1

Poszukuje produkcji ktore uzywaly dekompresji PowerPackera

1. crack do Cavernia
2. gra Technus
3. demo Reditus
4. demo Maze

jakie jeszcze? moze ktos sie orientuje?

Pozdrawiam,

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

2 Ostatnio edytowany przez seban (2021-01-19 15:26:58)

Cześć!

Używałem PowerPacker-a swego czasu... napisałem nawet do niego własną wersję dekompresora, był opublikowany w Barymag (bradzo krótkie info tutaj: http://atariki.krap.pl/index.php/PP20_Depacker, tylko nie pamiętam czy w barymagu była opublikowana wersja zoptymalizowana czy też nieco wcześniejsza). Moja wersja depackera nie była jakaś super szybka, etc. Ale sam proces pakowania na Amidze pozwolił oszczędzić sporo czasu.  Inspiracją oczywiście byli Bloody Coders. Na AoL masz "file version" Technusa (zrobioną przez CP) która używała m.in. power packer-a (jak również paru kompresorów z C64).

Ponieważ nie miałem dostępu do Amigi, to chodziłem pakować dane do kolegi który posiadał Amigę 500, a pod koniec mojej aktywnej działalności scenowej  popełniłem jeszcze depacker dla Pack ICE 4.20 (który to był dostępny dla Atari ST). W tym wypadku również nie chodziło o wydajność ale o prędkość pakowania danych. Przenoszenie danych pomiędzy Amiga/Atari ST a Atari 8-bit mogłem uskuteczniać dzięki posiadaniu TOMS 720.

Nie pamiętam już co zostało spakowane PP20 czy ICE!, ale na pewno cześć produkcji (być może takich które nawet nie poszły jakoś specjalnie do ludzi) zostało tym potraktowanych. Na pewno parę "release" ze stajni "CP", wykorzystywało PP20 z Amigi, czy inne kompresory z C64. Ale minęło już tyle lat że naprawdę nie pamiętam dokładnie które.

3

dzieki :-) wyglada na to ze PowerPacker to byla pilnie strzezona tajemnica ... szkoda ze tylko kilka produkcji korzystalo z tej metody :(

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

4 Ostatnio edytowany przez seban (2021-01-20 12:37:05)

ale dlaczego tajemnica? Jak pisałem wyżej, moje zaciekawienie Power Packerem jak już wspominałem zostało wywołane przez Our 5oft/Bloody Coders. To u nich po raz pierwszy zobaczyłem jego praktyczne zastosowanie. Zmęczony już wtedy długim czasem działania kompresorów dla JIL czy C64 uznałem że to jest świetny pomysł, ponieważ pozwoli zaoszczędzić masę czasu. Ponieważ czasy były jakie były to niewielu znajomych w okolicy miało Amigę, ale na szczęście trafił się jeden który posiadał A500. Postanowiłem skorzystać z tej możliwości i biegałem do niego z dyskietkami 5.25" sformatowanymi jako 720KB PC (FAT12), z przeniesionymi z JIL danymi za pomocą stacji TOMS720. Kompresja Atarowskich plików na Amidze odbywała się błyskawicznie, więc był to komfort w porównaniu z tym jak długo działał Cruncher 5.0 czy cruncher-y z platformy C64 (marzyło mi się wtedy posiadanie C128 i używanie Cruel Crunchera w trybie 2MHz, no ale na posiadanie C128 w tamtym czasie nie mogłem sobie pozwolić).

Nigdy nie trzymałem tego w tajemnicy, a źródła depackera poszły na scenę, potem zostały opublikowane w Barymagu. Być może nikłe zainteresowanie tematem było spowodowane całym tym zamieszaniem związanym z przenoszeniem danych pomiędzy platformami, a do kompletu użycie tego nie było trywialne, bo wymagała minimalnej znajomości assemblera (chociażby po to aby skompilować sobie depacker i/lub dostosować go do swoich potrzeb).

Mam wrażenie że wtedy tylko parę osób na *.scenie, miała szajbę (taką jak my) na punkcie kompresji. Nigdy tajemnicy ze stosowanych narzędzi czy metod nie robiliśmy, sądzę po prostu że mało osób było zainteresowanych takim "utrudnianiem" sobie życia, a my robiliśmy to z czystej ciekawości i chęci realizacji najbardziej szalonych, głupich czy niedorzecznych pomysłów ;-)

5

format PP to jakas tajemnica ;-) nigdzie nie ma opisu formatu danych... to jakas mutacja LZ

jesli ma tu ktos amige i sie nudzi ;-) to prosze o kompresje przykladowego pliku do PP z 5 wydajnosciami (Fast/ Medicore/ Good/ Very Good/ Best)

:D

Post's attachments

conan.gfx 7.5 kb, liczba pobrań: 2 (od 2021-01-25) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

6

Nie wiem czy format był gdzieś opisany, ale dla mnie wynikał z kodu depackera. PP20 to klasyczne LZ77, jedynie kodowanie powtarzających się sekwencji (offset, len) jest kodowane za pomocą specyficznego dla PP20 kodu prefiksowego, nieco podobnego do kodowania  Shannona-Fano.

