1 Ostatnio edytowany przez xxl (2011-09-06 12:06:52)

Witam,

Oglaszam konkurs na muzyke odtwarzana na GTIA. W zaleznosci od ilosci prac wszystke stworza kolekcje muzyczna lub trzy najlepsze wejda do skladanki "Beep'em All 3". wczesniejsze: http://atari.fandal.cz/detail.php?files_id=6020 oraz http://atari.fandal.cz/detail.php?files_id=5909

Zasady:
1. utwor musi byc w formacie .xm (przyklad ponizej) - przyklad edytora: http://milkytracker.org/
2. wyslany na adres xxl@atari.pl "nim opadna liscie z drzew"
3. dlugosc utworu od 1 minuty do 5 minut
4. jesli utwor jest konwersja prosze to zaznaczyc i podac zrodlo
5. pod glosowanie opublikowane beda jednoczesnie i bez podania autorow.

Garsc porad:
tu jest przykladowy .xm http://atari.pl/9ch_demo.xm przekonwertowany na GTIA brzmi tak: http://atari.pl/9ch_demo.mp3
utworek po konwersji na GTIA odesle do autora do ewentualnej korekty,

na pytania chetnie odpowiem.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

2

jaka max ilość kanałów, by po konwersji na GTIA to zadziałało? ;)-

Kontakt: pin@usdk.pl

3

9 kanalow - 8 kanalow na dzwiek i 1 kanal na perkusje, najlepiej pracowac na powyzszym przykladowym .xm odrazu sa sample do uzywania.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

4

A że zapytam, jak sobie samemu skonwertować xm-a na format zjadliwy dla atari?

5

w zalaczniku jest program na pc (zmien xex na exe) ktory konwertuje plik .xm na dta

nastepnie podeslij skompiluje zgram i odesle.

moze jeszcze to sie przydac - perkusja moze zagrac nutki: C4,D4,E4,F4,G4,A4,B4,C5

Post's attachments

xm2octode_atari.xex 20.97 kb, liczba pobrań: 3 (od 2011-09-08) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

6 Ostatnio edytowany przez qbahusak (2011-09-08 19:11:46)

xxl napisał/a:

w zalaczniku jest program na pc (zmien xex na exe) ktory konwertuje plik .xm na dta
nastepnie podeslij skompiluje zgram i odesle.

To może zrób prościutką podstroneczkę z możliwością uploadu -> konwersja -> download ...

Ja na przykład nie chciałbym angażować twojego cennego czasu tylko po to, aby czegoś posłuchać na real atari ...

Taki pomysł...

Jeszcze co do kompozycji - info z albumu on-line:
http://www.archive.org/details/Micromus … erBeep_555


_________________________
- Octode is the most powerful 1-bit engine contemporary. It gives 8 channels of tones + one track of drums. 9 channels is a huge effort for Spectrum's Z80 CPU, so the engine can make detunes sometimes. It's not easy to compose music without false notes here, however it is possible. It has an additional feature - tunning command E5x. It changes the notes' frequency and can be used for achieving more interesting 'fat' instruments. I use it often as it gives me some slightly detuned pads, like from analogue synthesizers.
_________________________

Trzy najpopularniejsze w Polsce platformy 8-bit: Piwo, Wino i Wódka.
http://ym-digital.i-demo.pl/ - http://yerzmyey.i-demo.pl - https://soundcloud.com/yerzmyey
ŻADEN DOBRY UCZYNEK NIE UJDZIE BEZ KARY.

8

@qbahusak zeby bylo jasne: nie bedzie pojedynczych utworow w postaci wykonywalnej, w postaci wykonywalnej na atari pojawi sie kolekcja muzyczna.

pierwszy silnik beepera pisalem "na czuja", zaden emulator nie odtwarzal wtedy takiej muzyki - podsylalem program Pinowi a ten zgrywal mp3... tak, ze dla chcacego nic trudnego. niedogodnosc w postaci podsylania do mnie pliku dta lub .xm i zwrotnym muzyki jest do przeskoczenia.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

9

Chciałem poeksperymentować z brzmieniami. Jednak zauważyłem, że w wygenerowanym .asm nie ma info o brzmieniach. Czy są one zaszyte na stałe w playerze?

10

eee? chodzi o rozne instrumenty? sa tylko dwa - tak jak w przykladowym pliku .xm

ps. jesli chodzi o player z roznymi instrumentami to jest do tego inny edytor ale nim poki co sie nie zajmujemy. w kolekcji beep'em all III bedzie kilka utworkow na takim playerku.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

11

xxl napisał/a:

eee? chodzi o rozne instrumenty? sa tylko dwa - tak jak w przykladowym pliku .xm

ps. jesli chodzi o player z roznymi instrumentami to jest do tego inny edytor ale nim poki co sie nie zajmujemy. w kolekcji beep'em all III bedzie kilka utworkow na takim playerku.

