1 Ostatnio edytowany przez klopeks (2023-05-23 10:13:24)

Robiąc kopie gier z kasety Turbo 2000 w Basicu, "natknąłem się" na kilka programów, gier z którymi nie spotkałem się jeszcze
w internetach :) Dwie gry Stefana Fultka - Maniac i 5 wygrywa, Schnevogel jakaś niemiecka gra, Pole Minowe (jest kilka rodzajów - to chyba trochę inne), jakiś rodzaj brydża, bardzo fajna wersja Wisielca. Trochę wykresów funkcji, sortowanie słówek, historia, syntezator. Pliki bas i obrazy dyskietek w atr. Może się Wam przyda do kolekcji :)

Możecie mi wyjaśnić jak robicie z pliku bas - plik xex. Program Bas2xex nie uruchamia się w Windows 10, próbowałem też w Xp i nic. Zrobiłem tylko samouruchamiające się atr-y.

Post's attachments

kopie gier.zip 506.67 kb, liczba pobrań: 14 (od 2023-05-23) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

2

Dziękujemy! :)

3

Część pewnie da się skompilować - na przykład mmg basic compiler, a basic compiler lub kompilator do Turbo Basica XL. Na pewno będą działać szybciej. A reszta? Nie znam tego programu BAS2XEX, to się nie wypowiem. Nad częścią może usiąde koło weekendu - jak nikt mnie nie uprzedzi - i porobię większe xexy z TB XL.

Sikor umarł...

4 Ostatnio edytowany przez Sikor (2023-05-23 19:21:38)

5 wygrywa - brak fontu (linia 680), można j a wyłaczyć i jest ok, ale bez polskich znaków. Patrzę dalej ;)
===========================================================
Kilka programów wymaga zmian linii i instrukci GOTO - nie da się bez modyfikacji kodu zrobić XEXa, który by działał. Wykres funkcji (oprócz 6) zapisuje na kasetę - bez sensu. Jeszcze jeden program Pana Fulka (jak 5 wygrywa) wymaga fontu - może podłożę z Panthera jakiś.

Sikor umarł...

5 Ostatnio edytowany przez seban (2023-05-23 20:35:29)

We wcześniejszym wątku dotyczącym odzyskania gry zapisanej w turbo wspominałem o konwersji plików *.BAS do postaci *.XEX za pomocą narzędzia BAS2XEX od Fandala, to narzędzie udostępnił np. CharlieChaplin na forum AtariAge, w tym poście: "BASIC to XEX?".

Nie mam co prawda "Windows 10" pod ręką, ale program "BASXEX32.EXE" działa bez problemu pod linux/wine i na szybko sprawdziłem również pod jakimś archaicznym Windows 7 (64-bit), to działa również bez problemu.

Tylko jedna uwaga... przed konwersją warto program w BASIC zapisać w formacie .LST (używając np. LIST "D:PROGRAM.BAS") po czym wczytać go "na czysto" do BASIC-a, czyli:

NEW
ENTER "D:PROGRAM.LST"
SAVE "D:PROGRAM.BAS"

będziemy mieli o na świeżo stokenizowany kod, bez żadnych dodatkowych śmieci. Tak zapisany .BAS można poddać konwersji za pomocą narzędzia BAS2XEX32.EXE":

BAS2XEX32 PROGRAM.BAS 2000

^^^ uwaga owe 2000 jest dość ważne, to powoduje że program w wersji xex jest lokowany od adresu $2000, a wiec da się to potem normalnie wczytać z poziomu DOS.

6 Ostatnio edytowany przez Sikor (2023-05-23 19:40:27)

Pole minowe działa za szybko, bridge się niby kompiluje, ale nie działa prawidłowo, inne - kilka drobnych poprawek do ogarnięcia. Ale może warto spróbować i tego BAS2XEX, w weekend może usiądę i looknę w kod.
====================
BAS2XEX działa w windows11, oczywiście w trybie konsoli (CMD).

Sikor umarł...

7

No dobra, wiele sypie błędami w tworzonym xex (przez BAS2XEX32), ale wykres funkcji 6 chyba działa dobrze. Drobne poprawki w kodach będą chyba niezbędne.

Post's attachments

wykfu6.xex 6.34 kb, liczba pobrań: 2 (od 2023-05-23) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
Sikor umarł...

8

Sikor napisał/a:

No dobra, wiele sypie błędami w tworzonym xex (przez BAS2XEX32),

To jest chyba jakiś wewnętrzny problem BAS2XEX, próbowałeś robić export przez LIST, a potem NEW i ENTER? to o czym pisałem w poście powyżej, mam wrażenie ze to mocno pomaga.

9

Nie, jak pisałem - na szybko sprawdziłem, ciekawił mnie ten program. Niestety, przed weekendem mam za dużo spraw własnych teraz i nie posiedzę.

Sikor umarł...

10

sprawdziłem dwie gry losowo, tzn. "5 wygrywa" oraz "wisielec", metodą którą opisałem (LOAD, LIST, NEW, ENTER, SAVE". Wygląda na to że działają. Dodaję w załączniku. Dodatkowo do "piątka wygrywa" dodałem brakujący zestaw znaków, którego gra oczekiwała pod adresem $8000.

Sądzę że resztę plików można również ogarnąć w taki sposób. Ale to już polecam zainteresowanym tematem :)

Post's attachments

5wygrywa.xex 7.75 kb, liczba pobrań: 11 (od 2023-05-23) 

wisielec.xex 5.55 kb, liczba pobrań: 7 (od 2023-05-23) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

11

Dzięki Sikor, program uruchamia się miałem problem z uprawnieniami w konsoli, myślałem że to wina programu - jednak moja.

Dzięki Seban, tak Twoja instrukcja pomogła. Xex-y się tworzą i uruchamiają. 5 wygrywa z pliku bas nie wyświetlała instrukcji gry, po uporządkowaniu kodu z czcionką w xex-e jest już dobrze. Plik bas z kasety taki był, to nie wina konwersji z bas-lst-bas

Porządkując instrukcję:

LOAD "D:PROGRAM.BAS"
LIST "D:PROGRAM.LST"
NEW
ENTER "D:PROGRAM.LST"
SAVE "D:PROGRAM.BAS"

Przechodzimy do BASXEX32 w konsoli i :

BAS2XEX32 PROGRAM.BAS 2000

i mamy XEXa

Możecie mi powiedzieć jak edytujecie plik lst? jest jakiś edytor?

12 Ostatnio edytowany przez seban (2023-05-24 14:49:30)

Hej!

Jeżeli chcesz edytować kod używając edytora pod windows to jest coś takiego jak edytor: MemoPad który działa pod windows (działa również pod Linux z użyciem Wine).

Za pomocą tego edytora możesz edytować pliki w formacie ATASCII, zarówno te zapisane za pomocą "LIST", jak i SAVE... tylko w przypadku SAVE należy dokonać importu pliku (file --> import --> Atari BASIC, Turbo Basic XL). Przyznaję jednak że nigdy nie sprawdziłem że ten de-tokenizer zawarty w MemoPad działa w 100% poprawnie. Jeżeli była potrzeba to edytowałem pliki w formacie ATASCII.

Jest też jeszcze jedna opcja, jeżeli plik który chcesz edytować nie zawiera znaków specjalnych (control + cośtam) ... to za pomocą emulatora Altirra włączając urządzenie "H:" można dokonać zapisu na emulowane dyski H6: - H9: które to są jakby odpowiednikiem napędów H1: - H4: z tym że zapis pliku na H4: - H9: będzie powodował konwersję znaków końca linii (EOL = $9B) na pecetowe końce linii ($0D,$0A). Tak zapisany plik można edytować sobie potem dowolnym edytorem na PC. Jednak jak pisałem przed chwilą... kłopotem może być gdy program taki będzie miał w swojej treści kody kontrolne, znaki specjalne lub tekst w tzw. "Inverse Video". Oczywiście odczyt pliku z H6: - H9: będzie powodował operację odwrotną, tzn. konwersję końców linii z formatu PC na ATASCII.

Jeżeli nie mamy pewności co do kodów, znaków użytych w danym źródle, to oczywiście bezpieczniej jest użyć po prostu edytora MemoPad, jednak wspominam o opcji konwersji formatów ASCII <---> ATASCII  bo niektóre programy można pisać również w ten sposób (używając dowolnego edytora na PC) zachowując jednak pewne zasady bezpieczeństwa, dotyczące używanych symboli i znaków.

13 Ostatnio edytowany przez Sikor (2023-05-24 15:13:37)

Lub edytować na przykłąd pod ALTIRRA, mapując katalog jako dysk H1.
====================
Co zresztą napisał @seban powyżej.

Sikor umarł...

14 Ostatnio edytowany przez klopeks (2023-05-25 17:42:20)

Dzięki pracy Sebana udało się odzyskać jeszcze jeden program, który zawiera 4 gry, i z 30 letniej kasety udało się prawie wszystko odzyskać... prawie - ale o tym napiszę później. Jeszcze raz dziękuję, robisz naprawdę świetną robotę Seban.

Basic Games (PL) zawiera:
1. Koszyczek - łapanie spadającej kulki.
2. Master Mind - zgadywanie cyfr.
3. Handlarz - handel od armat po zapałki .
4. Robak Franciszek - wersja snake.

Post's attachments

basgames.bas 18.51 kb, liczba pobrań: 3 (od 2023-05-25) 

basgames.lst 16.96 kb, liczba pobrań: 3 (od 2023-05-25) 

basgames.xex 18.76 kb, liczba pobrań: 6 (od 2023-05-25) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

15

Próbowałem MemoPad i daje radę. Plik zapisuje w lst i robię atr-a, później do Atari, i ładnie wszystko chodzi. Kopiowałem na próbę listingi do MemoPad z Tajemnic Atari z HTMLa ze strony. Uważać trzeba przy przejściach linii i przy podświetlonych znakach Atari ale to chyba wina HTMLa bo tam znaki się nie podświetlają