1

Cześć,
wyszedł nowy kompilator gcc 4.5 m68k pod cygwina, ubuntu 32/64 bit. Nie będę nic pisał, że gorąco polecam ;)

http://vincent.riviere.free.fr/soft/m68k-atari-mint

=========================================
[www] https://nokturnal.pl
[ 16/32 bit Atari development wiki] https://bus-error.nokturnal.pl

2

Heh, rozumiem, że pod czysty TOS można pisać. A pro po - może ktoś by mały tutorial dla początkujących zrobił, jak oprogramować gem itp...?

Sikor umarł...

Sikor: są całe stada tutoriali na necie. Wygoglaj.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

4

Adam: i całe rzesze programistów dla ST i Falcona, tylko nowych produkcji jakoś nie widać... Wiem, chcę pójść na łatwiznę, ale wystarczy mi prosty przykład z komentarzem po polsku, jak coś stworzyć, obsłużyć mysz, zdarzenia itp... Po prostu leniwy jestem.

Sikor umarł...

Sikor: języków się ucz :P

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

6

sikor: w którymś numerze chosneck'a zrobiłem kompilację o gemie. trzeba przeczytać, ale wcześniej trzeba ogarniać C, a jeszcze wcześniej angielski. :P
I gdzie widziałeś te rzesze?

=========================================
[www] https://nokturnal.pl
[ 16/32 bit Atari development wiki] https://bus-error.nokturnal.pl

7

saulo: to był sarkazm, bo własnie na ST posucha jest. A Adam miał robić "Tribute to LEM" dla ST... Skończyło się na mojej wersji dla malucha ;)
A na poważnie - C jakoś (z grubsza) ogarniam, ale na ST/TT to mi jakoś nic porządnego wyjść nie chciało i się kiedyś zniechęciłem. A teraz mi się nie chce, ale gdyby były jakieś proste przykłady, to kto wie...
Ale może po prostu kiedyś. Teraz ze zdrowiem lipa i mam za mało samozaparcia w sobie...

Sikor umarł...

8

No cóż, na a8 jest w Atariki część zatytułowana "Niezbędnik kodera" i jakoś można coś znaleźć, szkoda tylko, że nikt ze sceny a16+ nie raczył przynajmniej zacząć tam czegoś w tej podobie robić (no, ale po co, lepiej traktować powyższą wiedzę jako objawioną "wybranym"). :P

Saulot: może uaktualnisz wykrywaczkę browsera na swojej szanownej stornie, bo pod IE8 nie działa, a przeglądarka ta już od jakiegoś czasu funckcjonuje.

Sikor: z takim "supportem" na ST/E/Falcon jaki się daje tu od pewnego czasu zaobserwować, też bym dał sobie siana z tym sprzętem.

I Ty zostaniesz big endianem...

9

miker: :D trzeba używać normalnych przeglądarek. A tak na poważnie fakt, że kiedyś miałem ją zupdatować, ale chyba mi ochota odeszła, bo Microshit oczywiście zaczął wydziwiać z trybami "kompatybilności" po wprowadzeniu chyba ie 7.0 i trzeba jakiś dodatkowy kod umieszczać w nagłówkach stron. Jak będę w odpowiedniej kondycji psychicznej to może kiedyś to naprawię.. a tak zostaje używanie normalnych przeglądarek. 

Odnośnie supportu itd. to myślę, że jest ok. Jak ktoś chce to znajdzie źródła, przykłady itp. Nie wiem czego oczekujesz. Mnie nikt niczego nie uczył i nie prowadził za rączkę. Jak czegoś potrzebuję doczytuję, mam też googla, jak czegoś nie wiem pytam gdzie trzeba, są też całe strony z dokumentacją w jednym miejscu np. http://dev-docs.atariforge.org/, literaturę też można kupić za grosze na aukcjach (jak ktoś chce to mogę podać niezbędne według mnie tytuły). Jak ktoś ma problem z angielskim, nie kmini podstaw programowania lub czytaniem ze zrozumieniem tekstu to sorry, niech przestawi się lepiej na zbieranie znaczków.   
Jeżeli support jest tu aż tak kiepski to wskaż mi jakiegoś posta z tego forum, który wg. Ciebie nie został "prawidłowo obsłużony" (odnośnie kodowania) i w związku z tym nachodzą Ciebie odczucia "podania sobie siana".

