1

Podobno pionowy pasek latający po głównej planszy Problemu Jasia sprawia wrażenie 3D jeśli się założy odpowiednie okularki. Czy to prawda? Jeśli tak, co sprawia, że jest takie złudzenie? Czy fakt zmiany priorytetów duszków (raz są wyżej a raz niżej niż grafika), czy te zmiany kolorów coś robią?
Z góry dzięki za pomoc,
eru

: 404. Stopka not found

2

no faktycznie, coś takiego tam jest, to chyba przez miganie kolorami

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

3

Migotanie mozna wyeliminowac. Po liku browcach nic nie migocze ;)

4

Efekt jest wylacznie zwiazany z fizjologia czlowieka. Okulary, przez ktore sie to oglada maja jedno szkielko lekko ciemniejsze od drugiego.
Powoduje to to ze mozg ciemniejszy obraz odbiera z minimalnym opoznieniem.
Teraz wystarczy by film, czy animacja zawierala duzo "panoramowan" czyli poziomego ruchu, kiedy to widac roznice w szybkosci poruszania sie planow bliskich i dalekich. W polaczeniu z roznica w szybkosci analizy obrazu z lewego i prawego oka przez nasz mozg dochodzi do tego ze widac glebie obrazu.
W Problemie jasia ten poruszajacy sie ladnie z lewej na prawo i odwrotnie pasek powoduje ten efekt.

Tyle ze z prawdziwym 3D niewiele ma to wspolnego.

Bla bla bla bla, bla bla bla. Bla bla bla - bla - bla. Blabla bleee.

5

Nie jestem do końca pewien czy rzeczywiście chodzi o różnicę w ciemności szkiełek okularów. Moim zdaniem chodzi raczej o najzwyklejsze okularki Red-Blue które w tamtych czasach były bardzo popularne (jak dziś pamiętam chociażby czerwono-niebieską wersję Szczęk Spielberga puszczaną przez naszą rodzimą tv).

W przypadku okularków Red-Blue chodzi jedynie o to aby oko lewe patrzące przez filtr czerwony nie widziało obrazów rysowanych w kolorze niebieskim, natomiast oko prawe mające przed sobą folię niebieską - nie widzi obrazów czerwonych.

Poprzez odpowienie nakładanie dwóch obrazów na siebie widzimy złudzenie trójwymiarowości.

Z tego co pamiętam to Problem Jasia miał wykorzystywać ten efekt (pamiętam gdzieś wzmiankę o okularach Red-Blue), ale nie dokońca wygląda to tak jak powinno.

Żeby uzyskać porządny efekt 3D wykorzystując Red-Blue należało by grafikę (przykładowo ptaszka) rysować w postaci dwóch duszków - jednego czerwonego a drugiego niebieskiego. Gdy ptaszek jest w punkcie 0 osi Z (na płaszczyźnie ekranu) oba duszki na siebie nachodzą. Wraz z oddalaniem się w głąb sceny duszki powinny coraz bardziej się od siebie odsuwać (w osi X). Oglądając takiego ptaszka bez okularków zobaczymy poprostu dwa duszki obok siebie - zaś w okularkach 3D - jakiś tam mniej lub bardziej efektowny obraz 3D.

Niestety, aby z powodzeniem takie złudzenie uzyskać kolor czerwonej i niebieskiej części grafiki powinien jak najbardziej pasować do koloru filtrów. Domowym sposobem robię zdjęcia 3D swoim aparatem i przepuszczam przez programik do tworzenia grafik Red-Blue - efekt powalający. Ale na Atari? Skąd weźmiemy czerwony? ;)

Jeśli powypisywałem jakieś głupoty proszę mnie poprawić :)

6

To ja wam przy okazji pokaze, jak Seban przerobil moj interfejs 3D (tu strona jeszcze nie zaktualizowana: http://real3d.atari8.info/)!
Wlasciwie skonstruowal go od poczatku, zmienil na SMD i idac za ciosem wykonal plytke.
Zasilanie zewnetrzne nie jest juz wymagane. Wystarczy podlaczyc okulary (z przeslonami LCD) ASUS'a i juz!

http://nosty.neostrada.pl/real3Datari/real3d_seban1.jpg
http://nosty.neostrada.pl/real3Datari/real3d_seban2.jpg

Przywioze pokazac do Glucholaz. Tylko z softem, ktory by ten sprzet wykorzystywal na razie marnie :/
Nikt sie nie podjal, a ja sobie z grafika ruchoma wciaz nie radze.

7

BeWu napisał/a:

Nie jestem do końca pewien czy rzeczywiście chodzi o różnicę w ciemności szkiełek okularów. Moim zdaniem chodzi raczej o najzwyklejsze okularki Red-Blue które w tamtych czasach były bardzo popularne (jak dziś pamiętam chociażby czerwono-niebieską wersję Szczęk Spielberga puszczaną przez naszą rodzimą tv).

Akurat w tym wypadku chodzilo o okulary o ktorych pisalem. Wlasnie w okresie powstawania tej gry TVP wyemitowala pare programow kreconych ta technika (caly czas ruch kamery w poziomie) a odpowiednie okulary byly dolaczane do gazet. Stad pomysl by te technike zastosowac w Problemie Jasia.

Bla bla bla bla, bla bla bla. Bla bla bla - bla - bla. Blabla bleee.

8

Kiedys z kumplem ogladalismy demka na c64 przez takie okularki, dodawaly fajny efektem "glebi".

bits received: 001000100010110000100010

9

moze czas na animacje w postaci stereogramu? :]

The UNIX Guru`s view of Sex:
unzip; strip; touch; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep

10

No teraz u nas graja Harrego Pottera na Imax'e 3D i mam zamar isc w nastepny weekend.

11

jellonek napisał/a:

moze czas na animacje w postaci stereogramu? :]

Chodzi Ci zapewne o anaglif :)
To sie bardzo prosto robi na komputerach wyswietlajacych grafike na zasadzie bitplanow (Atari ST). Ustawia sie kolor czerwony dla jednego bitplanu, niebieski dla drugiego i bialy dla miejsc gdzie sie nakladaja. A potem tylko rysowanie obrazkow na dwoch bitplanach z przesunieciem.
Na maluchu trzebaby sie wiecej napracowac...

P.-S. Oczywiscie nie sa to takie kolory jak podalem.

Bla bla bla bla, bla bla bla. Bla bla bla - bla - bla. Blabla bleee.

12 Ostatnio edytowany przez jellonek (2007-07-16 09:40:19)

pecus: nie, nie chodzi mi o anaglif, tylko o stereogram typu np. pixelozy, albo rozsuwania powtarzajacych sie elementow (poszukam glebiej to pewnie znajde stereogramy tworzone w trybie tekstowym ;) )
roznica polega na tym ze do ogladania anaglifu potrzeba odpowiednich okularów, podczas gdy do ogladania stereogramu jak z przykladu na wikipedii, wystarczy umiejetnosc zezowania :P

stereogram tego typu nie kazdy umie odczytac, przeszkadzaja w tym pewne wady wzroku. przy zdrowym wzrocku i odrobinie treningu - efekty moga byc calkiem fajne ;)

linki:
  http://www.eyetricks.com/3dstereo.htm - galeria
  http://www.eyetricks.com/stereograms/on … reator.htm - nazwa sama ze się moovi
  http://www.kammerl.de/ascii/AsciiStereo.php - cos co sie da na ataraku wyswietlic...

The UNIX Guru`s view of Sex:
unzip; strip; touch; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep

13

No, nawet byly gry tak robione - bodajze Magic Carpet. Konia z rzedem temu kto umial w to grac w ten sposob :)

14 Ostatnio edytowany przez jellonek (2007-07-16 13:05:30)

tak? tzn. jak? zapewne chodzi o wersje pod okulary, bo nie wyobrazam sobie dluzszej gry zezujac ;)

co do medżik skapret to ztcp byla wersja na helmy VFX1 - na inne "okulary" nie przypominam sobie wersji.

btw. zestawienie chyba wszystkich okularow dzialajacych na zasadzie naprzemiennego zaciemniania polobrazow: http://www.stereo3d.com/shutter.htm
pewnie wspomniane na stronce nostiego asusowce tez tam sa...

z rzeczy ktore mnie bardziej interesuja: http://www.stereo3d.com/hmd.htm
pytanie - czy ktos z was wie gdzie cos takiego mozna w polsce zanabyc? ps. alledrogo przegladalem...

The UNIX Guru`s view of Sex:
unzip; strip; touch; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep

15

Magic Carpet o ile pamietam mial wlasnie opcje wlaczania obrazu stereogramowego - dzialajacego bez zadnych okularow.

Okulary Assusa jeszcze mam kilka - moge sie podzielic. Na Allegro kosztuja srednio 30 pare zeta.
Seban deklarowal, ze ma tez kilka zapasowych plytek interfejsu (a moze i calych interfejsow) do Atari, takich jak na zdjeciach ktore umiescilem.

A takie helmy VR owszem bywaja na allegro. Ale takiego helma to juz trudniej do Atari podlaczyc ;)

Te ustrojstwa nigdy nie zyskaly popularnosci, chyba przez to ze przecietny uzytkownik po pol godzinie grania puszcza pawia na klawiature ;) Innych powodow nie widze. Byl czas, gdy wszyscy sie tym podniecali, juz mialo byc tuz tuz standardem, ktory wyprze monitory, a potem nagle zdechlo.

16

nie wyobrazam sobie mozliwosci grania w stereogramowa giere - toz to po 5min. glowa musi nap...ć ze hej! ;)

co do helmow - cos bardziej "mobilnego" by mnie interesowalo, co przy rozdzialce 640x480 widze ze da sie zanabyc w stanach za okolo 400$, a nie podpinalbym tego do ataraka tylko do jakiegos palmptopa/notebooka w stylu Steve Mann'a tego od http://wearcam.org ;)

The UNIX Guru`s view of Sex:
unzip; strip; touch; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep

17

nosty napisał/a:

To ja wam przy okazji pokaze, jak Seban przerobil moj interfejs 3D (tu strona jeszcze nie zaktualizowana: http://real3d.atari8.info/)!
Wlasciwie skonstruowal go od poczatku, zmienil na SMD i idac za ciosem wykonal plytke.

Strona nadal nie jest zaktualizowana, a ta nowa wersja płytki całkiem ciekawie wygląda. Czy można dostać schemat tego zmodyfikowanego wynalazku? Byłbym wdzięczny.

18 Ostatnio edytowany przez sq5irz (2014-02-06 13:22:02)

Akurat w tym wypadku chodzilo o okulary o ktorych pisalem. Wlasnie w okresie powstawania tej gry TVP wyemitowala pare programow kreconych ta technika (caly czas ruch kamery w poziomie) a odpowiednie okulary byly dolaczane do gazet.

Dokładnie to się nazywa Nuoptix 3D, a kolory to fiolet i żółty. Zaletą tego rozwiązania było działanie nawet na czarno-białych telewizorach. :)

Posiadacz Atari 130XE+magnetofon XC12+dwadzieścia kilka kaset w Turbo 2001 od 1991 roku.