Wiem, że to zdziebko inna maszyna, ale jest trochę elementów wspólnych i już widziałem software chodzący na obu. Jak wygląda sprawa kompatybilności Falcona z ST/STE - tzn. co pójdzie a co na pewno nie ma szans?

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

Oczywiście rozumiem że chodzi o to jaki soft z ST/STE pójdzie na Falconie?

Nie pójdzie żaden soft który wymaga dokładnie identycznych czasów wykonywania instrukcji, czyli ogromna większość dem i bardzo dużo gier. Część może się krzaczyć, ale zadziała. Najmniejszy problem jest z użytkami.

Falcon ma mapę pamięci "kompatybilną w dół". Za wyjątkiem kilku drobiazgów, wszystkie rejestry sprzętowe ST/STE są dokładnie w tych samych miejscach. Do tego są nowe rzeczy, ale adresy leżą poza STkowym (i Falconowym) RAMem (z tego wynika że Falcon może mieć 14MB RAMu - 2MB jest tymże obszarem). Problematyczna jest używana często na ST technika "ujemnych" adresów, ale to się daje załatwić używając MMU.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

3

jakich ujemnych rejestrów?

What can be asserted without proof can be dismissed without proof.

4 Ostatnio edytowany przez Adam Klobukowski (2012-12-04 14:38:33)

Adresów. W sensie że szyna adresowa ST (i rejestry adresowe) jest tylko 24bit, i są na to sztuczki :)

Jakoś tak (jeśli dobrze pamiętam):
move.w #$-costam, a0
move.x (a0), gdzies

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio
wieczor napisał/a:

Wiem, że to zdziebko inna maszyna, ale jest trochę elementów wspólnych i już widziałem software chodzący na obu. Jak wygląda sprawa kompatybilności Falcona z ST/STE - tzn. co pójdzie a co na pewno nie ma szans?

Oczywiście można polecić całą masę softu (głównie gier, ale nie tylko), który pierwotnie napisany był na serię ST/e, a teraz już działa na F030:
http://dbug.kicks-ass.net/

Trzy najpopularniejsze w Polsce platformy 8-bit: Piwo, Wino i Wódka.
http://ym-digital.i-demo.pl/ - http://yerzmyey.i-demo.pl - https://soundcloud.com/yerzmyey
ŻADEN DOBRY UCZYNEK NIE UJDZIE BEZ KARY.

6 Ostatnio edytowany przez sqward (2012-12-04 15:11:48)

Adam Klobukowski napisał/a:

Adresów. W sensie że szyna adresowa ST (i rejestry adresowe) jest tylko 24bit, i są na to sztuczki :)

Jakoś tak (jeśli dobrze pamiętam):
move.w #$-costam, a0
move.x (a0), gdzies

Taki sposób adresowania jest bez sensu (pomijając fakt, że jestem prawie pewien, że move.w #xxx,Ax uzupełni starsze bit na podstawie najstarszego bitu operandu).

Być może chodziło Ci o coś takiego:

move.w $ff82.w,d0

Wtedy procesor interpretuje wartość podanego adresu jak ze znakiem i dokonuje na jego podstawie rozszerzenia do 32 bitów. Z tym nigdy nie było problemu na falconie. Za to z tego co pamiętam był na TT gdzie pod 32 bitowymi adresami nie było nic, więc trzeba było robić coś takiego:

move.w $ffff82.l,d0

What can be asserted without proof can be dismissed without proof.

No, mniej więcej o to chodzi. Z tym że na ile się orientuję, na Falconie to się nazywa ST bus emulation i może być włączone lub nie.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

8 Ostatnio edytowany przez Cyprian (2012-12-04 23:18:14)

niedawno przeprowadzone testy (przez ludzi od Hatari/EmuTOS) potwierdziły oczywistą oczywistość że rejestry sprzętowe na TT i Falconie są adresowane tak samo jak w ST bez pomocy MMU.
Tj. poniższe przykłady adresowania rejestru koloru 0 są równoznaczne:
- move.w #0,$00FF8240
- move.w #0,$FFFF8240
- move.w #0,$FF8240.w
można też i tak:
  move.w #0,-32192
co w praktyce jest równoznaczne z:
  move.w #0,$FFFF8240


co trybu Falcona "STe Bus Emulation" to jedynie wyłącza on generowanie błędu BusError dla STkowych Shadow Registers.

Wieczor, jeśli chodzi o Twoje pytanie, to tutaj znajdziesz listę gier z ST z informacją czy działają (plus opis co trzeba zrobić) na Falconie:
http://www.myatari.com/f_games.txt

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

9

Cyprian napisał/a:

to tutaj znajdziesz listę gier z ST z informacją czy działają (plus opis co trzeba zrobić) na Falconie

Dzięki czegoś takiego szukałem - Yerzu Tobie też dzięki za linka ;) -  ale Wasza dyskusja też jest ciekawa, uczę się czegoś :D

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

Wieczor:
dopóki mi dysk nie padł, zebrałem naprawdę bardzo dużą bazę gier z ST/e, które działały na Falconie po krakowaniu przez D-Bug.
Oprócz tego, że dorobili nieśmiertelność do prawie wszystkich (haaa!!), to na przykład chodzą na VGA, nie tylko na TV, no i takie różne.

Aha - trzeba się przyzwyczaić, że zazwyczaj nie pokazują postępu wgrywania, więc trzeba spokojnie czasami poczekać, pomimo, że komputer zdaje się być zawieszony.

Trzy najpopularniejsze w Polsce platformy 8-bit: Piwo, Wino i Wódka.
http://ym-digital.i-demo.pl/ - http://yerzmyey.i-demo.pl - https://soundcloud.com/yerzmyey
ŻADEN DOBRY UCZYNEK NIE UJDZIE BEZ KARY.