26 Ostatnio edytowany przez jury (2011-06-07 11:33:07)

Adam Klobukowski napisał/a:

*Beams wykorzystuje blitter, ale o ile mnie pamięć nie myli tylko z powodu kompatybilności z TT gdzie akurat wykorzystanie blittera ma sens.

dely napisał/a:

Adamowi chyba chodziło o STE


Beams nie chodzi na STE!!! A szkoda :)

27 Ostatnio edytowany przez saulot (2011-06-07 11:39:13)

Adam Klobukowski napisał/a:

Cyprian: robiś sobie możesz w TT-Ramie do czasu, bo ekran jest w ST-Ramie i masz problem. Jeśli blitter jest faktycznie taki niezastapiony w produkcjach scenowych, to dlaczego od wielu lat, żadna* produkcja nie używa blittera?

Wszystkie gry RG wykorzystują blitter, było demo paradoxu czy czegoś tam, w 20th anniversary demo na pewno znalazłyby się jakieś screeny z użyciem blittera albo ostatnie ste dema dhsu. Jest dobra strona Raya/TSCC (koder od Beams) ("http://www-users.rwth-aachen.de/reimund.marvin.dratwa/ray.tscc.de/blitter.htm" ).
Generalnie jego wnioski są takie jeżeli coś da się zrobić szybciej blitterem niż CPU to trzeba go używać (z wyjątkiem falcona na którym CPU jest lepszą alternatywą - blitter został dorzucony ze wzgledów zachowania kompatybilności z STe. Co i tak nie zmienia faktu, że blitter daje kopa przy np. cieniowaniu gorauda w TC na flaszce http://www-users.rwth-aachen.de/reimund … ouraud.htm, jedyne ograniczenie jest, że dla obiektów z dużą ilością małych poligonów to nie będzie działało optymalnie no i jesteśmy ograniczeni do ST-RAMu - ale to wiadomo jak jest TT-RAM to na bank zrobimy wszystko szybciej CPU). Więc jeden przykład jest ;P..

=========================================
[www] https://nokturnal.pl
[ 16/32 bit Atari development wiki] https://bus-error.nokturnal.pl

sqward: ups, noto coś pokręciłem. Faktem pozostaje że Beams jest jedynym demem na Falcona w ciągu ostatnich paru(nastu) lat, które używa blittera.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

Saulot: STE. Owszem na STE blittera można i warto używać. Mnie ciągle chodzi o Falcona,

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

30

w sumie to tam walić specjalizowane układy(no może z wyjątkiem DSP), TBL np. nie używają w ogóle w swoich demach ficzerów chipsetów Amig (to komplikuje tylko sprawy, przynajmniej w tych nowszych produkcjach, nie wiem jak to było ze starszymi) wszystko jest robione przez CPU. To dlatego można było je relatywnie szybko przeportować.

AdamK: no ale jeden przykład jest, z falcona w linku ;>

=========================================
[www] https://nokturnal.pl
[ 16/32 bit Atari development wiki] https://bus-error.nokturnal.pl

31

Adam,
nie upieram się że blitter jest jakimś superhiper niezastąpionym koprocesorem. Po prostu uważam że jest on strasznie niedoceniony, a czasami nawet dyskredytowany. Całkiem bezpodstawnie.

Adam Klobukowski napisał/a:

od wielu lat, żadna* produkcja nie używa blittera?

a to ciekawe, na jakiej podstawie tak twierdzisz? masz jakieś bliższe informacje o demach że nie używają blittera?

Adam Klobukowski napisał/a:

Beams wykorzystuje blitter

a jednak używają :)

osobiście znam parę zastosowań blittera w demach na Falcona:
czyszczenie ekranu, kopiowanie danych do/z dsp poprzez host port, fade in/ fade out ekranu w truecolor, rysowanie linii, rysowanie gouraudowanych linii, wspomaganie konwersji Chunky2Pixel, konwersja tablic czy choćby swapowanie bajtów w słowie.
Najlepsze jest to, że w czasie tych operacji, procesor nie jest blokowany, cały czas pracuje i ma dostęp do pamięci ST-Ram.

Co do dem z ostatnich lat na Falcona, z tego co pamiętam to większość z nich jest na 060. tutaj ze względu na moc procesora, blitter jest zbędny, dodatkowo zajmował by cenne cykle ST- Ramu.

