51

Dzięki :cool: Marzy mi się naklejka profesjonalna, ale chyba nie ma szans :rolleyes:
Sikorek all... "Obudowa cartridge Atari "czarne dymione"
Przełączniczki kiedyś u skośnokiego zamówiłem 50szt za 3$ ;) Stosuję też w moich cartach.

52

piwkooo napisał/a:

Marzy mi się naklejka profesjonalna, ale chyba nie ma szans

Gadaj ze Stryjkiem, w sumie w dowolnej drukarni cyfrowej zamówisz.

Sikor umarł...

53

Taaa... jedną ;) Za ile?

54

W cyfrowej? Pewnie z 10zł z laminowaniem Ci policzą, może z 20, ale to max. No i przy 20zł to już bym z 6 wziął - cena powinna być taka sama...

Sikor umarł...

55 Ostatnio edytowany przez Piguła/Shpoon (2021-02-26 23:09:29)

PunBB bbcode sic!plus

Po zaprogramowaniu z poziomu Atari Sparta wstała!
Plus tej wersji - wszystkie układy w podstawkach czyli szybko można wymienić jeżeli jakiś scalak poleci.
Upakowanie jest już duże plus małe punkty lutownicze. Ale przy dobrym grocie spokojnie do ogarnięcia!
Cieszę się, że flash'e na plcc bo są tańsze niż wariant dip.

jak innym na tym forum marzy mi się wariant z opcją  bankowania jak w MaxFlash'u (możliwość pogrania w Space Hariera!!)
ale nawet taką wersję chętnie dorzucam do swojej skromnej kolekcji! Wielkie brawa dla autorów! I podziękowania dla Strykera za prototypową pcb!

Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

56

@piwkooo - dely ma coś zrobić w kwestii naklejek ...

Ogólnie to PLCC i DIP - swoich miejscówek już nie zmienią.... inne elementy teoretycznie można jeszcze przemieścić .... tak więc czekam na ewentualne info odnoście składania obudowy. Bo widzę że ktoś sobie wyciął ładnie otwory ... zamknął i co dalej ? Jak to zrobił ? Nie było to trochę niewygodne ? Otwarcie obudowy w takiej formie też jest kłopotliwe.... moje wycięcia było "wygodniejsze" ale troszkę "brzydsze" ... jakieś propozycje aby to polepszyć ? Da się ? Tak ma/może zostać ? Samo zlutowanie nie powinno sprawić problemów ...co jedynie to PLCC bo jest "gęściej" :)

Post's attachments

sic_pluss.jpg 59.91 kb, liczba pobrań: 1 (od 2021-02-27) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
"wszystko się kiedyś kończy......."

57 Ostatnio edytowany przez stryker (2021-02-27 07:01:14)

lopez napisał/a:

Wymieniłem gala bo pierwszy który użyłem powodował brązowy ekran

A co pokazywał programator na weryfikacji ? No i czy odznaczasz "security" ? Jakie gal miał oznaczenia ?

"wszystko się kiedyś kończy......."

58 Ostatnio edytowany przez piwkooo (2021-02-27 09:40:08)

stryker napisał/a:

@piwkooo - dely ma coś zrobić w kwestii naklejek ...

A więc czekam (nie)cierpliwie...

stryker napisał/a:

Ogólnie to PLCC i DIP - swoich miejscówek już nie zmienią.... inne elementy teoretycznie można jeszcze przemieścić .... tak więc czekam na ewentualne info odnoście składania obudowy.

A szkoda, na foto zamieściłem rozmieszczenie plcc, które niweluje konieczność wycinania dolnych lamel wzmacniających. Na górze pokazałem rozmieszczenie pstryczka 'reset' i wł/wył, ktory niweluje konieczność wycinania górnych lamel. Przełącznik A18 który wydaje mi się tu zbędny? pominąłem. Środkowe lamele, które są nad ls273 i ls244 łatwo przyciąć bo nie trzeba całych wycinać. Jak już wcześniej napisał lopez łatwo to idzie obcinaczkami, ale... w białej obudowie bez znaczenia co wycinamy, bo nie widać, a u mnie w transparentnej zostają białe duchy.   

stryker napisał/a:

Bo widzę że ktoś sobie wyciął ładnie otwory ... zamknął i co dalej ? Jak to zrobił ? Nie było to trochę niewygodne ? Otwarcie obudowy w takiej formie też jest kłopotliwe.... moje wycięcia było "wygodniejsze" ale troszkę "brzydsze" ... jakieś propozycje aby to polepszyć ? Da się ? Tak ma/może zostać ? Samo zlutowanie nie powinno sprawić problemów ...co jedynie to PLCC bo jest "gęściej" :)

