Sama PIA może by walnięta. Miałem raz taki egzemplarz, który za żadną cenę nie chciał odpiąć Basica. Po wymianie kości problem zniknął.
- Kilka(naście?) pudełek z klawiszami i światełkami. I jeden Vectrex, żeby nimi wszystkimi rządzić.
Nie jesteś zalogowany. Proszę się zalogować lub zarejestrować.
Rogul 1.0f Poprawki i nowe funkcje
a8rawconv GUI Graficzny interfejs użytkownika (GUI) dla narzędzia a8rawconv
TNFSD-GUI Graficzny interfejs użytkownika dla serwera TNFS
Wywiad z Bocianu na AtariOrbit Wojciech "Bocianu" Bociański, znany w naszym środowisku programista, udzielił wywiadu serwisowi AtariOrbit.
FujiNet. Artykuły odkrywające możliwości Jak urządzenie łączy Atari z nowoczesnością, umożliwiając społecznościową rywalizację w grach i korzystanie z sieciowego OS.
atari.area forum » Sprzęt - 8bit » Czarny ekran na 65XE [z twistem]
Strony Poprzednia 1 2
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Sama PIA może by walnięta. Miałem raz taki egzemplarz, który za żadną cenę nie chciał odpiąć Basica. Po wymianie kości problem zniknął.
orginalna PIA była uszkodzona, wstawiłem nowy zamiennik, testowany na 2 innych atarynkach.
W ogóle to prawie wszystkie układy są sprawne i przetestowane i w podstawkach.
Jedynie nie sprawdziłem 3 scalaków U1 LM358 oraz U24/U25 4051.
Pozatym sprawdziłem wszystkie diody, tranzystory, kondensatory elektrolityczne.
ta płyta to jakiś koszmar.
Daj spokój z tym egzemplarzem. Kasa i czas=jakiś inny byś już ogarnął sprawny i byłbyś wolny. Poddać się też trzeba wiedzieć kiedy, bo to jak z laską: kosz za koszem, reject za rejectem, już telefonu od Ciebie nie odbiera, a Ty dalej z kwiatami, bo może w końcu załapie...
Ten proponuję na rozbiórkę do napraw i modernizacji innych nieproblematycznych, ładnych sztuk.
To nie są żadne unikaty, aby warto było nad tym ślęczeć z takim oddaniem. Takie egzemplarze uważam że warto eliminować z obiegu. Płyta ma coś nieteges i może nie znajdziesz tego babola, albo trochę pochodzi i znów coś będzie nie halo.
Laborant, przypomne tylko opis działu w krótym obecnie piszemy
A tutaj piszemy o sprzęcie, czyli co się nam spieprzyło i jak to naprawić
Wracając do tematu, Przyczyną całego zamieszania jest fakt, że PIA nie zmienia stanów na wszystkich liniach PBx.
Wcześniej wydawało mi sie że tylko PB1 ale po dokładnum przyjrzeniu wszystkie linie PB1-PB7 mają problem.
PB1 i PB7 sa podciągane do do 1 przy starcie przez rezystory podciągajace, ale nie opadają do 0.
Reszta PB2 - PB6 tkwią w stanie 0, gdzie w sprawnym egzemplarzu przestawiają się na 1 (pomimo że nie są wykorzystywanew komputerze)
I tak jak perinoid pisał wskazywało by to na wadliwy układ PIA ale tak nie jest nie jest. Testowałem 2 inne orginały i 2 zamienniki z takim samym rezultatem.
Nie zaobserwowałem innych anomalii na tym ani na żadnym innym układdzie.
Perinoid zadawl juz to pytanie na forum, może ktoś wie co dokładnie powoduje przestawienie bitu z 1 na 0 na liniach PB1 i PB7 ?
TZN wiem co te bity oznaczają ale skąd przychodzi fizyczny triger aby je zmienić ?
Jak Basic informuje PIA o swojej gotowości (którą linią) ?
Upraszczając bardzo...
BasicROM jako fizyczny układ scalony niczego nie wysyła do PIA
Program w ATARI BASIC może wysłać - (POKE......)
