351

Gdzieś w tym wątku ... ale nie będę szukał :) Wlutowałem. A i małe pytanko - na manualu od XL idzie jakiś żółty przewód do niepodłączonej końcówki w PBI. Wiem że to nie do VBXE, ale z ciekawości - czemu to służy i czy wlutować na przyszłość?

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

352

"+5V mod" bo w 800xl przytomnie nie podlaczyli VCC do PBI
w 600XL jest tam tylko ze wzgledu na modul 1064

przechodze na tumiwisizm

353

Ważne - pytanie do Candle lub kogokolwiek kto instalował VBXE II w 800 XL - na manualu napisane jest REMOVE (R110) , tymczasem wskazany jest opornik podpisany jako R112.. który wyjąć?

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

354

a jaka ty masz plyte?

przechodze na tumiwisizm

355 Ostatnio edytowany przez wieczor (2010-02-18 11:46:14)

Stempelki głoszą że A024807 REV.1, dobra, zjeb... przepraszam za fałszywy alarm... Ten powyżej to R109 a u mnie też jest R110... Tak koślawo umieścili opisy :)

Jeszcze tylko jedno - ten nieszczęsny CSYNC... Elektron straszył w wątku żeby wziąć lumę zamiast tego z płyty.... Słusznie straszy (pierwsze testy na pewno będę robił przez SCART na TV), czy tylko tak? :)

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

356

Znalazłem w końcu trochę czasu i wziąłem się za zrobienie modyfikacji w vbxe rev. 1.2. Po przylutowaniu kabelka i załączeniu sprzętu przez chwilę widać standardowy ekran a potem wszystko robi się czarne. Co jest nie tak? Czy przed zrobieniem modyfikacji należy wpierw załadować rdzeń?

Byl hrozný tento stát, když musel jsi se dívat, jak zakázali psát a zakázali zpívat,
a bylo jim to málo, poručili dětem modlit se jak si přálo Veličenstvo Kat.

357

tak jest

przechodze na tumiwisizm

358

Czy jak załaduję rdzeń 1.20r to ramdysk ze SpartaDOS X 4.42 powinien rozpoznać te 320kb? I druga sprawa, Żeby widzieć efekty działania vbxe to musze podłączyć je to telewizora/ monitora przez RGB?

Byl hrozný tento stát, když musel jsi se dívat, jak zakázali psát a zakázali zpívat,
a bylo jim to málo, poručili dětem modlit se jak si přálo Veličenstvo Kat.

359

dwa razy tak

przechodze na tumiwisizm

360

Jak to jest z paletą kolorów w VBXE2, która została użyta? Bo na oko wygląda, że jest mało wierna i np. składowa czerwona w generowanym obrazie jest o wiele bardziej intensywna niż przy obrazie ze standardowej Atarki (już po wzięciu poprawki na ogólnie większą intensywność kolorów VBXE2 i po redukcji nasycenia na monitorze).
Np. pierwszy level w Boulder Dash na standardowym wyjściu ma kolor tła/kratek pomarańczowy, natomiast z VBXE2 jest mocno czerwonawy.

Podejrzewam, że została użyta paleta jakub.act lub laoo.act, które na emulatorze również są podobnie czerwonawe :/ Podczas gdy default.act lub real.act wyglądają już o wiele bardziej realistycznie.
Czy jest planowana jakaś poprawka w tym względzie? Bo obecna kolorystyka tak odmienna od oryginalnego Atari trochę (mocno ;) ) przeszkadza...

361

stuknij się w czoło Jacques

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

362 Ostatnio edytowany przez Jacques (2010-03-11 21:44:51)

Nie no... Poważnie pytam, jak u Was wygląda paleta kolorów z VBXE? Może to kwestia monitora, choć nie wydaje mi się, więc chciałbym rozwiać te wątpliwości, ewentualnie mogę wrzucić jakieś zdjęcia porównawcze. I nie podnosiłbym tematu gdyby chodziło o jakieś subtelności odcienia, ale np. pomarańcze i czerwienie różnią się bardzo - przynajmniej na mojej konfiguracji.

