76

Na obecnej płytce SIC!+ układy są tak blisko, że te podstawki szczelnie się ze sobą stykają. Gdyby się nie mieściły, to można ominąć problem wlutowując same "nóżki" od podstaw-ki/ek - tak jak zrobił Piguła w Ham-Pack-u (na bazie SIC!-a) :)

77

Ja mówię o podstawkach PLCC, a nie DIL. PLCC nie zrobisz samych nóżek i innych tego typu kombinacji. A to one właśnie mają różne wymiary zewnętrzne i to o ponad 1mm.

78

QTZ: pobaw się w ten sposób na stronie z dużym zatrzaskiem
no i ogólnie, to fajna zabawa, tylko to trzeba jeszcze zroutować

przechodze na tumiwisizm

79

QTZ - to nie ja tak zrobiłem tylko Candle tak zaprojektował pcb od sic! (dając większe otwory montażowe pod układ w podstawce DIL (pewnie na prośbę Strykera). Robiąc tak duże otwory pod wszystkie układy DIL zyskuje się trochę miejsca, ale wymagałoby to od każdej montującej osoby wydłubywanie goldpinów z każdej podstawki precyzyjnej. Nie jest to trudne, ale chłopakom zależy raczej na rozwiązaniu szybkim i prostym.

Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

80 Ostatnio edytowany przez QTZ (2021-03-09 20:12:52)

@Mq, sprawdziłem, można je przekręcić, żeby były "w poziomie" i można zostawiać 1 mm z każdej strony. Nawet wtedy więcej miejsca zostanie "na górze" i łatwiej się będzie otwierać obudowę :) W zamian do mniej niż 0,5 mm (mierzone "na oko") zmniejszy się odstęp między pozostałymi podstawkami zamontowanymi "poziomo" i "pionowo".

@Candle, z drugiej strony jest wbrew pozorom trudniej... znalazłem tylko jedną kombinację... nawet założenie, że nad tą niską poprzeczną przegrodą zmieszczą się układy niewiele pomaga...

http://qtz.cwaboard.co.uk/atari/sic!plus/9.jpg

Edit: Można by było jeszcze taki wariant spróbować, że część na jednej stronie, a część na drugiej...
Edit: Wydaje się, że wierzch jest nieco płytszy i PLCC wchodzą na styk (ich wysokość). A w zasadzie nie wchodzą.

@Piguła, nie bardzo rozumiem o co chodzi z dużymi otworami... widziałem dwa rozdaje podstawek, więc może dlatego, ale...

81

https://i.imgur.com/pjiy1cl.png

Czy możecie wyjaśnić, Stirlitz, dlaczego wasz służbowy adres stirlitz@rsha.gov.de ma aliasa justas@gru.su?
Nie czytam PM. Proszę używać e-mail.

82

Obudowa Sikora nie jest symetryczna na górze i na dole. Elementy wysokie, jak podstawki PLCC i scalaki wetknięte w podstawki DIL trzeba projektować pod spodem płytki, bo tam jest taka wysokość, że się to mieści. Na wierzchu nie zmieści się.

Piguła: takich pinów żeńskich precyzyjnych nie trzeba wydłubywać z podstawek, można je kupić luzem, choć nie pamiętam jak tego poszukać, jak się to nazywa w hurtowniach, ale na pewno jest. Często też sprzedają je zamontowane na takiej taśmie/listwie, że trzyma się cała jakby listwa i łatwiej jest lutować w całości, a potem się wyrzuca tylko ten element mocujący.

83

@Mq to coś nazywane bywa "carrier"

Różne różności dla Atari i nie tylko - przydatne, bądź nie ale i tak warto zajrzeć...
http://atari.myftp.org  Atari - Power without price and necessary elements with some sh*t onboard
https://reversing.pl SSL enabled site

84

dlatego, kiedyś w odpowiednim wątku prosiłem Sikora o model 3D - bo na takich po prostu pracuję
Modelu nie dostałem, a owoc pracy można podziwiać - w tej chwili już jego drugą iterację

wbrew nazwie kartridza nie jest on tani, w szczególności jeśli ktoś będzie próbował złożyć to z podstawkami (np precyzyjnymi)
byłby tani, gdyby PEWNE osoby, nie były TAK uparte i nie trzymały się kurczowo starej technologii

ale co ja mogę...

kolejnej iteracji PCB nie przewiduję, za zaistniałe niedogodności przepraszam - pozdrawiam też Sikora - fajnie się pracuje bez dokumentacji...

przechodze na tumiwisizm

85

Candle, z jednej strony rozumiem, masz rację, że z dokumentacją było by Ci łatwiej i wygodniej. Z drugiej strony jak zrobisz jedną płytkę mniej-więcej, to potem nie jest problemem na takim gotowcu sprawdzić co zawadza i o ile to przesunąć, to już jest chwila roboty lekko poprzesuwać wszystko i kolejne płytki można zamówić już idealnie perfekcyjne, więc na prawdę nie przesadzaj.

