1

Emocje po Ornecie opadaja, pare osob szczesliwie dzieki party wrocilo do kodowania (hi Macgyver,Solo) no i Quast 2k4 w planach pod warunkiem wystawienia demek o w miare przyzwoitej jakosci.

Rozkmina jest taka (copyright: kartka od Wilsona ;)
Po sukcesie Numena, nikt juz nie zaprzeczy ze osiagnelismy (my scenowcy-atarowcy) pewien bardzo wysoki i IMHO nie do pobicia w przyszlosci poziom jesli chodzi o dema.

Podczas rozmow przy wodce w Ornecie pare osob (Jurgi, Jaskier, Solo, ja) zastanawialismy sie jakie jest miejsce dem w obecnej sytuacji sceny.
Pomijajac dema-fejki (z przyczyn oczywistych nie bralismy ich pod uwage)
stwierdzilismy zgodnie ze w dziedzinie efektow nie wiele da sie juz wyciagnac a to co moze jeszcze sprawic zeby koder mial jakies wyzwania to design calosci i maksymalne wypieszczanie tegoz.  Ewentualnie - druga skrajnosc raczej nie majaca nic wspolnego z wyzwaniem czy rywalizacja koderow w obecnych czasach to powrot do maxymalnego oldschoola - skrole, plotery itp z NOWYM designem i duza iloscia grafy itp.

Postanowilem w imieniu wszystkich pijanych dyskutantow z Ornety (no moze niektorzy byli bardziej trzezwi) przeniesc ten topic na forum. I nie chodzi o lanie wody ... tylko rzeczowe wypowiedzi - jak reszta sceny (koderzy, graficy, muzycy, oraz zwykli ogladacze demek) widzi owe trendy rozwoju istoty demosceny jaka sa glownie dema i intra. O grafikach i muzykach tez mozemy w tym watku podyskutowac chociaz tych specjalnosci nie dotyka jak na razie syndrom szczytu mozliwosci.

A wiec jak sadzicie, jak to bedzie wygladac w przyszlosci ? Damy rade cos jeszcze wielkiego stworzyc czy nie ? I jak wg was to sie potoczy.

ps. Dely - nie kasuj temata :) jest to czysta ciekawosc i proba analizy sil tworczych obecnej sceny w jej obecnym (raczej kulminacyjnym) momencie.

2

No coż mogę ci Mikey powiedzieć, że mażeniem moim jest napisać muzę do dema,  dajmy na to w tmc  ze 3 x na ramke w stereo.   Czy jest to możliwe coby nie zabrac za duzo czasu procesora ??  Dopiero moznaby wtedy czesac zaj... przejscia, latanie po kanalach itp, itd. ..  żyć nie umierać.

Im dłużej czekamy, tym wzorek jest większy" (c) by Sikor

3

Kulminacyjne momenty nasza scena miala kilka (1990, 1994, 1995-7 i teraz), wiec spoko, nie nalezy przesadzac. ;)
Wydaje sie, ze to wyobraznia moze teraz ograniczac tworcow (koderow i reszte) przed nowymi wyzwaniami, no i stare myslenie typu "nie da sie tego efektu zrobic". Tak wiec zgodze sie z FOXem ze na polu "wyciskania atarynki" jest jeszcze sporo do zrobienia...

Graficy wciaz czekaja na jakis wypasiony tryb graficzny, ktory laczylby ostrosc obrazu, z duza iloscia kolorow i odcieni.... No i zeby to sie dalo spokojnie ogladac (bez "migawy").

Mam nadzieje, ze nie skonczy sie na koniecznosci zakupywania proca 65816 zeby ogladac nowosci... :>

4

Myśle, ze z takimi debatami powinniśmy poczekac do nastepnego Quasta. Po prostu po Numenie nie ukazało sie jeszcze zadne niefejkowe demo, wiec nie zostala dokonana jego weryfikacja (w sensie poziomu nizszego czy wyzszego). Musimy zobaczyc co zaprezentuja koderzy na party gdzie bedzie wiecej pordukcji.

