1 Ostatnio edytowany przez xxl (2009-10-20 20:45:52)

Witam,

prosze uruchomic ten program:

http://atari.pl/miker.obx

najlepiej z magnetofonu, ale jesli ze stacji/sio2sd to prosze po uruchomieniu programu podlaczyc magnetofon.

monitor powinien byc podlaczony przez zwykle gniazdo.

muzyka nie ma nic wspolnego z kanalami POKEYA i GTIA, tworzono jest poprzez przelaczanie parami bitow b4 i b5 PACTL ukladu PIA. (nie ma to nic wspolnego z przelaczaniem bitu odpowiedzialnego za silnik magnetofonu).

czy ktorys z elektronikow moglby sie wypowiedziec do czego one sa podlaczone ze slyszymy muzyke? w atariki np. napisane jest ze bity nie sa uzywane.

---
a tu zgrana muza:

http://atari.pl/pia_sound.rar

oczywiscie to dziala tylko na prawdziwym atari...

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

2

Hej!

Stawiam na sterowanie silnikiem ;) Za chwilę napiszę więcej konkretnych informacji.

Seban

3

nie, to nie sterowanie silnikiem, bit od silnika jest caly czac skasowany. przelaczam parami tylko bity nieuzywane b4 i b5

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

4

Niezłe kodowanie informacji jak na 2 bity.

5

ależ zapewniam cię iż to sterowanie silnikiem ;) W Atariki pisze iż bity B4 i B5 w PACTL są niewykorzystane, ale nic bardziej mylnego :)

na początek datasheet dla PIA6520: http://www.6502.org/documents/datasheet … s_6520.pdf


i teraz zobacz na fragment datasheet:

http://seban.slight.pl/aa/pia6520_ca2.png

z tego co widziałem w twoim kodzie zapisujesz na przemian wartości $30 i $00 do PACTL (CA2 w nomenklaturze firmy MOS), więc przełączasz biedne PIA pomiędzy trybami Pulse/Manual Output.  Dodając do tego iż do linii CA2 jest podpięte sterowanie silnikiem magnetofonu... odpowiedź nasuwa się sama ;)

pozdrawiam
Seban

6 Ostatnio edytowany przez Simius (2009-10-20 21:21:51)

Niezupełnie. Jeśli zapisuje na przemian $30 i $00, to zmienia stan bitu 4 i 5 a nie 3 i 4, zatem istota sprawy tkwi w czym innym. Jeśli bity 4 i 5 =1 wtedy CA2 jest wyjściem ustawionym w stan niski (bo magnetofon wyłączony), a kiedy bity 5 i 4 =0 - wejściem, ustawionym w stan wysoki przez zewnętrzny rezystor pull-up.

Ceterum censeo Germaniam esse delendam.

7

tak zapisuje:

b5 | b4
1     1
0     0

inna kombinacja bitow b4 i b5 nie daje rady, bit b3 nie ma znaczenia

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

8 Ostatnio edytowany przez seban (2009-10-20 21:37:52)

edited: fakt, Simius ma rację. Zapędziłem się  z tym Pulse Mode ;) Ale efekt jest ten sam...

stan linii CA2 ulega zmianie przez co zostaje załączone zasilanie magnetofonu (CA2 steruje linią Motor Control w gnieździe SIO). Co powoduje wygenerowanie jakiejś reakcji na linii audio_in w gnieździe SIO (do tej linii jest podpięty wzmacniacz wzmacniający sygnał z prawego kanału głowicy w magnetofonie. Stąd pewnie dźwięk... to wszystko moje suche domysły. Mogę to jutro sprawdzić na prawdziwym sprzęcie.

Ten sam efekt powinien zostać osiągnięty przez bezpośrednie sterowanie linią CA2 w trybie output.

Seban

9

sterowanie zasilaniem silnika daje inny efekt, niestety moj magnetofon komus dalem :/ a ten ktory mam teraz nie calkiem jest sprawny i nie moge za bardzo wierzyc w efekt, ale jednak to jest zupelnie cos innego.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

10

sprawdzę jutro u mnie na real sprzęcie. być może przełączanie lini CA2 w tryb IN/OUT daje inną krzywą (pull up) niż bezpośrednie zmiany stanu lini CA2.

11

jesli to cos pomoze, wazne zeby nie bylo takiej kombinacji bitow:

b5|b4|b3
1  |1  |1

czyli najlepiej zeby napiecie caly czas bylo podawane na magnetofon.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

12 Ostatnio edytowany przez xxl (2009-10-21 15:33:56)

poprawka,

bit b3 nie ma znaczenia, moze byc caly czas ustawiony, caly czas skasowany lub zmieniany i nie ma to zadnego efektu

natomiast klopoty sprawia kombinacja:

b5,b4
0 ,1
1 ,1

ale juz kombinacja:
1 ,0
1 ,1

nie ma problemow z generowaniem dzwieku

za to (nie wiem czy prawidlowo mi dziala magnetofon :/) muzyka odgrywana na pia i gtia jednoczesnie sprawia wiele problemow, co innego slysze z zalaczona wtyczka sio lub bez niej :O

i jeszcze jedno: mozna samemu poprobowac z basica :-) oczywiscie jesli w basicu ktoras kombinacja nie bedzie wydawala dzwieku nie oznacza, ze w maszynowce bedzie sisza

10 pok.54018,0
20 pok.54018,48
30 g.10
z wlaczonym magnetofonem do gniazda sio

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

13

sprawdzalismy z mikerem...
-multikanalowe dzialaja jak trzeba (6 kanalow na samplach)
-kontrola glosnosci dziala
-laczac kanaly pia i gtia mozna uzyskac ZNACZNA poprawe glosnosci
-przy samplach na PIA silnik byl wylaczony, przy synthach wlaczony

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

14 Ostatnio edytowany przez xxl (2009-10-22 08:50:10)

phaeron dosc szybko zareagowal i dodal emulacje dzwieku z pia do swojego emulatora:

http://www.virtualdub.org/beta/Altirra-1.4pre11.zip

jeszcze nie wszystko jest jak trzeba - zbyt cicho odtwarza tamdem PIA i GTIA, ale samo PIA gra prawidlowo

---
no tak ale binarek nie zalaczylem... tu sa pliki dla atari to potestowania:
http://www.atariage.com/forums/topic/15 … ge__st__25

6-kanalowy grany na PIA i GTIA jednoczesnie oraz 3 kanalowy volume tylko na PIA gdzie mozemy sterowac glosnoscia za pomoca klawiszy start i select.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

15

dzieki cosi (deasembluje kolejne playerki z zx) mamy okazje posluchac:

http://atari.pl/pia&gtia.rar

prosze zwrocic uwage na ogromna roznice glosnosci.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.