właśnie miałem pisać to samo ;) lekko się o tę terminologie obawiam ;)
U mnie to wygląda tak jakby nuty było lekko wpadające w czerwień, tak jakby chciały przyjąć odcień tła tylko są na maksa jasne.
Nie jesteś zalogowany. Proszę się zalogować lub zarejestrować.
Nowa obudowa dla 800XL - zostało 36 dni Niewiele ponad miesiąc do końca kampanii.
Zmarł twórca języka BASIC Zmarł Thomas E. Kurtz twórca języka BASIC
Zmiana serwera atari.area Serwis przeszedł właśnie ważną aktualizację infrastruktury
4th Atari ASCII Compo - wyniki Dostępne są już wyniki tegorocznego ATASCII Compo.
thing neo 1.60 Olivier Landemarre wydał nową wersję desktopu Thing.
atari.area forum » Fabryka - 8bit » Vbxe 2
Strony Poprzednia 1 … 15 16 17 18 19 … 22 Następna
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
właśnie miałem pisać to samo ;) lekko się o tę terminologie obawiam ;)
U mnie to wygląda tak jakby nuty było lekko wpadające w czerwień, tak jakby chciały przyjąć odcień tła tylko są na maksa jasne.
No to właśnie wygląda na przester czerwieni od potencjometru. Bo zaczynasz kręcić jak są żółte (w teorii takie mają być) a potem w miarę kręcenia w pewnym momencie wpadają w czerwienie, łososie czy jak to zwać. Efekt taki, że żółcie/pomarańcze są czerwone, tak jak na VBXE. Methinks ;)
Naprawdę podejrzewam, że paleta laoo, i parę innych palet powstało właśnie na podstawie Atarek, gdzie żółć w SELF-TEŚCIE nie jest żółta a kolory nie do końca dobrze dostrojone ;)
Moim zdaniem pierwszy level w Boulder Dash ma być właśnie żółty/pomarańczowy a nie czerwony, czyli dostrojenie nut w kierunku żółci a nie czerwieni jest prawidłowe.
To samo sugerowałaby wersja C64 (wygląda tak jak na Atarce z potencjometrem ustawionym wg instrukcji sikora (NUTY ŻÓŁTE! ;) a nie jak na VBXE):
.
Porównajcie teraz do C64 powyżej wersję:
Atarka z poprawnie (wg mnie) ustawionym potencjomerem:
VBXE:
Naprawdę, nie wiem czy szerzę herezje, ale podejrzewam, że mam sporo racji w kwestii tych "czerwonych palet", także tej użytej w VBXE.
Ja nie wiem czy nuty powinny być żółte, nigdy takich nie widziałem, ale nie wydaje mi się aby takie miały być. Sprawdziłem że przy uruchomionym audio-visual test rejestr koloru $2c4 ma wartość $2a więc de facto literki powinny być lekko czerwone a nie żółte.
Możesz sobie sam sprawdzić te kolory, wpisując super kod w BASIC:
10 GRAPHICS 2+16
20 POKE 708,32+10
30 POKE 712,48
40 ? #6;"TEST..."
50 GOTO 50
No to jesteśmy w punkcie wyjścia: "co jest właściwym skalibrowaniem kolorów" w standardowej Atarce. Tym nie mniej Boulder Dash z C64 co nieco sugeruje ;) Masakra... Zerknę dziś jeszcze na 800XL...
Co do C64... to oni nie mają zbyt rozbudowanej palety... moim zdaniem gość który ustalił paletę VIC-II w przypadku C64 pomylił słoiki w piwnicy ;) I tym bardziej podziwiam grafików i koderów walczących z tą platformą że udaje im się robić naprawdę ładną grafikę ;)
emulator altirra nie kozysta z palety laoo
tworzy wlasna palete proceduralnie - i coz?
ktos chyba chce tu zrobic burze w szklance wody
edit
wlaczylem jeszcze 600xl na normalnym wyjsciu - jakkolwiek krecac potencjometrem nie moge uzyskac kolorow chocby zblizonych z obrazka "s-video" jackquesa, tak wiec jesli ktos tu ma cos roztrojone, to wlasnie jackques
Czyli nie można na nic patrzeć, tylko najpierw ustalić mniej więcej jaka faktycznie jest "prawidłowa" kalibracja kolorów w Atari. Potem można się zacząć zastanawiać nad VBXE...
