Witam!
Jestem prawie zielony.
Jakiś czas temu znalazłem parę kaset z grami, niektóre z nich po przez mago trans 1.6 (dzięki) do cas działa.
Mago trans ma problem z długim blokiem i aterexami więc pytania:
1. Czy istnieje jakiś emu tak jak altirra tylko z możliwością nagrania nowego casu  po wczytaniu wav do emu?
2. Czy jest jakiś program do przeróbki atarex tak by działał w emu np. Atari800Win?
3. Czy istnieje jakiś program do wglądu (coś jak hex workshop) który jest wczytany i przetworzony prost z wav ?
4. Jak przerobić długie bloki w standardowe "!" ?

Zgrałem z kasety wav mis pac man (atarex) po obcięciu ostatniego bloka (w audacity) gra działa w altirra, lecz gdy jest w cas po przez mago to klapa tak samo po przetworzeniu z powrotem w wav (mago coś źle zapisuje), czyli działa tylko w oryginalnym wav bez ostatniego bloka.

analog+hex=?? ??

2 Ostatnio edytowany przez Krótki (2012-02-12 13:54:36)

1. Atari800-a8cas (zob. sygnaturka) obsługuje zapis kaset (także niestandardowych bloków).
3. Nie rozumieć.
4. Zamiast Twoich kaset możesz wziąć z Internetu pliki COM/XEX z tymi grami, i przerobić je na CAS za pomocą XEX2CAS.

Spróbuj zamiast MagoTrans użyć a8cas-convert - ten sobie radzi z nietypowymi blokami.

A8CAS - narzędzie do 100% archiwizacji kaset Atari

3

Hej.
1. Próbowałem coś mi nie wychodzi, teraz pisze z innego kompa, spróbuję ponownie jeszcze dziś.
3. coś jak hex workshop (wczytane z wav w formie cas) - tylko dla atari 8 bit - z lewej tak jak w hex np. 5555 itd, po środku co to robi, z prawej podgląd grafiki np. stworzyłem jakiś kwadrat co se lata po ekranie.
4. największą frajdę sprawia mi jak to zrobię samemu, nie kopiuj wklej i graj.

Jak na początku wspomniałem jestem zielony, chciałbym się trochę podszkolić, a może cosik w przyszłości zmontować, dużo muszę jeszcze się nauczyć z tym komendami, datami. Atarynki już nie mam, mogę tylko w emu pisać czy coś innego, ale muszę mieć możliwość zapisania do wav tak samo odczyt z wav, np.emu Atari800win 4.1 ma save(a8s) ale nie umie odczytać z wav.
Na wstępie chcę zacząć od np. naprawy wav i casu lub zmiany różnych dat, tak ogólnie z czym to się je.
Za pomoc dzięki jeśli ktoś zechce.

analog+hex=?? ??

4

Malutki sukces.
W Altirra-2.10-test2 podmieniłem roma (ATARIXL.ROM) z Atari800Win PLus 4.1.
W altirri pojawił się self test, działają gry z atarexa (nie wszystkie zassane z netu w formie cas), moje wszystkie wav nie uszkodzone także te z długimi blokami (nie wiem czy to nie jakieś turbo) też działają, jedyną wadą tego emulatora jest brak zapisu np. do cas lub xex.
Atarex wav przepuszczony przez mago do pliku cas nie działa.
Czy istnieje jakaś możliwość by altirra miała możliwość zapisu do cas, ale w "!" ?

analog+hex=?? ??

5

Altirra w ogóle nie obsługuje zapisu kaset. Jedynie Atari800 to umie, przy czym jedynie Atari800-a8cas umie zapisywać niestandardowe bloki.

A8CAS - narzędzie do 100% archiwizacji kaset Atari

6

Mam jeszcze jeden pomysł, który muszę sprawdzić w altirri.
- wczytać w emu jakiegoś copiera, wczytać do copiera grę i odtworzyć (tak by było słychać beep).
Odtworzony sygnał nagrać przez audacity, a później do obróbki.
Tak samo można by naprawiać uszkodzone pliki, zamiast copiera wczytać np. hackera z czasopisma tajemnice atari.

analog+hex=?? ??

