351

Jacques napisał/a:

To, że dało się zrobić fajną jak na standardy roku 1983 gierkę w 16KB po prostu nijak się ma do współczesności, bo wydaje mi się, że raczej chcemy nakarmić niedosyt imponujących produkcji klasy końcowych osiągnięć ery 8-bit,

Podasz jakieś przykłady tych "niesamowitych" osiągnięć? Bo na ZX Spectrum niezłe pozycje w standardzie 48Kb są

Pin napisał/a:

Sikor, masz temat pod następną ankietę

To już z własnej się Pin wycofujesz? :D Przecież pisałeś parę postów wcześniej, że zrobisz :D

Sikor umarł...

352

Sikor napisał/a:

na ZX Spectrum niezłe pozycje w standardzie 48Kb są

pozwol, ze posluze sie wymowka aktualna dla C64: bo ZX Spectrum ma sprzetowe sprity i nie potrzebuje wiecej pamieci.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

353

Sikor napisał/a:

Przecież pisałeś parę postów wcześniej, że zrobisz


Następny, który wtyka komuś do ust nieistniejące słowa. Napisałem, że pomyślę co oznacza, że się nad tym zastanowię ale - ponieważ mam nieco mniej czasu od Ciebie to chyba odpuszczę :D

Kontakt: pin@usdk.pl

354

xxl napisał/a:

pozwol, ze posluze sie wymowka aktualna dla C64: bo ZX Spectrum ma sprzetowe sprity i nie potrzebuje wiecej pamieci.

I właśnie potem widać na ZX czy CPC tę "niesamowitą" płynność animacji znaną z C64, prawda? Zwłaszcza gdy jeszcze autorzy gier na te komputery pokusili się o scrolling, powinni się pokusić o programowe duszki wielkości tych z C64, byłoby jeszcze zabawniej, przecież Z80 tam lata na 4MHz :D

355

xxl napisał/a:

bo ZX Spectrum

Nie porównuj kalkulatora do komputera.

Przepraszam, nie mogłem się powstrzymać :)

Kontakt: pin@usdk.pl

356

ale to argument za czym?

mowimy o Atari a Ty powornujesz ZX i C64? nie to forum :-)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

357

Pin napisał/a:
xxl napisał/a:

bo ZX Spectrum

Nie porównuj kalkulatora do komputera.

Przepraszam, nie mogłem się powstrzymać :)

na kalkulator codziennie wychodzi nowa gra a na komputer?

;-)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

358 Ostatnio edytowany przez Jacques (2021-02-21 22:46:16)

Sikor napisał/a:

Podasz jakieś przykłady tych "niesamowitych" osiągnięć? Bo na ZX Spectrum niezłe pozycje w standardzie 48Kb są

Dlaczego odpowiadasz pytaniem na pytanie? Pierwszy zapytałem o przykłady "leniwych" autorów gier nadużywających RAM-u. Skoro to taki znany problem, pewnie łatwo przytoczyć?

Mimo wszystko odpowiem... Z mojej strony na takie gry jak Bomb Jack, Pang, Crownland, Stunt Car Racer, Albert, nadchodzące Flimbo's Quest czy Prince of Persia warto "wydać" każdy kilobajt, który był autorom potrzebny i są to dla mnie produkcje niesamowite, pokazujące, że na Atari może powstać gra porównywalna jakością do schyłkowego C64, niekoniecznie tylko w dziedzinie, gdzie Atari ma oczywistą przewagę, jak np. w (skądinąd genialnym) Yoomp.

359

Pin napisał/a:
xxl napisał/a:

bo ZX Spectrum

Nie porównuj kalkulatora do komputera.

Tyle, że obecnie na ten, jak to nazwałeś, "kalkulator powstaje więcej gier niż na ten Twój "komputer" 16-to bitowy... W dodatku na podstawową pamięć, nie wymaga bazylionów sterowników i pierdyliona konfiguracji. Jak jest wersja na 128Kb, to często i tak baza idzie na 48Kb (obecnie), większa pamięć to większa rozbudowa oprawy. I jakoś dają radę.

Jacques napisał/a:

I właśnie potem widać na ZX czy CPC tę "niesamowitą" płynność animacji znaną z C64, prawda? Zwłaszcza gdy jeszcze autorzy gier na te komputery pokusili się o scrolling, powinni się pokusić o programowe duszki wielkości tych z C64

Mówisz, masz: https://youtu.be/b-X04FlpiLQ?t=5419

Sikor umarł...