5

Myśle, ze z takimi debatami powinniśmy poczekac do nastepnego Quasta. Po prostu po Numenie nie ukazało sie jeszcze zadne niefejkowe demo, wiec nie zostala dokonana jego weryfikacja (w sensie poziomu nizszego czy wyzszego). Musimy zobaczyc co zaprezentuja koderzy na party gdzie bedzie wiecej pordukcji.

dokladnie ... pozatym zrobic jeszcze mozna bardzo duzo

6

Ale przeciez demo to nie tylko efekty i praca kodera. Owszem, fajnie jezeli efekty ladnie wygladaja i technicznie uwazane sa za niezle, ale samo ich wrzucenie do dema to nie wszystko. Grunt to design, na ktory sklada sie wizja tworcy, ktorej zadaniem jest stworzenie odpowiedniego klimatu podpartego odpowiednia sciezka dzwiekowa, dopracowaniem szczegolow i dodaniu pomyslow, ktore urozmaicaja produkcje. Dobrym przykladem moze byc tutaj przytaczany juz Numen: sama wektorowa kostka Rubika nie zrobila by takiego wrazenia, gdyby sie nie ukladala, podobnie ukladanka z tunelem - to jest wlasnie ten klimat i dopracowanie szczegolow, dlatego fajnie jest gdy demo jest tworzone przez grupe osob, ktora potrafi wspolpracowac i wymieniac sie pomyslami.

7

wystraczy spojrzec na wyzsze platformy...np.taka Amisia...w 1998-roku byl wysyp demek,gdzie pelno bylo tych samych efektow proponowanych przez roznych koderow...demka roznily sie tylko muzyką (a i ta była generalnie na jedną modłe) i pikselowanymi grafikami.I wtedy nastąpił przelom...Ktos tam przesiadł sie jakies nowe efekty a reszta zaczęla dbac o design produkcji.Zaczal w koncu liczyc sie dizajn...bo tylko za jego pomocą mogli przykuc kogos do monitora...Dzis dobry design to podstawa...co z tego ze masz mnostwo efektow,super muze i grafe,jak nie umiesz z tego sklecic porządnego scenowego przeslania...Design Panowie!!!Dlatego np taki Numen jest taki róló...
A czy z Atarki da sie wiecej wycisnąć....Jasne ze da sie...Zawsze mozna jeszcze wiecej....

gep/lamers^dial

8

IMHO:
- effy mogą być i będą (wierzę w to!!!) lepsze, już wielokrotnie się wydawało, że osiągnęło się szczyt, ale zawsze ktoś wymyśli coś nowego
- design w Numenie prawie nie istnieje. Foxy nie miał czasu, mnie nie było w kraju żeby mu pomóc, zabrakło z 1-2 tygodni żeby wyglądało to tak jak mogło
- co do np muzyczek stereo, 3x na ramkę - nie ma żadnego problemu - trzeba tylko effy zmniejszyć/zwolnić. Coś za coś, jak zwykle

Ogólnie, czekam na wysyp dem i inter na Ornecie 2004 ;)
I jeszcze jedno - moja skromna propozycja: proponuję, żeby większość produkcji typu dema/intra wystawiać na 1 party w ciągu roku, oprócz być może małych rzeczy i fake'ów - tylko wtedy byłaby konkurencja. Bo jak widzę, że już ktoś się zarzeka, że na Lasta napisze, to myślę sobie "po co?"

: 404. Stopka not found

9

w pelni zgadzam sie z macgyverem. tak samo jak dobre i szybkie efekty na kolana moze rzucac rowniez dobry design. oczywiscie bez zadnej wtornosci. sam bardzo lubie wracac do produkcji z lasta '98 i wrzucic sobie flow, nea, czy fajne efekciki 2D z performa - czaicie co mam na mysli?
wieloramkowa muza? - TAK!! najlepiej gdyby ktos poeksperymentowal z instrumentami i wydobyl jakies niestosowane wczesniej brzmienia (Virus wroc!). w koncu muza i tak robi polowe designu.
a moze wreszcie ktos pokaze co potrafi RMT?

don't come after... please don't follow me along. when you read this, i'll be gone...

10

stwierdzilismy zgodnie ze w dziedzinie efektow nie wiele da sie juz wyciagnac

Bzdura.
Nie wchodząc w szczegóły powiem tylko, że mamy wiele trybów praktycznie niewykorzystanych w efektach (HIP, TIP i wariacje nt. 9++). Wyobrażam sobie nowe dema na malucha z kolorowymi efektami w 160x119 i muzą choćby 8 razy na ramkę i nie żadne tam animki zajmujące 4 dyskietki, ani żaden 65816. A pomysły mamy tak oryginalne, że mana mana...