EDIT:
Candle: no to ja już sam nie wiem. Nie zależy mi na bezcelowej burzy w szklance wody ;) Po prostu może parę osób musiałoby może poustawiać kolory wg instrukcji Sikora i wrzucić swoje screeny z Boulder Dasha jako przykład. Atari nam nie ułatwiło zadania, ech ;)
dokładnie o tym samym miałem pisać ;) Altirra symuluje przesunięcia fazowe pomiędzy imp. "burst" i podnośną koloru a więc kolor z tego emu powinien być jednym z wierniejszych odwzorowań tego co powstaje w GTIA.
No skoro tak, to biję się w pierś... :) Sprawdzę jeszcze z ciekawości na 800XL dziś jak to się ma do 130XE S-Video.
Hmm, a sprawdź jeszcze kolory przez modulator i te porównajmy z self testem...
P.S.
Ja mam awarię tv i w tej chwili kolorów na real atarce nie sprawdzę...
Ja piernicze, to juz jest burza w szklance wody. Po to jest potencjometr do kolorow w atari zeby sobie ustawic takie jakie komu odpowiadaja a nie dumac o jakims standardzie.
Porownywanie kolorow z C64 mija sie z celem. Porownaj sobie, Jacques, chocby Zorro a zobaczysz, ze nie warto sie sugerowac. Tylko nie krec potencjomterem w celu ujednolicenia barw na obu maszynkach bo sie srogo zawiedziesz :)
C64 to był przykład a nie jakiś dokładny punkt odniesienia, wiem, że C64 ma paletę jedynie 16 kolorów, znam szczegóły techniczne różnych ośmiobitowców, ale nie w tym rzecz. Chodzi o to, że gdy nawet nie wiemy jak tak naprawdę powinien być ustawiony ten pieprzony potencjometr ( ;) ) to każda sugestia jest cenna. Zakładając, że Boulder Dash na obu maszynkach miał w założeniach wyglądać podobnie, to jednak o czymś mówi, że wersja C64 nie ma czerwieni w pierwszym levelu (a mogli ich użyć, czyż nie?). To po prostu jakiś szczególik, który może rzucić światło w którym kierunku kalibracji powinno to wszystko pójść. Jeżeli ktoś by znalazł tę oryginalną instrukcję strojenia może to by coś nam powiedziało.
Ja piernicze, to juz jest burza w szklance wody. Po to jest potencjometr do kolorow w atari zeby sobie ustawic takie jakie komu odpowiadaja a nie dumac o jakims standardzie.
A gdzie pokręcę potencjometrem w VBXE? :P Wgranie customowej palety wcale nie jest proste, bynajmniej nie uzyskałem informacji schematu postępowania by dane z plików .act załadować do rdzenia z VBXE "sobie". ;)
O to właśnie chodzi, że mimo wszystko przydałaby się debata na ten temat, bo w VBXE została użyta paleta która jest lub nie jest wierna (nie rozstrzygam). Chodzi właśnie o to moim zdaniem, by szersze gremium się wypowiedziało na temat tego jaka naprawdę jest właściwie paleta prawdziwego Atari i czy ta użyta w VBXE jej odpowiada.
P.S.
Dyskusja nie jest czymś złym, dopóki jest rzeczowa ;) Mam tezę, że te czerwienie zamiast żółci/pomarańczy w niektórych paletach (jak w laoo.act) i w VBXE nie do końca odzwierciedlają "ZALECANE/SUGEROWANE przez producenta" ustawienie kolorów Atari na potencjometrze. Oczywiście nie da się tego jednoznacznie udowodnić, ale prezentując choćby różne zrzuty z ekranu staram się tę tezę czymś poprzeć. Niech każdy mający argumenty się wypowie i może dojdziemy do jakiegoś "standardu" kiedyś.
O VBXE sie nie wypowiadalem. Dla mnie ten temat nie istnieje.
Ale skoro VBXE wyswietla inne barwy to moze pokrec potencjomterem w odbiorniku ;)
P.s. To ze atari nie ma czerwonego koloru to tak naprawde dowiedzialem sie dopiero na tym forum. Wczesniej, dla mnie, mial i nigdy nie wnikalem czy on jest jakis sliczny czy nie. Po prostu byl.
Dla mnie też Atari ma czerwony kolor. A właśnie cała sprawa dotyczy palety VBXE z tym, że po drodze właśnie wyniknęła sprawa ustawienia potencjometru i tego co tak naprawdę jest właściwym wzorcem dla tejże palety.
P.S.