Rozumiem, że 2 == 1 instrument i perkusja.

12 Ostatnio edytowany przez xxl (2011-09-13 10:36:39)

brutalna prawda.

na potwierdzenie ze mozna, mozna dobrze - przyklady muzyczek Mister Beepa:

http://atari.pl/9ch.mp3
http://atari.pl/9ch1.mp3
http://atari.pl/9ch2.mp3

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

Kuba: no niestety, dla osób tworzących całe życie na układach 4-bitowych i wyższych, robienie muzyki dla przetwornika 1-bitowego jest trudne do ogarnięcia, bo tak dalece różni się metodyka tworzenia.

Dla mnie robienie różnych instrumentów z jednego jest naturalne i stosunkowo łatwe, dla innych będzie raczej irytujące.

W wypadku engine'u OCTODE wskazówką będzie przytoczona powyżej notka o łączeniu instrumentów:
"It has an additional feature - tunning command E5x. It changes the notes' frequency and can be used for achieving more interesting 'fat' instruments. I use it often as it gives me some slightly detuned pads, like from analogue synthesizers."

Przy ilości 8 dostępnych kanałów tonu, łączenie kilku różnych w jeden, daje różne wyniki.
Inny będzie lead z dwóch takich samych, inny będzie zrobiony z tonów grających w róznych oktawach, inny w końcu będzie lead zrobiony z instrumentów delikatnie od siebie ostrojonych.

I tak dalej. Trudno to naprawdę opisać w tekście, musielibyśmy kiedyś zasiąść na jakimś zlocie, oczywiście jako zaprezentowanie pewnej ciekawostki.

Trzy najpopularniejsze w Polsce platformy 8-bit: Piwo, Wino i Wódka.
http://ym-digital.i-demo.pl/ - http://yerzmyey.i-demo.pl - https://soundcloud.com/yerzmyey
ŻADEN DOBRY UCZYNEK NIE UJDZIE BEZ KARY.

14 Ostatnio edytowany przez qbahusak (2011-09-14 23:33:13)

:) :D :) :D :) :D :) :D :) :D :) :D :) :D :) :D :) :D :) :D :) :D :) :D :) :D :) :D :) :D
Yerzmyey, xxl, ja naprawdę się orientuję w tym wszystkim:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)  :P

Może trochę źle się wyraziłem na początku z tymi brzmieniami; myślałem że z poziomu xm jest trochę większa kontrola, a tu nie ma niemal żadnej :) Ale po zastanowieniu - to jest ok przy takim podejściu (engine maksymalnie szybki == maksymalnie prosty)

To, co mnie zastanawia (biorąc pod uwagę niektóre inne silniki, które grają prostokątem 50/50, a nie 12/100) to to, czy jest cechą silnika, że one tak grają cichutko i (że prawie na pewno) pomaga to w miksowaniu kanałów.

Z drugiej strony nie mogę za bardzo tak bez testów, bo ten silnik fałszuje na większych częstotliwościach (wiem, wiem, dlaczego ;) - i efekt będzie zepsuty.

Ciekawi mnie, czy jest jakiś silnik, który nie fałszuje i ma więcej niż 2 kanały dźwięku ...

xxl, rozumiem że dopieszczasz octode na gtia dlatego nie puszczasz w świat źródełka?

15 Ostatnio edytowany przez qbahusak (2011-09-15 10:35:36)

Już wiem. Spróbuję sobie potestować na emulatorze zxspectrum. (edit: działa; asm pod wine a xm2octode natywnie na OsX)

Z dokumentacji:

Eight bytes of 8-bit note dividers per row, optional preceding byte is 255 for end of the pattern, or 240..254 for drums

To wszystko tłumaczy.

qbahusak:


> :) :D :) :D :) :D :) :D :) :D :) :D :) :D :) :D :) :D :) :D :) :D :) :D :) :D :) :D :) :D
Yerzmyey, xxl, ja naprawdę się orientuję w tym wszystkim:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)  :P
--------------------------
Okey.