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

11

Oj .... Fox mimo calego szacunku dla Ciebie ... smiem watpic. Publicznie odsczekam jak zobacze takie demo :)

A BTW? jak tam CVS? jakies nowe pliki przez weekend 'zakodowales' ? :)

12

Ja nie rozumiem, skad ta zwatpienie garsci scenowcow sie wzielo ?!?
Na Quast 95 szczytem byl OVERMIND, rok pozniej zaatakowal ASSKICKER - i zawsze sie wydawalo ze to koniec, max, itp. :>

A teraz znow ktos szerzy propagande, ze juz wiecej nie mozna - czyzby nadchodzil zmierzch sceny - mam nadzieje, ze nie... Raczej chwilowy "pesymizm"... LOL

Dla niedowiarkow pozostaje chyba uzbroic sie w cierpliwosc i poczekac znow te pare lat az moze TAQUART cos wypusci, skoro widze zwatpienie. :o   Łudzę się jednak ze w miedzyczasie ktos z czyms ciekawym wyskoczy - w koncu konkurencja+nowe pomysly róló i zmuszaja do rozwoju... ;)

13

hmm a wiesz MIkey , ze malo pamietam z tej rozmowy ^_^ : P no ale bylo mietowo : ) A moje zdanie jest takie, ze mozna jeszcze zrobic naprawde duuuuuuuuzo ciekawych / nowych / lepszych efektow, osobiscie mam juz w glowie kilka, ktorych nie bylo jeszcze na atarce a zrobic sie da ,  mam nadzieje, ze sie wyrobimy ze wszystkim, bo po tej ornecie 2004, to naprawde jakby drugie zycie ktos w nas tchnal =]

Byc moze w tej rozmowie, chodzilo o cos takiego, ze nie wycisnie sie szybszych tuneli / obiektow 3D (powiedzmy z naszym engine, szybciej mozna, ale niewiele; ) . Ale... tunele 2D + wariacje to nie wszystko, sporo efektow jeszcze nie bylo, a byc moze beda wlasnie :).

ps. inna sprawa, ze Laoo ma tez zamiar zrobic kilka efektow na 16bitowy proc w xl/xe i to byc moze na 7Mhz :P Ja kodze na pure 6502.

14

dodac moge, ze troche zaluje, ze po wydaniu timekeepera pojawilo si ei lenistwo (starcraft tez ^_-), przycisniecie na studiach, chec dorobienia troche $ i inne takie. Na szczescie to minelo i szczerze mowiac w planach mam nie jedno demo i nie jedno intro.

15

Dla niedowiarkow pozostaje chyba uzbroic sie w cierpliwosc i poczekac znow te pare lat az moze TAQUART cos wypusci,

Taquart, taquart ...  czy ty aby nie przesadzasz ???   ja tam czekam na inne grupy!..   A przede wszystkim na Jordana  !

Im dłużej czekamy, tym wzorek jest większy" (c) by Sikor

16

ja tam czekam na inne grupy!..   A przede wszystkim na Jordana  !

Moze chlopak po prostu cos sklada na 10-ta rocznice - ostatnia jego produkcja, to Sweet Illusions z 1994, akurat w sierpniu 2004 minie 10 lat :) Swoja droga ciekawe, czy jeszcze pamieta asembler 6502 - chyba, ze z tym jest chyba jak z jazda na rowerze - jak raz czlowiek sie tego nauczy to do konca zycia potrafi ;)

17

hehehehe..a ja wlasnie znalazlem demko na grzybie ktore inspirowane jest Numenem;)
Legomania by Doomsday - 1 miejsce z Assembly 2k3 sprzed paru dni....
oto link

Demko rulez...w temacie fajnych pomysłów,supa dizajnu itp...wcale nie trzeba wyjebanych efektów by wygrac party z wielka roznicą punktową:
1. miejsce 11328p
2. miejsce   6544p

Polecam...fajnie sie ogląda...no i ten efekcik rodem z Numena...:)

UPDATE BY KIEROWNIK: demko faktycznie rulez ale jak jeszcze raz dasz tak dlugiego linka bez uzycia bbcode / html to dostaniesz zestaw lego na tydzien zebys odpoczal od forum :]

gep/lamers^dial

18

Za..biste :) Totalny LOL - Matrix z klockow LEGO ;)