I nie rozmieniajmy dyskusji na drobne, ustawienia w odbiorniku to równowaga pomiędzy R, G, B oraz neutralna ciepłota kolorów. ;)
Ale temat jest cholernie trudny, jeśli nie niemożliwy do jednoznacznego wyjaśnienia :( A gdyby Atari nie wmontowało tego potencjometru, tylko rezystor o określonej wartości... ;)
[..]A gdyby Atari nie wmontowało tego potencjometru, tylko rezystor o określonej wartości... ;)
A ja myhślę, że nie mogli tak zrobić - zważ na sprzęt z tamtych lat i jakość odbiorników. Dzięki temu można było stosunkowo jednoznacznie, we własnym zakresie - ustalić kolory. Dodatkowo pierwsze egzemplarze XE miały jeszcze przełącznik mono/kolor - więc tam taki oporniczek nastawny pomagał ustawić kontrast. Więc według mnie - była to odpowiedź na niedoskonałości tamtej epoki i ukłon w stronę użytkownika. Przy palecie rzędu 16 kolorów (C64) na pewno nie ma to aż takiego znaczenia, jednak przy palecie Atari (dopiero VGA w piecu miała 256 kolorów, o ile się nie mylę - wieki później) stały opornik plus różnice w monitorach/telewizorach mogły powodować kaszanienie się palety - a tak można to było dostroić we własnym zakresie.
A czy obraz Self Testu z Altirry nie jest dobrym obrazem wzorcowym ?
Sikor: tak, chyba masz rację.
I przy okazji to kolejny wynalazek, który z dobrodziejstwa stał się kłopotem z biegiem lat ;)
zrob sobie test
wez atari800win, wejdz do video, tam palette, zaznacz use custom palette i dawaj po kolei
jedyna paleta ktora dawala kolory podobne do twojego ekranu to xformer.act - pozostale jak jeden maz to co twoje vbxe
palete do vbxe mozesz wgrac z poziomu dos'a - pozostanie niezmieniona do jej modyfikacji (swiadomie, przez odpowiedni program) lub wylaczenia atarki
w paczce vbxe w kaciku programisty masz jakies przyklady, w tym moje gdzie jest mni lib dla vbxe a tam procedura vbxe_set_palette
format pliku act jest rowniez banalny - to 256 wpisow kolorow w kolejnosci RGB
moja procedura przyjmuje dane w innej kolejnosci wiec albo sobie napiszesz wlasna na tej podstawie, albo przystosujesz dane do wymaganego formatu
ze wzgledu na szybkosc ladowania takiej palety format jaki wybralem to 256 * R, 256 * G,256 * B - to zalatwia problem indeksowania rejestrem ktory ma tylko 8 bitow
a ze nie ma gotowego programu - coz - jak zwykle www.napisz.se
No tak, na podstawie obserwacji różnych palet wywnioskowałem, że faktycznie to ustawienie z żółciami w Boulder Dash jest nieprawidłowe (skrajne ustawienie potencjometru). Nie wiem czy to całkiem czerwone jest OK, instynkt podpowiada, że prawda leży gdzieś pośrodku ;)
Prawda leży tam gdzie leży.... :-) jak mówi prof. Bartoszewski
to jest 800xl ktore przylecialo ze stanow (PAL) - tutaj potencjometr nie byl tkniety nawet kijem
czy mozemy juz skonczyc dywagacje na temat palety?
Wychodzi na to że VBXE ma kolory nawet mniej nasycone :) Zresztą tak mi się wydawało, bo ekran w basicu mam taki blado niebieski...
Candle, tak ;) Aczkolwiek dalej mi się wydaje, że ten obraz z 800 XL aczkolwiek ciemny, jest minimalnie inny niż z VBXE, bo bardziej pomarańczowy, podczas gdy z VBXE jest bardziej różowy. I to może być ta prawda która leży pośrodku pomiędzy różem w Boulder Dash (VBXE) a moimi dawnymi żółciami na S-video, które przyznaję były bzdurą. Aczkolwiek przy wielu różnych odbiornikach, ustawieniach potencjometrów, itp. nie dojdziemy raczej z tym do ładu.
Tym nie mniej dzięki wszystkim za głos w dyskusji :)
jest ciemny, bo zdjecie jest z flashem i pod katem - niestety mam aparat jaki mam i godzine tez mamy odpowiednia
amen
Masz rację. Nie da się tych dwóch porównać. Skoro tyle jest standardów ile ustawień potencjometrów u użytkowników, to niech faktycznie VBXE z paletą Laoo (który na pewno się przyłożył przecież do niej) wyznacza W KOŃCU nam ten standard.
Amen i dzięki za cierpliwość w dyskusji! :)
Strony Poprzednia 1 … 15 16 17 18 19 … 22 Następna
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
atari.area forum » Fabryka - 8bit » Vbxe 2
Wygenerowano w 0.031 sekund, wykonano 51 zapytań