http://hackaday.com/2012/04/04/giving-a … d-upgrade/

World f**k Olympique Marseille & Legia Warszawa i Sochi 2014

2

A to dobre. Zastanawiałem się nad tym, czy ktoś coś takiego kiedyś zmajstruje i voilà - jest :)
Wg mnie 6809 to najmocniejszy ośmiobitowiec w historii. Trudno powiedzieć czy w wydajności, bo średnią liczbę cykli na rozkaz raczej ma większą niż 6502, ale rozkazy ma o wiele potężniejsze i w rezultacie możliwe, że te same zadanie można wykonać na nim w mniejszej liczbie rozkazów. Trzeba byłoby zaimplementować na nim jakiś nietrywialny algorytm i się przekonać. Teraz już jest do tego platforma.

3

Sledze ten projekt od poczatku i nawet dostalem gdziestam creditsy :)
http://liber809.blogspot.com

"Was powinny uzbrojone służby wyciągać z domów do punktów szczepień, a potem zamykać do pi* za rozpowszechnianie zagrożenia epidemicznego" - Epi 2021
"Powinno się pałować tylko tych co tego nie rozumieją. No i nie szmatki i nie chirurgiczne tylko min FFP3, to by miało jakiś sens. U mnie we firmie, to jak przychodzi bezmaskowiec, to stoi w deszczu przed firmą" - Pin 2021

4 Ostatnio edytowany przez xxl (2012-04-26 21:17:24)

i to sie nazywa hobby !

--
ciekawe jakiego trzeba by proca, zeby mozna bylo zapisywac w kazdym cyklu w rejestry sprzetowe

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

5

Doczytałem, że facet rozdał już kilka prototypów. Wygląda na to, że niedługo trzeba będzie uaktualnić jakiś emulator ;)

6

najpotężniejszy 8 bitowiec to 68008 :)

What can be asserted without proof can be dismissed without proof.

7

jasne ;-)

68008
» 32-bit CPU
» 8-bit data bus
» Up to 16.67 MHz
» 4 MB RAM
» No I/O ports

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

8

No to teraz, kto sportuje "I, Robot" (ja wiem, że poza prockiem tam jeszcze trochę hardware'u było :)) )

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

9

Na oko możliwości zbliżone do 65816. Wolałbym 65816. :)

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

10

http://en.wikipedia.org/wiki/Hitachi_6309

http://en.wikipedia.org/wiki/WDC_65816/65802

"na oko" 8bitowy 6x09 ma mozliwosci zblizone do 16bitowego 65816

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

11

65816 jest chyba mocniejszy, ale poniekąd aspiruje do bycia 16-bitowcem (16 MB pamięci adresowej itd), a 6809 jest jednak bardziej 8-bitowy (ale trudno tu dyskutować, bo granica jest bardzo nieostra). Siła 6809 drzemie w jego funkcjonalności. Lista rozkazów jest nawet bardziej ortogonalna niż 6502, bo większość rozkazów ma bardzo rozwinięte "adresowanie rozszerzone", dzięki któremu można pisać kod w pełni relokowalny. Niestety płaci się za to większą (niekiedy monstrualnie) liczbą cykli.

12

Granicę 8/16/32/64 bity zwykło się stawiać na podstawie architektury wewnętrznej - szyny nie mają tu nic do rzeczy (na pewno nie adresowa, jeszcze danych jak mogę, ale patrz 386SX (32-bity, 16-bit szyna danych) ). Czyli jaką szerokość mają rejestry użytkowe i na jakich słowach (czy bajtach) operują rozkazy. Jeśli przetwarzasz wartości 16-bitowe i takie masz rejestry to jest 16-bitów. W przypadku 65816 sprawa jest jasne (cyt. "16-bit ALU, accumulator, stack pointer and index registers.") . 63/6809: już niekoniecznie: "There are two additional 8-bit accumulators, E and F. These can be concatenated to form a 16-bit accumulator called W. The existing 6809 16-bit accumulator, D, can also be concatenated with W to form a 32-bit accumulator Q. (Presumably standing for "Quad")." Czyli można by powiedzieć, że jest 32-bitowy? To zależy jak duże wartości może czytać i odkładać do pamięci:

1. Czy jest w stanie pociągnąć do takiego połączonego rejestru całe słowo
2. Czy może na nim wykonywać jakieś operacje np. arytmetyczne czyli jaka jest szerokość ALU

W zasadzie to ten drugi punkt nazwałbym decydującym.

