1

Na forum AtariAge coraz powazniej zaczyna dojrzewac projekt upgrade'u sprzetowego grafiki w malym Atari. Link do oryginalnego watku
tutaj.

Opisze w skrocie co goscie wymyslili:
- jest to upgrade sprzetowy, ktory zapewnia wiecej kolorow w linii rastra, bez zadnych trikow programowych jak DLI czy cos w stylu TIP:

256 kolorow w 80*192 
80 kolorow w 160*192 
16 kolorow w 320*192  (!!!)  - yeah, chyba jak na ST-ciaku!  ;)

Rozszerzenie bedzie oparte na drugim ANTICu i GTIA w oddzielnej jednostce, ktora bedzie przylaczona przez port rownolegly (ang. "parallel bus"). Oczywiscie aby to zadzialalo, kilka zmian w Atari musi byc zrobionych... :) 
Upgrade bedzie latwy do programowania, podobnie jak oryginalny ANTIC.

Dodatkowe kolory bedzie mozna wlaczyc i wylaczy, tak wiec nowy system bedzie zgodny w dol z systemem. Moze byc dostepny takze 3. typ grafiki, ktory pokazuje dwa niezalezne ekrany, tak jak w grach na wielu graczy (konsola SNES).  To umozliwi tez tworzenie tzw. parallax-scrolla lub super-duszkow i 10 niezaleznych graczy/pociskow (obiekty PMG).

System wideo jest podzielony na dwa obwody, pierwszy obwód wyswietla jasnosci, zas drugi kolory.

Ciekawostka: autor demonstruje mozliwosci rozszerzenia na moim starym obrazku z gfx-compo quastowego... ;)

Obecnie na w/w forum jest przeprowadzana ankieta ile osob bedzie chetnych na tez rozbudowe i w jakiej wersji (PAL czy NTSC).

Z tego co mi napisal Heaven, ktory zakupi to cudo, na razie cena ustalona jest na ok. 60 euro.
Mam nadzieje, ze ten ukladzik rozpowszechni sie troche, tak jak to bylo ze stereo.  :P


Jak trzeba bedzie tu przetlumacze i zamieszcze tutaj wiecej info (jesli czas pozwoli)

2

Sorka, ze odbiegam od tematu, ale zerknalem na linka, ktorego podal Dracon i co przykulo moja uwage ? To zdjecie: http://www.atariage.com/forums/images/a … d67f5a.jpg - nie wiem jak innym, ale mi to kogos przypomina ;)

A powaznie - pomysl jest fajny...

3

No, vasiek jak zywy :)

4

no nareszcie jakas madra glowa ruszyla Antica, szkoda ze w Polsce nie mamy takich glow :(

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

5

W innym topicu z tegoz forum, jest juz "schematic diagram of the prototype of the extension unit" wraz z zalozeniami. Czyli, mam nadzieje, powazny argument dla naszych elektronikow do wlasnych eksperymentow na polu doskonalenia zalozen i elektronicznego wykonczenia projektu. Moim zdaniem bardzo wazne jest szybkie wlaczenie sie w prace nad projektem, aby pewne, ewentualnie, malo atrakcyjne z punktu widzenia wlasnie nas tutaj, zalozenia, nie zostaly ostatecznie przesadzone. Moze warto zwrocic uwage na proponowane adresowanie rejestrow, czy elastycznosc w wyborze kolorow.
Prawde mowiac nie mam za bardzo pojecia jak te i inne zagadnienia maja zostac rozwiazane - a moze ktos to juz zrozumial czytajac, z powyzszych dyskusji?

6

Mam nadzieję, że nigdy nikomu nie przyjdzie do głowy uznanie takiego rozszerzenia za standard.

dodatkowa pamięć? rozumiem - dalej wygląda jak atari, działa jak atari, tylko można pokazać ciut więcej (ale większość pojedynczych efektów dałoby się wcisnąć w zwykły ram) i pracuje się ciut wygodniej
pokey? rozumiem - dalej brzmi jak atari (choć już covoxa nie kumam)
antic? nie będzie wyglądać jak atari - to może od razu podłączmy SVGA?