Co do taniości nowego SIC-a, to powinien się teraz nazywać SEC (super expensive cart) :-) Faktycznie dzisiaj scalaki w DILach i PLCC w podstawkach, to się robi niezła kwota. Ponadto chyba z pół kilo cyny na to trzeba zużyć:) Nie wiem też skąd przeświadczenie ludzi, że THT się łatwiej/lepiej lutuje amatorom niż SMD. Przecież SMD lutuje się w rzeczywistości o wiele łatwiej i szybciej niż THT. To jest jakiś wewnętrzny upór wynikając z niewiedzy, a nie z faktycznych możliwości. Każdy patrzy na SMD z przerażeniem, a tymczasem topnik dajemy i się nam to niemalże samo lutuje. Ja kilka lat temu przesiadłem się na SMD i teraz mam odwrotnie: jestem chory jak mam THT lutować.

86

@Dely: teraz wygląda o niebo lepiej

Sikor umarł...

87 Ostatnio edytowany przez Piguła/Shpoon (2021-03-10 09:00:12)

QTZ - na polutowanej pcb tego nie widać, ale średnica otworów pod pamięć flash  w tym sic'u, na którym robiłem HamPacka jest większa i goldpiny wchodzą głębiej dlatego całość zamyka się w normalnej Atarowskiej obudowie. Pozostałe układy w podstawkach precyzyjnych mają już otwory pod goldpiny o mniejszej średnicy i tam takiego patentu się już nie zrobi, dlatego musiały być montowane bez podstawek. Są też dostępne podstawki precyzyjne bardzo niskie - dostałem ostatnio 10 takich  sztuk omyłkowo wysłanych przez jednego sprzedawce...
ps. Ostatni projekt labelki Delyego jest już mniej grobowy i mi się podoba!

Post's attachments

sic.jpg 293.64 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

88

średnica to 52 milsy i jest taka właśnie po to, żeby ta podstawka siadła na tyle nisko, aby można było zamknąć standardową obudowę od maszczyka

ta obudowa jest "uniwersalna", ale wzorowana na obudowach cartridgy do commodore

natomiast jeśli chodzi o obudowę od Sikora, to moja opinia pozostaje bez zmian - mogło być fajnie, ale nie jest - to co miało sens dla masowej produkcji - tj zatrzaski i obudowa składana na ścisk/klejenie tu sensu nie ma i to nie powinno być w ten sposób zrobione. Należało zachować wygląd zewnętrzny tak jak w oryginale, natomiast wnętrze zrobić tak, aby zmaksymalizować dostępną ilość miejsca na pcb

przechodze na tumiwisizm

89

Candle napisał/a:

natomiast jeśli chodzi o obudowę od Sikora, to moja opinia pozostaje bez zmian - mogło być fajnie, ale nie jest - to co miało sens dla masowej produkcji - tj zatrzaski i obudowa składana na ścisk/klejenie tu sensu nie ma i to nie powinno być w ten sposób zrobione. Należało zachować wygląd zewnętrzny tak jak w oryginale, natomiast wnętrze zrobić tak, aby zmaksymalizować dostępną ilość miejsca na pcb

I nie zachować wstecznej kompatybilności dla tych, co mają "stare PCB" do przełożenia. Dziękuję, nie zmienię. Zasadniczo projektując PCB do środka na całą powierzchnię - możesz wszystkie elementy mocujące usunąć (zatrzaski, środkowy kołek), a funkcjonalność pozostaje. Masz szablon od Mq, gdzie są wskazane odpowiednie elementy. Jak zapewne Wiesz, łatwiej jest usunąć kołek z gotowej obudowy, niż go dokleić w taki sposób, aby spełniał swoje zadanie.
Ale proponuję nie zaśmiecać wątku - póki co ylko Ty narzekasz na te obudowy. Zawsze możesz zaprojektować swoje i wykonać formę wtryskową, tu póki co przymusu zakupu nie ma. Anyway, fajnie, że udało Ci się wszystko upchnąć.

Sikor umarł...

90

Ja tam nie mam żadnych problemów z obudowami Sikora. Sto razy bardziej wolę się pobawić na etapie projektu z dopasowaniem wszystkiego do jej wymiarów niż gdybym miał mieć obudowę bez zatrzasków, skręcaną na wkręt, albo taką brzydką jak od Maszczyka. Swoją drogą nazwisko wypadało by napisać z dużej litery, i tu nie pomyśl Candle że szukam zaczepki, po prostu straszliwie daje to po oczach i rażą mnie takie rzeczy.

91

maszczyk to nazwa firmy, Pepsico mam też pisać z wielkiej litery? bo duże to mogą być cycki...

jeśli masz dużo czasu i to dla Ciebie to hobby, bez parcia na terminy realizacji, to spoko, baw się z makietami jadąc bez dokumentacji - jeśli ktoś oferuje produkt bez dokumentacji, to nie jest to dla mnie produkt, tylko wyrób rzemieślniczy i nie będę z niego korzystał
nie wiem z jakiego powodu dokumentacja jest niedostępna - nie rozumiem jak można zrobić formę wtryskową nie dysponując modelem, chyba, że tu dil był typu "zróbcie mi o takie o (tu załącznik) i jest to jedynie odtworzona kopia, a modelu nikt nie dostał, bo zwyczajnie trzeba by było wrzucić dodatkowe pieniądze do tego interesu

tak czy owak, jeśli komuś pcb się nie podoba, zawsze może zaprojektować własne, wszak są szablony od Mq, a obudowy szlifować frezarką, bo to zdecydowanie obniża koszty dla ostatecznego użytkownika - z moje strony to tyle

przechodze na tumiwisizm

92

Candle, nie obruszaj się aż tak, Twoja płytka SIC+ wyszła moim zdaniem bardzo fajnie, jest generalnie ok, a na tym etapie jak jest wszystko gotowe, to mówię tylko, że wystarczyło by delikatnie coś tam zapewne przesunąć i było by perfekcyjnie oprócz tego, że jest fajnie :)
Co do samego rzeźbienia obudów, to moim zdaniem o wiele łatwiej jest wyciąć w razie potrzeby żeberko w obudowie Sikora ucinaczkami, bo bardzo dobrze się ten plastik tnie zwykłymi ucinaczkami i jest to 5 sekund roboty, niż skręcać każdą obudowę Maszczyka wkrętem, który nieraz nie pasuje, a obie części obudowy do siebie to w ogóle rzadko kiedy pasują. Już nie wspomnę o tym, że takiej podstawki PLCC to do obudowy Maszczyka nie wsadzisz w ogóle w żaden sposób, a do obudowy SIkora bez żadnych przeróbek wchodzą zarówno PLCC jak i zwykłe scalaki DIL w podstawkach i wszystko się mieści, nie trzeba żadnych niskoprofilowych kombinacji nawet stosować, ja daję zwykłe standardowe podstawki jak potrzebuję i elegancko się na styk zamyka to w obudowie. To jest zaleta wynikająca z niesymetrycznego umieszczenia płytki: pod spodem jest więcej miejsca na wysokość kosztem mniejszej ilości na wierzchu, co jest moim zdaniem rewelacyjne.

93 Ostatnio edytowany przez Piguła/Shpoon (2021-03-10 13:39:02)

Candle - mnie nowy Sic!+ w takim wydaniu jaki dostałem pcb prototypowe mega odpowiada. Bardzo cieszy mnie fakt, zrobienia go pod obudowę Sikora, bo są one zdecydowanie ładniejsze. Samo wycinanie żeberek tapeciakiem to pikuś. Kolejnym dużym plusem jest grubość tych obudów - przy zastosowaniu mikroprzełączników suwakowych wystają one idealnie i bez względu na grubość paluchów można je wygodnie przestawiać. Ta funkcjonalność na obudowie Maszczyka była nieosiągalna - chyba, że małym śrubokrętem. Wszystkie scalaki w podstawkach to kolejny+
Czekam cierpliwie na rozwój softu i doprecyzowanie funkcjonalności jednego z przełączników przesuwnych.

Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

94

SIC! lubię używać więc też czekam na soft aby dało się wykorzystać SIC!+ :)

Co do obudowy to to wycinanie podpór to nie problem. Problemem jest wycinanie otworów na suwaki, bo to zabiera najwięcej czasu, ale w żaden sposób, przeprojektowanie PCB tego nie zmieni.

Jeśli chodzi o smd, to też uważam, ze łatwiej i szybciej się to lutuje. Problem powstaje gdy trzeba rozlutować, nie mając hotaira.