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

13

6809 ma LDD i STD do przesyłania 16-bitowego akumulatora z i do pamięci, jak również ADDD, SUBD i CMPD, które na nim liczą. Spełnia kryteria 1 i 2, zatem jest 16-bitowy, tak? :)
Więcej operacji na D pojawia się w 6309; pojawia się też LDQ i STQ do 32-bitowych przesłań oraz m.in. DIVQ, który dzieli 32-bitową wartość w Q przez argument.

Bardzo fajny projekt, niemniej 65C816 byłby fajniejszy, bo można na nim uruchomić większość kodu z 6502.

Hitler, Stalin, totalniak, SSman, NKWDzista, kaczor dyktator, za długo byłem w ChRL, wypowiadam się afektywnie.

14

epi napisał/a:

6809 ma LDD i STD do przesyłania 16-bitowego akumulatora z i do pamięci, jak również ADDD, SUBD i CMPD, które na nim liczą. Spełnia kryteria 1 i 2, zatem jest 16-bitowy, tak? :)

Skoro ma 16-bitową architekturę, to jak najbardziej. Ale z tego co widzę to hybryda by tu pasowała :)

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

15

epi napisał/a:

Bardzo fajny projekt, niemniej 65C816 byłby fajniejszy, bo można na nim uruchomić większość kodu z 6502.

uwazam jednak ze to wsadzenie proca innej rodziny (6809) na ktorym NIE uruchomisz kodu z atari jest osiagnieciem.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

16

Według tych kryteriów 6809 i Z80 są 16-bitowe, a 6309 i 68000 32-bitowe.

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

17

bylyby w ten sposob reklamowane przez producenta (ktoremu zalezy na tym aby klient myslal, ze produkt jest lepszej jakosci, wyprzedza produkt konkurencji).

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

18

68000 był reklamowany jako 32-bitowy procesor

epi napisał/a:

Więcej operacji na D pojawia się w 6309; pojawia się też LDQ i STQ do 32-bitowych przesłań oraz m.in. DIVQ, który dzieli 32-bitową wartość w Q przez argument.

no nieźle, dzielenie 32bitów w 34 cykle, wychodzi na to że 68000 ze swoim dzieleniem w 156 cykli jest 5 razy wolniejsze niz 6809

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

19 Ostatnio edytowany przez epi (2012-04-27 20:01:39)

xxl: To tak jakby wstawiono ci nowe serce, które potrafi pompować krew 2x wydajniej (a więc niewątpliwie jest to osiągnięcie), z tym zastrzeżeniem, że wymaga innego składu krwi, albo nie będzie pompować w ogóle. To na kiedy zapisać pana na operację? :)

Hitler, Stalin, totalniak, SSman, NKWDzista, kaczor dyktator, za długo byłem w ChRL, wypowiadam się afektywnie.

20

- nie chce serca od konia (6809) chociaz moglbym biegac szybciej, skakac dalej; owies, otwarte przestrzenie, kobylki ;-) - ale i tak uwazam ten przeszczep za dokonanie nie lada,
- sztucznego serca tez nie chce (65816) wyrosna mi skrzydla ktore nie sluza do latania, bede mogl jesc mieso ale nie przyprawione, pic tez... ale wode. przestrzegac scislej diety zeby serducho nie stanelo, na wlasne zyczenie?

pozostane przy swoim :-)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

21

To może już lepiej zrobić całkowicie nową platformę? Mamy tutaj kilku genialnych użytkowników, chociaż pewnie na nowoczesnych układach byłoby lepiej no i ostatecznie większość mogłaby się spytać po co.

22

Ale chodzi Ci o taka kompatybilna z Atari? Jest FireBee - moim zdaniem lekka porazka - ktos wie jaka jest kompatybilnosc z prawdziwym Falconem? Porazka jest cena - nie ma problemu kupic oryginal za te pieniadze.

A co do 8-bit Atari to Candle wlasnie zaczal cos takiego:
http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=9791

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

23

Firebee nie jest kompatybilne z falconem i nigdy być nie miało. To nowy komputer zapewniający zgodność na poziomie OS.

What can be asserted without proof can be dismissed without proof.

24

@wieczor o tym projekcie od Candle to wiem - sam się tam zaoferowałem z pomocą.

25

sqward napisał/a:

Firebee nie jest kompatybilne z falconem i nigdy być nie miało.

To tym bardziej niech sie z tym w dupe ugryza :)

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem