Witam,

chcialem tylko dac znac, ze zajmuje sie obecnie portowaniem Hatari na Androida. Pierwsze wyniki mozna obejrzec tutaj: http://ahatari.blogspot.com. Atari ST/Falcon juz sie bootuja do TOSa :). Mysle ze za pare tygodni pojawi sie pierwsza wersja do sciagniecia.

Mam przy okazji pare pytan:
- czy da sie skonfigurowac jakis sensowny setup (pod np. TOS 2.0x z obrazem dysku ASCI, lub pod TOS4.x z GEMDOSowa partycja), tak, zeby z automatu 'customizowal' mi sie desktop (np. na NeoDesk/Geneva, lub TeraDesk? lub jakakolwiek godna polecenia alternatywa? XaAES + MINT?),
- czy ma ktos moze taki przygowany/preinstalowany obraz dysku ASCI? ew. gdzie moglbym znalezc sensowne procedury skonfigurowania/przygotowania go?
- jak wyglada praca z Atari ST z twardym dyskiem (wybaczcie, moja przygoda z Atari zakonczyla sie na 65xe :(), czy mozna po prostu wiekszosc obrazow dyskow gier przerzucic na taki dysk, i pozniej 'odpalac' je po prostu klikajac na jakies start.prg? Czy gry/programy nie instalowalne na dysku wymagaja reboota za kazdym razem i boota z dysku z dana gra a pozniej 'zonglowania' tymi dyskami? Czy mozna odpalic ja, wyjsc do desktopa, i odpalic nastepna, itd...

Z gory dzieki za info.

2 Ostatnio edytowany przez Cyprian (2011-07-30 15:46:17)

1. tak, niezależnie od wersji TOS'a możesz wgrać nowy OS - Geneva/Magic/MiNT lub inny desktop - Jinee/NeoDesk/TeraDesk

2. http://hatari.berlios.de/hd80mb.image.gz znajdziesz tam 4 puste partycje

3. gry i demosy na ogół są dostępne jako obrazy dyskietek, przy pomocy specjalnego softu PPery można je uruchamiaćz dysku twardego

btw. czy można podejrzeć źródła tego Ahatari? Chciałbym przeportować Hatari na WebOs i szukam jakichś wskazówek :)

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

3

Cyprian napisał/a:

1. tak, niezależnie od wersji TOS'a możesz wgrać nowy OS - Geneva/Magic/MiNT lub inny desktop - Jinee/NeoDesk/TeraDesk

2. http://hatari.berlios.de/hd80mb.image.gz znajdziesz tam 4 puste partycje

3. gry i demosy na ogół są dostępne jako obrazy dyskietek, przy pomocy specjalnego softu PPery można je uruchamiaćz dysku twardego

btw. czy można podejrzeć źródła tego Ahatari? Chciałbym przeportować Hatari na WebOs i szukam jakichś wskazówek :)

Dzieki za info.

Co do wskazowek, to pod WebOSem jest juz polowa sukcesu, bo zdaje sie ze SDL jest jego czescia, a Hatari opiera sie wlasnie o SDLa.  Jesli tylko pod WebOSem jest standarowe libc, to juz prawie jestes w domu.

Najwiekszym problemem przy przekompilowaniu pod Androida jest zupelnie niekompatybilny z unixowymi/linuxowymi build system. Pod standardowym linuxem masz wszystkie automake'i, autoconf'y, configure'y, make'y itd. Pod Androidem makefile (+ sporo define'ow w sysconfig/config.h) trzeba sobie bylo popisac recznie. Prawda jest taka, ze zrobilem najpierw build pod Linuxa, a pozniej czesc flag ustawionych przez configure script linuksowy przekopiowalem pod Androida. Tak samo z generowanie kodu UAE (emulacja m68k). Ten kod emulujacy CPU niestety nie jest czescia zrodel Hatari, ale jest w trakcie buildu generowany przez pare 'exekow', ktorych zrodla sa czescia Hatari.  I tu znowu potencjalny problem, bo NDK androidowe generuje kod pod ARM'a, wiec binarka generujaca kod UAE nie moze byc odpalona pod Windowsem (lub innym OSem na ktorym mamy dostepne Android NDK). Wiec skopiowalem kod wygenerowany pod Linuxem :).