95

@Candle, nie zaśmiecajmy wątku, prosiłeś akurat o pliki produkcyjne. Jak dla mnie zrobiłeś to ok, jeśli chodzi o sic+.
Co do modeli - mam je, ale jak napisałem, nie udostępniam. Obudowy miały być (i są) przystosowane głównie pod isniejące PCB w/g pewnego standardu i te założenia w 100% spełniają.

Sikor umarł...

96

obie części obudowy od maszczyka pasują ZAWSZE, natomiast gdy "tą samą" obudowę kupisz od firmy kradex, to obie jej części ZAWSZE nie pasują

obudowa Sikora daje bardzo mało miejsca na projekt i robienie tam czegoś bardziej skomplikowanego mija się z celem, chyba, że popłyniemy w BGA co mi osobiście nie przeszkadza, ale widzę już oczyma wyobraźni tabuny chętnych na składanie projektów z układami BGA

jak gęstość upakowania ścieżek jest niewielka, to można sobie "przesuwać" elementy, ale jeśli ten parametr nie jest spełniony, to każdy ruch staje się kłopotliwy - np Stryker zgłaszał możliwą kolizję dip/plcc jeśli się nie będzie uważać przy montażu, ale przesunięcie tych podstawek oznaczało zaoranie płyty, na co nie mam ani ochoty, ani czasu - to są takie kwestie jak się coś komuś wydaje, a jak ma to zrobić

podobnie Stryker zgłaszał problem z lutowaniem sie do placków masy i zasilania i prosił mnie o zrobienie thermal reliefów (bo Polska to taki ładny język) i tu też musiałem odmówić właśnie ze względu na upakowanie projektu i stopień pocięcia tych domen - było by jeszcze gorzej z punktu widzenia integralności sygnałów - za duża impedancja linii zasilania, ja już nie mówię, że tam jakikolwiek sygnał ma jakąkolwiek referencję, bo nie ma...

można też pójść w 4 warstwy, super inexpensive jak wuj...

co do braków warsztatowych - hotair'y są zdaje się od 100zł, a za 139zł można mieć już coś, co jest dla mnie osobiście wystarczająco dobre

natomiast jak ktoś jest na bardzo niskim budżecie, za to ma dość czasu na eksperymenty, to poradzi sobie żarówką samochodową

przechodze na tumiwisizm

97

Osobiście również wolę KM20 albo Z-7 mimo, że nie są ładne - dają zdecydowanie więcej pola i nie trzeba się zbytnio bujać z projektami. Kwestia gustu, chęci, i tak dalej. Jak dla mnie obudowy Sikora są super do modułów ROM - ładne i poręczne.

Rozumiem w pełni Candle'a. Próbowałem coś tam ze sprzętu upchnąć w nowej obudowie i się zniechęciłem.

Takie moje zdanie.

Różne różności dla Atari i nie tylko - przydatne, bądź nie ale i tak warto zajrzeć...
http://atari.myftp.org  Atari - Power without price and necessary elements with some sh*t onboard
https://reversing.pl SSL enabled site

98 Ostatnio edytowany przez QTZ (2021-03-13 01:52:56)

Obecna płytka przecież nie jest zła (czy tylko mnie kojarzy się z czaszką z afro? ;||8-E ) - mieści się w obudowie, trzyma się solidnie i mam nadzieję spełnia swoją rolę - czyli przede wszystkim działa - o czym mam nadzieję niedługo się przekonam :).

Cały ten projekt jest bardzo fajny, a gdyby nie ta akcja z testowaniem, ham-pack i pewien zbieg okoliczności, to pewnie bym się z nim nie zapoznał. A że jest to testowanie to jak zresztą zostaliśmy do tego zobligowani staram się opisać to testowanie i dać inspirację do potencjalnych ulepszeń, choć oczywiście nie biorąc pod uwagę całości mogą to być propozycje niemożliwe do zrealizowania. M.in. dlatego nazwałem to zabawą (a "m.in.", bo to przy okazji dobra zabawa). Choć coraz bardziej mnie korci, żeby w ramach tej zabawy zobaczyć jak to się będzie układać ze ścieżkami :).

*Konieczności* zmiany czegokolwiek nie zauważyłem, ale *gdyby* miała powstać kolejna wersja to chyba warto się zastanowić co można zrobić jeszcze lepiej (no i po coś chyba była ta prośba o opinie).
Oczywiste, że nie wystarczy poukładać elementy, zrobiłem taki eksperyment żeby się przekonać czy w ogóle uda się te elementy zmieścić tak, żeby jedyne wycięcia jakie trzeba by było wykonać były otworami na przełączniki i przycisk.
Może to być też inspiracją przy projektowaniu nowszej wersji SIC!+, np. SIC!++ :D Lub też przy projektowaniu zupełnie innego nowego kartridża.