363

Jaques, co do tego jak powinny wyglądać kolory z Atari dyskusji już było wiele. Faktem jest że palowskie GTIA jest prawdziwej czerwieni pozbawione. Jednakże! Atari jest wynalazkiem amerykańskim - czyli było projektowane dla NTSC a tę cechę GTIA PAL potraktowałbym jako wadę fabryczną , do której się wszyscy przyzwyczaili. Aby ocenić jak kolor w zamierzeniu miał wyglądać trzeba by obejrzeć to na Atari w NTSC. Tam ponoć czerwony jest... (ponoć bo na oczy kompa w tym systemie nie oglądałem - Candle miał jakieś 1200XL...)

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

364 Ostatnio edytowany przez Jacques (2010-03-11 23:12:19)

Wiem tyle, że temat był ciągnięty na Kazowni, były robione porównania całych palet, ktoś też używał karty TV, uśredniał, itp. by uzyskać "nową", możliwie wierną paletę. Pytanie, czy jeśli faktycznie taka różnica wynika z tego, że nasze Atarki są PAL, czy rdzeń PALowej Atarki nie powinien zawierać innej palety, by wyglądała w miarę wiernie w stosunku do PALowego oryginału.

Dla porównania, tak wygląda obraz z VBXE2 u mnie:

http://img31.imageshack.us/img31/4097/vbxe002s.jpg

A tak z S-video (PAL):

http://img251.imageshack.us/img251/6730/vbxe005s.jpg

Różnica jest kolosalna i tylko daltonista jej nie zobaczy ;) Więc tebe z tym puknięciem się w czoło bym nie przesadzał. Moim zdaniem to nie jest kwestia braku czerwieni prawdziwej, bo mamy czerwony, rzecz w tym, że z tą paletą pomarańcze wyglądają na czerwienie, itp.
Jak ktoś nie wierzy (tebe), niech sobie potestuje różne palety pod emulcem (o czym wspomniałem w poprzednim poście).

Uprzedzam pytanie: tak, mam wszystkie składowe dobrze podłączone i dobrze działają. Po prostu w Boulder Dash w tym pierwszym levelu są użyte takie kolory, przy których widać największą różnicę kolorystyczną. Większość gier (zależnie od kolorostyki) wygląda w miarę ok. Dodatkowo porównałem (dla pewności) wersję z C64 i też kolory wyglądają jak na Atarce przez S-video (pomarańcz/żółć a nie czerwień w levelu 1). Ewidentnie część palety użytej w obecnym rdzeniu jest przeczerwieniona w pewnym zakresie kolorów.


EDIT:
Znalazłem tego artka z porównaniem palet:
http://atarionline.pl/v01/index.phtml?s … ct=nowinki


EDIT2:
Tu np. widać, gdzie pomarańcze są zastąpione czerwieniami (zwróćcie uwagę na trzeci wiersz kolorów od góry w każdym zestawieniu):

http://atarionline.pl/cn/data/upimages/G2F_paleta_atari800win.pnghttp://atarionline.pl/cn/data/upimages/G2F_paleta_xformer.pnghttp://atarionline.pl/cn/data/upimages/G2F_paleta_jakub.png
default.act / xformer.act / jakub.act

http://atarionline.pl/cn/data/upimages/G2F_paleta_real.pnghttp://atarionline.pl/cn/data/upimages/G2F_paleta_laoo.pnghttp://atarionline.pl/cn/data/upimages/G2F_paleta_g2f.png
real.act / laoo.act / g2f.act

Ewidentnie palety jakub.act oraz laoo.act są zaczerwienione w stosunku do real.act i default.act. Jednak to te ostatnie wyglądają bardziej jak PRAWDZIWA Atarka w PAL i fajnie byłoby, gdyby obraz VBXE2 w naszych PALowych Atarkach był wierny PALowej kolorystyce. W końcu wszyscy scenowcy swoje dzieła pikslowali z myślą, że będzie to wyglądać tak a nie inaczej a na razie w VBXE2 wygląda dla pewnego zakresu kolorów mocno inaczej ;) Mam nadzieję, że choć trochę unaoczniłem tę kwestię ;) A VBXE i tak jest super :)