O niezbędniku kodera np. ja nic nie wiem i nikt się nie skarżył że jest w nim pusto. Nie było zapotrzebowania == nie ma
problemu.

A poza tym to jaka scena a16+ ?

=========================================
[www] https://nokturnal.pl
[ 16/32 bit Atari development wiki] https://bus-error.nokturnal.pl

10

miker napisał/a:

Sikor: z takim "supportem" na ST/E/Falcon jaki się daje tu od pewnego czasu zaobserwować, też bym dał sobie siana z tym sprzętem.

Jak założysz oficjalny non-profit-atari-16/32-bit-servicedesk-24/7 z maksymalnym czasem reakcji 5 minut to myślę, że poprawisz sytuację i nikt nie będzie sobie musiał dawać siana.

=========================================
[www] https://nokturnal.pl
[ 16/32 bit Atari development wiki] https://bus-error.nokturnal.pl

Sikor: każdy z nas miał dokładnie taki sam support. Ups, sorry.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

12

saulot napisał/a:

Odnośnie supportu itd. to myślę, że jest ok. Jak ktoś chce to znajdzie źródła, przykłady itp. Nie wiem czego oczekujesz. Mnie nikt niczego nie uczył i nie prowadził za rączkę. Jak czegoś potrzebuję doczytuję, mam też googla, jak czegoś nie wiem pytam gdzie trzeba, są też całe strony z dokumentacją w jednym miejscu np. http://dev-docs.atariforge.org/, literaturę też można kupić za grosze na aukcjach (jak ktoś chce to mogę podać niezbędne według mnie tytuły). Jak ktoś ma problem z angielskim, nie kmini podstaw programowania lub czytaniem ze zrozumieniem tekstu to sorry, niech przestawi się lepiej na zbieranie znaczków.

Nie chodzi o angielski, ale fakt jest taki, że na cholerę po raz drugi odkrywać koło. To jest na zasadzie: ja to potrafię, ale innych mam gdzieś - niech użyją google-a i stracą 10 godzin na poszukiwanie czegoś, co jest podstawą i można się tego nauczyć w 15 minut. No comment :(


saulot napisał/a:

O niezbędniku kodera np. ja nic nie wiem i nikt się nie skarżył że jest w nim pusto. Nie było zapotrzebowania == nie ma
problemu.

Ale Atariki to baza wiedzy, tam się "nie zgłasza" zapotrzebowania. Tam po prostu - jak ktoś coś wie - może się podzielić wiedzą. Działa to na zasadzie wikipedii.

Adam Klobukowski napisał/a:

Sikor: są całe stada tutoriali na necie. Wygoglaj.

Jak napisałem wyżej - wygooglam bazylion linków, z czego z 10 na krzyż będzie strawne dla początkującego programisty chcącego pisać w C dla ST...

Cóż mogę powiedzieć: nadal liczcie, że będzie powstawał bazylion nowych programów na zachodzie, bo Wy, jak widzę, nie dość, że sami nic nie robicie (kiedy ostatni raz powstała jakaś WASZA produjkcja dla ST/TT/Falcona?), to się nie podzielicie Swoją wiedzą. Takie psy ogrodnika - sami nie zjedzą, ale innym też nie dadzą... Życzę powodzenia z nowymi produkcjami...
Btw, Yerz-u próbował coś zrobić dla sceny ST (MOD compo w Krakowie), pojawiają się pojedyńcze grafiki na party, ale jakoś z Waszej strony nie widać ruchu...


Adam Klobukowski napisał/a:

Sikor: każdy z nas miał dokładnie taki sam support. Ups, sorry.

Ja sobie jednak poradziłem - użyłem grafik z netu i tyle, a kawałki utworów można znaleźć. Nie jest to nic wielkiego, ale jest.
Pozdrawiam POLSKICH KODERÓW ST (są tacy jeszcze? Nie zauważyłem :( ).

Sikor umarł...