Spakowane pliki (za pomocą Power Packer 2.2a) do pobrania tutaj. Wybór stopnia kompresji (fast, mediocore, good, very good, best) to tak naprawdę wybór offsetu dla LZ77, czyli tego jak daleko "wstecz" będziemy szukać powtarzających się sekwencji danych... nie zawsze zwiększenie offsetu powoduje lepszą kompresję, bo co prawda przeszukujemy dużo większy obszar, ale również trzeba przeznaczyć więcej bitów na zakodowanie tegoż offsetu, nawet gdy użyjemy kodu prefiksowego może to przynieść gorszą kompresję niż w przypadku offsetu do zakodowania którego wymagana jest mniejsza ilość bitów. PP20 był pomyślany tak aby kompresować o wiele większe pliki niż te które występują w przypadku 8-bit Atari, często jest tak że lepszą kompresję uzyskamy stosując mniejszy "offset".

Ponieważ conan.gfx który dałeś jako przykładowy plik do kompresji był dość mały, postanowiłem dorzucić do przykładu również grę Dropzone, która zawiera o wiele większą różnorodność danych, oraz jest nieco dłuższa.

PowerPacker wyróżniał się w tamtych czasach sporą szybkością kompresji... autor PowerPacker-a zamiast stosować mozolne i długotrwałe poszukiwanie powtarzających się ciągów zastosował algorytm używający "hash table", dzięki której zmniejszył drastycznie ilość potrzebnych porównań i znajdowanie sekwencji nie trwało tak długo jak w przypadku innych algorytmów bazujących na LZ77.

Oczywiście w tym co piszę mogą znaleźć się pewne nieścisłości, ponieważ wszystko co opisuje wygrzebuje z dawno nieużywanych pokładów pamięci, więc proszę brać na to poprawkę.

Coś mi jeszcze świta że różnego rodzaju crunchery, packery, etc. oraz formaty danych mógły być opisane z którymś papierowym magazynie Amigowym z dawnych czasów (Kebab?) ... ale to już naprawdę są jakieś szczątki wspomnień, równie dobrze mogą być to urojenia :P Mogłem mieć również jakieś kserokopie tych artków, ale tego nie jestem pewien. Jak będę miał możliwość to spróbuję to odnaleźć.

7

dzieki :-)

faktycznie na ustawieniach Fast jest najefektywniejszy - tak jak mowisz, pewnie to kwestia malych plikow dla atari.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

8

kompresor podaje jakis ofset od poczatku spakowanych danych - takie bezpieczne miejsce do ktorego mozna depakowac nie nadpisujac danych jeszcze nie rozpakowanyc? czy na oko kodera? ;-)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

9

lepiej XXL zacznij szukać brakujących rejestrów kolorów GTIA, 9 znamy ale co z pozostałymi 7-ma ;)

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

10

to pozostawiam Tobie :-)

troszke poszperalem w pirackich kopiach z tamtego okresu ... i nie jest tak zle, ciekawostka jest gra "Beach Head" 83 rok ze wszystkich piratow (chyba z 6 roznych) mam wrazenie ze niezaleznie powstaly tylko 2 :-) ewidentnie widac ze piraci korzystali z kompresji!

w Beach Head znalazlem dwie rozne procedury kompresji RLE

1. ze slowami kodujacymi BF i CF (kiepsko bo np. pojedyncza dana "CF" bylaby kodowana 3 bajtami)
2. ta ciekawsza z licznikami 8 i 16 bitowymi :-)

ciekawe czy inne calodyskowki tez tak traktowali ;-)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

11 Ostatnio edytowany przez xxl (2021-01-29 16:30:08)

no... Conan oryginalnie tez jest pakowany RLE :-)

3. licznik 7 bitowy, 7-bit w slowie kodujacym mowi o kopiowaniu stringa lub bajtu. bajt konca danych $80

okazuje sie ze sporo gier uzywa dekompresji:

The Goonies, przygodowki z grafika, tekstowki

i jest jeden ciekawy przyklad: Gorf wersja Cart jest tam dekompresor slownikowy (slownik zewnetrzny) uzyty do dekompresji wiecej niz jednego strumienia.

sprawdzilem jego wydajnosc i jest podobna do tej PP ...

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

12 Ostatnio edytowany przez xxl (2021-01-30 02:01:04)

Megablast tez jest spakowany PP ale PP od T.Kerwoth ale sadze ze ten dekompresor to byl chyba dla zartu zrobiony na 500 bajtow potrafi urwac 10 ;-)


w Oxygene jest RLE bardzo podobny do tego z Beach Head (roznia tylko slowa kodowe)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

13 Ostatnio edytowany przez swiety (2021-07-12 22:24:18)

Reditus też był pakowany powerpackerem , tutaj jest moja procedurka dekompresji sprzed dobrych paru lat

W załączniku jest procedurka oraz ostatnia część dema Endless Dream na próbę spakowana pp do testów dekompresji.

Kompiluje sie to w mads

O ile dobrze pamiętam dane są zapisywane od końca do początku więc rozpakowywanie odbywa się od końca do początku rozpakowanych danych , tu chyba było uproszczenie że adres rozpakowanych danych musiał być od początku danej strony pamięci

Post's attachments

e_depack.asm 3.69 kb, liczba pobrań: 15 (od 2021-07-12) 

theend.pp 6.36 kb, liczba pobrań: 3 (od 2021-07-12) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

14

Odkopuję - ja używałem tego dość mocno w Mirage. Ogarniałem tym wydawane przez nich wersje kasetowe oraz Super Fortunę i Problem Jasia, a pewnie też StarBall, bo czemu nie.