Wg mnie, graficy i tak mają niezłe pole do popisu, niech wykorzystują to co jest.

Chociaż, jak znam życie, zaraz ktoś zacznie robić na to grafę... zupełnie bez sensu.
Ale to mówię ja, tradycjonalista :)

: 404. Stopka not found

7

Ja też jestem za, jeśli by to było, że tak powiem, "odwracalne".  :)
Być może i jest, bo poczytałem, ale tylko pobieżnie - jakoś ostatnio mi średnio wychodzi myślenie po angielsku :lol:

I Ty zostaniesz big endianem...

8

No dobra. Powiedzmy ze to dziala. Ale obraz 320x200 w 16 kolorach zajmuje 4x wiecej miejca pamieci (32kB) (choc nie bedzie to tak prosto sterowane, o ile zroumialem opis). Obrazki statyczne oczywiscie beda super. Ale czy bedzie mozliwa jakakolwiek dynamiczna animacja na grach kiedy ilosc danych do przetworzenia przez procek (ktory jak rozumiem pozostaje bez zmian) wzrosnie 4-krotnie? Pytam fachowcow.
Bo do samych obrazkow to bym tego nie zakupil...

9

Eru: POPIERAM w całej rozciągłości!

10

Z tego co mi napisal Heaven, ktory zakupi to cudo, na razie cena ustalona jest na ok. 60 euro.
Mam nadzieje, ze ten ukladzik rozpowszechni sie troche, tak jak to bylo ze stereo.  :P

IMHO 60 Euro to cena lekko z kosmosu nawet jak na kieszenie naszych bardziej zamoznych sasiadow. Stereo sie upowszechnilo bo bylo TANIE, nie chce byc zlym prorokiem ale wg mnie NIE UPOWSZECHNI sie tak jak stereo.

ps. jak juz dajesz linka do forum to daj do calego watku a nie do twojej akurat wypowiedzi. (marker '#') bo trzeba skrolowac a to co napisales ni jak nie wyjasnia idei rozwiazania tylko jest setem pytan do autora.
Dziekuje.

11

No dobra. Powiedzmy ze to dziala. Ale obraz 320x200 w 16 kolorach zajmuje 4x wiecej miejca pamieci (32kB)

Nie do konca - 320x192 (200,239 etc) powstaje w wyniku nalozenia "na siebie" dwoch trybow graficznych - na 16 kolorow skladalyby sie np. standardowy GR.8 + GR.11 (na dodatkowej parze ANTIC+GTIA) - czyli taki obrazek mialby ok. 16 kB, ale byloby ograniczenie, ze na na polu 4x1 mozesz uzyc tylko jednego koloru - mozna to porownac z lekka do interlace-owania dwoch obrazkow w roznych trybach, tyle ze bez migania ;) Swoja droga - nie doczytalem, czy to ma miec wlasny RAM, czy odwolywac sie do atarowskiego - jezeli do atarowskiego, to troche kicha - ANTIC co linie zzera ponad 40 taktow zegara w trybach graficznych klasy GR.8, GR.9 etc - jak nietrudno policzyc drugi ANTIC pozre drugie tyle, czyli bedzie ponad 80 taktow na linie - zostaje nam zatem 25 taktow zegara na linie. Przy zalozeniu, ze bedzie wyswietlany obraz 192 linii, to wydajnosc 6502 spadnie do okolo 0,87 MHz !

12

KIŁA i jeszcze raz kiła! Zostawcie Atari co atarowskie. Zle wam z TIPem? Bo mi nie. A efekty tez da sie robic (vide Numen).