360

xxl napisał/a:

ale to argument za czym?

mowimy o Atari a Ty powornujesz ZX i C64? nie to forum :-)

Jako pierwszy przywołałeś oba te komputery w poście #352:

xxl napisał/a:

ale to argument za czym?
pozwol, ze posluze sie wymowka aktualna dla C64: bo ZX Spectrum ma sprzetowe sprity i nie potrzebuje wiecej pamieci.

Odpowiedziałem tylko na to, co wywołałeś do tablicy, hipokryzja xxl.

361

Sikor napisał/a:

Tyle, że obecnie na ten, jak to nazwałeś, "kalkulator powstaje więcej gier niż na ten Twój "komputer" 16-to bitowy...

No i co z tego? Czyli co, powstaje więcej gier przez to, że wszyscy mają 48 albo 128k ram? :)

W temacie wątku wysoki sądzie, nie widzę żadnego związku.

Kontakt: pin@usdk.pl

362 Ostatnio edytowany przez Cyprian (2021-02-21 22:59:50)

Sikor napisał/a:

Mówisz, masz: https://youtu.be/b-X04FlpiLQ?t=5419

dobre to jest.
na plus dla Spectrum (i C64) są atrybuty kolorów

no i szacun dla Borsuka i Larka za 11 godzinny stream.

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

363 Ostatnio edytowany przez Jacques (2021-02-21 23:06:52)

Sikor napisał/a:
Jacques napisał/a:

I właśnie potem widać na ZX czy CPC tę "niesamowitą" płynność animacji znaną z C64, prawda? Zwłaszcza gdy jeszcze autorzy gier na te komputery pokusili się o scrolling, powinni się pokusić o programowe duszki wielkości tych z C64

Mówisz, masz: https://youtu.be/b-X04FlpiLQ?t=5419

No i pokazałeś dokładnie to o czym pisałem: tę niesamowitą płynność animacji i dynamikę znaną z produkcji na ZX i CPC.
Gra jest wspaniała jak na możliwości ZX i nie wygląda jak telegazeta (a to sztuka na ZX), ale to tyle, gdy robi się gorąco zwalnia do kilku FPS. Za to statyczne screeny w Bajtku rozwalałyby system w latach '80.

364

Jacques napisał/a:

Bomb Jack, Pang, Crownland, Stunt Car Racer, Albert, nadchodzące Flimbo's Quest czy Prince of Persia warto "wydać" każdy kilobajt, który był autorom potrzebny i są to dla mnie produkcje niesamowite, pokazujące, że na Atari może powstać gra porównywalna jakością do schyłkowego C64, niekoniecznie tylko w dziedzinie, gdzie Atari ma oczywistą przewagę, jak np. w (skądinąd genialnym) Yoomp.

Bomb Jack - jest wersja działająca (z cartridge-a) na 64KB
Crownland  - demo działa na 64KB, gra na 128KB, przy trzech poziomach (czterech z ukrytym) nie zaszkodziło by zrobienie dogrywania i więcej poziomów
Stunt Car Racer  -128KB, ale gra zupełnie nie w moim typie, więc ciężko mi ją oceniać
Albert - 128Kb, ale trzy poziomy w wersji 64KB, czyli spokojnie można by zrobić dogrywanie i działa na 64KB
Flimbo's Quest  - póki co niegrywalne demo wymagające - nie wiem po co - bazyliona RAM. Laoo z tego co wiem poszedł teraz w A7800, więc sobie pewnie jeszcze poczekasz
Prince of Persia - przepisywany na nowo, z tego co wiem, target to cartridge i stockowe Atari
Yoomp - ale ten zawsze chodził na 64Kb przecież?
Jakieś DOGRANE PRZYKŁADY dziaającej? Bo na razie w Twoich widać, że:
a) albo potrafi działać na standardowym Atari
b) autorzy olali standardowe Atari i poszli w 128KB
c) przykłąd nietrafiony (Yoomp), bo... Działa już na standardowym Atari
Nie wgryzałem się (i nie zamierzam) w Stunt Car Racer, zagrałem ze trzy razy, ale gra mnie nie porwała. Tak samo jak Elite - gry 3D portowane ze slideshow z C64, aby tylko pokazać, że się da na Atari? Po co? Nieco szybszy slideshow pokażemy, albo i nie - bo tam chodzi  na standardowej pamięci?
Masz konkretne przykłady gier, że się nie da na standard?  (jak by Ci przyszło do głowy Commando, to gdyby nie Tramiel byśmy mieli pewnie w epoce na cartridgu, chodzące - jak obecnie z cartridge-a, na 64KB).