> Może trochę źle się wyraziłem na początku z tymi brzmieniami; myślałem że z poziomu xm jest trochę większa kontrola, a tu nie ma niemal żadnej :) Ale po zastanowieniu - to jest ok przy takim podejściu (engine maksymalnie szybki == maksymalnie prosty)
------------------
Z dodatkiem, że maksymalnie dużo kanałów = maksymalnie szybki = maksymalnie prosty. Oh, yes.
Powiedział wąż morski w języku północnoamerykańskim


> To, co mnie zastanawia (biorąc pod uwagę niektóre inne silniki, które grają prostokątem 50/50, a nie 12/100) to to, czy jest cechą silnika, że one tak grają cichutko i (że prawie na pewno) pomaga to w miksowaniu kanałów.
--------------------
Wypełnienie używa się głównie do symulowania głośności (16 steps) lub też do różnorakiej syntezy w rzeczach takich, jak Phaser1 i Phaser2.
Cichsze engine'y to te, które używają syntezy PWM, jak Orfeus, SpecialFX itp. Więc nawet, jeśli mają ze dwa kanały, to i tak są ciche.
Głośne są takie, jak Music Box, Music Studio, i Phasery (z czego edytor jest tylko do Phaser1).


> Z drugiej strony nie mogę za bardzo tak bez testów, bo ten silnik fałszuje na większych częstotliwościach (wiem, wiem, dlaczego ;) - i efekt będzie zepsuty.
-------------
Octode niestety tak. Zeby usunąć fałsze należy:
- Zagrać to samo na drugim kanale z minimalnym odstrojeniem E.
- Zagrać to samo na drugim kanale bez żadnego odstrojenia (wtedy na 90% fałsze znikną, ale kanał będzie jednak zauważalnie głośniejszy, co trzeba kompensować nadu.pcanką podkładu.
- Zmienić kompozycję i dostosować do możliwości engine'u.

Zazwyczaj używam opcji trzeciej. Jakkolwiek jest sposób - wzmocnić/podwoić nie cały kanał, tylko pojedyncze nuty, które fałszują. Zadziała, a przy okazji zyskasz bardziej interesujące brzmienie z fluktuującym instrumentem prowadzącym.


> Ciekawi mnie, czy jest jakiś silnik, który nie fałszuje i ma więcej niż 2 kanały dźwięku ...
----------------
Phaser1, Phaser2, ZX-7, LS-engine, Sapmle-Tracker, Orfeus i SpecialFX (co nie znaczy, że można sobie napi*.dalać przy końcu skali, co z resztą i tak jest bezsensowne, bo takich pisków nikt nie lubi), wydaje mi się, że Qchan też nie fałszuje.
Należy podkreślić, że nie wszystkie są jeszcze dostępne na XL.


Pozdrowienia.
Y

Trzy najpopularniejsze w Polsce platformy 8-bit: Piwo, Wino i Wódka.
http://ym-digital.i-demo.pl/ - http://yerzmyey.i-demo.pl - https://soundcloud.com/yerzmyey
ŻADEN DOBRY UCZYNEK NIE UJDZIE BEZ KARY.

17 Ostatnio edytowany przez qbahusak (2011-09-15 16:06:42)

Dzięki, Yerzmyey - taka synteza znakomicie rozjaśnia. Teraz wiem, co można tykać, a czego lepiej nie :)

A to, co piszesz o tuningu nutek (+-1 lub 0) to się po mojemu nazywa interpolacja częstotliwościowa :)
Często stosowana tam, gdzie jest vibrato np. Jeśli nuta za nisko, to daje się (+1-1-1)* a jak jest ciut za wysoko, to (-1+1+1)*
A jak jest równiutko, to (+1 0 -1 0)*.

Można to też zauważyć przy konwersji sidów do sid2pokey. Vibrato gra tak dziwnie (przeskakuje) na wyższych częstotliwościach, bo Atari nie wyrabia swoimi 8-bitowymi dzielnikami.

Jak jeszcze nie przywiązywałem wagi do tego, to mawiali, że taki np. Inside STRASZNIE fałszuje. Teraz się z tym zgadzam.

qbahusak:

> Dzięki, Yerzmyey - taka synteza znakomicie rozjaśnia. Teraz wiem, co można tykać, a czego lepiej nie :)
-----------------
Np at all.


> A to, co piszesz o tuningu nutek (+-1 lub 0) to się po mojemu nazywa interpolacja częstotliwościowa :)
Często stosowana tam, gdzie jest vibrato np. Jeśli nuta za nisko, to daje się (+1-1-1)* a jak jest ciut za wysoko, to (-1+1+1)*
A jak jest równiutko, to (+1 0 -1 0)*.
---------------
Oczywiście na beeperze to nie będzie działało dokładnie tak w 100%, ale ja używam i nie narzekam. Przynajmniej nie narzekam za bardzo. ;)


Grtz!

Trzy najpopularniejsze w Polsce platformy 8-bit: Piwo, Wino i Wódka.
http://ym-digital.i-demo.pl/ - http://yerzmyey.i-demo.pl - https://soundcloud.com/yerzmyey
ŻADEN DOBRY UCZYNEK NIE UJDZIE BEZ KARY.

19

dwa tygodnie do konca konkursu. za trzy tygodnie lista utworow w skladance Beep'em All bedzie zamknieta.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.