13

znowu sie zaczyna

Lewis ty lepiej zrob ten efekt w TIP-ie a nie pyskuj, bo w gebie kazdy jest dobry

jesli ktos jest chetny to niech kupuje, jak Polacy sie tym zajma to napewno cena spadnie :)

a tu Lewis od razu wyjezdza z takimi tekstami, usun stereo z Atari, Qmega, hdd, jesli z Ciebie taki klasyk, to samo tyczy sie Eru

I nie przeginajcie pały, Stereo to jeszcze Atari, a 65816 albo dopalka Antica to juz nie, naginacie fakty jak Wam sie podoba.  Jak chcecie zachowac oryginalnosc Atari to nie otwierajcie obudowy !!!! Bo to ze Wy jestescie zbyt tępi aby zrozumiec swoj fałsz nie znaczy ze inni sa tacy sami.

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

14

joł.
Dracon jak bedziesz mial jakies screeny tego urzadzonka to daj znac. I dowiedz sie czy ta cena to razem z przesyłką ? Jakby co to bym sie chyba pisal na to, czy ty też ???

"wszystko się kiedyś kończy......."

15

zasadniczo powinny poleciec bany, ale ze w sumie wszystkie wypowiedzi byly dosc (chociaz w osobliwy sposob) konstruktywne podzielilem ten temat.

Szukajacy mocnych wrazen klikac tutaj, a jak zobacze dalsze wycieczki na osobiste tereny to poleca bany! Krotko mowiac tu pisac tylko o dopalce.

Czy możecie wyjaśnić, Stirlitz, dlaczego wasz służbowy adres stirlitz@rsha.gov.de ma aliasa justas@gru.su?
Nie czytam PM. Proszę używać e-mail.

16

drugi ANTIC pozre drugie tyle, czyli bedzie ponad 80 taktow na linie - zostaje nam zatem 25 taktow zegara na linie. Przy zalozeniu, ze bedzie wyswietlany obraz 192 linii, to wydajnosc 6502 spadnie do okolo 0,87 MHz !

Wedlug zalozen autora przerobione atari z wlaczonym 2 anticiem NIE BEDZIE DZIALAC ANI ODROBINE WOLNIEJ!

Ktos tez poruszal temat pamieci, z jakiej bedzie korzystal dodatkowy antic. Wiec ma on miec wlasna pamiec, do ktorej bedzie dostep chyba w podobny sposob jak do zwyklej dodatkowej pamieci, za pomoca przelaczania bitow w rejestrze.

Pytan i watpliwosci moze rodzic sie wiele, ale z drugiej strony trudno mi sobie wyobrazic rozbudowe sprzetowa atari w kierunku poszerzenia jej mozliwosci graficznych w duchu jeszcze bardziej zgodnym z tradycyjnymi rozwiazaniami.

17

... a ja uważam, że dobrze jest mieć w zapasie przynajmniej dwa kompy. Jeden "tradycyjny", a drugi wypasiony, więc powiem że jestem za, a powody są dwa:

- jest to rozszerzenie w oparciu o układy graficzne zastosowane w Atari, a nie karcie SVGA, Amidze czy w czymś innym;-

- poza tym, możnaby na tym odpalić np. "napisz se" (jak na razie) GFX z Atari ST, co może być bardzo ciekawym dośwadczeniem;-

.....i nikt niekogo przecież nie zmusza do instalowania czegokolwiek w swoim ukochanym komputerku, więc nie bardzo rozumiem w czym problem.

Kontakt: pin@usdk.pl

18

- poza tym, możnaby na tym odpalić np. "napisz se" (jak na razie) GFX z Atari ST, co może być bardzo ciekawym dośwadczeniem;-

W sumie co do grafiki z Atari ST, to nalezy pamietac, ze tam paleta opiera sie na RGB, natomiast w wypadku Atari 8-bit mamy "specyficzna budowe palety" dodatkowy uklad (ANTIC+GTIA) bedzie oferowal dodatkowe odcienie i mieszanie barw tych ktore juz tutaj istnieja. Poza tym 320*200 16 kolorow nie bedzie polegac na uzyciu 16 niezaleznych kolorow tak jak ma to miejsce w Atari ST - to bedzie "zlozenie" dwoch trybow maloatarowskich - jezeli zlozysz np. GR.8 i GR.11 to rzeczywiscie uzyskasz 320*200 (239) przy 16 kolorach, ale na polu 4*1 bedzie to tylko jeden kolor.