Sikor umarł...

365

Jacques napisał/a:
xxl napisał/a:

ale to argument za czym?

mowimy o Atari a Ty powornujesz ZX i C64? nie to forum :-)

Jako pierwszy przywołałeś oba te komputery w poście #352:

xxl napisał/a:

ale to argument za czym?
pozwol, ze posluze sie wymowka aktualna dla C64: bo ZX Spectrum ma sprzetowe sprity i nie potrzebuje wiecej pamieci.

Odpowiedziałem tylko na to, co wywołałeś do tablicy, hipokryzja xxl.

ten drugi cytat to manipulacja :-)

a pierwszy cytat owszem - porownanie Atari to tych dwoch a nie tc dwoch miedzy soba :-) czytaj ze zrozumieniem...

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

366

Pin napisał/a:

No i co z tego? Czyli co, powstaje więcej gier przez to, że wszyscy mają 48 albo 128k ram?

wiedza ze pisze sie na standard :-)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

367

Jeśli uznajesz że to jest główny lub jakikolwiek powód ekstremalnej płodności programistów na A8 w temacie gier to gratuluje, nie mam więcej pytań w tym temacie :)

Kontakt: pin@usdk.pl

368

@Jacques @all: pomyliłem się, napisałem "elite", a chodziło mi o "Total Eclipse", a to chyba nawet chodzi na 64Kb, więc kolejna odpada. Choć, jak pisałem - w sumie jest to slideshow, sztuka dla sztuki...

Sikor umarł...

369 Ostatnio edytowany przez Jacques (2021-02-21 23:16:41)

Sikor napisał/a:
Jacques napisał/a:

Bomb Jack, Pang, Crownland, Stunt Car Racer, Albert, nadchodzące Flimbo's Quest czy Prince of Persia warto "wydać" każdy kilobajt, który był autorom potrzebny i są to dla mnie produkcje niesamowite, pokazujące, że na Atari może powstać gra porównywalna jakością do schyłkowego C64, niekoniecznie tylko w dziedzinie, gdzie Atari ma oczywistą przewagę, jak np. w (skądinąd genialnym) Yoomp.

Bomb Jack - jest wersja działająca (z cartridge-a) na 64KB
Crownland  - demo działa na 64KB, gra na 128KB, przy trzech poziomach (czterech z ukrytym) nie zaszkodziło by zrobienie dogrywania i więcej poziomów
Stunt Car Racer  -128KB, ale gra zupełnie nie w moim typie, więc ciężko mi ją oceniać
Albert - 128Kb, ale trzy poziomy w wersji 64KB, czyli spokojnie można by zrobić dogrywanie i działa na 64KB
Flimbo's Quest  - póki co niegrywalne demo wymagające - nie wiem po co - bazyliona RAM. Laoo z tego co wiem poszedł teraz w A7800, więc sobie pewnie jeszcze poczekasz
Prince of Persia - przepisywany na nowo, z tego co wiem, target to cartridge i stockowe Atari
Yoomp - ale ten zawsze chodził na 64Kb przecież?
Jakieś DOGRANE PRZYKŁADY dziaającej? Bo na razie w Twoich widać, że:
a) albo potrafi działać na standardowym Atari
b) autorzy olali standardowe Atari i poszli w 128KB
c) przykłąd nietrafiony (Yoomp), bo... Działa już na standardowym Atari
Nie wgryzałem się (i nie zamierzam) w Stunt Car Racer, zagrałem ze trzy razy, ale gra mnie nie porwała. Tak samo jak Elite - gry 3D portowane ze slideshow z C64, aby tylko pokazać, że się da na Atari? Po co? Nieco szybszy slideshow pokażemy, albo i nie - bo tam chodzi  na standardowej pamięci?
Masz konkretne przykłady gier, że się nie da na standard?  (jak by Ci przyszło do głowy Commando, to gdyby nie Tramiel byśmy mieli pewnie w epoce na cartridgu, chodzące - jak obecnie z cartridge-a, na 64KB).