Samych poprawek (poki co) w kodzie Hatari zbyt wiele nie bylo.  Pare zmian nazw plikow (z *.c na *.h, Android NDK nie do konca lubi includowanie plikow *.c w stylu incudowania plikow naglowkowych), itd. Raczej kosmetyka.

Co mnie poki co troche niepokoi, to ze emulacja z TOSem 4.x (Falcon) jest straaaaaasznie wolna. Nie mam jeszcze podpietej obslugi F12, wiec nie wiem czy by default nie wlacza mi sie DSP, bede sprawdzal. Z drugiej strony Basilisk II jest w stanie calkiem niezle emulowac 68040 (i MacOS 7.5, mozna odpalic spokojnie Photoshopa 4 i Bryce'a), wiec moze to tylko kwestia dobrych ustawien samego emulatora.

Emulacja Atari ST (TOS 2.x) wyglada na dosc szybko. Nie wie jeszcze czy GEMDOS i dysk na lokajnej karcie SD zadziala od strzala, ale z tego co mialem doczynienia z dostepem do karty w innych portach (http://droiddos.blogspot.com i http://droidmac.blogspot.com), mysle ze bedzie dobrze :)

Jesli chodzi o GUI, to mialem juz stworzona (przy okazji pracy na innymi portami emulatorow) 'klatke' na androida, z obsluga klawiatury, myszy, ustawien ekranu, przeskalowywania obrazu, panningu obrazu itd :). Ale to jest kod Android specific, i pewnie pod WebOSem i tak sie nie przyda.

Jakbys mial problemy - wal na priva, moze uda mi sie pomoc.

AAA, jeszcze pytanie - czy jest jakis dobry emulator malego Atari pod AtariST ? :) Do gier starych glownie, niekoniecznie dem.

Na Atari ST jest Xformer - nawet działa, ale dość wolno.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

5

Emulacja falcona z dsp jest wymagająca ponieważ dsp ma dużo większą moc niż 030. Emulator dsp wydaje się nie być zoptymalizowany.  A bez dsp to to nie jest emulator falcona.

What can be asserted without proof can be dismissed without proof.

6

tomaswoj napisał/a:

Co do wskazowek, to pod WebOSem jest juz polowa sukcesu, bo zdaje sie ze SDL jest jego czescia, a Hatari opiera sie wlasnie o SDLa.  Jesli tylko pod WebOSem jest standarowe libc, to juz prawie jestes w domu.

Najwiekszym problemem przy przekompilowaniu pod Androida jest zupelnie niekompatybilny z unixowymi/linuxowymi build system. Pod standardowym linuxem masz wszystkie automake'i, autoconf'y, configure'y, make'y itd. Pod Androidem makefile (+ sporo define'ow w sysconfig/config.h) trzeba sobie bylo popisac recznie. Prawda jest taka, ze zrobilem najpierw build pod Linuxa, a pozniej czesc flag ustawionych przez configure script linuksowy przekopiowalem pod Androida. Tak samo z generowanie kodu UAE (emulacja m68k). Ten kod emulujacy CPU niestety nie jest czescia zrodel Hatari, ale jest w trakcie buildu generowany przez pare 'exekow', ktorych zrodla sa czescia Hatari.  I tu znowu potencjalny problem, bo NDK androidowe generuje kod pod ARM'a, wiec binarka generujaca kod UAE nie moze byc odpalona pod Windowsem (lub innym OSem na ktorym mamy dostepne Android NDK). Wiec skopiowalem kod wygenerowany pod Linuxem :).

no tak, CPU UAE generuje execa, a czy oprócz tego coś nie może być kroskompilować w całości na ndk na pc?

tomaswoj napisał/a:

Co mnie poki co troche niepokoi, to ze emulacja z TOSem 4.x (Falcon) jest straaaaaasznie wolna. Nie mam jeszcze podpietej obslugi F12, wiec nie wiem czy by default nie wlacza mi sie DSP, bede sprawdzal. Z drugiej strony Basilisk II jest w stanie calkiem niezle emulowac 68040 (i MacOS 7.5, mozna odpalic spokojnie Photoshopa 4 i Bryce'a), wiec moze to tylko kwestia dobrych ustawien samego emulatora.

Hatari jest to cycle-emulator (synchronizacja co do ~cyklu: CPU, DSP, Video, Audio Crossbar, YM itp trochę zamula) i przez to działa wolniej niż Bazilisk czy Aranym (który też ma emulację DSP ;) ).

Ten DroidMAC wygląda całkiem nieźle, a może w następnym rzucie byś też Aranym przeportował? :)

tomaswoj napisał/a:

Emulacja Atari ST (TOS 2.x) wyglada na dosc szybko. Nie wie jeszcze czy GEMDOS i dysk na lokajnej karcie SD zadziala od strzala, ale z tego co mialem doczynienia z dostepem do karty w innych portach (http://droiddos.blogspot.com i http://droidmac.blogspot.com), mysle ze bedzie dobrze :)

Jesli chodzi o GUI, to mialem juz stworzona (przy okazji pracy na innymi portami emulatorow) 'klatke' na androida, z obsluga klawiatury, myszy, ustawien ekranu, przeskalowywania obrazu, panningu obrazu itd :). Ale to jest kod Android specific, i pewnie pod WebOSem i tak sie nie przyda.

Jakbys mial problemy - wal na priva, moze uda mi sie pomoc.

ok, już piszę:)

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

7

Co do Aranyma, to nie wiem czy jest wielki sens. Aranym chyba lepiej sie sprawdza jako srodowisko desktopowe, moze do developmentu, wysokie rozdzielczosci, itd :) A ja chcialem miec ten stary feeling (nostalgia i takie tam :)), stare pikselowe gry, jakis w miare ladny desktop, etc. Kusi mnie jeszcze ewentualnie PUAE + cala masa programow na Amige :)

Btw. probowalem googlowac za tym ppery, ale qrcze nic nie znalazlem. Masz moze jakis link pod reka?

Z poziomu MagiC'a wszystkie gry jakie probowalem rzucaly mi bomby, pewnie nie bardzo z MagiCa da sie je odpalac? A jak nie z MagiCa to spod czego? Najlepszy oryginalny TOS + jakis fajny desktop? Jinnee pojdzie na czystym TOSie?

8 Ostatnio edytowany przez Cyprian (2011-08-01 23:06:29)

jeśli nostalgia to zdecydowanie hatari :0

właściwie to Pera Putnik http://8bitchip.info/atari/ , PPera to jego stary nick z http://atari-forum.com
Tutaj znajdziesz link do strony z przeróbkami gier na HDD http://8bitchip.info/atari/plafh.html
Generalnie to MagiC jest dedykowany do pracy z aplikacjami, wiesz multitasking z wywłaszczeniem. Do gier to raczej czysty TOS z orginalnym desktopem - zostaje więcej wolnej pamięci. Zresztąna stronie Pery znajdziesz tam info co i jak odpalać.
Co do Jinee to powinien zadziałać z TOSem

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

9

tomaswoj napisał/a:

Witam,

chcialem tylko dac znac, ze zajmuje sie obecnie portowaniem Hatari na Androida. Pierwsze wyniki mozna obejrzec tutaj: http://ahatari.blogspot.com. Atari ST/Falcon juz sie bootuja do TOSa :). Mysle ze za pare tygodni pojawi sie pierwsza wersja do sciagniecia.

hej tomaswoj, co słychać w temacie Ahatari?

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org