19

...no może poszedłem za ciosem i palnąłem co mi na myśl poszło :: faktycznie masz racje, lecz poczekajmy na konkrety, czy testy działającego już urządzenia.
...Lecz i tak stwarza to nowe możliwości, a te właśnie są najbardziej rozwojowe. Gdyby nie powstały żadne dopałki do tego sprzętu - a przedewszystkim ram, stereo, HDD i inne taki tam, to myśle że grono użytkowników tego sprzętu ograniczone byłoby najprawdopodobniej do graczy grających pod emulatorami ... być może :: tak sobie dywaguje, lecz oczywiście jest to kwestia gustu.

Kontakt: pin@usdk.pl

20

Pinek, nie mowilem (pisalem) tego, zeby kogokolwiek zniechecic do tego rozszerzenia - po prostu stwierdzilem fakty. Sam pomysl dopalki uwazam za ciekawy, szczegolnie, gdyby istniala forma "do samodzielnego montazu" nie byloby to chyba urzadzenie zbyt skomplikowane a z racji dostepnosci ukladow GTIA i ANTIC nie byloby to nawet kosztowne, jednak nie jestem az tak wielkim entuzjasta tego pomyslu, gdyz podobnej klasy pomyslow bylo sporo, ale wiekszosc pozostala w sferze ciekawostek z racji braku sensownego lub ograniczonego zastosowania.

21

... dlatego też myśle, że rozwijanie tematu nie ma sensu, gdyż całość zawarta jest zasadniczo w wypowiedzi pana Axe'a ... o czym zresztą już nieraz pisałem. Po prostu, jeśli ktoś nie chce, to nie musi, a na każdym party można wprowadzić nową kategorię produkcji: OLD SCHOOL. To wymyślił Yerzmyey i ja.
Czyli idąc dalej, niech kategoria ta ogranicza się do standartu:

* Atari 65XE (64kB)
* POKEYx1
.... i tyle.... nie wymagam tu obsługi magnetofonu .. hehee :D  :D  8O

To samo zresztą z czego mi wiadomo dzieje się na scenie Amigi, niech zresztą sami zainteresowani wypowiedzą się na ten temat, ,... bo na party byli i widzieli, miód i wono pili ..  :D  :D, a na A500 1MB .. demka dalej powstają (1MB - do tego chyba nikt się czepiać nie będzie).

Poza tym dla malkontentów - taki interface do HDD (równoległy), to nie jest wcale nowy wynalazek:

MULTI I/O:
* kontroler SCSI
* RS232
* Centronics
* (zależnie od wersji) 1MB/256kB ram na podtrzymaniu bat.
* (bodajże) kontroler FDD

... acha: ICD 1987/1988r. - i czy wówczas urządzenie to nie było do ATARI???
Tak było, lecz w Polsce nikt nie miał 600 DOLARÓW na to, zby coś takiego zakupić, więc jako standart ostał się jeno sznur.. eee,  się magnetofon, ewentualnie stacja dla bogaczy. Myślę, że posiadacz Atari wyposażonego w Multi I/O nie zastanawiał się, czy to nadal jest Atari, czy jednak coś innego. Owszem rozumiem, że podłączanie na siłę karty SVGA, pralki automatycznej, czy czegoś tam takiego może spowodować pewne dylematy psychofizyczne, lecz nie brońmy się przed tym, co zostało wymyślone/przewidziane 15 lat temu!!! A i tak zastrzegam, iż nikt nikogo nie będzie zmuszał do instalowania czegokolwiek. Jeśli więc ktoś chce podtrzymać "nieskażoną" serię sześćdziesięciocztero kilobajtowego Atari  :D  :D  :D  :D to niech weźmie się za to poważnie i stworzy coś na tak skonstrułowaną konfigurację sprzętu.
Z innej strony można przecież pisać, lub próbować soft pisać tak, by kożystał lub nie z dopałek wówczas, gdy są, lub gdy ich nie ma, lub co ma często miejsce dać wybór w samym programie; co też takiego mamy, lub nie mamy w swoim komputerku.


to tak jak z przysłowiem:
..."gdy na świętego Prota jest deszcz, albo jest słota; to pod koniec listopada - pada, albo nie pada".

albo - jak gadają górale: "jak na świętego Hieronima jest deszcz albo go ni ma, to pod koniec listopada pada, albo nie pada"!!!!!!!

Dobrym przykładem takiej sytuacji jest większość magów, gdzie jeśli mamy więcej ramu dane nie są już później doczytywane, bo wszystko zwalane jest na raz do ramu.

Jeśli ktoś ma jeskieś zastrzerzenia to proszę dzwonić:

0693-808-170 :D - dla Messiah - sex phone;- ;)

Kontakt: pin@usdk.pl

22

... Mac! ... i oprogramowania ...  :D  :D  :D - a urazić mnie? Nie martw się, jest to baaardzo trudne, nawet Messiah się to nie udało (pomimo usilnych prób). 8)

Kontakt: pin@usdk.pl

23

Sadze, ze wszystkich rozszerzen nie mozemy oceniac jednakowo. Mysle, ze mozna podzielic je na 3 kategorie:

1.Rozszerzenia psedu-programowe - nie zmieniaja one parametrow sprzetowych komputera, lecz glownie sluza ulatwieniu pracy.
W tej kategorii umiejscowilbym wszelkiego rodzaju inne systemy operacyjne na ROM-ach: Q-Meg, TOMS OS, wewnetrzny SPARTA DOS, takze FREEZER-y, TIGHT TOOLS itp.

2.Rozszerzenia zewnetrzne - sa to wszelkiego rodzaju rozszerzenia/urzadzenia nie podlaczone bezposrednio lub/i trwale do magistrali atarynki. A zatem wszelkiego rodzaju peryferia typu: stacje dyskow, SIO2PC, SIO2IDE, Microprint, IDE by KMK

3.Rozszerzenia wewnetrzne - wszelkie rozszerzenia montowane "na stale" - zatem wszelkiego rodzaju rozszerzenia pamieci, dodatkowe POKEY-e, dodatkowe PIA, 65816, Covox-y itp. Wiekszosc tych rozszerzen polega na zmianie parametrow wewnetrzych komputera.

Oczywiscie sa tez rozszerzenia, ktore moga budzic watpliwosci do ktorej kategorii mozna je zakwalifikowac, np. wewnetrznie wbudowany interfejs IDE by KMK badz wbudowany Sampler. Jednak sa to urzadzenia dodatkowe, a nie urzadzenia zwiekszajace istniejace juz parametry, wiec mozna je zaliczyc do grupy nr. 2

24

Jak potanieje, to bym reflektował.
Nie przesadzajcie, że to zaraz nie-atari.
Powiedzmy, że to sprzętowa realizacja interlace.

Jak będą dostępne schematy, to na pewno nie wyjdzie montaż tak drogo. Anticów z padniętych atarek pewnie jest sporo...

A Pasiu sobie poradzi.

25

powiem wam tak - tak dlugo jak wszelkie rozszerzenia mieszcza sie w atarce i nie trzeba jej zaraz przekladac do big tower to nie ma co marudzic
ma byc 100% kompatybilna w dol i poki to jest to jest atari

przechodze na tumiwisizm