Sikor, nie czytasz ze zrozumieniem. Wiem na czym działa Yoomp i odnosiłem się do czegoś zupełnie innego, gdzie Atari może zagiąć C64 bez większej ilości RAM-u ze względu na charakter/silnik gry.
Bomb Jake to po prostu przeniesienie EXT-RAM do carta, można sobie tłumaczyć odpowiednio, bo faktycznie chodzi na 64KB, pytanie czy jako takie mogłoby być wydane w epoce. I to samo tyczy się tyczy wszystkich tego typu obejść "problemu": zamiana RAM na 0.5/1MB FLASH-ROM i hulaj dusza, jest koszernie w 64KB.
Mi nie przeszkadza ani EXT-RAM, ani wielki "EXT-ROM", ale warto sobie zdawać sprawę z tego i owego, nawet Commando w epoce nie doczekało się wydania, może te carty byłyby wtedy po prostu za drogie i nie Tramiel był winny, tylko technologia i jej (nie)zaawansowanie przed laty?
Flimbo's Quest WIP jest niegrywalne? Wydawało mi się, że przeszedłem w nim dwa levele w świetnej oprawie i animacji...
Stunt Car Racer Ci się nie podoba, no trudno, Prince of Persia miało być uruchamialne z dyskietki na 130XE, z tego co ja czytałem na Atari Age.
Dobra, wystarczy, eot :)

370

Jacques napisał/a:

Flimbo's Quest WIP jest niegrywalne? Wydawało mi się, że przeszedłem w nim dwa levele...

Tomiałeś farta, że nie trafiłęś akurat na bugi i Ci się nie zawiesiło. Poza tym - jak się mają dwa poziomy wymagające w uj RAM-u do całej gry z C64 chodzącej w standardzie?
Tu należy się w sumie szacun chłopakom za Time Pilota (tak, CI SAMI co Flimbo, ale wtedy im się chciało), bo gra chodzi od 64Kb wzwyż, rozpoznając sobie, że ma większe możliwości. Można? Można.

Sikor umarł...

371

a 62KB dalej ma 50% - bardzo wysoko


powodem musi byc naplyw nowych ludzi, wiadomo ktora scena jeszcze ich nie skazila.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

372

@xxl - nie przejmuj się, to jest naturalna ewolucja. Większości się kiedyś znudzi podstawą i zasmakują rozszerzeń w tej, czy innej formie.

Kontakt: pin@usdk.pl

373 Ostatnio edytowany przez xxl (2021-02-22 00:13:23)

Alez Ty nienawidzisz ludzi... tak zle im zyczyc.

Doswiadczenie pokazuje ze ci ktorzy zaczynaja od rozszerzen na nich koncza zazwyczaj... to raczej nie oni ewoluuja.
Ciekawe jest ze ci nowi ktorzy maja jakis wklad czesto nie maja atari wcale...

Chyba ze ewolucja dla Ciebie to jest gdy jedyna wymiana doswiadczen miedzy tymi userami to bedzie filemastering

Trzeba zrobic nowa kategorie na "scenie": sdx config compo

;)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

374 Ostatnio edytowany przez Pin (2021-02-22 00:16:12)

Zaczynają od czego? Kończą na czym? Wszystko ma swój początek i koniec. No dobra, to zignoruję bo logika tego stwierdzenia jest zaskakująca i nie potrafię się do tego odnieść. Czyli zaczynałem od dopalonej maszyny kupionej w Pewex'ie. No ok.

Jeśli ktoś nie ma Atari i coś na nie robi? To "fajnie", trochę współczuję, ale ja mam Atari :)

Czyli jak widzę zmierzamy do tego, że w zasadzie sprzęt można zutylizować i przekazać do najbliższego punktu odbioru elektro - śmieci. Mylę się?

Tak jak by coś to muszę to powiedzieć jasno, że o ile czytam ten wątek z zainteresowaniem tak wynik tej ankiety jak i tej dywagacji nie wzbudza u mnie żadnych negatywnych emocji. Dobrze jest czasami porozmawiać, no i róbmy swoje ;) Wy swoje, ja moje :D

Kontakt: pin@usdk.pl

375

xxl napisał/a:

Chyba ze ewolucja dla Ciebie to jest gdy jedyna wymiana doswiadczen miedzy tymi userami to bedzie filemastering

Tu się muszę do tej kwestii odnieść. Wskrzesiłem stary projekt, wróciłem do programowania a sprzęt mi umożliwia bardzo wygodną pracę na natywnej platformie, testuję różne programy, sprzęt, grzebię nieco w muzyce itd. Bardzo wygodna platforma do pracy. Jest dużo ramu, 80 znakowy interface, szybki dysk i procek. Są języki programowania, programy narzędziowe, trackery, bajery. Można się poczuć jak w latach świetności tego sprzętu. Można działać.

No ale, jeśli ktoś woli peceta, to mu przecież nikt nie broni, dla mnie to już nie ma tego klimatu. Równie dobrze można pisać program na Pico-8, grzebień, czy snopowiązałkę ;)

Kontakt: pin@usdk.pl