Po zrobieniu przejściówki DIN>AV
Obraz ma dziwne cienie. Co wymienić? ;)

http://img4.imageshack.us/img4/9559/img20120510161210.th.jpg
http://img214.imageshack.us/img214/4660/img20120510161218.th.jpg
http://img404.imageshack.us/img404/3713/img20120510161224.th.jpg

Marcin648 i Atari65XE

2

TV. I zanwestuj w kabel din5 -> scart/s-video. Plus mod typu UltraVideo http://www.atariage.com/forums/topic/15 … deo-10-xe/

___
Press play on tape...

3

Hymm... Kabelek DIN5 i gdzieś tam S-Video się znajdzie. jeśli chodzi o TV to mam i takie z S-Video tylko dla pewności tak to mam zarobić:
http://www.hardwarebook.info/Atari_8-bit_S-Video

Marcin648 i Atari65XE

4

nie zapomnij przytym ze z din5 z atari mozesz dodatkowo "na kablu obok" wyprowadzic dzwiek na chinczu, samo svideo nie ma jego obslugi.

The UNIX Guru`s view of Sex:
unzip; strip; touch; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep

5

Wiem Wiem. Działa super, starczyło kabel wymienić tylko heh.

Marcin648 i Atari65XE

6 Ostatnio edytowany przez Marcin648 (2012-05-23 18:11:42)

Dobra jeszcze jak wygląda poprawnie zrobiona przejściówka DIN > AV ?
bo ja dalem tak:
1 - Video
2 - masa
3 - Audio
i tyle.

Marcin648 i Atari65XE

7

Video dał bym na 4, będzie kolor.

8

Okazało się że płyta to 130xe mam kolor na 1 (to znaczy miałem)

Marcin648 i Atari65XE

9 Ostatnio edytowany przez Pancho (2013-07-01 11:46:05)

Witam serdecznie, bo to mój pierwszy mail na forum.

Podłącze się pod niniejszy temat, żeby nie powiększać bytów ponad miarę. :) Mam następujący problem, może ktoś z czymś takim się spotkał.

Atari 65XE (Internet mówi, że to wersja NTSC, bo ma 2/3 Channel z tyłu), zasilacz Made in UK, INPUT: 240V, 50HZ, 24W, OUTPUT: 5V – 7,5VA. Podłączony do TV Samsung 40M86BD kablem uniwersalnym Euro/3x Cinch ↔ DIN5. Nic więcej nie jest podłączone (brak joysticka, brak stacji dysków, brak magnetofonu itd.).

Efekt: Bardzo szybkie drganie obrazu w górę i w dół, uniemożliwiające korzystanie z Atari. Nieważne czy podłącze przez SCARTa czy przez cinche. Oprócz skakania wszystko jest ok – kolory, znaki, dźwięk.

1. Ten sam komputer podłączony do tego samego telewizora, ale kablem antenowym. Zero problemów – wszystko w porządku.
2. Do tego samego telewizora podłączam C-64, tym samym kablem. Zero problemów – wszystko w porządku.
3. Cokolwiek podłącze pod ten telewizor, czy to PC, PS2, PS3, PSP, jest ok, nigdy nie miałem żadnych problemów.
4. Ten sam komputer, podłączony tym samym kablem, do dwóch innych telewizorów: SONY Bravia KDL-32W55 oraz LG 32LD350. Zero problemów – wszystko w porządku.
5. Kabel sprawdzony miernikiem, odczyty poprawne, prawidłowo wykonany.
6. Sprawdzone inne kontakty, jakby problem był na przykład ze stabilnością zasilania. Nic nie pomaga, ciągle obraz skacze.
7. Brak urządzeń zakłócających obok telewizora/komputera.
8. Sprawdziłem wszelkie możliwe ustawienia w telewizorze, nic z poziomu Menu nie da się ustawić, aby zlikwidować problem.

Macie jakieś podejrzenia o co może chodzić, bo skończyły mi się pomysły? Jeszcze chodzi mi po głowie, żeby opornik włożyć do kabla. Chyba, że jednak problem leży w kwestii Atari NTSC, a ten model telewizora. Z góry dzięki za jakieś sugestie.

10

Jak antenowym jest o.k. - tak też powinno być po chinchach/euro. Sprawdź, czy wyprowadzona chroma/luma (choć raczej tak, skoro masz kolory), a w EURO - czy pin przełączania o.k. (RGB/SVcoś_tam, powinien być podłączony ten drugi). Stawiam na dwie rzeczy:
1. Zły kabel (w sensie sygnałowym
2. Kapryśny telewizor - zdarza się, to łatwo wyeliminować podłączając pod innym
Ewentualnie - uwalony zasilacz, który sieje, ale wtedy pewnie i modulator by przekłamywał...

Sikor umarł...

11

Ja bym chciał wiedzieć, jaka to jest wersja płyty. To, że ma przełącznik (dziurę ?) 2/3 channel z tyłu, jeszcze nic nie mówi.
Sprawdź też w instrukcji do TV, jakie częstotliwości potrafi wyświetlać/jakie systemu rozpoznaje i czy można w nim wymusić dany system wyświetlania.