Kolejny raz spróbowałem poprzestawiać elementy, tym razem tak, aby zmiany w obecnym układzie były jak najmniejsze, mimo podobnego wyglądu i tak pociąga to za sobą zmiany w ścieżkach (zamienione i obrócone układy), do tego opcjonalnie - aby było luźniej przy brzegach - układy przesunięta na środek, więc zniknęłoby miejsce na nazwę-logo.

Przy okazji sprawdziłem, że przycisk i przełączniki mogą być ściśnięte na środku (jak to zrobiłem na moich przymiarkach) i to w dowolnej kolejności, bo nóżki przycisku wygięte są w otworach płytki, a nie na zewnątrz, więc bez ich prostowania nie powinny zawadzać o "żebro" obudowy.

Patrząc na wersję SIC! przycisk i przełączniki znajdują się w górnej części obudowy, co jest wygodniejsze, więc w SIC!+ bez żadnych przeróbek też można je przenieść na drugą stronę, przy okazji nie będą kolidować z żebrami, które są tylko od spodu*, dzięki temu mogłyby być rozstawione nawet nieco szerzej :D. Trzeba mieć tylko odpowiednio niski przycisk (max 6mm wysokości ponad poziom płytki), gdyż np. ten który mam jest o ułamek milimetra za wysoki... można ewentualnie spróbować mu nieco od spodu "spiłować" metalową podpórkę, uważając na bolce, lub zamontować "zwykły" przycisk na własnej konstrukcji podtrzymującej.

Żeber w górnej części w zasadzie w ogóle nie trzeba wycinać, pod warunkiem, że odpowiednio zlutujemy nóżki, które o nie się ocierają, można je spróbować przed lutowaniem lekko wygiąć - są to po jednej nodze dwóch układów i jedna kondensatora. I te elementy można by bez zmian w ścieżkach nieco przemieścić, tak, aby ich nogi nie wchodziły na żebra obudowy (lol).

*) Edit: Przy wlutowaniu przełączników od wierzchniej strony żebro obudowy znajdzie się pomiędzy nóżkami jednego z nich, więc można te nóżki lekko rozgiąć przed lutowaniem.

Układy w podstawkach - takie jakie mam - szczególnie pamięci, z tego co sprawdziłem, w innej obudowie się nie zmieszczą wcale (niezależnie od strony).

Co do zmiany układów na inny rodzaj, to myślę, że tu miały to być układy, które będzie można łatwo wymieniać, a przede wszystkim uniknąć ryzyka uszkodzenia ich przy lutowaniu (dla mniej doświadczonych w lutowaniu), stąd prawdopodobnie wybór układów z podstawkami PLCC.

Podobny model obudowy jest dostępny i chyba na tej wersji Dely zrobił wizualizację nowej naklejki: https://www.thingiverse.com/thing:4603975/files . Może dałoby się taki model "uaktualnić" i przenieść do odpowiedniego programu, KiCad? (ja kiedyś projektowałem płytki w Eagle).

Do testowania w realu dobrze nadaje się wersja "przydymiona" - półprzeźroczysta. Projektując nie trzeba przecież za każdym razem zamawiać prototypowych płytek. Ja bym zrobił to tak, że wydrukowałbym dwie strony pcb, nakleił na ramkę z tektury i wyciął - bazując na pomyśle Mq z szablonem. Na takiej płytce powinno być łatwo przymierzyć elementy i ewentualnie od razu skorygować. Można też od razu w edytorze nanieść na pcb wymieniony 2-wymiarowy, dwustronny szablon.

Edit: Chyba żaden kartridż (poza tymi do drukowania) nie ma udostępnionego modelu 1:1, więc nawet oryginalne od Atari trzeba by było uznać, za wyrób rzemieślniczy :)

PS. Zdjęcia dodam jak przygotuję.

99

https://maszczyk.pl/pokaz_produkt/obudowy-km-20b.html
do pobrania model w postaci pliku IGS

tektura? pilnik? wole piwo i pilot

przechodze na tumiwisizm

100

Jakby ktoś szukał obudów KM-20 w przyzwoitej cenie ... firma Cyfronika z Krakowa ma na allegro: https://allegro.pl/oferta/km-20-obudowa … 0216426766 (mając pakiet smart przy 10 sztukach przesyłka free)

"wszystko się kiedyś kończy......."