1

Jak się tworzy takie pliki ???
Jakich programów uzywać do ich zrobienia , skąd je ściągnąć ?

Da się to zrobić z programami nagranymi w DB ( cos jak Turbo 2600 ale działa bez przeróbki magnetofonu ).

A tak przy okazji da się przenieść gry, programy nagrane w
Turbo Rom  - np tez do plików *.cas ??

pozdrawiam

2

Ja bawiłem się tylko z gierkami nagranymi w standardowym formacie zapisu na kasecie (tzn. bez żadnych turbo).Jak zrobić casa? Ja robiłem to przy pomocy wav2cas.exe(znajdziesz go na internecie) - jak sama nazwa wskazuje służy do zamiany na plik .cas  pliku dźwiękowego w formacie .wav (zawierającego dźwięk nagrany bezpośrednio z kasety:)) - plik .wav powinien być w 44100Hz, mono, 8-bitów.  Do nagrywania plików .wav ja używałem programu dźwiękowego Cool Edit Pro - polecam, ale może być dowolny inny program do obróbki dźwięku. Po zgraniu .wav- (WAŻNE) musisz sprawdzić czy zaczyna się od razu od "rozbiegówki" - (piiiiiiiii.....), jeżeli przed rozbiegówką jest choć ułamek sekundy ciszy,szumów,czy czegokolwiek(po prostu gdy za wcześnie włączyłeś nagrywanie) to taki fragment musisz wyciąć. Zapisujesz plik .wav na dysk. Potem odpalasz wav2cas.exe, który z pliku .wav robi Ci .cas. To niby wszystko. Wszystko było by pięknie gdyby nie błędy ,które mogą wystąpić, jeżeli kaseta z której nagrywałeś była mocno zużyta,miała zagięcia itp, lub podczas zgrywania miałeś niedokładnie ustawiony skos głowicy w magnetofonie.Tak czy owak plik .cas powstanie tyle że może zawierać błędy, co uczyni go nieprzydatnym.
Jak sprawdzić czy wystąpiły błędy? Wprawdzie wav2cas nie daje komunikatu,ale wynikiem działania programu wav2cas.exe jest oprócz pliku .cas również plik .hex, który można podglądnąć dowolną podglądarką do plików .txt ; zawiera on wszystkie rozpoznane po kolei bajty rekord po rekordzie, pod każdym rekordem masz dołączony komunikat : może to być "ok"-czyli wiadomo-dany blok(rekord) został zdekodowany poprawnie-zgadza się suma kontrolna. Jeżeli komunikat brzmi "bad"-cóż niestety wystąpił błąd:(. Jasne jest, że aby móc stwierdzić że cała gra zgrała się dobrze to każdy rekord musi mieć komentarz "ok". Najprościej włączyć wyszukiwanie w pliku .hex ciągu znaków "bad", jeżeli taki ciąg zostanie odnaleziony, oznacza to że jest kiepsko,tzn. plik .cas zawiera błąd. Możemy spróbować całą grę zgrać jeszcze raz lub spróbować bardziej wyrafinowanych sposobów naprawy błędu-trzeba np. pogrzebać w samym pliku .cas,znaleźć zły bajt i ręcznie go poprawić. Cóż...temat zaczyna się niebezpiecznie poszerzać. A tu trzeba zjeść kolację:)
Pozdrawiam.

poke 559,35 - poszerzasz swoje horyzonty; fretless@poczta.onet.pl

3

Dzieki za pomoc, udalo mi się przerobic kilka gier i programow na *.cas.
Szkoda ze to nie dziala z plikami nagranymi w długich blokach oraz turbo.

4

A jak zmienić *.cas na plik  dźwiękowy?

5

kolego - programem cas2wav.....znajdziesz go na stronie ;] : http://www.cas-archive.atari.pl   8)

"wszystko się kiedyś kończy......."

6

Dzięki...