___
Press play on tape...

12

Ok, przyszedł do mnie wreszcie jakikolwiek czytnik danych (SIO2SD) i mogłem więcej potestować. I w jednej rzeczy lekko okłamałem. Mianowicie z RF na tym TV też nie jest idealnie. Potrafi skakać identycznie jak przy EURO/Cinch, ale da się naprawić. Wystarczy, że kilka razy zmienię zakres częstotliwości z S na C albo przełączę programy albo przełączę same MHZ tam i z powrotem, i potrafi się naprawić (obraz jest stabilny). Jednak wyłączenie/włączenie kompa i potrafi się znowu popsuć i trzeba naprawiać w ten sam sposób. Natomiast EURO/Cinch nie mogę naprawić.

Sikor napisał/a:

Jak antenowym jest o.k. - tak też powinno być po chinchach/euro. Sprawdź, czy wyprowadzona chroma/luma (choć raczej tak, skoro masz kolory), a w EURO - czy pin przełączania o.k. (RGB/SVcoś_tam, powinien być podłączony ten drugi). Stawiam na dwie rzeczy:
1. Zły kabel (w sensie sygnałowym
2. Kapryśny telewizor - zdarza się, to łatwo wyeliminować podłączając pod innym
Ewentualnie - uwalony zasilacz, który sieje, ale wtedy pewnie i modulator by przekłamywał...

No kabel raczej odpada, z dwoma innymi TV działa bez zarzutu. Kapryśny TV... no nie wiem, z C-64 nie ma żadnych problemów, z innymi platformami również, a już kilka generacji przy nim miałem (PS2, PS3). No, chyba, że akurat z Atari się nie polubili. Ale ten uwalony zasilacz to już lepszy trop, bo jak pisałem powyżej – z RF też nie jest idealnie i potrafi się psuć. Tylko dlaczego w takim razie na dwóch innych TV jest ok...

maw napisał/a:

Ja bym chciał wiedzieć, jaka to jest wersja płyty. To, że ma przełącznik (dziurę ?) 2/3 channel z tyłu, jeszcze nic nie mówi.
Sprawdź też w instrukcji do TV, jakie częstotliwości potrafi wyświetlać/jakie systemu rozpoznaje i czy można w nim wymusić dany system wyświetlania.

Ok, faktycznie, pewnie masz rację, zbyt szybko postawiłem na NTSC. Mam tylko dziurę z napisem 2/3 channel, tak więc nic to nie znaczy (jak rozumiem różnie to składano w dawnych czasach i brano czasami nadmiar pokryw pod NTSC, ale do środka montowano wersje europejskie). Tak więc może jest i PAL. Wrzucam zdjęcia płyty:

http://www.neuroshimahex.home.pl/misc/p … ari001.jpg
http://www.neuroshimahex.home.pl/misc/p … ari002.jpg
http://www.neuroshimahex.home.pl/misc/p … ari003.jpg
http://www.neuroshimahex.home.pl/misc/p … ari004.jpg
http://www.neuroshimahex.home.pl/misc/p … ari005.jpg
http://www.neuroshimahex.home.pl/misc/p … ari006.jpg
http://www.neuroshimahex.home.pl/misc/p … ari007.jpg
http://www.neuroshimahex.home.pl/misc/p … ari008.jpg
http://www.neuroshimahex.home.pl/misc/p … ari009.jpg
http://www.neuroshimahex.home.pl/misc/p … ari010.jpg
http://www.neuroshimahex.home.pl/misc/p … ari011.jpg
http://www.neuroshimahex.home.pl/misc/p … ari012.jpg
http://www.neuroshimahex.home.pl/misc/p … ari013.jpg

Co do instrukcji TV i informacji jakie wspiera systemy wyświetlania to jest bardzo ubogo (czyli prawie nic).
http://karolinstruckje.com/014159.php?k … %2040M86BD

13

Sprawdziłem zgodnie z poradą „ (? PEEK(98)). Wartość 0 to NTSC, a 1 – PAL, „ wyszło 1, czyli PAL.

14

C070034 - kwarc 14,187576 MHz (XE PAL)  - to powinno rozwiać wątpliwości. Wersja PAL.
http://atariki.krap.pl/index.php/Lista_ … talogowych
Co do objawów - jak piszę, wersje kabli niekoniecznie są o.k. dla Atarki, ale skoro przez wyjście antenowe jest to samo - to nie to. Podjedź na jakieś party atarowskie (najbliższe jest w Głuchołazach) lub napisz skąd jesteś - na pewno da się sprawdzić (chociażby sprawdzając TV na drugiej atarce na dzień dobry, aby coś wyeliminować).

Sikor umarł...

15

Najgorsze są zawsze wiszące tematy, które znajdzie się w wyszukiwarce po latach i nie posiadają finału. Ludzie z podobnym problemem walą ręką w stół – ale poradziłeś sobie czy nie?! :) Tak więc opisuję jak sprawa się zakończyła.

1. Tak, sprawdziłem inny egzemplarz Atari 65XE na tym TV, objaw jest identyczny – obraz wciąż drga.
2. Sprawdziłem oprócz EURO/Cinch także wejście S-Video i oczywiście odpowiedni kabel, objaw również jest identyczny - wciąż drga.
3. Sprawdziłem ZX Spectrum+ (przerobione, bo standardowe nie mają wyjścia composite video) po EURO/Cinch i również drga.


Czyli nie ma co kombinować. Telewizor Samsung LE40M86BD ma problemy z pewnymi konfiguracjami i tyle. Jest tylko dziwne, że działa bez najmniejszego problemu z Amigą 1200 (via RGB), C-64/C-128 (via antena/Euro/S-Video), ZX Spectrum +2B (via RGB), PS2, PS3, PSP etc. etc. Cóż diabeł tkwi w szczegółach, pewnie jest bug w firmwarze albo jakieś uszkodzenie na płycie (może nawet znane, ale zignorowane podczas produkcji). Skorzystałem ze wszystkich możliwych rozwiązań w celu naprawienia problemu: pisałem na wszystkie ważne fora techniczne o telewizorach, eksperymentowałem z ustawieniami dostępnymi z menu serwisowego telewizora, pisałem do serwisów Samsunga, kontaktowałem się nawet z rosyjskim „hakerem”, specjalistą od rozgrzebywania samsungowych telewizorów. Żadnych sukcesów.

Skończyło się na tym, że zdobyłem stary telewizor CRT Sony i w przypadku Atari korzystam właśnie z niego.

http://psychoseanders.files.wordpress.com/2011/05/caseclosed2.gif

16

To nie błąd w firmwarze i działanie tv z wymienionymi komputerami nie jest niczym dziwnym. Atari generuje specyficzny sygnał, który bez problemu przechodził w analogu - takie trochę naginanie standardu :) A przy zderzeniu z urządzeniami bardziej cyfrowymi wyszło , że to nie zawsze przechodzi, bo producenci dekodera nie przewidzieli, że ktoś może takie klocki robić... Podobny problem był ze słynnym GBSem który rusza np. z amigą czy ST

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

17

wieczór, a możesz podać link do szczegółów, chciałbym poczytać.

<-- Kontakt przez "E-mail" gdyż albowiem moja skrzynka "PW" jest pełna i zaprawdę nie mam czego usunąć.

--== Kup Pan/i dyskietkę http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=18887 ==--

18

Tu jest cały wątek o GBS:

http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=7094

A mniej więcej tutaj zaczyna się walka :)

http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic … 94&p=7

W skrócie: chodzi o sygnał synchronizacji pionowej. Obraz z Atari (przez VBXE, ale to nie ma znaczenia bo sync jest ten sam) pojawiał się a potem znikał, z badań na oscyloskopie wynikało że pojawia się tam coś dziwnego. Z tego co wiem to ten sam GBS bez problemu działał z Amigą i ST - gość na atari-forum się bawił. Czyli wniosek jest taki - nowoczesny sprzęt, dokonujący obróbki cyfrowej sygnału z zewnątrz, jest czasem nieprzygotowany na różne niestandardowe sytuacje, które na analogu przechodzą niejako naturalnie.

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

19

maw napisał/a:

TV. I zanwestuj w kabel din5 -> scart/s-video. Plus mod typu UltraVideo http://www.atariage.com/forums/topic/15 … deo-10-xe/

Odgrzewam trochę temat. Właśnie kompletuję części do UltraVideo 1.0. Zastanawia mnie tylko kondensator 220uf. Czy wiecie może jakie ma on mieć dokładnie napięcie znamionowe? Pytam, bo mam do dyspozycji dwa kondensatory 220uf. Jeden 16V, drugi 25V. Który będzie lepszy (czy w ogóle ma to w tym przypadku jakieś znaczenie?). Będę bardzo wdzięczny za odpowiedź.

20

Nie ma znaczenia. Napięcie w Atari jest 5V i nawet kondensator 1000uF/6.3V może być, nawet będzie lepszy, bo ma mniejszą impedancję przy wyższych częstotliwościach.

21

jer napisał/a:

Nie ma znaczenia. Napięcie w Atari jest 5V i nawet kondensator 1000uF/6.3V może być, nawet będzie lepszy, bo ma mniejszą impedancję przy wyższych częstotliwościach.

Super, dzięki za szybką odpowiedź! :)

22

Jeszcze jedno pytanie. Tak zerkam na opis UltraVideo i zastanawiam się czy ta przeróbka będzie działała z moim Atari65XE. Otóż elementy na zrzutach ekranów (w instrukcji), różnią się umiejscowieniem w porównaniu z moją płytą główną Atarynki. Czy nie przejmować się tym i po prostu zamieniać np. R53 i R203 i resztę części, mimo, że są one w zupełnie innych miejscach w porównaniu do tych w instrukcji ?

Poza tym czy istnieje jakiś dokument z rozpiską wszystkich części z których składa się Atari 65XE, łącznie z ich umiejscowieniem na płycie głównej. Pytam bo niektórych oznaczeń Rxxx nie widać spod rezystorów i zaoszczędziłoby mi to trochę czasu :)