@Larek: nie widac zdjec
Poprawiłem, mam nadzieję, że już wszystko widać.
Ale VBXE w trybie 8 by default chyba nic nie zmienia, tam się trzeba postarać :) Chodzi o to żeby i przy tle i przy kolorze pisma podawać jednak oprócz jasnośći tę część odpowiedzialną za barwę. Na standardowym GTIA to nie ma znaczenia bo i tak barwa jest brana z jednego.
Tak jest - chcesz mieć osobno kolory znaków i tła, to musisz sobie to włączyć. Nie chcesz - nie robisz nic. I takie zachowanie jest wzorowe. Sophia narzuca osobne barwy i efekty tego widać w grach.
Wieczór, to nie jest tak, że programista nie zawraca sobie głowy kolorem i uważa tylko na jasność. To jest właściwość GTIA, z której się korzysta, a nie "zapomina" o niej. Wyobraźmy sobie taką sytuację:
Jasność znaków jest ustawiana raz. Mało tego, żeby było ciekawiej, to w przerwaniach zmieniamy jasność znaku co linię. Teraz co kolejny poziom gry zmieniamy tylko kolor tła - znaki przyjmują ten nowy kolor i bez żadnych zmian nadal wyświetlają się w różnych poziomach jasności co linię. Wszystko wygląda ślicznie. Według nowej teorii przy zmianie koloru tła musielibyśmy również zmieniać kolor znaków. I to nie jeden, ale osiem, bo przecież każda linia znaku musi być o innej jasności. To nie jest "pamiętanie" o kolorze, to jest inny sposób na kod programu.
W Laurze jest jest jeszcze inaczej, bo tam część znaków (cyfry liczników) są podkolorowane duszkami i znaki te przyjmują kolor tych duszków. Obok jest ikona, która nie jest podkolorowana duszkami i przyjmuje kolor tła. Powtórz taki efekt mając zamontowaną Sophię...