1 Ostatnio edytowany przez Zenon/Dial (2008-02-27 18:17:37)

Po pojawieniu sie wersji 4.41 można było przeczytać że w EPROMce praktycznie nie ma już miejsca na kolejne modyfikacje programowe. po prostu pamięć jest zapełniona, więc pomyślało mi się że trzeba by dołożyć pamięci. Od razu o kolejne 128k. Zamiast EPROMki 27C1001 włoży się 27C2001 o pojemności 256k i reszta zależy od programistów.
Trzeba jednak przerobić moduł, zmiany są niewielki. Mam na myśli moduł jako kartridż, o wewnętrznej SPARCIE na końcu tekstu jest co nieco.
Więc tak, można by się posiłkować kolejnym bitem adresowym by sterowanie było możliwe, (na zasadzie użycia bitu A4) do sterowania połówkami modułu 128k jak jest to rozwiązane w ostatnich SPARTAch). Takie rozwiązanie skutkuje zajęciem kolejnych adresów w przestrzeni $D5xx co nie wydaje się być rozwiązaniem najlepszym.
Rzut oka na działanie rejestru sprzętowego SPARTY i dowiadujemy się że adresy powtarzają się gdy Sparta jest wyłączona lub gdy wyłączona jest równolegle z odłączonym dodatkowym modułem dołączonym do jej gniazda przelotowego. Rozbudowa dekodera adresowego pozwala wykorzystać te adresy.
Ze względu na prostotę dekodowania adresów wybór padł na adres $D5EF i $D5FF. poniżej zmiany których należy dokonać by to działało.
Pin 30 pamięci EPROM rozłączyć, (w tej chwili połączone są razem piny 30, 31, 32)
Zdemontować należy dodatkowy rejestr 74175 a w jego miejsce zamontować układ 7474. Połączenie pinów wygląda następująco.
Pin 1 i 13 dołączyć do pinu 1 istniejącego układu 74175 (RESET)
Do pinu 2 doprowadzić sygnał A4 (wejście D)
Pin 3 połączyć z pinem 9 istniejącego układu 74175 (wejście C)
Pin 4, 10, 14 połączyć z +5V (wejście SET i Vcc)
Pin 6 połączyć z pinem 2 pamięci EPROM (wyjście zanegowane, A16 EPROM)
Pin 7 połączyć z GND np pinem 8 układu 74175 (GND)
Pin 8 połączyć z pinem 30 EPROM (wyjście zanegowane, A17 EPROM)
Do pinu 12 doprowadzić sygnał A0 (wejście D)
Na układ 7402 nalutować układ 7420 łącząc piny 7-7 i 14-14
Połączenie układu 7420 wygląda tak....
Pin 1 połączyć z pinem 9 układu 74175
Do pinu 2 doprowadzić sygnał A3
Do pinu 4 doprowadzić sygnał A2
Do pinu 5 doprowadzić sygnał A1
Połączyć razem piny 6, 9, 10, 12, 13
Pin 8 połączyć z pinem 11 układu 7474 (wejście C)
Wszystko. Jak można zauważyć w dekodowaniu nie bierze udziału bit A4 który ma już swoje zastosowanie do wyboru połówek pamięci w wersji 128k. Teraz bitem przełączającym jest bit A0. Zatem mamy taką sytuację, wykonanie STA $D5FF lub STA $D5EF przełączy pamięć na górne 128k (w tym czasie SPARTA jest odłączona i odłączony jest moduł dołączony do gniazda przelotowego), a tam bit A4 dokonuje przełączeń jak dotychczas pomiędzy połówkami 64k. Powrót do dolnej połówki 128k następuje po wykonaniu STA $D5FE lub $D4EE i jak poprzednio SPARTA i dodatkowy moduł są odłączone, bit A4 zachowuje swoje działanie.
Takie rozwiązanie pozwala na używanie dotychczasowego sposobu sterowania SPARTĄ (mam nadzieję że nikt z programistów nie wpadł na wisielczy pomysł by używać innych adresów niż "dozwolone"), dodatkowo nie zajmuje  adresów na stronie $D5xx na której robi się coraz ciaśniej.
Powyższe jako prototyp wykonałem na module ATRAX i to działa, (pomijając fakt że nie ma profesjonalnego oprogramowania do obsługi tego). Jeżeli ktoś ma ochotę rozbudować swój moduł i zrobić jakieś testy, to proponuję odłączyć sygnał RD5 od styku modułu, wtedy SPARTA nie wystartuje, a przełączeń dodatkowego rejestru pod wyżej wymienionymi adresami można dokonać z poziomu BASICA.
Ważne! Podstawka pod pamięć EPROM została inaczej okablowana, więc nie można po tej przeróbce włożyć EPROM 27C512 i liczyć na to że SPARTA wystartuje. Pin 30 od tej pory to pin bitu A17 pamięci 27C2001 a nie pin do którego doprowadzone było zasilanie +5V. ! ! !
Co z wewnętrzną SPARTĄ 128k? Przeróbki dokonujemy w/g powyższego opisu, rozpoczynając od demontażu dodatkowego układu 74175..... Co prawda nie testowałem i nie przerabiałem wewnętrznej SPARTY 128k, przyglądając się schematowi wychodzi na to samo. Trzeba tylko wygospodarować miejsce gdzie ulokować układ 7420.
Połączeń dokonywałem KYNAREM i przeróbka zajęła mi pół godziny.
Pytania, wnioski.... propozycje, opinie.....

2

.. w zasadzie w wersji 128k na urządzeniu CAR: jest wiele pliczków dodanych niejako prewencyjnie. Chodzi tu o przeróżne dodatki do urządzeń, które nie zawsze w systemie istnieją... No chyba, że zamiarem DLT jest utrzymanie podstawowo pewnych spraw na stałe w 128k, co wówczas mogło by faktycznie blokować postęp w dziedzinie rozbudowy systemu... Jest niby jakiś TOOL do składania romu Sparty w postaci /custom/ :)-

.. inną sprawą jest to, że część czy poleceń zewnętrznych, czy programów/sterów i tak można ładować z hdd, co też nie jest przeszkodą w chwili, gdzie większość już chyba Atarek ma owe ustrojstwo na pokładzie :) -

Kontakt: pin@usdk.pl

3

Pin napisał/a:

.. w zasadzie w wersji 128k na urządzeniu CAR: jest wiele pliczków dodanych niejako prewencyjnie.

Tj. które konkretnie masz na myśli?

Chodzi tu o przeróżne dodatki do urządzeń, które nie zawsze w systemie istnieją...

Jesli masz na myśli rózne drajwerki, to owszem, urządzenia nie zawsze istnieją, ale zaistniec mogą.

Jest niby jakiś TOOL do składania romu Sparty w postaci /custom/ :)-

Jest. I zasadniczo w ROM-ie jest w sumie jeszcze ok. 9k miejsca, ale większość tej przestrzeni jest "zablokowana" w owym "toolu", a odblokować się nie da bez odnalezienia jego źródeł. Trub ich właśnie u siebie szuka :)

inną sprawą jest to, że część czy poleceń zewnętrznych, czy programów/sterów i tak można ładować z hdd -

Mozna, sęk w tym, że CAR: jest wciąż szybsze od najszybszego dysku. Proponuję porównać czas ładowania COMMAND.COM z kartridża oraz z twardziela...

KMK
? HEX$(6670358)

4

tzn - mówię - np. w moim przypadku stery np. do obsługi stacji dyskietek w razie potrzeby mógłbym ładować sobie z po prostu z dyskietki :) - lub jeśli odpalam FDD w czasie pracy z HDD - wprost z HDD, więc teoretycznie nie muszę tego trzymać na CAR: - podobnie jak soft do obsługi SIO2IDE, który w moim przypadku też jest kompletnie nie przydatny. Nie oznacza to oczywiście, że autor będzie namawiany do preparowania specjalnych okrojonych wersji, bo nie ma sensu robić zamieszania. :) Mowa o sytuacji, gdzie tool do składania zawartości romu SDX byłby ogólnie dostępny :) - dlatego tak sobie tutaj dywaguję nieśmiało :)

Kontakt: pin@usdk.pl

5

O publikacji toola gadaj z trubem :) Co do trzymania sterowników na CAR:, ma to tę zaletę, że w zestawie zawsze jest *aktualna* wersja i nie ma problemów wynikających z tego, że user ma Spartę 4.41, a jakiś sterownik na dysku w przedpotopowej wersji sklejonej nie wiadomo z czego i nie wiadomo przez kogo. Teraz wymiana karta = wymiana wszystkich sterowników i podstawowych utilsów.

KMK
? HEX$(6670358)

6

Na razie zapomnijcie o upublicznieniu toola :), przynajmniej dopóki SDX 4.4x nie zostanie przetestowany przez większą liczbę userów.
Mogłoby się okazać, że komuś coś tam nie działa i zawraca nam d*pę, my szukamy baga, a przyczyna leży w tym, że ma ROM własnej roboty i wywalił z oryginalnego o jedną rzecz za dużo albo wstawił niekompatybliny .SYS itp.