`Czy będzie grało nam cztery czy dwa Pokeye, to już pieśń przyszłości. Istotne w przeróbce TMC jest zmaksymalizowanie wykorzystania specyficznych cech Pokeya, które do tej pory nie zostały odpowiednio wykorzystane.
Pytanie podstawowe, które wielu z was się ciśnie na usta - po co program na atarkę, teraz używa się pecety. Odpowiedź: z całym szacunkiem dla pecetów, ich możliwości obliczeniowych i geniuszu twórców emulatorów. Nie są oni w stanie 100% odtworzyć zachowań układu montowanego w małym atari. Poza tym, jak ktoś jest akwarystą, to rybki raczej ogląda w swoim prawdziwym akwarium, a nie na fototapecie na ścianie.
Druga sprawa, to brzmienie. Owszem, dobry muzyk z możliwości oferowanych przez tracker wyciśnie cuda, ale bądźmy szczerzy, ileż można kopiować styl X-ray'a. Na inne kombinacje obecny stan trackera (w zakresie stereo i brzmienia) nie do końca pozwala.
W TMC główną rzeczą która jest przekombinowana, są instrumenty. W TMC2 jest już nieco lepiej (długość instrumentu, potwórzenia), dlatego szansy na stworzenie większych możliwości doszukiwałbym się w wykorzystaniu drugiej/niewykorzystywanej obwiedni. Chodzi mianowicie o fakt, iż podstawowy dźwięk atarowski, aby był ciekawy, musi być poddawany częstej modulacji. Mamy zatem vibratto, slide up/down i inne takie, ale aby aktywnie zmieniać brzmienie pozostaje nam, muzykom, walka z wtrącaniem akcentów. Akcenty jakie są każdy wie. Pomysł jaki mnie męczy od dłuższego czasu:
- więcej kombinacji tablic częstotliwości. Cżęstotliwości powyżej pewnego zakresu nie są dostosowane do np. zegara 15 KHz,
- więcej kombinacji i możliwości regulacji filtra górno-przepustowego. Łączenie (oględnie mówiąc, chodzi o sterowa) dwóch generatorów w jeden nie powinno być niczym zdrożnym, wszak na c64 mają trzy kanały i jakoś im to muzykowanie idzie,
- rozstrzygnięcie umiejscowienia efektów - albo przy instrumencie, albo w patternie rozkaz sterujący (vibratto, itp),
Najbardziej na początku będę się upierał przy aktywnym sterowniu filtrem górno-przepustowym. Chętnie widziałbym to jako oddzielny akcent (np. w miejsce akcentów dodających wartość losową do częstotliwości/nuty). Najchętniej z kolei chciałbym to mieć jako oddzielną tablicę akcentów z parametrami (czyli parametry z głównej obwiedni (zmiana nuty, częstotliwości) + parametry z drugiej tablicy (zmiana wartości filtra).
Zatem, na początek postuluję - poprawić błąd z wpisywaniem wartości do audctl, poprawić sprawę tempa, rozpatrzyć rozszerzenie funkcjonalności instrumentów.
Na początek tyle pisania, reszta wyjdzie w praniu :)
--
Dhor/M.E.C.