AtariOS jako fizyczny układ scalony niczego nie wysyła do PIA
AtariOS jako program zawarty w układzie ROM odczytuje port - np podczas przerwania ramki (obrazu)
Teraz zadajmy pytanie gooooglownicy w postaci : Atari Port B
pierwsze co się znalazło : Rejestry PIA - Atariki
prowadzi link do : http://atariki.krap.pl/index.php/Rejestry_PIA
Cyt.:
Lista rejestrów
Adres
$D300
Etykieta
PORTA
Opis
Jako rejestr kierunku przepływu danych: ustawienie bitu na 0 programuje odpowiedni bit w rejestrze przesyłania danych jako bit wejścia, w przeciwnym wypadku - jako bit wyjścia danych. System programuje wszystkie linie portu jako wejście.
Jako rejestr przesyłania danych: przypisany jest do dwóch pierwszych (w XL i XE: dwóch jedynych) gniazd joysticka, młodsze 4 bity przekazują stany joysticka nr 1, starsze - joysticka nr 2.
Znaczenie bitów kiedy do gniazd podłączone są joysticki (cień dla dolnego nibble znajduje się odpowiednio pod JSTICK0 ($0278), a dla górnego pod JSTICK1 ($0279)):
bit 7: joystick 1 w prawo (0 = tak, 1 = nie)
bit 6: joystick 1 w lewo (0 = tak, 1 = nie)
bit 5: joystick 1 w dół (0 = tak, 1 = nie)
bit 4: joystick 1 w górę (0 = tak, 1 = nie)
bit 3: joystick 0 w prawo (0 = tak, 1 = nie)
bit 2: joystick 0 w lewo (0 = tak, 1 = nie)
bit 1: joystick 0 w dół (0 = tak, 1 = nie)
bit 0: joystick 0 w górę (0 = tak, 1 = nie)
Znaczenie bitów kiedy do gniazd podłączone są paddles (cienie dla odpowiednich przycisków znajdują się od PTRIG0 ($027C) do PTRIG3 ($027F)):
bit 7: przycisk potencjometru 3 (0 = wciśnięty, 1 = zwolniony)
bit 6: przycisk potencjometru 2 (0 = wciśnięty, 1 = zwolniony)
bit 5: nieużywany (1)
bit 4: nieużywany (1)
bit 3: przycisk potencjometru 1 (0 = wciśnięty, 1 = zwolniony)
bit 2: przycisk potencjometru 0 (0 = wciśnięty, 1 = zwolniony)
bit 1: nieużywany (1)
bit 0: nieużywany (1)
Znaczenie bitów kiedy do gniazd podłączone jest pióro świetlne (dedykowanych rejestrów cieni dla przycisków pióra nie ma, lecz z powodzeniem można posłużyć się rejestrami położenia joysticków JSTICK0, oraz JSTICK1) lub pistolet świetlny:
bit 7: nieużywany (1)
bit 6: nieużywany (1)
bit 5: nieużywany (1)
bit 4: przycisk pióra 1 (0 = wciśnięty, 1 = zwolniony)/przycisk pistoletu 1 (0 = zwolniony, 1 = wciśnięty)
bit 3: nieużywany (1)
bit 2: nieużywany (1)
bit 1: nieużywany (1)
bit 0: przycisk pióra 0 (0 = wciśnięty, 1 = zwolniony)/przycisk pistoletu 0 (0 = zwolniony, 1 = wciśnięty)
Adres
$D301
Etyklieta
PORTB
Jako rejestr kierunku przepływu danych: ustawienie bitu na 0 programuje odpowiedni bit w rejestrze przesyłania danych jako bit wejścia, w przeciwnym wypadku - jako bit wyjścia danych. System w 400/800 programuje wszystkie linie portu jako wejście, w XL/XE - wszystkie jako wyjście.
Jako rejestr przesyłania danych: w serii 400/800 przypisany jest do drugiej (nieistniejącej w XL/XE) pary gniazd joysticka, młodsze 4 bity przekazują stany joysticka nr 3, starsze - joysticka nr 4. Cienie znajdują się odpowiednio pod JSTICK2 ($027A) i JSTICK3 ($027B). W serii XL/XE są to duplikaty cieni portu A.