13

Sikor napisał/a:

Nie chodzi o angielski, ale fakt jest taki, że na cholerę po raz drugi odkrywać koło. To jest na zasadzie: ja to potrafię, ale innych mam gdzieś - niech użyją google-a i stracą 10 godzin na poszukiwanie czegoś, co jest podstawą i można się tego nauczyć w 15 minut. No comment :(

Sorry nie mam czasu na przeklejanie rzeczy z książek/tutoriali typu "hello world" do C, bo komuś nie chce się poszukać. Jest wydawnictwo Helion,  są tutoriale o kodowaniu: EARXA, Jamesa Ingrama, Periheliona,  na stronie atari dev docs są całe książki o kodowaniu na ST w C (są nawet przykładowe programy ze źródłami). Są magazyny dyskowe z toną tutoriali, jest ICTARI magazine, jest moja strona z informacjami na temat używania cross compilatora gcc. Jeżeli wydaje Ci się że to wszystko można łatwo ogarnąć w 15 minut to idź się lecz.
Pisałem kiedyś tutoriale wcześniej wspomniana kompilacja GEM, o Pure C też pisałem. Ale z praktyki wiem, że nikt tego nie czyta, zero feedbacku, więc z tego wyrosłem, bo wolę pisać programy. Na artykuł o GEMie odpisała jedna osoba (MiKRO zgłosił się z poprawką w jakimś wzorze). Jak czytam posty jak wyżej to tylko ręce mi opadają. I czemu robisz z siebie i innych sierotę? Masz jakiś problem, nie wiesz jak do czegoś podejść lub gdzie zacząć to pisz na forum.
   

Sikor napisał/a:
saulot napisał/a:

O niezbędniku kodera np. ja nic nie wiem i nikt się nie skarżył że jest w nim pusto. Nie było zapotrzebowania == nie ma
problemu.

Ale Atariki to baza wiedzy, tam się "nie zgłasza" zapotrzebowania. Tam po prostu - jak ktoś coś wie - może się podzielić wiedzą. Działa to na zasadzie wikipedii.

A gdzie jest informacja o atariki? I skąd mam np. wiedzieć o jej istnieniu?

Adam Klobukowski napisał/a:

Sikor: są całe stada tutoriali na necie. Wygoglaj.

Jak napisałem wyżej - wygooglam bazylion linków, z czego z 10 na krzyż będzie strawne dla początkującego programisty chcącego pisać w C dla ST...

Jak ktoś zna podstawy C i struktur danych i algorytmów to oprogramuje nawet odkurzacz o ile będzie miał dostęp do informacji o API. Materiału o BIOSIE,XBIOSIE itp jest w sieci od groma, zestaw funkcji jest skończony, więc jaki jest problem?

Sikor napisał/a:

Cóż mogę powiedzieć: nadal liczcie, że będzie powstawał bazylion nowych programów na zachodzie, bo Wy, jak widzę, nie dość, że sami nic nie robicie (kiedy ostatni raz powstała jakaś WASZA produjkcja dla ST/TT/Falcona?), to się nie podzielicie Swoją wiedzą. Takie psy ogrodnika - sami nie zjedzą, ale innym też nie dadzą... Życzę powodzenia z nowymi produkcjami...
Btw, Yerz-u próbował coś zrobić dla sceny ST (MOD compo w Krakowie), pojawiają się pojedyńcze grafiki na party, ale jakoś z Waszej strony nie widać ruchu...

Wiesz co ja umiem liczyć i liczę na siebie. Demoscena mnie nie interesuje tylko robienie softu.  Jak jesteś za leniwy, żeby ruszyć głową i trochę poszukać to Twój problem. Jestem jeden i mam ograniczony zasób czasu, komputery to nie jest jedyna rzecz, która zaprząta mi głowę. Mam w tej chwili jeden projekt midi, który  robię w czasie wolnym od ~2008roku. Jakbyś miał chociaż wyobrażenie o zakresie projektu to mózg by Ci się wylał, kod jest ogólnie dostępny chcesz zajrzeć? I tak, nic nie robię.. :P

=========================================
[www] https://nokturnal.pl
[ 16/32 bit Atari development wiki] https://bus-error.nokturnal.pl

14

Atariki? Pierwsza "zakładka" na lewo od FAQ u góry każdej podstrony na AA. :D Zaraz przy "wyloguj".

Powszechnie wiadomo, że kamień potrafi myśleć. Na tym fakcie opiera się cała elektronika.

