1

Tak się zastanawiam. Skoro RamCharger i CA2001 może działać jako terminal do CPM (w oparciu o procek Z80) - to może istniała by szansa innego rozszerzenia? Wiadomo wszem i wobec, że XXL poczynił swego czasu zXEmulator na małe Atari. Sprawa fajna, całość poległa (mam nadzieję, że nie na zawsze) w prędkości, choć i tak uważam, że w niektóre gry da się grać i z tą obecną.
Ale tak mi przyszło do głowy... A jakby wykorzystać RamCharger i stację CA2001 (lub LDW2000 lub Indus GT) do takiej emulacji? Widziałbym dwa wyjścia (oczywiście na hardware i Z80 się nie znam, więc mogę pisać totalne bzdury - jakby co proszę mnie skorygować):
1. Napisać "nowy" BIOS dla stacji, który po włączeniu jakimś atrybutem by przechodził w tryb "emulacji" ZX Spectrum
2. Emulować "bios" na pamięci RamChargera.
Atari by wtedy służyło oczywiście tylko za "terminal", ale byłby za to filing mając prędkość zbliżoną do oryginału. A może wtedy by jeszcze Atari wyrobiło z emulacją dźwięku? Dodatkowo - mając 64KB RAM w RC - można by (przynajmniej teoretycznie) emulować ZX Spectrum 48K?
Co byśmy (według mnie) zyskali? Pomyślmy:
1. Emulator pozwalający emulować inny komputer ze zbliżoną prędkością (hmm, nie wiem, czy prędkość SIO będzie odpowiednia, tym niemniej - działało by to szybciej niż obecne rozwiązanie)
2. Tony softu z ZX Spectrum - trzeba by rozwiązać tylko sposób wczytywania (TAP lub stany emulatora, inne?)
3. Filing grania na 8-bitowym sprzęcie w gry z ZX-sa (z lepszą klawiaturą niż w oryginale - w moim odczuciu Atari ma lepiej rozwiązaną tą sprawę niż ZX)
Czego (pewnie) nie uda się przeskoczyć?
1. Atrybuty (choć w wersji na VBXE i to pewnie by dało się przełknąć)
2. Dźwięk (choć beeper może by i poszedł...?)
3. Dźwięk AY-ka (to na 99% nie wydoli)
Teraz pytanie do programistów oraz hardwareowców: na ile realne jest wdrożenie takiego pomysłu w życie? Chyba, że mi totalnie odbiło i jest nierealne (oczywiście - póki co - dyskusja czysto teoretyczna...)?

Sikor umarł...

2

A czy przy takim rozwiązaniu przypadkiem nie byłaby możliwa wyłącznie emulacja czegoś w stylu ZX80/ZX81?

wszystkie trzy strony świata

3

Dla mnie największym chyba problemem jest prędkość komunikacji po SIO. O ile tekstowy terminal jakoś przechodzi to ze Spectrum może być mały problem - w stacji jest procek i pamięć ok. A reszta? Reszta emulowana przez atarkę. Problem polega na tym że część tej pamięci, to pamięć ekranu i o ile dobrze liczę, (256x176)/8=5632 bajty + atrybuty 704 = 6336 bajtów. Aktualizacja musiałaby następować dość szybko, bo Spec nie ma żadnych wspomagaczy i wszystko co robi wizualnie to ręczne operacje na pamięci obrazu. Nie mówiąc już o dodatkowym czasie na przemapowanie bo organizacja jest porąbana, no ale to już odbywa się w kompie.

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

4

Dlatego tak się zastanawiam. Mamy możliwość dania ok. 70Kbit transmisji po SIO. Przetwarzało by sie na stacji (w przybliżeniu), a Atari dostawało by papkę do wyświetlenia i obsługę urządzeń. Mimo wszystko (powolność SIO) wydaje mi się, że mogłoby to działać szybciej, niż emulacja Z80 na 6502.
Jak pisałem - atrybuty pewnie odpadną. Pewne inne rzeczy też. Ale gra może być warta świeczki. Stąd też pomysł o "ROMie" w samej stacji (nawet na RAM-ie RamChargera).

Sikor umarł...

5

Hmm. 70Kbit to jest jakies 8.5 Kbajta... Na sekundę. Ta sekunda jest tu znacząca to baardzo długo. Nawet jeśli Z-80 w stacji będzie chodził z prędkością rzeczywistą, to efekty jego działania będą... Dość szarpane.

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

6

Nadal powinno być szybciej, niż obecna wersja.

Sikor umarł...

7

Sikor, szybkość emulacji byłaby pewnie całkiem wporzo, ale mowa jest o szybkości wyświetlania danych na ekranie, przelicz sobie: wielkość ekranu Spectrum to 6144 bajty grafiki + 768 bajtów atrybutów, razem 6912 bajtów. A wydajność SIO, przy 68,2 kbps to 6820 bajtów na sekundę. Czyli będziesz miał "Filing grania na 8-bitowym sprzęcie w gry z ZX-sa" przy odświeżaniu ekranu rzędu 1 klatki na sekundę.

