dely napisał/a:Quake to zupełnie (z wyjątkiem, że i to, i to jest FPP) co innego niż Doom. W Quake świat jest renderowany w czasie rzeczywistym
W Doom również. Nie jest to przecież ciąg odtwarzanych filmików.
W Quake głównie statyczne, prekalkulowane podczas kompilacji mapy. Dynamiczne są tylko niekierunkowe źródła światła, nierzucające cienia i przechodzące przez ściany.
W Doom w każdej chwili możemy też oświetlić lub przygasić dowolną część mapy ;)
Generalnie, obydwa enginy (Doom i Quake) cechuje konieczność dość skomplikowanej kompilacji map przed ich użyciem, co "usztywnia" pewne elementy gry, np. ściany w Doom nie mogą się przemieszczać. Raz "oświetlone" elementy w Quake pozostają tak samo oświetlone bez względu na to, gdzie się przemieszczą (tutaj pozytywnie wyróżniał się engine Build, ten od Duke Nukem, który bez prekalkulacji rysował świat "w locie").
Zasadnicza różnica jest taka, że Doom to nie jest 3D mimo, że tak wygląda. Każde miejsce na mapie ma zawsze tylko jedną podłogę i jeden sufit, nie da się zrobić pięter. Quake to full 3D.
Acha, i jeśli o mnie chodzi to czekam na port Quake na małe Atari :)