1

Czy jest jakiś kurs opisujący podstawy programowani pod Atari Ste?? w gfa basic lub asemblerze ?

2

Chcesz wskrzesić scenę dużego Atari ?

STYMulator JIL ST YM2149 mjuz:k @ gnu/linux
SIUP (SIo2Usb2Pc) - SIO2PC USB Edition
PIN ready logo
3M / InD: ... na kasetach były zabezpieczenia w postaci tzw. "mikropierdnięcie" ...

3

Coś tam jest. Dużo zależy od tego co aktualnie potrafisz.

What can be asserted without proof can be dismissed without proof.

4

Czysto dla siebie pisze drobne programy , jednak w dobie prostoty programowania na pc  trudno zrobić coś co ludzie docenią , dlatego zwracam się w stronę atari ,  ponieważ jeśli zrobię jakiś dobry program ( grę ) zostanie ona zauważona i tym samym przyniesie mi dużo satysfakcji ;) że jeszcze dało się z tego komputera tyle wycisnąć ;)

5 Ostatnio edytowany przez jury (2010-11-21 00:34:00)

Jeśli dobrze rozumiem, to tak naprawdę dopiero chcesz rozpocząć przygodę z assemblerem na ST?, jeśli tak to wg mnie cholernie prosty i intuicyjny tutorial do assemblera ST to

http://www.atari-forum.com/viewtopic.ph … amp;t=4330

nie ma tam nic o STE, ale jak zaczniesz z ST to z STE tylko prościej, łatwiej i przyjemniej :) a do tego z większym bajerem :D

6

Polecam tutoriale Jamesa Ingrama, jest też opisane STE. Są tam pokazane rzeczy po fragmencie i potem złożone w całość.

=========================================
[www] https://nokturnal.pl
[ 16/32 bit Atari development wiki] https://bus-error.nokturnal.pl

7 Ostatnio edytowany przez gotham (2010-11-21 09:04:33)

Ok zalogowałem się już , teraz tylko pytanie jakiego asemblera (mam na myśli kompilator ) używać?

8 Ostatnio edytowany przez jury (2010-11-21 09:16:56)

Zobacz maila, bo jeszcze mam dla Ciebie 2 tutoriale earx'a. Skoro Ciebie interesują gry, to earx napisał pierdółkowaty tutorial do gier i drugi całkiem fajny o optymalizacji. Tutaj nie wiem jak załączyć 2 pliki jednocześnie a nie będę pisał dwóch postów :)

Edit:
co do używania assembler'a, to właśnie w tutorialu ś.p. periheliona ( z atari-forum ) jest prosto wytłumaczone korzystanie z Devpac'a.
Dodatkowo w Atari Magazyn ( na Atari Online są wersje elektroniczne ) jest fajnie opisane jak korzystać z monitora do Devpac'a.

9 Ostatnio edytowany przez gotham (2010-11-21 09:43:08)

matsilver@tlen.pl , taki sam jak na forum ;) Na razie zbieram materiały i czekam aż moje atari ste przyjedzie d mnie ;)




Co do Atari STe to ile maksymalnie może wyświetlic kolorów?

10

gotham napisał/a:

taki sam jak na forum ;)

Domyślam się, ale maile na forum nie są publicznie dostępne :P
Najpierw jeden użytkownik musi napisać do drugiego i tamten odpowiedzieć, aby poznać adres :)

11 Ostatnio edytowany przez saulot (2010-11-21 10:01:54)

gotham napisał/a:

Co do Atari STe to ile maksymalnie może wyświetlic kolorów?

Standardowo 16(więc szaleństwa nie ma), paleta odcieni jest większa niż w zwykłym ST(4096 w stosunku do 512 w ST). Jak je się odpowiednio oprogramuje to możesz paletę zmieniać w każdej linii(w przerwaniu HBL)(np. w neochrome master możesz takie obrazki robić).

BTW robię wiki o programowaniu 16/32 bitów, jak będzie wyglądało po ludzku to podeślę linka.

=========================================
[www] https://nokturnal.pl
[ 16/32 bit Atari development wiki] https://bus-error.nokturnal.pl

Akurat HBL nie jest do tego najlepszy, bo jest to przerwanie o najniższym priorytecie, w związku z czym nie jest stabilne. Lepiej oprzeć się o timery MFP.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

13

AdamK: stabilne czy nie, ale działa. ugryźć temat można na wiele sposobów, to był tylko przykład.

=========================================
[www] https://nokturnal.pl
[ 16/32 bit Atari development wiki] https://bus-error.nokturnal.pl

14

Za nim zabiorę się za przerwania to upłynie trochę czasu ;)

Czy ktoś na forum tworzył jakieś demo albo grę??

@saulot: ja tylko zwracam uwagę, aby ktoś kto się będzie za temat brał, wiedział jak najlepiej to zrobić.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

16 Ostatnio edytowany przez saulot (2010-11-21 13:23:00)

adamK: ja tam się nie znam rolnikiem jestem. W tutorialach wszystko jest. Ingrama zmiana palety/zliczanie linii w ramce jest na timerze B. Pozatym chyba dobrze jest sprawdzić kilka opcji i dojść do własnych wniosków.

=========================================
[www] https://nokturnal.pl
[ 16/32 bit Atari development wiki] https://bus-error.nokturnal.pl

17

saulot napisał/a:

BTW robię wiki o programowaniu 16/32 bitów, jak będzie wyglądało po ludzku to podeślę linka.

