1

Mam ogromną prośbę. Chodzi o pomiar ilości linii ekranu, jaka jest widoczna powyżej i poniżej standardowego obszaru 240 linii na ekranie telewizora/monitora. Ma to na celu ustalenie jaka ilość linii poza standardowym polem jest widoczna przez wszystkich (lub przynajmniej większość) i na której jest sens cokolwiek wyświetlać. Dla ułatwienia pomiarów przygotowałem specjalny programik (nazwałem go Screen Height Meter), który wyświetla coś na wzór linijki. Podziałka ustawia się początkowo zgodnie z numeracją linii ANTICa ale za pomocą strzałek można ją przesuwać tak, by punkt zerowy ustawić dogodnie do pomiaru. Jeżeli ktoś będzie w stanie pomóc, to proszę podawać wyniki jako X=? dla ilości linii powyżej standardowego obszaru oraz Y=? odpowiednio dla linii poniżej. W grę wchodzą również konwertery (S)VIDEO->VGA.
Udało mi się potwierdzić, że GTIA może wyświetlać treść obrazu w każdej z 312 linii, czyli nawet w liniach, w których odbywa się synchronizacja pionowa. Tak więc kwestią jest tylko ile telewizory/monitory są w stanie pokazać. Poniżej rysunek klatki obrazu Atari z podziałem na poszczególne obszary.

http://images50.fotosik.pl/224/eae4e8a7aa506226.png

Krótka instrukcja do programu:
Strzałki - poruszają linijkę w pionie i w poziomie; jest też autorepetycja dla szybkiego przesuwania (50 pikseli na sekundę)
A - ustawia linijkę, tak by wyświetlane numery linii pokrywały się z faktycznymi numerami ANTICa; oczywiście ANTIC podaje numer linii podzielony przez 2
B - przełącza wyświetlanie w czasie 12 linii wygaszania pionowego - to pokazuje, że Atari może wyświetlać obraz w każdej z 312 linii, ale trudno to zobaczyć; czasem udaje się przy braku synchronizacji pionowej
C - zmienia schemat kolorów - początkowo miał być tylko cały czarny ekran, ale dodałem podświetlanie poszczególnych obszarów, aby było jakieś odniesienie; kolory są po to, żeby sprawdzić, czy przypadkiem monitor nie przekłamuje ich, gdy jest włączony tryb pełnoekranowy
S - przełącza sygnał synchronizacji pionowej; przy jej braku na niektórych monitorach możliwe jest nawet zobaczenie obszaru wygaszania pionowego (vertical blank), ponieważ obraz "pływa" z góry na dół
ESC - wyjście do DOSa

Jako ciekawostkę dodam, że program wykrywa uruchomienie na emulatorze i informuje wtedy o swej użyteczności jedynie z prawdziwym sprzętem.

2

jesli bedziesz wyswietlal cos na blankingu, to gwarantuje problemy, bo tv sobie patrzy tam na linie i przyjmuje ten poziom jaki tam znajdzie jako referencje dla koloru czarnego
robi to co linie, nie wiem jak co ramke
generalnie zla metoda zeby cos wyswietlac na vblanku

przechodze na tumiwisizm

3 Ostatnio edytowany przez pavros (2009-11-08 14:28:51)

Candle, zgadzam się z tobą. Mi jednak chodzi o policzenie tych linii, ktore widać. VBLANKu nie wyświetli raczej żaden telewizor/monitor. Napisałem że GTIA może wyświetlać treść w liniach VBLANK bo to jest fakt. Inna rzecz, czy należy z tego korzystać czy nie.

Oczywiście ja mówię teraz o tym prawdziwym VBLANKu zdefinowanym dla PAL czyli tych 12 liniach na samym dole obrazka, a nie o atarowskim VBLANKu (72 linie).

4

pod wieczor sprawdze na lcd i crt, moge tez sprawdzic wersje ntsc jesli spreparujesz program

przechodze na tumiwisizm

5

Program nie działa z NTSC póki co, bo nie mam na czym testować. :-| Czekam na pomiary.

6

wiec spreparuj, teoretycznie jest 264 linie

przechodze na tumiwisizm

7

Jak znajdę czas to zrobię. Oczywiście bez gwarancji poprawnego działania. A nie 262 linie?

8

sprawdze jak skończysz IK+ :D

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

9

niby 262, ale licznik liczy do 131 jak wykazaly testy

przechodze na tumiwisizm

10

Tebe, no to muszę uzbroić się w cierpliwość :-)

11

Candle, wiadomo że VCOUNT liczy co drugą linię

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

12

TeBe, tak, ale dosc od niedawna wiadomo ze liczy (w ntsc) od 0 do 131, a wedle dokumentacji do 130, co daje te 264 linie - czy sa czy ich nie ma, ciezko zgadnac

przechodze na tumiwisizm

13

nie polegalbym zbytnio na dokumentacji, to juz nie pierwszy raz gdy dokumentacja swoje a real atari swoje...

u mnie przed rozpoczeciem rysowania przez antic obrazu gtia wyswietla 11 linii a po zakonczeniu generowania obrazu przez antica gtia wyswietla 17 linii

czyli: X=11; Y=17;

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

14 Ostatnio edytowany przez Candle (2009-11-08 22:32:58)

x=14, y=17, telewizor ma juz zamote, ale daje rade (lcd)
crt narazie okupowane...

[edit]
o ile na svhs obraz jest w miare zawsze (z synchro lub bez), tak na rgb jest juz znacznie gozej - niezdrowe wlazenie na te linie

przechodze na tumiwisizm

15

Candle napisał/a:

TeBe, tak, ale dosc od niedawna wiadomo ze liczy (w ntsc) od 0 do 131, a wedle dokumentacji do 130, co daje te 264 linie - czy sa czy ich nie ma, ciezko zgadnac

Candle, a czytałeś ten wątek? Simius miał podobny objaw z Atarką w systemie PAL - VCOUNT zliczał mu do 156 (czyli tak jakby PAL miał 314 linii). Okazało się, że ta wartość 156 pojawiała się w VCOUNT na mniej niż 4 cykle zegara, po czym zmieniała się na 0. Może w Twoim przypadku jest podobnie?

A8CAS - narzędzie do 100% archiwizacji kaset Atari

16

tak, czytalem, podobny test przeprowadzilem dla Draco na maszynce NTSC ze starym i nowym antikiem, stad te moje "rewelacje"

przechodze na tumiwisizm

17

Podsumowanie ankiety
Pomiary dotyczą tylko i wyłacznie komputerów w systemie PAL.
Podobny wątek założyłem również na forach AtariOnline oraz AtariAge.
Oto tabela wyników pomiarów zamieszczonych na forach oraz moich własnych:
X   Y
11  17
12  12
15  17
17  24
13   9
14  17
11  15
8   8
23  24
10  18
16  17
20  20
29  28
12   8
15  18
15  18

Pomiarów niestety nie ma zbyt wiele co powoduje, że wyciągnięte wnioski mogą być nie do końca prawdziwe.
Niemniej są one następującce:
1. 8 linii powyżej oraz 8 linii poniżej standardowych 240 widzą wszyscy (łącznie 256).
2. 15 linii powyzej standardowych 240 widzi się najczęściej.
3. 17 linii poniżej standardowych 240 widzi się najczęściej.
4. Dla uproszczenia możnaby przyjąć, że najczęściej widzimy 16 linii powyżej i poniżej standardowych 240 (łącznie 272).
5. 24 linie powyżej oraz 24 linii poniżej standardowych 240 to maksymalna ilość linii, w których możemy cokolwiek wyświetlać zachowując zgodność z przyjętą normą dla systemu PAL (łącznie 288). Tyle widzą głównie posiadacze monitorów Commodore 1084 i Philips CM8833 (zależy to od ustawień). To ograniczenie właściwie dotyczy tylko dolnej części ekranu a ograniczenie górnej jest tylko dla zachowania symetrii.

Przypomnę, że w dodatkowych liniach można wyświetlać tylko sprite'y (PMG) i nie działa dla nich DMA. Po szczegóły odsyłam do artykułu na temat ramki.

A oto link do przykładu wykorzystania dodatkowych linii na C64. Tam też używane są tylko sprite'y.  Link podrzucił Irwin.

18

Artykuł na AtariOnline linkowany przez Pavrosa jest dostępny tutaj.

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje