Mam ogromną prośbę. Chodzi o pomiar ilości linii ekranu, jaka jest widoczna powyżej i poniżej standardowego obszaru 240 linii na ekranie telewizora/monitora. Ma to na celu ustalenie jaka ilość linii poza standardowym polem jest widoczna przez wszystkich (lub przynajmniej większość) i na której jest sens cokolwiek wyświetlać. Dla ułatwienia pomiarów przygotowałem specjalny programik (nazwałem go Screen Height Meter), który wyświetla coś na wzór linijki. Podziałka ustawia się początkowo zgodnie z numeracją linii ANTICa ale za pomocą strzałek można ją przesuwać tak, by punkt zerowy ustawić dogodnie do pomiaru. Jeżeli ktoś będzie w stanie pomóc, to proszę podawać wyniki jako X=? dla ilości linii powyżej standardowego obszaru oraz Y=? odpowiednio dla linii poniżej. W grę wchodzą również konwertery (S)VIDEO->VGA.
Udało mi się potwierdzić, że GTIA może wyświetlać treść obrazu w każdej z 312 linii, czyli nawet w liniach, w których odbywa się synchronizacja pionowa. Tak więc kwestią jest tylko ile telewizory/monitory są w stanie pokazać. Poniżej rysunek klatki obrazu Atari z podziałem na poszczególne obszary.
Krótka instrukcja do programu:
Strzałki - poruszają linijkę w pionie i w poziomie; jest też autorepetycja dla szybkiego przesuwania (50 pikseli na sekundę)
A - ustawia linijkę, tak by wyświetlane numery linii pokrywały się z faktycznymi numerami ANTICa; oczywiście ANTIC podaje numer linii podzielony przez 2
B - przełącza wyświetlanie w czasie 12 linii wygaszania pionowego - to pokazuje, że Atari może wyświetlać obraz w każdej z 312 linii, ale trudno to zobaczyć; czasem udaje się przy braku synchronizacji pionowej
C - zmienia schemat kolorów - początkowo miał być tylko cały czarny ekran, ale dodałem podświetlanie poszczególnych obszarów, aby było jakieś odniesienie; kolory są po to, żeby sprawdzić, czy przypadkiem monitor nie przekłamuje ich, gdy jest włączony tryb pełnoekranowy
S - przełącza sygnał synchronizacji pionowej; przy jej braku na niektórych monitorach możliwe jest nawet zobaczenie obszaru wygaszania pionowego (vertical blank), ponieważ obraz "pływa" z góry na dół
ESC - wyjście do DOSa
Jako ciekawostkę dodam, że program wykrywa uruchomienie na emulatorze i informuje wtedy o swej użyteczności jedynie z prawdziwym sprzętem.