365

Ślepa uliczka. Oryginalna PALowska PALeta jest do chrzanu i należy ją uznać za wadę fabryczną. Uszkodzenie GTIA z 800XE też chcesz zaimplementować? :)

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

366 Ostatnio edytowany przez Jacques (2010-03-12 19:41:11)

Nie odwracaj kota ogonem z GTIA ;) W C64 też jest do chrzanu, bo Boulder Dash też nie ma tam czerwonej kolorystyki w pierwszym levelu, tylko taki jak na standardowym Atari? A jeżeli paleta jest na tyle schrzaniona, że teraz żółcie i pomarańcze mają być czerwone, to na jakiej podstawie arbitralnie stwierdzić, że mają to być czerwienie? Moim zdaniem to bez sensu. Atari (PAL czy NTSC) generuje taką a nie inną grafikę. I moim zdaniem VBXE w trybach standardowych powinno wiernie oddawać kolorystykę, którą ma standardowa maszynka, bo nagle wiele rzeczy wygląda inaczej. Gry stworzone były z myślą o takiej kolorystyce jaką posiada standardowe Atari.
Czy Boulder Dash na komputerze NTSC jma czerwony pierwszy level? Nie sądzę.

Po prostu VBXE ma na tę chwilę w rdzeniu przekłamującą mocno paletę. I uważam, że mimo wszystko intencją twórców była możliwie wierna reprezentacja palety Atari a nie jej "naprawianie"(?) by wiele rzeczy po latach wyglądało inaczej. Prosze o ewentualne sprostowanie.

Urządzenie jest porządne, świetne i mi się bardzo podoba, ale w przypadku palety uważam, że jest błędna.
W standardowych trybach Atari VBXE włożone do PALowej Atarki powinno odzwierciedlać jego paletę a włożone do NTSC paletę tegoż. Choć naprawdę NIE WIERZĘ, że na maszynkach NTSC te pomarańcze i żółcie są różowe i czerwone aż tak! Prove me wrong.

Błędy się zdarzają, aż się dziwię, że nikt do tej pory nie zwrócił uwagi. Ale podobnie było z Simplestereo, gdzie nawet Zaxxon po testach w artku na Kazowni chwalił "wysokoomowe wyjście audio" (1M Ohm), które okazało się nieporozumieniem już po pierwszych moich testach, bo Covox był praktycznie niesłyszalny).
Tak więc użytkownicy naprawdę czasem wynajdą babola i mają rację - choć nie zawsze ;)

Moje zdanie: VBXE powinno odzwierciedlać paletę kompa w którym się znajduje. I nie wiem czy zrobić to w postaci nowego rdzenia z nową paletą, czy jako opcję programu do ładowania rdzeni, żeby każdy mógł sobie załadować paletę wg swojego widzimisię (jak w emulcu). Bo po 30 latach istnienia Atarki wywalanie starej palety z tekstem, że jest do chrzanu i rewolucja kolorystyczna moim zdaniem jest nieporozumieniem.

VBXE rządzi jakością obrazu i możliwościami, ale w kwestii kolorów kłamie i nie są to subtelności, ale KOLOSALNE różnice (jak zdjęcia powyżej).

Koniec eseju, fajnie jakby się wypowiedział Electron i/lub Candle może jako eksperci od całej sprawy (z informacją którą paletę zastosowali i dlaczego jest tak a nie inaczej). Pozdr :)

367

w rdzeniu jest laoo.act
dlatego ze poniewaz
jesli chcesz inna - zaladuj ja sobie

nierealnym jest preparacje rdzenia "podmienie sobie palete" bez jego calkowitej rekompilacji

ponadto - wszyscy pozostali wydaja sie byc zadowolenii...

przechodze na tumiwisizm

368

No właśnie fajnie byłoby zebrać opinie innych, po ich porównaniach względem oryginału. Wiele osób pewnie jeszcze nie pomontowało, albo nie bawiło się dostatecznie dużo VBXE. Nie chcę tu robić rewolucji w tej kwestii, ale zwrócić uwagę na istotny moim zdaniem problem.