A tak pi razy drzwi, kiedy planujesz go odpalic?
I czy to bedzie szybsze niz nokturnal, ktory dziala z predkosia modemu 56k? :P

18

raster na ST to temat rzeka, pozwólcie więc że wtrącę swoje pare groszy.

Więc tak, żadne przerwanie MFP nie jest stabilne, bo:
- MFP jest taktowane innym zegarem niż CPU, występuje więc tzw jitter (opóznienia o 4-12 cykli); 
- wykonywanie przerwania może być opóźnione przez poprzedzającą je instrukcję - dla divs'a nawet o 156 cykli;

teraz raster na HBL vs Timer B:
- HBL daje nam dostęp do wszystkich 313  linii, Timer B tylko do 200.
- HBL wywoływane jest na końcu każdej fizycznej linii, i ma tylko około 40 cykli do końca 'niewidzialniści ' czyli obszaru lewej ramki TV; Timer B wywoływany jest około 100 cykli wcześniej, więc ma więcej cykli do końca do końca ramki TV.

Istotnym faktem jest to że wejście w przerwanie kosztuje 44 cykle, więc procedura HBL startuje już w obszarze widzialnym, a Timer B ma jeszcze około 100 cykli w ramce.

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

Co do stabilności przerwania, to jeśli już używamy przerwań, to zazwyczaj kontrolujemy maszynę w 100%, więc można uniknąć instrukcji które mocno opóźniają przerwania. Zresztą, można tą stabilność przywrócić jedną, maksymalnie dwoma instrukcjami (niestety nie pamiętam szczegółów bo dawno o tym czytałem, coś z przesunięciami bitów). Zresztą, mnie chodziło o co innego kiedy wcześniej pisałem o stabilności - chodziło mi o priorytety przerwań i fakt że w trakcie HBLa, może na przerwać inne przerwanie, dlatego jest on średnio użyteczny.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

20

jury napisał/a:
saulot napisał/a:

BTW robię wiki o programowaniu 16/32 bitów, jak będzie wyglądało po ludzku to podeślę linka.

A tak pi razy drzwi, kiedy planujesz go odpalic?
I czy to bedzie szybsze niz nokturnal, ktory dziala z predkosia modemu 56k? :P

jury: odpowiem lakonicznie "kiedy będzie gotowe" :). Robię je w "idle mode" czyli w przerwach jak mam natchnienie.
odnośnie prędkości modemu to ja nic o tym nie wiem, nikt mi się nie skarżył do tej pory. Proponuję standardową procedurę, czyli:  wyłączyć wszystkie torrenty, eMule i ograniczyć ściąganie pornoli ;). Hosting mam jaki mam i na razie nie mam potrzeby duchowej jego zmiany. Jak będę otrzymywał dużo listów od fanów i fanek to może o tym pomyślę ;). Na razie nie otrzymuję, więc problemu nie ma :). 
:P

=========================================
[www] https://nokturnal.pl
[ 16/32 bit Atari development wiki] https://bus-error.nokturnal.pl

21 Ostatnio edytowany przez jury (2010-11-21 14:48:05)

saulot napisał/a:

odnośnie prędkości modemu to ja nic o tym nie wiem, nikt mi się nie skarżył do tej pory.
:P


Ja juz pare razy mialem do Ciebie pisac ze to wolno dziala, ale jakos tak nie wyszlo, hyhy, dlatego wlasnie teraz mi sie ponownie przypomnialo jak napisales o tym wiki :)

A ogolnie to ja kozystam jedynie z www, mail i tyle, nawet nie wiem co to eMule, torrenta uzylem kilka ( slownie: tak z 10 razy ) a do niedawna mialem 16Mbit, ostatnio zredukowalem do 3Mbit bo odbieranie maili przy 16 bylo za szybkie, nie nadazalem czytac, hiehiehie

22

Ma ktoś może zrzucony na dysk tutorial z linka http://www.atari-forum.com/viewtopic.ph … amp;t=4330? Bo nie mogę otworzyć w ogóle strony a chciałbym poczytać... Wam też nie działa, czy tylko ja mam takie problemy?

Pozdrowienia

23 Ostatnio edytowany przez jury (2011-01-03 20:46:06)

To forum co jakiś czas ma problemy, często nawet kilkudniowe, więc za jakiś czas powinno wrócić do normy :)
A co do linka który podałeś to nie bardzo wiem który to tutorial bo link nie otwiera się, ale z tutoriali atari-forum kojarzę że chyba najpopularniejszy jest periheliona, może więc to ten tym tajemniczym linkiem? : :)

http://bus-error.nokturnal.pl/tiki-list … allery.php

24

Możliwe, też nie było mi dane zajrzeć do środka a myślałem, że to jakiś "specjalny" tutorial xD no cóż powoli się zabieram za tutoriale :) A do tego coraz dalej przygotowania do projektu...
...o którym na pewno tutaj napiszę, bo chodzi mi kilka rzeczy po głowie ;)
Dzięki za podpowiedź który tutorial to mógł być pod linkiem ;)

Pozdrowienia

25 Ostatnio edytowany przez jury (2011-01-04 00:15:00)

airnox napisał/a:

Dzięki za podpowiedź który tutorial to mógł być pod linkiem ;)

Yyy, dopiero teraz zauwazylem ze ten link co podales to z mojego wczesniejszego posta :D Wiec tak, to na pewno chodzilo o tutorial perihelion'a, wiec spokojnie mozesz zhakowac wiki saulota i pobrac go  z tamtad :)