19

Oj .... Fox mimo calego szacunku dla Ciebie ... smiem watpic. Publicznie odsczekam jak zobacze takie demo :)

Jak kilka lat temu mowilismy Ci z Eru o efach, ktore mamy, to tez mowiles, ze sciema i zadnego dema nie bedzie. :D

A BTW? jak tam CVS? jakies nowe pliki przez weekend 'zakodowales' ? :)

Commituje non-stop. ;)

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

20

Jak kilka lat temu mowilismy Ci z Eru o efach, ktore mamy, to tez mowiles, ze sciema i zadnego dema nie bedzie. :D

To mi przypomina jak kiedyś na scenie C64 ludzie narzekali, że Taboo nic nie wypuszcza.. ZTCP to wypuścili wtedy jakieś intro jako 'przedsmak' tego nad czym pracują (a pracowali nad 'Place in the space').

21

W roku 1996 po QP96 i prezentacji AssKicker-a tez sie mowilo, ze nic wiecej na tym sprzecie nie da sie zrobic ;)

22

...nie kraczcie tylko poczekajcie na jakies produkcje...moze w koncu doczekam sie ze Solo cos spłodzi (Justa: mam na mysli demko:)) czy inni a wtedy zobaczymy...mysle ze bedzie dobrze...

gep/lamers^dial

23

Ciekawe kto tak naprawdę zamierza wypuścić nowe demo , co z tego wyjdzie i ile będzie produkcji
Oczywiście nie wątpię w koderów , ale sądzę że na polu efektów już 90 % możliwości zostało wykorzystane , oczywiście można napisać coś niesamowitego ale będzie się strasznie cieło.

Co do designu to jeszcze wiele się da zrobić

Ze swojej strony zrobię wszystko aby po 10 latach znów wypuścić coś na Atarka. Mam tylko nadzieję że starczy mi czasu na napisanie czegoś sensownego.

24

Z technicznego punktu widzenia wiele rzeczy juz bylo, czy 90% to nie wnikam, ale wierz mi mozna jeszcze naprawde wiele zrobic (mam w glowie kilka pomyslow, oby nie zabraklo checi i czasu do realizacji) - prosty przyklad: pamietasz motyw kostki Rubika z Numen-a ? Z technicznego punktu widzenia zwykle wypelniane wektory, ale sztuka jest sposob wykonania tego - ukladanie sie kostki, barwne tlo itp... to calosc sklada sie na design i to sie przede wszystkim liczy - a w tej dziedzinie nie ma praktycznie ograniczen, ograniczeniem jest jedynie pomyslowosc i wyobraznia. Zreszta czemu sie skupiam tylko na jednej kostce Rubika - wiekszosc efektow z Numena, to efekty ktore (z technicznego punktu widzenia) nie sa czyms nowym, ale sposob w jaki zostaly wykonane ma znaczenie, cala otoczka, dopracowanie szczegolow itp. Nie wiem czy ogladales demko na PC ktore wygralo ostatnie Assembly - Gepard wklejal linka na forum - jego sukcesem napewno nie jest strona techniczna efektow tylko estetyka wykonania, pomysl i caly design - zrobienie sceny walki ludkow z klockow Lego w stylu slynnej sceny walki Neo z agentami Smithami w Matrix Reloaded jest naprawde swietne.
  A jezeli juz sie skupiamy na stronie technicznej (efekty dla samych efektow) to na Atari tez mozna jeszcze sporo zrobic (i moga to byc jak to "okreslala" grupa Slight : World First on Atari)  ;)

25

Takie małe uzupełnienie...mozna zrobic wypasne demko-nie mające żadnych mega effów.Z tego samego party co Legomania (Assembly2k3) o ktorej już wspominałem pochodzi produkcja legendarnej grupy MELON DEZIGN o nazwie " I Feel Like a Computer".Demko zajełoby 3 miejsce na tym party,gdyby nie fakt iż jak tłumaczyli sie orgowie-muzyka w tym demie jest komercyjna (sic!).Dlatego też skończyło sie dyskwalifikacją.
Polecam sciagnąć i oblookać.Totalne róló!!!!!.Przykład jak zrobic minimal-demo i do tego z klimatem.

Oto link:

Messydż from kierownik: ostatni raz zamienilem link na postac poprawna. Informuje wiec, ze dopisalem do regulaminu kwestie dotyczaca podawania linkow. TYLKO POPRZEZ BBCODE !

gep/lamers^dial