Tak sobie wyciął jak chciał, jeden zrobi tak, drugi inaczej, nigdy nie dogodzisz, ale to co pisałem wyżej , bym poprawił.
Obudowa wymaga podcięcia tych kołków które wystają i naprowadzają ją przy zamykaniu ale tylko do strony przełączników i środkowego. Najpierw wkładamy płytkę dołem w zaczepy koło złącza carta, nie wciskamy górnego zaczepu i zakładamy dół lekko pod kątem, ściskamy całość. Wszystko wskakuje na swoje miejsce. Przy rozkładaniu od góry możemy cienkim śrubokrętem podważyć ten górny zaczep i ciągniemy /z wyczuciem/ i całość się rozłazi. Problem może wystąpić po naklejeniu tej "obiecanej" ;) naklejki, bo wtedy musimy ciągnąć bez poważania, ale płytka jest lekko luźno spasowana i wychodzi.
A lutowanie jak lutowanie, w takiej ciasnocie to normalne, że trzeba się trochę nagimnastykować z lutownicą.

Post's attachments

20210227_090758.jpg 1.19 mb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

20210227_090829.jpg 1.24 mb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

20210227_090939.jpg 1.06 mb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

59 Ostatnio edytowany przez stryker (2021-02-27 10:09:44)

@piwkooo - trzeba jeszcze dodać 5xdip bo taka "wizualizacja" z samymi plcc to słabo wygląda
I może czysto teoretycznie by się to jakoś ulokowało (nie wiem jak z prowadzenie ścieżek bo tam miejsca mało) ....no ale Sikor nie chciał udostępnić odpowiednich pliczków :) więc "jest jak jest" :)

"wszystko się kiedyś kończy......."

60

Dip'ów nie ruszaj. Po co? Ten kawałek można podciąć. Nie robi on nic w transparentnej obudowie, za to wycięcie całkowicie lameli niestety pozostawia białe duchy.
Wierzę w ciebie, że to dasz radę obrócić. Mnie to już ani ziębi, ani parzy, drugiego nie będę składał ;)

Ustosunkuj się proszę do moich wątpliwości co do przełącznika linii A18, bo to mnie nurtuje...

61 Ostatnio edytowany przez Piguła/Shpoon (2021-02-27 12:54:15)

Pewnym wyjściem jest użycie mikroprzełącznika od Resetu, który guzior ma pionowo do góry. Wtedy wystarczy otwór 4mm wywiercić tuż nad naklejką. Suwakowe będą z tył. A takie rozwiązanie zapewni łatwe zamykanie i otwieranie obudowy. Tylko przy takim rozwiązaniu rezytor poniżej mikroprzełącznika należy przylutować od spodu płytki.

Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

62

Suwakowe takie też są dostępne do góry...

63

od góry to nie będzie pasować do 1200XL :)
Co myślicie o tym ? Otwory robione na szybko  ....
http://sic.pigwa.net/plus/obudowa/01.jpg
http://sic.pigwa.net/plus/obudowa/02.jpg
http://sic.pigwa.net/plus/obudowa/03.jpg

Minus taki że tact switch ma 7mm wys. a z tego co zmierzyłem max to 6,5mm tak więc musiałem się pozbyć jego nóżki i kawałka metalu... całość z tego co widzę idzie później podlutować....do jego obudowy..... no chyba że są gdzieś dostępne tactswitche "nisko profilowe" ? :)

Plus że to w miarę okej się domyka no i później w łatwy sposób idzie otworzyć drugą połówkę...

"wszystko się kiedyś kończy......."

64 Ostatnio edytowany przez Piguła/Shpoon (2021-02-27 17:43:58)

PunBB bbcode sic!plus
PunBB bbcode sic!plus
PunBB bbcode sic!plus

Wiertło 4mm pod Reset, reszta pilnik. Składanie:
pcb zaczepione na dwa dolne zaczepy, górny nie
założenie górnej obudowy na mikroprzełącznik i zamknięcie obudowy, powoduje jednoczesny zatrzask pcb na górze.
Na tej płytce widze, że jest jedna mała różnica względem dip -> otwory pod mikroprzełącznik resetu te od metalowej obwoluty są zwarte... w wersji pcb pod dip otwory wisiały w powietrzu, ja użyłem tact 4x4 i miałem na stałe resecik :) Bo na 2 nieużywanych zrobiłem sobie wzmocnienie (jedno musiałem usunąć).

Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

65 Ostatnio edytowany przez lopez (2021-02-27 21:14:47)

stryker napisał/a:
lopez napisał/a:

Wymieniłem gala bo pierwszy który użyłem powodował brązowy ekran

A co pokazywał programator na weryfikacji ? No i czy odznaczasz "security" ? Jakie gal miał oznaczenia ?

Standard GAL16V8D 25ns, weryfikacja przechodziła poprawnie, z tym, że to jest z partii którą kupiłem z rok temu od Chińczyka, więc różnie może być. Po wymianie na inną sztukę problem znikną.

Jeśli chodzi o składanie obudowy, to zauważyłem, że można równie dobrze położyć płytkę na część z wyciętymi otworami i zamknąć obudowę tą częścią z zatrzaskami. Po dociśnięciu wygląda, że wszystko się ładnie spina. PCB trzyma się dobrze a nie trzeba kombinować ze składaniem pod kątem. Jedynie przy otwieraniu trzeba delikatnie pod kątem otwierać, ale ten duży zatrzask z tyłu trzyma "delikatnie" i nie ma z tym problemu.

@piwkooo jak wycinałeś taką ładną szparkę na suwak?

Fajnie było by zrobić jakiś szablon do otworów tylnych, aby łatwiej odrysować, bo ja się machnąłem z otworem na przycisk kawałek i musiałem rozwiercić bo mi się switch blokował.

66

lopez napisał/a:

@piwkooo jak wycinałeś taką ładną szparkę na suwak?

No przecież wiesz ;)

lopez napisał/a:

Najtrudniej wyciąć otwory na przełączniku suwakowe, trzeba się bawić małymi pilniczkami aby to jako tako wyglądało.

67

piwkooo napisał/a:

Tylko po co tu w formie wyłącznika? Bym wiedział, bym go nie lutował ;)

Pomysł został zaczerpnięty z sic jedynki.
Tam powodował z początku możliwość odpalenia pamięci 49F002U która na nodze 1 ma "reset". Później wyszło że można zrobić coś ala 2x256KB. Tutaj też przy obsadzeniu jednej pamięci .... tak to działa... przy dwóch raczej nie wypali z drugą kością.

Wysłałem stosowną prośbę do głównego konstruktora coby w miarę możliwości dodał obsługę startu pamięci U1 / U5 na "starych" typach elementów :) ... co z tego wyjdzie się okaże. Puki co jest jak jest.

"wszystko się kiedyś kończy......."

68 Ostatnio edytowany przez piwkooo (2021-03-01 08:29:09)

Dzięki za odpowiedź.
Teraz tak myślę, że nawet gdyby już był program obsługujący całość to fajnie by było z tym przełączaniem pamięci, bo to by jakby symulowało wcześniejszego Sic!'a. Znaczy dwa osobne po 512k.
Pozdrawiam

69

znalazłem minutę na dokończenie projektu..  o ile flash z TL866 działa cycuś malina to nie mam bladego pojęcia jak zrobić to z poziomu Sparty. Ktoś coś w kilku krokach?

https://systemembedded.eu/ ... https://www.youtube.com/watch?v=GwS7Es1x6mw
""Ja bardzo przepraszam, ale podejrzenia panów są całkowicie bezpodstawne. Ja niczym nie handluję. Ta pani przyszła do mnie w tym Pancake-u i w nim wychodzi.""
ABBUC Member #319. Preferowana forma kontaktu: email

70

Z tego co ja zrozumiałem to trzeba poczekać na soft.

71

@pancio.net = puki co z poziomu Atari możesz sobie sflashować tylko sdx.... czekamy na Truba :)

A Dely podesłał takie coś ....jak to widzicie ?

http://sic.pigwa.net/naklejka/sic_plus_01.png
http://sic.pigwa.net/naklejka/sic_plus_02.png
http://sic.pigwa.net/naklejka/sic_plus_03.png

"wszystko się kiedyś kończy......."

72

Dwa pierwsze jak dla mnie maja taki cmentarny styl, trzeci mi jakoś nie pasuje. Może po prostu przyzwyczaiłem się do ładnej naklejki z jedynki...

Sikor umarł...