W serii XL rejestr ten steruje układem zarządzania pamięcią oraz (istniejącymi w niektórych modelach) diodami konsoli. Przypisanie bitów:
bit 7: RAM w obszarze $5000-$57FF (1) lub SELF TEST tamże (0)
bit 6: nieużywany
bit 5: nieużywany
bit 4: nieużywany
bit 3: LED 2 (0 - świeci się)
bit 2: LED 1 (0 - świeci się)
bit 1: RAM w obszarze $A000-$BFFF (1) lub Atari BASIC tamże (0)
bit 0: ROM systemu operacyjnego w obszarze $C000-$CFFF i $D800-$FFFF (1) lub RAM tamże (0)
Wartością domyślną jest $FF.
W serii XE rejestr ten steruje układem zarządzania pamięcią. Przypisanie bitów:
bit 7: RAM w obszarze $5000-$57FF (1) lub SELF TEST tamże (0)
bit 6: w XEGS gdy BASIC jest wyłączony (bit 1=1), ustawienie tutaj 0 włącza ROM wbudowanej gry Missile Command. W pozostałych modelach nieużywany.
bit 5: w obszarze $4000-$7FFF ANTIC widzi pamięć główną (1) lub dodatkową (0)
bit 4: w obszarze $4000-$7FFF CPU widzi pamięć główną (1) lub dodatkową (0)
bit 3: wybór banku pamięci dodatkowej 16k w obszarze $4000-$7FFF
bit 2: wybór banku pamięci dodatkowej 16k w obszarze $4000-$7FFF
bit 1: RAM w obszarze $A000-$BFFF (1) lub Atari BASIC tamże (0)
bit 0: ROM systemu operacyjnego w obszarze $C000-$CFFF i $D800-$FFFF (1) lub RAM tamże (0)
Wartością domyślną jest $FF.
Działanie bitu 7 jest uzależnione od stanu bitu 0: bit 7 włącza i wyłącza SELF TEST tylko wtedy, kiedy bit 0 jest ustawiony na 1. W przeciwnym razie zmiany stanu bitu 7 są ignorowane.
Działanie tego rejestru modyfikują standardowe rozszerzenia pamięci oraz MapRAM.
======================================================
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Skonfigurowanie linii PORTB (w rejestrze kierunku przepływu danych) jako wejściowych powoduje, że takie linie PIA pozostają w stanie logicznej "1" niezależnie od tego jaka wartość została zapisana do rejestru przesyłania danych PORTB (co może powodować problemy z konfiguracją pamięci w XL/XE).
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
======================================================
$D302 PACTL
Rejestr kontroli portu A. Znaczenie bitów:
bit 7: status przerwania IRQ portu A (1 - wystąpiło)
bit 6: nieużywany (zawsze 0)
bit 5: nieużywany (zawsze 1)
bit 4: nieużywany (zawsze 1)
bit 3: sterowanie silnikiem magnetofonu (0 - włączony, 1 - wyłączony)
bit 2: bit wyboru funkcji rejestru PORTA: 0 - rejestr kierunku przepływu danych, 1 - rejestr przesyłania danych
bit 1: nieużywany (zawsze 0)
bit 0: zezwolenie na przerwanie IRQ portu A (1 - dozwolone)
Przerwanie IRQ portu A podłączone jest do linii PROCEED gniazda SIO. System programuje tu domyślnie brak zezwolenia na jego wystąpienie. Status IRQ kasowany jest automatycznie po odczycie PORTA.
$D303 PBCTL
Rejestr kontroli portu B. Znaczenie bitów:
bit 7: status przerwania IRQ portu B (1 - wystąpiło)
bit 6: nieużywany (zawsze 0)
bit 5: nieużywany (zawsze 1)
bit 4: nieużywany (zawsze 1)
bit 3: sterowanie linią COMMAND gniazda SIO (0 - aktywna)
bit 2: bit wyboru funkcji rejestru PORTB: 0 - rejestr kierunku przepływu danych, 1 - rejestr przesyłania danych.
bit 1: nieużywany (zawsze 0)
bit 0: zezwolenie na przerwanie IRQ portu B (1 - dozwolone)
Przerwanie IRQ portu B podłączone jest do linii INTERRUPT gniazda SIO. System programuje tu domyślnie brak zezwolenia na jego wystąpienie. Status IRQ kasowany jest automatycznie po odczycie PORTB.
.
Strony Poprzednia 1 2
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
atari.area forum » Sprzęt - 8bit » Czarny ekran na 65XE [z twistem]
Wygenerowano w 0.017 sekund, wykonano 46 zapytań