Terry Pratchett - Równoumagicznienie

15

Jak napisałem wyżej - wygooglam bazylion linków, z czego z 10 na krzyż będzie strawne dla początkującego programisty chcącego pisać w C dla ST...

i w tym wlasnie problem, ze "poczatkujacy programista" chce pisac w c specjalizujac sie w czyms - tj. to jest podstawowy problem. czy to w tym wypadku st, czy "programowania grafiki", czy programowania "baz danych", czy cokolwiek innego.

najpierw uczy sie samego jezyka (a do tego masz kupe tutoriali do ktorych ci sie nie chce zajrzec, "bo nie sa do st"), a DOPIERO POZNIEJ, jak juz zalapiesz podstawy, powinienes siegnac do opisow juz bardziej specjalistycznych, w tym wypadku opisow pisania pod st (ktorych tez jest sporo).

Nie chodzi o angielski, ale fakt jest taki, że na cholerę po raz drugi odkrywać koło.

ale po cholere drugi raz odkrywac kolo tlumaczac na polski?
moze i jest sens ale w ramach a) nauki angielskiego, b) nauki programowania
tak wiec masz tu bardzo dobre pole do popisu ;)

choc osobiscie nie rozumiem jak w ogole mozna zabierac sie za programowanie nie uczac sie/nie probujac poznac anglackiego...

The UNIX Guru`s view of Sex:
unzip; strip; touch; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep

16 Ostatnio edytowany przez jury (2010-05-23 14:00:15)

saulot napisał/a:

Sorry nie mam czasu na przeklejanie rzeczy z książek/tutoriali typu "hello world" do C, bo komuś nie chce się poszukać. Jest wydawnictwo Helion,  są tutoriale o kodowaniu: EARXA, Jamesa Ingrama, Periheliona, na stronie atari dev docs są całe książki o kodowaniu na ST w C (są nawet przykładowe programy ze źródłami)

Ale tutoriale Earxa, Ingrama, Periheliona są dla assemblera :) no chyba że ja jeszcze nie trafiłem na nic o C od nich, a sporo znam tutoriali walających się po sieci dla dużego atari :p

Dobry tutorial do C dla ST, włączając programowanie w GEMie podawałem tu ( trzeba być zalogowanym aby zobaczyć linki ):

http://atariarea.krap.pl/forum/viewtopi … 490#p92490

tyle że przykłady w tym tutorialu nie są w ansi C, ale myślę że to nie problem poprzerabiać tamtejsze przykłady do takiego np Pure C :)

17

jury napisał/a:

Ale tutoriale Earxa, Ingrama, Periheliona są dla assemblera :) no chyba że ja jeszcze nie trafiłem na nic o C od nich, a sporo znam tutoriali walających się po sieci dla dużego atari :p

O C tam nie ma nic napisane, ale można sobie poczytać jak korzystać ze sprzętu. W Atari Compedium każda z funkcji systemowych ma swój interfejs i w C i w asm68k nie bez powodu. To co tam jest w assemblerze można zapisać w C lub na upartego napisać funkcję w asmie, dorobić interfejs w C. To są tylko technikalia, jedną rzecz można zrobić na wiele sposobów. Jak wiesz jak coś działa i jak z tego korzystasz to bez trudu sobie poradzisz. 

Na atari dev docs jest C-Manship Complete(przykłady są w megamaxie, ale C jest C i przy odrobinie wysiłku można je przerobić na kod akceptowalny przez inne kompilatory (PureC/gcc/ahcc/vbcc/lattice c....) i jest tam o GEMie), jest Atari Compendium, które jest biblią jeżeli chodzi o duże Atari, są materiały referencyjne Atari(BIOS,GEMDOS,VDI, AES). Trzeba to tylko ściągnąć i po prostu do tego zajrzeć. Pozatym nie wiem czy ktoś zaglądał do starych skanów z atariki i zaglądał do artykułów np. w ste fanie etc..I jak sami widzicie to jest taka tajemna wiedza trzymana przez nielicznych do której nikt nie ma dostępu.