7

Ale przecież dźwięk odtwarzany podczas ładowania to jest ten sam sygnał, który masz w źródłowym pliku WAV.

Przestaję rozumieć, co chcesz osiągnąć. Jeśli chcesz naprawić uszkodzone WAV-y, to Altirra Ci nie pomoże, bo nie ma funkcji zapisu. Zapisać WAV-a możesz spod Atari800-a8cas, ale musisz znaleźć sobie jakiś kopier który wczyta i zapisze plik w dogodnym Ci formacie.

Możesz też dokonać konwersji do HEX programem a8cas-convert (który potrafi niektóre uszkodzenia naprawić automatycznie) a potem ręcznie poprawić fragmenty, z którymi automat sobie nie poradził. Trudne, ale wykonalne.

A8CAS - narzędzie do 100% archiwizacji kaset Atari

8

Chciałbym mieć jeden idealny emu który czyta między innymi z wav( to jest dla mnie najważniejsze), bo zauważyłem, że cas przerobiony z wav nie zawsze działa (coś się tam źle zapisuje).

Np. Atari800Win PLus 4.1 nie czyta wav, nie uruchamia atarexa, nie ładuje długich bloków.

Atari800-a8cas do końca jeszcze nie sprawdziłem.

Moje założenie jest takie: by coś zmienić i nie mieć problemów trzeba by to robić w atarowskim programie (by uniknąć błędów), jeśli zmieniać coś w heksie windows (np.hex workshop) będą problemy iż sam cas może już być uszkodzony lub zmieniony.
Są na atari różne progr., ale co najważniejsze są przerabiane w oryginalnym systemie(tak myślę), a by je zapiać wystarczy wymusić dźwięk do np. głośników.

Tak w skrócie chodzi mi o pracę w atarowskim sys.

Przypuszczam, jeśli wczytać grę uszkodzoną np. bez jednego beep to w hakerze będzie można to poprawić ręcznie i z powrotem zapisać w wav (przez głośniki w realu).

Gdzieś tam jeszcze czytałem, że są programy na atarynkę gdzie można przerobić gierkę na  zwykłe beep"!" , to też chcę spróbować czy tak jest.

analog+hex=?? ??

9 Ostatnio edytowany przez Krótki (2012-02-14 14:28:38)

humanoid napisał/a:

Chciałbym mieć jeden idealny emu który czyta między innymi z wav( to jest dla mnie najważniejsze), bo zauważyłem, że cas przerobiony z wav nie zawsze działa (coś się tam źle zapisuje).

Z pewnością tak jest, jak się używa MagoTransa. Pliki CAS/HEX wytworzone przez a8cas-convert zawierają 100% danych ze źródłowego WAV-a - nawet gdy te dane nie zostaną rozpoznane jako poprawny rekord. Przy czym takie CAS-y są obsługiwane tylko przez Atari800-a8cas, pod innymi emulatorami ich nie wczytasz.

humanoid napisał/a:

Atari800-a8cas do końca jeszcze nie sprawdziłem.

To sprawdź, nie będziesz już musiał wymyślać rozwiązań nieistniejących problemów, typu "zapis przez głośniki w realu". Daj znać jak coś nie będzie działać.

humanoid napisał/a:

Moje założenie jest takie: by coś zmienić i nie mieć problemów trzeba by to robić w atarowskim programie (by uniknąć błędów), jeśli zmieniać coś w heksie windows (np.hex workshop) będą problemy iż sam cas może już być uszkodzony lub zmieniony.

Patrz wyżej: dobrze zrobiony CAS nie może być uszkodzony.

humanoid napisał/a:

Przypuszczam, jeśli wczytać grę uszkodzoną np. bez jednego beep to w hakerze będzie można to poprawić ręcznie i z powrotem zapisać w wav (przez głośniki w realu).

Czy dobrze rozumiem, że chcesz ładować do Hackera taśmę z uprzednio wyciętym uszkodzonym rekordem?

A8CAS - narzędzie do 100% archiwizacji kaset Atari

10

Humanoid, spróbuj Atari800-a8cas.... Ma wszystko, czego potrzebujesz :)

Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it...

11

Atari800-a8cas no to mam problem.
Nie wiem coś chyba nie tak robię, czy możecie mi opisać krok po kroku.
1. Mam swojego wav i chcę w Atari800-a8cas zrobić cas.
2. Mam swojego wav i chcę w Atari800-a8cas przez copy 46k (bajtkowy) nagrać wav( tak jak to się kopiowało w oryginale na atarynce).

"Czy dobrze rozumiem, że chcesz ładować do Hackera taśmę z uprzednio wyciętym uszkodzonym rekordem?"
- nie wyciętym tylko uszkodzonym, - oczywiście jeśli się to da.

Wszystko może się wydać głupie co chcę zrobić (np. wav do wav), ale tak się uczę.

ps. Acha w altirri prawie mi się udało tylko altirria lub soundkarta nie podaje do głośników wszystkich dźwięków(brak od 40-20 checksumów z 132).

analog+hex=?? ??

12 Ostatnio edytowany przez Krótki (2012-02-15 14:36:40)

Przypadek 1:
a) WYŁĄCZYĆ Emulator Configuration->SIO patch for fast disk access
b) załadować ulubiony program kopiujący
c) Wybrać Tape Management->C: i załadować źródłowy plik WAV. Ewentualnie jeszcze przewinąć plik do odpowiedniego miejsca (opcja Position)
d) W programie kopiującym uruchomić odczyt z taśmy.
e) gdy ładowanie się zakończy, utworzyć nową taśmę (Tape Management->Make blank tape). Wybrać typ CAS, podać nazwę nowego pliku. Zauważysz, że po utworzeniu nowej taśmy opcja "Record" przełączy się automatycznie na "tak".
f) W programie kopiującym uruchomić zapis na taśmę.

Przypadek 2: tak samo tylko w kroku e) wybierasz typ WAV.

humanoid napisał/a:

- nie wyciętym tylko uszkodzonym, - oczywiście jeśli się to da.

Nie da się, bo próba wczytania uszkodzonego rekordu zakończy się błędem.

humanoid napisał/a:

Wszystko może się wydać głupie co chcę zrobić (np. wav do wav), ale tak się uczę.

Ano właśnie, jaki masz cel w konwersji WAV->WAV? Wyłącznie dla frajdy?

A8CAS - narzędzie do 100% archiwizacji kaset Atari

13

Wielkie dzięki, teraz jestem w domu.
"Ano właśnie, jaki masz cel w konwersji WAV->WAV? Wyłącznie dla frajdy?"
Nie tylko do frajdy:
1. Otóż mam kilka swoich wav, przepuszczone przez mago do cas, pomimo braku błędów nie działają, chciałem ustalić co jest grane, np. po wczytaniu do copiera (chyba to budozer) doskonale było widać który blok jest uszkodzony.
2. niektóre z moich casów działają tylko w Atari800win 3.1 a np.w wersji 4.0, 4.1 lub altirri nie działają - gdzieś jest jakiś błąd.
3. następnym moim celem jest przeróbka atarexa na zwykłe "!", i tu też mam pytanie - czy jest jakiś copier co to potrafi?

Może to trochę głupie, ale mam dwa główne cele (jeśli się uda to super jeśli nie to trudno).
1. np. zrobienie dodatkowych plansz do henrys house (muszę się nauczyć jak), planuję to tak: wczytać do emu np. przez hackera(lub jakiś inny program) dorobienie lub zmiana, i zgranie z powrotem do wav.
2. Jeśli by mi się kiedyś udało, to wczytać atarowski emu na konsole wii wraz z grami , takie wspomnienia były by fajne :) .
Oczywiście najpierw muszę się dużo nauczyć.

analog+hex=?? ??

14

1. Odpuść sobie, MagoTrans (a dokładniej WAV2CAS, z którego MagoTrans korzysta) po prostu ma błędy. Używaj zamiast niego a8cas-convert z pakietu a8cas-tools.
Atari800-a8cas i a8cas-convert są oparte na tej samej procedyrze odczytu taśmy, więc zasadniczo jeśli dany WAV poprawnie się wczytuje w Atari800-a8cas, to a8cas-convert będzie potrafił wytworzyć z niego poprawnego CAS-a.
2. Stary Atari800WinPLus miał mniej dokładną emulację magnetofonu, oraz więcej błędów w obsłudze CAS-ów; dzięki temu np. z sukcesem ładował CAS-y z niepoprawnie zapisaną długością początkowego pisku (przez to do dziś po necie krąży sporo takich błędnych CAS-ów). Ale jeśli CAS nie działa w 4.1 lub w Altirrze, to jest to zdecydowanie wina CAS-a, nie emulatora.

A8CAS - narzędzie do 100% archiwizacji kaset Atari

15

Hej.
Udało mi się naprawić wava.
Do naprawy użyłem - audacity(win), mago trans1.6(win), hacker TA4/91(atari), buldozer (atari),no i emu (Atari800-a8cas).
Czyli: jeśli mamy więcej wavów niż 1, to używam buldozera do momentu kiedy wszystkie mają błąd w tym samym miejscu.(np.błąd jest w 180 bloku, a gra ma 200) Zgrywam z buldozera bloki od 1-179 (po zgraniu ostatni blok jest pusty czyli tu 180), a następnie w audacity wycinam uszkodzony blok(180 - z wav gdzie jest błąd), otwieram go w mago by mieć podgląd hex. Kolejnym krokiem jest blok zastępczy, np. wgrywam do hackera loader"!", zmieniam drugi blok (hex 0080-0100) wpisując hex(int) z mago. Następnie z hackera zgrywam do wava, wycinam z loadera 2 blok( w audacity) i zamieniam go z uszkodzonym blokiem(180), jeśli bloków uszkodzonych jest więcej to powtarzam zabawę.
W ten sposób udało mi się odpalić uszkodzoną grę w altiri, w atari800 jeszcze nie próbowałem.

Pytanie z innej beczki - wie może ktoś jak zmienić i gdzie jest rozkaz (w loaderze atarex) - "omiń pierwsze 4 checksumy po załadowaniu loadera"(plus minus coś takiego)?

analog+hex=?? ??

16

A wav2cas samo po prostu by nie starczyło?

17

Krótki - "Odpuść sobie, MagoTrans (a dokładniej WAV2CAS, z którego MagoTrans korzysta)".
Nie chcę byka strzelić.
Jeśli chodzi o tego WAV2CAS, to gdy w wav jest chociaż jeden checksum uszkodzony to i cas będzie uszkodzony, a z kolei nie wszystkie emu lub atarynka odtworzą grę.
Jest jeszcze jeden dosowski program do naprawy - cas2cas, ale u mnie nie odpalił, próbowałem na różne sposoby i dalej nie działał, prawdopodobnie w win 98 by odpalił, a ja mam xp, także nie wiem czy cas2cas jest dobry.
Ja wybrałem ten powyższy sposób bo jestem przekonany, że cas po takim wav będzie ok.

analog+hex=?? ??

18

A próbowałeś nowego WAV2CAS?

19

Wybacz, mam problem z odpaleniem, by przetestować.
Możesz mnie nakierować?

a i jeszcze coś - jeśli wav nie zawiera żadnego błędu(nawet tego ukrytego) to mago robi dobrego casa - działa w Altiri i Atari800-a8cas.

analog+hex=?? ??

20 Ostatnio edytowany przez Krótki (2012-02-29 09:09:18)

humanoid napisał/a:

Czyli: jeśli mamy więcej wavów niż 1, to używam buldozera do momentu kiedy wszystkie mają błąd w tym samym miejscu.(np.błąd jest w 180 bloku, a gra ma 200) Zgrywam z buldozera bloki od 1-179 (po zgraniu ostatni blok jest pusty czyli tu 180), a następnie w audacity wycinam uszkodzony blok(180 - z wav gdzie jest błąd), otwieram go w mago by mieć podgląd hex. Kolejnym krokiem jest blok zastępczy, np. wgrywam do hackera loader"!", zmieniam drugi blok (hex 0080-0100) wpisując hex(int) z mago. Następnie z hackera zgrywam do wava, wycinam z loadera 2 blok( w audacity) i zamieniam go z uszkodzonym blokiem(180), jeśli bloków uszkodzonych jest więcej to powtarzam zabawę.

O ile rozumiem (a nie jestem pewien, bo ogólnie Twoje wypowiedzi są dla mnie dość zawiłe), to wcale nie naprawiasz uszkodzonych bloków (bo nigdy nie dochodzi do poprawnego odczytania ich przez MagoTrans), a jedynie zmieniasz sumę kontrolną w uszkodzonych blokach (generuje ją dla Ciebie Hacker), aby wczytywały się bez zgłaszania błędu. Wątpię, czy rzeczywiście jest to cel, który chcesz osiągnąć (taśma nadal zawiera niepoprawne dane); poza tym jest prostszy sposób na taką "naprawę". Ostatnia liczba w wierszu "data" pliku HEX to suma kontrolna wyliczona z rekordu przez MagoTrans, jest ona zawsze poprawna. Wystarczy zmienić sumę kontrolną odczytaną (przedostatnia liczba w wierszu) w każdym uszkodzonym rekordzie na tą wyliczoną, aby "naprawić" rekord, a następnie przekonwertować HEX->CAS->WAV - będzie ten sam efekt.

humanoid napisał/a:

Wybacz, mam problem z odpaleniem, by przetestować.
Możesz mnie nakierować?

a i jeszcze coś - jeśli wav nie zawiera żadnego błędu(nawet tego ukrytego) to mago robi dobrego casa - działa w Altiri i Atari800-a8cas.

A to właśnie przykład wypowiedzi zawiłej i niezrozumiałej. Piszę to w dobrej wierze, bo mam wrażenie że nie starasz się zadawać pytań w sposób umożliwiający odpowiedź na nie.
1. Nie sprecyzowałeś, jaki konkretnie masz "problem z odpaleniem", w którym momencie, po wykonaniu jakich kroków.
2. Nie napisałeś, czym się różni błąd "ukryty" od innych - nie wiadomo jak to rozumieć.

CAS2CAS to program DOS-owy, możesz go sobie odpalić pod DOSBox-em, ale jest on bezużyteczny jeśli w każdym wytworzonym przez Ciebie pliku CAS dany rekord (180. w powyższym przykładzie) zawsze jest uszkodzony.

A8CAS - narzędzie do 100% archiwizacji kaset Atari

21

Do przypomnienia - jestem zielony.

Nie dziwię się że są zawiłe, bo pewnych rzeczy nie wiem, nie jestem programistą.
Dlaczego mago, wiem, że powinienem zrezygnować z niego, ale ten program jest bardzo prostym narzędziem w obsłudze.
"to wcale nie naprawiasz uszkodzonych bloków" na pewno masz rację, ale jak mam to zrobić bez odpowiednich narzędzi gdy:
1. mam nie podpisaną kasetę - wav nie wchodzi, po takiej obróbce wiem co to za gra, jeśli jest w necie to sobie mogę pobrać ją.
2. jeśli nie podpisana kaseta okaże się grą której nie ma w necie, to można ją spróbować inaczej naprawić.