Adam Klobukowski napisał/a:

Nie chcę żebyś żle odebrał to co teraz napiszę, ale skoro uważasz że blitter jest taki dobry, napisz jakiś jeden sensowny efekt który to pokaże, którego nie da się zrobić szybciej CPU.

a właśnie że napisze se :)

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

32

Cyprian napisał/a:

Najlepsze jest to, że w czasie tych operacji, procesor nie jest blokowany, cały czas pracuje i ma dostęp do pamięci ST-Ram.

To brzmi w takim razie całkiem ciekawie :)

Cyprian napisał/a:
Adam Klobukowski napisał/a:

Nie chcę żebyś żle odebrał to co teraz napiszę, ale skoro uważasz że blitter jest taki dobry, napisz jakiś jeden sensowny efekt który to pokaże, którego nie da się zrobić szybciej CPU.

a właśnie że napisze se :)

Taaaa ;)

33

jury napisał/a:
Cyprian napisał/a:

a właśnie że napisze se :)

Taaaa ;)

a jakże, będę stary ale napisze sę :)

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

34 Ostatnio edytowany przez Adam Klobukowski (2011-06-10 17:47:22)

Cyprian napisał/a:

Adam,
nie upieram się że blitter jest jakimś superhiper niezastąpionym koprocesorem. Po prostu uważam że jest on strasznie niedoceniony, a czasami nawet dyskredytowany. Całkiem bezpodstawnie.

Adam Klobukowski napisał/a:

od wielu lat, żadna* produkcja nie używa blittera?

a to ciekawe, na jakiej podstawie tak twierdzisz? masz jakieś bliższe informacje o demach że nie używają blittera?

Twierdzę tak na podstawie rozmów z autorami, głównie na #atariscne

Cyprian napisał/a:
Adam Klobukowski napisał/a:

Beams wykorzystuje blitter

a jednak używają :)

Jeden rodzynek ;)

Cyprian napisał/a:

osobiście znam parę zastosowań blittera w demach na Falcona:
czyszczenie ekranu, kopiowanie danych do/z dsp poprzez host port, fade in/ fade out ekranu w truecolor, rysowanie linii, rysowanie gouraudowanych linii, wspomaganie konwersji Chunky2Pixel, konwersja tablic czy choćby swapowanie bajtów w słowie.
Najlepsze jest to, że w czasie tych operacji, procesor nie jest blokowany, cały czas pracuje i ma dostęp do pamięci ST-Ram.

c2p jest robione za pomocą kodu autorstwa Kalms'a/TBL (z amigi) dostosowanego to atarowskich bitplanów. Z tego co wiem jest ona uważana za najszybsze rozwiązanie. O wykorzystywaniu do tego bilttera nie słyszałem, możesz podać jakieś źródło?

Cyprian napisał/a:

Co do dem z ostatnich lat na Falcona, z tego co pamiętam to większość z nich jest na 060. tutaj ze względu na moc procesora, blitter jest zbędny, dodatkowo zajmował by cenne cykle ST- Ramu.

Przynajmniej od czasu wyprodukowania CT2b używanie blittera jest zasadniczo 'passe' ;)

Cyprian napisał/a:
Adam Klobukowski napisał/a:

Nie chcę żebyś żle odebrał to co teraz napiszę, ale skoro uważasz że blitter jest taki dobry, napisz jakiś jeden sensowny efekt który to pokaże, którego nie da się zrobić szybciej CPU.

a właśnie że napisze se :)

Powodzenia :)

W tym co piszę nie chodzi o to że blitter jest kompletnie bezużyteczny, lecz o to że nawet na niedopalonym falconie jego użyteczność jest niska - ma sens jedynie jeśli używa się dodatkowych operacji (shifty lub funkcje logiczne). Na dopalonym falconie staje się to zupełnie bez sensu (szczególnie jak się dopali szynę, bo wówczas blitter po prostu nie działa). No i Falcon ze swoimi dwoma procesorami jest już wystarczająco skomplikowany do programowania (a już DSP, szczególnie te w Falconie to wyższa szkoła jazdy), więc z używania blittera od pewnego czasu zasadniczo zrezygnowano. Za dużo kombinacji, za mało korzyści.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio