Wracamy na chwilę do tematu: jak zauważyła innuendo, wersja plikowa nie działa zbyt stabilnie. Dotyczy to pliku również bez mojej poprawki, oraz w ogóle bez poprawek. Wersji Fandala nie sprawdzałem, bo jest spakowana, ale przypuszczam, że jest to dokładnie to samo, co wszyscy mają, tylko przepuszczone przez jakiś cruncher (i też nie działa na VBXE).
"Niestabilność" objawia się pojawianiem się na ekranie różnych śmieci podczas gry (tzn. zbędnych obiektów, często nieruchomych), trudnościami z przechodzeniem między etapami (mimo zabicia wszystkiego program jeszcze na coś czeka i trzeba rozbić własny statek, żeby ruszyło dalej) itp.
Przyczyną jest ta sama procedura, którą już tu dwa razy poprawiano. Ściągnąłem z atarimanii dump carta i się okazało, że zakres zerowania pamięci w oryginale wcale nie jest $C000-$E9FF (jak w rozpowszechnionym u nas pliku), tylko $0200-$E9FF. Innymi słowy, abstrahując od zerowania rejestrów I/O i cokolwiek bezsensownego zerowania ROM-u, gra przede wszystkim oczekuje, że wyzerowana będzie cała dostępna pamięć RAM.
Śmieci w RAM-ie są przypuszczalną przyczyną wspomnianych przeze mnie powyżej zakłóceń.
Wersja z poprawką to uwzględniającą (zrobiona na świeżo ze wspomnianego dumpa):
http://drac030.krap.pl/gyruss-fix.zip
KMK
? HEX$(6670358)