Powyższe punkty dotyczą tylko w moim przypadku. (nie znam nowego wav2cas)

"A to właśnie przykład wypowiedzi zawiłej i niezrozumiałej ......"

1. Jak wyżej "jestem zielony" sądziłem że będzie jasne: chodziło mi o krok po kroku.
U mnie było tylko mignięcie dosa to wszystko - próbowałem dodawać romy, odpalać przez emu itp.
2. Błąd ukryty: np. wav przepuszczony przez mago nie wykazuje błędu, ten sam wav przepuszczony przez copiera w emu wykazuje błąd.
Jeśli mamy wav z takim błędem sprowadzony przez mago do cas to taki cas nie ma prawa działać.
Jeśli mamy wav bez ukrytego i bez wyświetlonego błędu (np. bad checksum....) to mago bez problemu zrobi dobrego casa.

No właśnie, a nowy wav2cas poradzi sobie z uszkodzonym wavem prosto z kasety?

Nie wiem co to dos-box, na pewno to sprawdzę.

Jeśli można to podajcie instrukcje: od ściągnięcia po uruchomienie.
Dzięki.

analog+hex=?? ??

22 Ostatnio edytowany przez lemiel (2012-03-01 14:45:21)

Domyślam się, że używasz Windows

Zgrywasz program z kasety do WAV.
Ściągasz a8cas-tools.
Rozpakowujesz.
  Wchodzisz do katalogu bin w rozpakowanym archiwum.
  Uruchamiasz CMD (Menu Start -> Uruchom -> cmd.exe i enter albo Menu Start -> Wszystkie programy -> Akcesoria -> Wiersz poleceń ).
    Albo najpierw uruchamiasz CMD
    W oknie CMD wchodzisz do tego katalogu bin w rozpakowanym archiwum (np. cd / enter  cd  c:\temp\a8cas\bin enter).
W tym oknie CMD wpisujesz polecenie:
a8cas-convert.exe ścieżka_do_pliku_WAV ścieżka_do_pliku_CAS            - jak trzeba (długie nazwy, spacje i inne dziwne znaczki), to ścieżki w cudzysłowach.
Naciskasz Enter.
W miejscu "ścieżka_do_pliku_CAS" powinieneś mieć odpowiedni plik po konwersji.

Np.
a8cas-convert.exe "c:\temp\kaseta_z_gra.wav" "c:\temp\kaseta_z_gra.cas"
a8cas-convert.exe "c:\temp\kaseta_z_gra.wav" -fh "c:\temp\kaseta_z_gra.hex"

Chyba proste.

W tym archiwum jest plik README, tam znajdziesz więcej informacji.
Bo może to być nie tylko WAV, ale i FLAC albo OGG


Krótki - przy okazji - tym się nie ma co przejmować - plik flac z twojej strony - bo trzeba użyć softu Fuji?

c:\Temp\a8cas\bin>a8cas-convert.exe "Popeye (AST).flac" popeye.cas
new block...
Attempting to recognise data block... failed

23

Tak, tak ma być. a8cas-convert nie obsługuje Turbo.

A8CAS - narzędzie do 100% archiwizacji kaset Atari

24

hej.
Dobry ten a8cas.
1. Mam dwa casy (i xex), Miss Pac-man, i Run for the mony, miss-paca nie widziałem w necie, a run jest , ale w wersji atr i nie działa w emu - jak by coś to mogę gdzieś wstawić.
2. (dla nauki) mam wav i zgłupiałem czy to turbo czy co - podczas ładowania wyświetlany jest Banisoft z adresem , a krawędzie ekranu szarpią , jest jakiś copier na tego typu zapis lub coś co ładuje do bufora bez możliwości zapisu (mam pewien pomysł na casa i chciałbym poeksperymentować).

analog+hex=?? ??

25

To wstaw gdzię. Tego wav też.
Te znaczki z boku ekranu to pewnie "specjalny" loader robi. Zamieścisz to sprawdzimy co to.