=========================================
[www] https://nokturnal.pl
[ 16/32 bit Atari development wiki] https://bus-error.nokturnal.pl

18 Ostatnio edytowany przez Sikor (2010-05-23 18:48:05)

jellonek napisał/a:

i w tym wlasnie problem, ze "poczatkujacy programista" chce pisac w c specjalizujac sie w czyms - tj. to jest podstawowy problem. czy to w tym wypadku st, czy "programowania grafiki", czy programowania "baz danych", czy cokolwiek innego.

najpierw uczy sie samego jezyka (a do tego masz kupe tutoriali do ktorych ci sie nie chce zajrzec, "bo nie sa do st"), a DOPIERO POZNIEJ, jak juz zalapiesz podstawy, powinienes siegnac do opisow juz bardziej specjalistycznych, w tym wypadku opisow pisania pod st (ktorych tez jest sporo).

Skoro tak dobrze Wiesz, że nie znam podstaw C, a Ty jak widzę w tym celujesz, to proponuję, podziel się Swoją wiedzą:
1. Jak obsłużyć podstawowe zdarzenia w GEM (obsługa myszy)
2. Jak obsłużyć pliki RSC- wszak jesteś Wszechwiedzący Jellonek, a może po prostu zwykły jeleń, król(ik) trolli?
Na początek coś prostego: program, wyświetlający jakieś okienko informacyjne (wersja programu), zapis/odczyt pliku tekstowego i jego wyświetlenie/prosta edycja (bez formatowania tekstu), obsługa myszką (także prawy klawisz). Aha, ma się odpalać w średniej i wysokiej rozdzielczości ST i mam mieć skalowane okienko.
Podstawy C misiu złoty to ja znam (ale tylko podstawy, przyznaję), przypuszczam, po swoich dokonaniach i braku Twoich (jak tam "MK" na malucha? Może wolisz na żywo?), że lepiej niż ty. Jak takiś dobry - masz 24 godziny na napisanie tego (to tylko szczątkowe podstawy C z drobną obsługą funkcji ST, nic ponadto). Ja właśnie głównie obsługi ST z C nie znam, tu jest mój główny problem, troliku mały. Poza tym - chodzi mi nie tylko o mnie, a le i o innych, których zniechęcają drobne niepowodzenia i brak wszelkiej pomoicy. Czasem trywialny błąd (z niewiedzy) niweczy cały misterny plan, a nie zawwze są chęci, aby do tego powrócić.
UWAGA! POWYŻSZE JEST TYLKO DO TROLKA-JELLONKA!!!

saulot napisał/a:

To co tam jest w assemblerze można zapisać w C lub na upartego napisać funkcję w asmie, dorobić interfejs w C.

Ale tego assemblera trzeba znać. O ile znam podstawy C, o tyle asemblera (tym bardziej M68K) ni huhu... :(

Sikor umarł...

19

jestes uroczy ustalajac terminy ;)

The UNIX Guru`s view of Sex:
unzip; strip; touch; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep

20

Więc się boisz podjąć wyzwanie, o wszechwiedzący Jellomnie??

Sikor umarł...

21

TAK!

btw. przestan mnie przezywac. naucz sie uzywac cudzych nickow.

The UNIX Guru`s view of Sex:
unzip; strip; touch; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep

22

jell: ważne, że chociaż się nie boisz przyznać, że się boisz i nie podejmiesz wyzwania. To już jakiś postęp jest. Plus dla Ciebie :P

Sikor umarł...

23 Ostatnio edytowany przez jury (2010-05-24 06:03:01)

aha, nie padła najważniejsza sprawa w tym wątku :)
saulot, dzięki za linka!!!
może wreszcie, jak to piszesz :) "będę w odpowiedniej kondycji psychicznej " i sobie zainstaluję to środowisko, bo nie ukrywam już długi czas się zbieram :D

24

jeśli chodzi o GEM i C to w PureC jest parę fajnych przykładów.
Jeśli ktoś jest chętny, mogę udostępnić.

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

25

Cześć, jest już natywny gcc 4.5 pod MiNTa w rpmie, zmontowany przez Keitha Scrogginsa: do ściągnięcia tutaj.

Więc jak ktoś ma jakąś lepsiejszą atarkę to może sobie już tego kompilatora uzywać pod MiNTem (zastępuje całkowicie starego 2.9.x)..

=========================================
[www] https://nokturnal.pl
[ 16/32 bit Atari development wiki] https://bus-error.nokturnal.pl