A jak podmienić laoo.act w rdzeniu? bajty z pliku palety siedzą tam 1:1?

369

to jest bitstream, razem z sumami kontrolnymi
pamiec palety vbxe jest 7-bitowa a nie 8 bitowa

przechodze na tumiwisizm

370

Jacques napisał/a:

Jak to jest z paletą kolorów w VBXE2, która została użyta? Bo na oko wygląda, że jest mało wierna i np. składowa czerwona w generowanym ......

Tak tylko spytam, czy majstrowałeś z potencjometrem na płycie Atarki ?

Czerwieni i tak super nie uzyskasz, ale Twój przykład z S-video (PAL) jest tragiczny. Aż tak źle to nie wychodzi.

A czerwień na VBXE ma być czerwona - po to powstał nowy upgrade by nie dublował starej wady.

371 Ostatnio edytowany przez Jacques (2010-03-13 08:51:24)

pajero napisał/a:

Tak tylko spytam, czy majstrowałeś z potencjometrem na płycie Atarki ?

Potencjometr mam ustawiony w skrajne położenie, ale nie to przy którym nie ma koloru i są zakłócenia.
W grach w których ma być czerwień, rzeczywiście ona się wyświetla normalnie - tak jak inne kolory.
Chyba, że to położenie potencjometru jest nienormalne, wówczas jakie takie jest? ;) I ewentualnei czy jest jakiś program z użyciem którego można by to optymalnie dostroić? Bo z tym potencjometrem kwestia kolorystyki faktycznie robi się trochę względna, choć teraz zakładam, że moje ustawienie faktycznie mogło nie być zbyt poprawne :/ Sam już nie wiem co o tym myśleć ;)

372

Rdzenie używają palety laoo.act, podrasowanej osobiście przeze mnie (tj. podniosłem nasycenie kolorów i zwiększyłem ich jasność).

Sam nie wiem, od dawna kusi mnie żeby paletę zmienić (np. nie podoba mi się zbyt zielonkawy odcień tła znaków w gr.0) ale nie mam lepszej palety póki co. Paleta Real.act jest dość fajna ale zbyt jasna (nie ma czarnego), musiałbym ją solidnie przerabiać a później i tak by się to komuś nie podobało...

pomidor

373

A OlivierPal.act jest dobra? Np. w paczce z G2F?

374 Ostatnio edytowany przez wieczor (2010-03-14 09:57:17)

Tak w ogóle, to chciałem powiedzieć że kolory z górnego screenu (VBXE) są zbliżone do oryginału, a z dolnego za cholerę. Tam właśnie są takie pomarańcze/brązy a nie zółcie/zielenie - masz totalnie skaszanione coś :) Sprawdź na innej atarce dla porównania albo chociażby na emulatorze....

A tak w ogóle to na PAL GTIA czerwień została zastąpiona przez brąz. Więc poprawienie tego tu , poza uzyskaniem w końcu tego koloru, nie powoduje jakichś kolosalnych różnic.

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

375

wieczor napisał/a:

Tak w ogóle, to chciałem powiedzieć że kolory z górnego screenu (VBXE) są zbliżone do oryginału, a z dolnego za cholerę. Tam właśnie są takie pomarańcze/brązy a nie zółcie/zielenie - masz totalnie skaszanione coś :)

Napisałem w jednym z powyższych postów przy jakim ustawieniu potencjometru łapałem screenshota ;) Teraz tylko pytanie: jakie jego ustawienie jest reprezentatywne i poprawne? Bo danie możliwości regulacji tego przez użytkownika (co wpływa na kolorystykę) jest co najmniej dziwne ;) Zatem jak to ma być ustawione? W połowie? Jakiś program diagnostyczny do korekty "na oko"?