73

na trzecim brakuje "for commodore computers"

przechodze na tumiwisizm

74 Ostatnio edytowany przez QTZ (2021-03-09 17:51:41)

Póki co postanowiłem sprawdzić czy da się elementy upchać bez usuwania "żeber" z obudowy... nie wiem czy to do czegoś się przyda, ale się trochę pobawiłem :)

http://qtz.cwaboard.co.uk/atari/sic!plus/1.jpg
Ułożenie dość ścisłe, pamięci ułożone "poziomo" (patrząc na zdjęcie), przełączniki i przycisk zmieściły się razem pośrodku, jednak żeby tak wlutować przycisk trzeba by było wyprostować mu nóżki, lub użyć takiego z dłuższą "lufą" i zamontować nieco głębiej.

http://qtz.cwaboard.co.uk/atari/sic!plus/2.jpg
Podobne jak wyżej, zamienione miejscami dwa układy, można też np. nie przekładać krótszego układu.

http://qtz.cwaboard.co.uk/atari/sic!plus/3.jpg
Układy odchylone pod kątem, żeby lepiej zmieścić dłuższy przycisk i być może zyskać miejsce na lepsze ułożenie ścieżek.

http://qtz.cwaboard.co.uk/atari/sic!plus/4.jpg
Częściowy powrót do oryginalnego ułożenia (z uwzględnieniem "przeszkód").

http://qtz.cwaboard.co.uk/atari/sic!plus/5.jpg
Flsh-e przeniesione na "dół", na górze dużo więcej miejsca, jednak "perforowana" w taki "wzorek" płytka może być mało wytrzymała.

http://qtz.cwaboard.co.uk/atari/sic!plus/6.jpg
Pamięci przeniesione na górę, przycisk przeniesiony na środek - jeżeli zostanie wlutowany jako pierwszy powinien się zmieścić razem z przyciskami, bez jego żadnych "przeróbek". Pozostałe układy zyskują sporo miejsca, gdzie można je dość swobodnie rozmieścić.

http://qtz.cwaboard.co.uk/atari/sic!plus/7.jpg
Przykład innego rozmieszczenia pozostałych układów.

http://qtz.cwaboard.co.uk/atari/sic!plus/8.jpg
Wersja "niesymetryczna" (przynajmniej najbardziej niesymetryczna). Pamięci z jednego boku, pozostałe układy z drugiego, więcej miejsca w "szczytowej" części, takie ułożenie pozwala umieścić "dłuższy" przycisk odseparowany od przełączników. Płytka wydaje się mocniejsza, małym problemem może być ciasne (jest minimalny luz) ułożenie układów pamięci, co może przeszkadzać przy ewentualnym otwieraniu obudowy.

Oczywiście próbując różnych ułożeń nie brałem pod uwagę prowadzenia ścieżek, oraz funkcji spełnianych przez poszczególne układy (na razie się temu i tak nie przyjrzałem :)). Gdyby miała powstać nowa wersja pcb jeszcze lepiej dopasowana do tej obudowy, to oczywiście najlepiej byłoby próbować w edytorze na w pełni zaprojektowanym pcb.

Edit: Zapomniałem dodać, że w pierwszej wersji wyjęcie układów z podstawek byłoby bardzo trudne. Aby przy tak ciasnym ułożeniu dało się układy wyjąć myślę, że trzeba by było przewidzieć pod nimi otwory, tak, aby dało się układy wypchnąć od spodu.

To tyle na teraz...

75

Dołożę jeden temat problematyczny. Ja tak robiłem swój kartridż 8Mbit zgodny z MaxFlash, że podstawki PLCC pomiędzy żebra wciskałem i wymierzyłem idealnie żeby się mieściło - tak jak jest na ostatnim zdjęciu QTZ. Okazało się, że różni producenci tych podstawek mają je w różnych rozmiarach. Miałem ich kilka rodzajów i jedne są większe, inne mniejsze, a różnice zewnętrznych wymiarów są rzędu nawet powyżej 1mm. Koniec końców pomimo, że zaprojektowałem najlepiej jak się dało, to niektóre podstawki się i tak nie zmieściły i żebra trzeba było wycinać. Lepiej dać te podstawki poziomo niż pionowo, wtedy da się zmieścić, ale jak się da za blisko krawędzi, to się też może okazać, że podstawki jakiegoś producenta w ogóle się do obudowy nie zmieszczą, bo będą wystawać poza płytkę. Tak sygnalizuję tylko problem dla tych, którzy sobie coś tam będą takiego projektować.