.0 przerabia do pliku SPU, ale ma wiele do życzenia. Wygląda to jak przerobienie do 16 kolorów bez ditheringu. Wielka lipa.

@ Cyprian - dzięki za poradę
@ Piesiu - masz rację, można się połamać, a raczej pociąć przy używaniu oprogramowania SPU.

Kończę ten temat o programach, bo nie jest to dział na soft tylko na scenę. Pozdrawiam!

Atari 130XE, LDW Super 2000, Atari410.

SPU jest na tyle nietypowym formatem, że wątpię abyś znalazł jakiś naprawdę dobry program do konwersji. Najprościej napisać samodzielnie :)

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

40

Piesiu - czy ty możesz wysłać do mnie na emaila kolekcję swoich grafik, ale tylko na ST i STE. Chętnie umieszczę na stronie.

Atari 130XE, LDW Super 2000, Atari410.

41

Piesiu napisał/a:

największy hardcore to pixelowanie w Spectrum512, raz mi się zdarzyło w tym rysować, normalnie idzie się połamać :P.

Podłączę się pod ten wątek - jest najbardziej na temat.
Przygotowuję grafikę na party Outline i potrzebuję pomocy. Chodzi o narzędzia. Ja będę rysował raczej na Grafx2 albo Promotion (lub Brilliance) natomiast jest kwestia atarowskiej palety. Obrazek ma być w palecie ste czyli jak rozumiem 16 z 4096 kol. Tylko ostatnio przy podobnej akcji bardzo się naciąłem (obrazek do kosza) i wolałbym to sprawdzić na czymś miarodajnym - dowiedziałem się, że jest coś takiego jak Degas deluxe XL (czy podobnie)  - jest to jak się domyślam wersja programu na windows, na której można sprawdzić kolorki, ustawić paletę.
Prośba jest prosta - czy ktoś ma ten program? Linki na stronie są martwe.

Czy to dobry plan? Są jakieś inne narzędzia? Co ogólnie byś mi poradził jeśli chodzi o rysowanie na atari?
dzięki i pozdrawiam

Ale na czym się naciąłeś? Dobry do sprawdzenia obrazka może być emulator.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

43

Robiłem pracę w 32 kolorach na amigę - potem się okazało, że owszem 32 kolory ale ocs (czyli a500, czyli paleta 4096). Po skrojeniu palety do 4k efekt był tragiczny. Chciałbym tego uniknąć.

Na tak, emulator - ale jestem w temacie zielony - dodatkowo działam pod OSX, a oprócz emu potrzebny jakiś soft (o to też pytałem).

Zasadniczo potrzebujesz emulator (polecam Hatari, darmowy, jest pod OSX), rom (polecam EmuTOS, legalny i darmowy) i jakiś program graficzny na ST (tu polecałbym np. CrackArt - zasadniczo abandonware, a i ma całkiem spore możliwości).

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

45

Dzięki
A jak przenosić dane?

Tzn - i tak nad tym Degasem bym się pochylił..

W Hatari możesz sobie zdefiniować wirtualny dysk twardy który wskazuje na katalog na dysku i możesz tamtędy.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

47

dzięki, wieczorem popróbuje z emulacją

A wracając do podstawowych kwestii - zwracałem się do piesia (kojarzę jego grafiki z c64) ale może są tu inni graficy?
Jakich narzędzi się używacie do pikselowania na atari (chodzi mi o scenową  grafikę 8bit na 16/32 bitowe atari dla jasności - czyli pixel gfx albo oldschool gfx) przykładowo Ukko, Mic, C-Rem czy wymieniony wyżej Piesiu.

I co z tym degasem - czy ma go ktoś? Czy szukać gdzie indziej?

Btw. ktoś się przymierza do Outline?

48 Ostatnio edytowany przez jury (2013-04-11 19:04:46)

Jeśli szukasz czegoś na STka, to wspomniany w tym wątku wielokrotnie: CrackArt. Wątpię aby istniało coś wygodniejszego i przyjaźniejszego. Ale jak znajdziesz ( poparte opiniami conajmniej tysiąca grafików :D ) to daj znać, skrzyna piwa Twoja ;)
Ja w czasach świetności STka trochę ekranów na ST naskrobałem i co jakiś czas testowałem coraz to kolejny program graficzny, więc parę ich na sumieniu mam :) Ale jak trafiłem na CrackArt'a to do dzisiaj go używam jeśli potrzebuję postawić kilka pikseli.

jok napisał/a:

Jakich narzędzi się używacie do pikselowania na atari (chodzi mi o scenową  grafikę 8bit na 16/32 bitowe atari dla jasności - czyli pixel gfx albo oldschool gfx) przykładowo Ukko, Mic, C-Rem czy wymieniony wyżej Piesiu.

Jeśli dobrze kojarzę, to Piesiu gdzieś pisał, że on używa właśnie Grafx2, a na odpowiedzi o narzędzia Ukko, Mic czy C-Rem to nie licz tutaj ;)

49

Sprawdziłem tego CrackArt (po wielu bojach z emu, romami etc) i to był jakiś koszmar :) Na szczęście znalazłem Dpainta starego, ale przynajmniej wszystko logicznie i szybko działa, można wygodnie paletę ustawić 7b i 8b, no i odczytuje iffy i zapisuje P1. Tak więc fajnie - nawet jakieś demo uruchomiłem z rozpędu. (piwo możesz zachować na jakiś meeting ;)
Przydałoby się jednak info jak ustawić w grafx (czy promotion) paletę 7bitową - ale jestem już uspokojony.

Ukko chyba wystawił coś na Silly Venture, czy mi się wydaje? Więc pytanie nie całkiem out of blue.
Nie znam atarowskiej sceny raczej, dopiero 2-3 dni badam temat.

W każdym razie dzięki za pomoc.

50

Na temat grafik w palecie STE nie będę się wypowiadał, bo nigdy w takiej palecie na Atari nie rysowałem, wg mnie standardowa paleta 512 kolorów w zupełności wystarczy (chociaż jest "trochę" nieosiągalnych odcieni co czasem może wnerwić ;)), pójdzie to to na każdym eSTeku, wszystkie edytory graficzne to obsługują, poza tym im mniejsza paleta barw tym mniej kombinacji i obrazek szybciej powstaje :).

Na ST do standardowego pixelowania w 16 kolorach bezkonkurencyjny jest tak jak już pisano wyżej CrackArt, chociaż jeśli ktoś wychował się na amigowym sofcie typu DeluxePaint, Personal Paint itd. (jak np ja) to chwilę zajmie przestawienie się na nieco inną filozofię obsługi, ale nie jest to żadna czarna magia i po godzince każdy powinien mieć CrackArta w jednym palcu :).

Na PC do pixelowania nie spotkałem nic lepszego od GrafX2, który do eSTekowej grafy nadaje się idealnie. Poniżej kilka rad jak w GX2 zrobić estekową grafę (16k/p512):
- ustawiamy rozdziałkę (ikonka z monitorem) na 320x200
- wybieramy zakres barw, prawy guzik myszy na ikonce 'PAL', gdzie ustawiamy RGB scale na 8, co da palete 512 kolorów, taką jak w standardowym ST
- z tej palety używamy maksymalnie 16 kolorów
- pixelujemy :)
- zapisujemy grafikę w formacie PI1 i odpalamy na ST, emulatorze, albo na jakimś pecetowskim sofcie do oglądania eSTekowej grafiki np Atari Graphics Viewer

i to wszystko :).

800xl _ 65xe _ 520st _ 1040ste _ mega4 _ falcon _ 2600 _  2600jr _ jaguar