KMK
? HEX$(6670358)

8 Ostatnio edytowany przez Sikor (2011-04-17 18:18:29)

pewnie masz rację... Ale może i to dałoby sie przeskoczyć - hmm, interfejs przez port carta?
================================================================
Hmm, a jaka jest maksymalna prędkość SIO? Według http://atariki.krap.pl/index.php/Flash_Turbo uzyskujemy już 127kbitów, więc ilość "klatek" do wyświetlenia nam się zwiększa. Zasadniczo ciekawi mnie fakt, czy w takim razie na stację nie dało by sie przerzucić tylko pracy związanej z samym kodem Z80, a resztę na Atari...? Tak tylko głośno myślę... Przypuszczalnie ta pędkość też jest do poprawy - nie mamy opóźnień związanych z przesuwem głowicy i podobnymi duperełami, działa wtedy tylko elektronika stacji (po załadowaniu programu oczywiście)...?

Sikor umarł...

9 Ostatnio edytowany przez xxl (2011-04-17 20:26:40)

problemy:

1. jesli ekran ma byc odswierzany co 1 sekunde a czas trnsmisji pamieci ekranu trwa 1 sekunde to chyba stacja caly czas musi wysylac dane, transmisje obsluguje z80 w stacji czyli oprocz tego ma emulowac zx?

2. zeby emulowany zx reagowal na nasze dzialanie to trzeba do stacji przesylac informacje o kontrolerach/klawiaturze - czyli co jakis czas transmisja pamieci ekranu musi byc przerwana i nalezy przeslac do stacji informacje o dzialaniu usera

3. cpu w stacji musi obsluzyc takze te informacje np. o klawiaturze, ktore atari bezie wysylac do stacji

4. przy takiej ciaglej transmisji po sio (nie wiem) pokey bedzie mogl cos zagrac raz na ramke?

---
sadze, ze najlepiej zaputac Truba, ktory moze miec tu najwiecej do powiedzenia

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

10

1. w LDW, ani żadnej innej stacji nie ma ULA, który to układ zasadniczo "tworzy" ZX Spectrum.
2. o ile do pisania w Turbo Pascalu i WordPerfekcie od wielkiej bidy SIO daje radę, to wszystko inne (czyt. odświeżające cały ekran, a nie jedną linijkę) działa tak, że żal ściska miejsce, gdzie plecy tracą swą szlachetną nazwę. Kto widział, to wie - np. na poprzednim Foreverze pokazywałem różne aplikacje.

Generalnie w latach 80-tych RAMCharger mógł robić jako całkiem niezła namiastka terminala do rządzącego ówcześnie CP/M, np. w pracy robiliśmy teksty na WordPerfekcie, a w domu "po godzinach" mogliśmy sobie ponanosić jakieś poprawki, nadać ostateczny szlif bazie w dBase. Natomiast do codziennej pracy to się raczej nigdy nie nadawało, ale z drugiej strony to mając trzecie tysiąclecie - jako active w kalendarzu - właśnie udało mi się za trzecim razem wgrać Zorro z taśmy w normalu...

Oczywiście o jakiejkolwiek grywalnej emulacji możemy zapomnieć już na starcie. No chyba, że tekstówek w BASIC.

Czy możecie wyjaśnić, Stirlitz, dlaczego wasz służbowy adres stirlitz@rsha.gov.de ma aliasa justas@gru.su?
Nie czytam PM. Proszę używać e-mail.

11

dely, nie przesadzaj, po pierwsze, wieść niesie, że miałeś źle skonfigurowany terminal ;) Po drugie o ile się nie mylę, w tamtych czasach (czasach dominacji CP/M) terminale szeregowe to była raczej norma, a 19200 w takowym to był szał szybkości.

KMK
? HEX$(6670358)

12

No właśnie, 19200. A tu - teoretycznie - mamy możliwość 67800 lub nawet około 127kbit. Choćby nawet po wymianie ROM-u. A może nawet dałoby się więcej z POKEYa wycisnąć?
Jak piszę - być może to są bzdury, ale z drugiej strony może warto to rozważyć?

Sikor umarł...

13

z80 w indusie jest wolniejszy niż w trumnie. (4 vs 4.77 MHz)

http://www.5oft.pl/

14

@Pirx, nie do końca: http://pl.wikipedia.org/wiki/ZX_Spectrum
http://www.spectrum.8bit.pl/spectrum48/zx48k.htm
Raczej na plus dla CA/LDW. Ale ten plus niweluje prędkość SIO. Mimo wszystko - chyba by było szybciej niż emulacja Z80 na 6502? Zasadniczo nawet jakby przerzucić "tylko" mielenie rozkazów na stację, a resztę emulacji na atarkę?
A zasadniczo jaka jest prędkość transmisji w C64? Skoro tam można było liczyć effy na stacji, może tu da się kod mielić na Z80 ze stacji?
Cały czas tak sie zastanawiam... Ale mi umiejętności brak, aby to sprawdzić - za cienki w uszach jestem na takie programowanie...

Sikor umarł...

15

Tak, Indus jest szybszy. Ale to niewiele zmienia, Sikor, jak Cię proszę, weź ty w dłoń kalkulator i policz sobie, ile klatek na sekundę będzie przy 127 kbps jeśli przy 62 jest jedna. Oraz jaki bitrate musiałbyś wycisnąć na SIO, żeby to się kupy trzymało (podpowiem, przy 25 klatkach na sekundę to byłoby 6912 x 25 x 10 = ... )

Twoją ideę łatwiej byłoby zrealizować przylepiając po prostu układ ULA, klawiaturę i monitor do stacji LDW.

KMK
? HEX$(6670358)

16

Pewnie macie rację.

Sikor umarł...

17

aaaaa.... 4.cośtam to był XT ((((: Ale w ogólności to oczywiście byłoby fajnie mieć dopałkę w stacji, tylko stacji wiele, itp.

http://www.5oft.pl/