1,051

@baktraaa mam pytanie dotyczące mddos'a w jego czeskiej instrukcji opisane są kody dotyczące rejestratorów  współrzędnych ploterów. O ile większość dość prosto się tłumaczy typu przesuwanie w lewo, prawo itp

Tutaj kawałek tej instukcji

Stručný popis povelů pro definované souřadnicové zapisovače.
Decimal    hexa    význam
10    $0A - LF (nový řádek)
12    $0C - CR (návrat pera k levému okraji)
127    $7F - Delete (posun o znak zpět)
28    $1C - Posun pera o jeden znak nahoru
29    $1D - posun pera o jeden znak dolů
30    $1E - posun pera o jeden znak doleva
31    $1F - posun pera o jeden znak doprava
15    $0F - tiskne přehlas
17    $11 - tiskne čárku
21    $15 - tiskne kroužek
23    $17 - tiskne háček

To nie jestem w stanie  zrozumieć co robi kod $0F $15 oraz S17 czy jesteś w stanie (nawet po angielsku) wyjaśnić mi za co one odpowiadają?!

Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

1,052

These are all diacritics. The explanation and Unicode characters follow:

$0F - Prints the umlaut sign U+00A8
$15 - Prints the ring diacritic U+030A
$17 - Prints the caron diacritic U+030C

1,053

Dzięki baktraaa - wykorzystam.... zostały jeszcze 3 strony ;)

Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

1,054

@Seban, życzę abyś w roku 0x7E8 nie miał żadnych trosk, a miał dużo wolnego czasu na kontynuację rozpoczętych wcześniej projektów, przez co byś mógł uwolnić w domu dużo wolnego miejsca po starych gratach innych ludzi, a także skompletował materiał do wydania bestsellera! =:-D

<-- Kontakt przez "E-mail" gdyż albowiem moja skrzynka "PW" jest pełna i zaprawdę nie mam czego usunąć.

--== Kup Pan/i dyskietkę http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=18887 ==--

1,055

Na potrzeby oprogramowania TURGEN opracowuję coś, co nazywam „samorozpakowującymi taśmami”

„Samorozpakowujący taśmę” to plik binarny ładowany z  AVGCART lub podobnego urządzenia. Po uruchomieniu i naciśnięciu START zapisuje bloki danych na kasecie. Dzięki temu nie jest potrzebny zwykły magnetofon kasetowy. „Samorozpakowujący taśmę” tworzony jest z jednego lub większej liczby elementów projektu.

Moje postępy możesz obserwować tutaj:
https://forums.atariage.com/topic/30914 … nt=5365414

Przy odpowiednio mocnym cartu możliwe byłoby nagranie jednej strony taśmy bez udziału użytkownika.

Obsługiwane są już tylko dwa systemy z Polski, ale możliwe, że będzie ich więcej. Kluczem do obsługi większej liczby systemów jest kradzież procedur zapisujących bloki danych.

1,056

@uicr0Bee: dziękuję! mam nadzieję że w końcu coś ruszę dalej w wątku, ale początek roku na razie nazwijmy to "ciekawy" ;-)

@baktra: o super pomysł! Dla tych co nie mają decka, a mają tylko np. magnetofon z turbo i chcą sobie nagrać kasety na prawdziwym sprzęcie z epoki, to rozwiązanie w sam raz! :)

1,057

Taśmy samorozpakowujące przyprawiały mnie o ogromny ból głowy, ale TURGEN 9.2.10 poradził sobie z nimi.

1,058 Ostatnio edytowany przez baktraaa (2024-02-13 16:34:55)

... double post ...

1,059

Samorozpakowujące się archiwa TURBO działają bardzo dobrze, bardzo przydatna rzecz.

ATARI 800XE with u1mb, stereo, covox, ramdisk hell led, ultra video 1.0 XE.
SIO2SD, SIDE3, sio2usb, sio splitter, dragon cart, lantronix mss-100, fujinet (lotharek), rverter, A8PicoCart, BT-100, XC12 (T2000), XC12 (SUPER TURBO, TURBO D), both with internal speakers
my youtube channel

1,060

to o tyle dobra rzecz, że odpada niedopasowanie (skosu) głowicy deck vs magnetofon atari

1,061

Slovak TURBO D, device N:, speed 6000 :) first time a successfull load game (converted via turgen from turbo 2000)

https://www.youtube.com/watch?v=8DBhqzCJzfI

ATARI 800XE with u1mb, stereo, covox, ramdisk hell led, ultra video 1.0 XE.
SIO2SD, SIDE3, sio2usb, sio splitter, dragon cart, lantronix mss-100, fujinet (lotharek), rverter, A8PicoCart, BT-100, XC12 (T2000), XC12 (SUPER TURBO, TURBO D), both with internal speakers
my youtube channel

1,062

A nice one! I see there is no color-bars during loading the data records, probably due to tight-timing loops when turbo stream is decoded via CPU with those insane speeds :D

1,063 Ostatnio edytowany przez seban (2024-03-15 12:01:30)

No dobra... wiosnę czuć w powietrzu, marazm zimowy trochę minął, więc sądzę że pora zacząć się wygrzebywać z zimowych zaległości... w kolejce się nazbierało wiele zaległych materiałów, ale może zacznę od tych które mi łatwo będzie wrzucić i nie będe musiał wiele pisać na ich temat, na pierwszy ogień pójdzie zatem kaseta która wpadła mi w ręce przez przypadek, a którą to została udostępniona przez szanownego forumowicza o pseudonimie forumowicza "Kacper". Czy kaseta pochodzi z epoki czy też jest wytworem z czasów mniej przeszłych trudno mi powiedzieć... zarówno sposób nagrania jak i jakość nagrania sugerują że nie powstała ona tak dawno temu jakby mogło się wydawać, jednak oczywiście mogę mylić, zatem bez zbędnych słów dalszego komentarza i dywagacji zacznę od prezentacji samej wkładki, która to wygląda tak:

http://seban.pigwa.net/kacper/turbo_2k1_tape/kacper_t2k1_tape.jpg

Czy zawartość kasety jest jakaś super ciekawa lub porywająca? Dla większości z was pewnie nie, ot kolejna składanka zapisana w formacie Turbo 2000/2001/F/KSO. Jednak pośród tych gier znalazło się kilka pozycji pod którymi podpisał się niejaki "Mroova" i "Tiger Soft" z Płocka. Nie widziałem wcześniej żadnych wersji gier podpisanych przez któregokolwiek z Pańów, ale ja pewnie po prostu zbyt mało widziałem, oto przykładowe ekrany widoczne podczas ładowania niektórych pozycji:

http://seban.pigwa.net/kacper/turbo_2k1_tape/loading_screens/chimera.png  http://seban.pigwa.net/kacper/turbo_2k1_tape/loading_screens/mirax_force.png

http://seban.pigwa.net/kacper/turbo_2k1_tape/loading_screens/spelunker.png  http://seban.pigwa.net/kacper/turbo_2k1_tape/loading_screens/spy_vs_spy_II.png

I teraz już szybkie podsumowanie, dla zainteresowanych wrzucam zgraną kasetę w formatach CAS/HEX/XEX:

Kacper 2K1 Turbo Tape

^^^ w  powyższym archiwum znajdziecie:

.
├── scripts
├── strona_a
│   ├── cas
│   ├── hex
│   └── xex
└── strona_b
    ├── cas
    ├── hex
    └── xex

Tak jak wspominałem zawartość kasety w 3 formatach; CAS, HEX, XEX. Po co dodałem wersję HEX? Jest to związane z katalogiem 'scripts', w którym to oprócz "a8cas-util" autorstwa FUJI-ego, znajdziecie też prosty skrypt w Python (extract_t2k.py), który umożliwia konwersję pliku .HEX wygenerowanego przez a8cas-util do postaci XEX/BIN. To prymitywne narzędzie może się przydać w przypadku gdy chcemy dokonać konwersji pliku zapisanego na taśmie do postaci binarnej... to nieco ułatwia przetwarzanie takich taśm i nie trzeba już się męczyć z programami kopiującymi które odpalamy na realnym sprzęcie czy też emulatorze, po poprawnej konwersji pliku WAV --> HEX bez problemu możemy dokonać dalszej konwersji plików HEX do postaci binarnej. Skrypt pisałem/testowałem/odpalałem pod Linux, ale chyba nie powinno być problemu z użyciem go również pod windows. Do kompletu w katalogu scripts znajduje się również prosty BASH-owy skrypt automatyzujący przetwarzanie/konwersję wszystkich plików z aktualnego katalogu (t2k.sh). Nie wiem czy komukolwiek to się przyda, bo to wszystko powstało bardzo szybko bez głębszego zastanawiania się, ale pomogło mi na optymalizację pracy z obrazami kaset w "Turbo 2000/F|KSO", ale skoro już powstało to postanowiłem to udostępnić w takiej formie jakiej jest, może komuś się również przyda. Miałem to co prawda rozbudować o obsługę Blizzard czy innych turbo z którymi miałem styczność, ale uznałem że zrobię to dopiero w chwili kiedy znowu w ręce wpadną mi jakieś kasety zapisane w innych formatach. Szkoda mi czasu na dodawanie funkcjonalności na zapas. Skrypt jest prymitywny i nie sprawdza poprawności pliku .HEX, zakładam że świadomy użytkownik sam przygotuje i dostarczy poprawny plik .HEX ... Pliki .HEX zostały dołączone do archiwum w celu przetestowania działania skryptu. Być może ktoś zechce go rozbudować o dodatkową funkcjonalność lub przystosować do swoich potrzeb.

Dla zainteresowanych jeszcze dodaję archiwum zawierające źródłowe pliki .WAV zgrane z kasety, z których to nastąpiła konwersja za pomocą a8cas-util do plików HEX, z których to potem powstały pliki .CAS i .XEX:

Kacper 2K1 Turbo Tape - source WAVE files

na sam koniec jeszcze spis zawartości obu stron w formie tekstowej...

zawartość strony A:

01) Arkanoid
02) Space Lobsters
03) Ballblazer
04) Amaurote
05) World Karate Championchip
06) Mr.Do!
07) Mirax Force
08) Kissin'Kousins
09) Blue Max 2001
10) BMX Simulator
11) The Warsaw Tetris
12) Twilight World
13) Star Wars (Ian Copeland, Zeppelin Games)
14) Spy vs Spy II
15) Molecue Man
16) Joe Blade
17) Spelunker

zawartość strony B:

01) Fighter Pilot
02) Chimera
03) S.T.O.R.M
04) Jump
05) Electrician
06) Landscape
07) Star Raiders II
08) Boulder Dash
09) Gremlins
10) Super Cobra
11) Archon
12) Gyruss
13) Behind Jaggi Lines
14) Moon Patrol
15) Caverns of Khafka
16) Jungle Hunt
17) Atari Tennis
18) Iron Roadway
19) River Raid
20) Pengo
21) Alley Cat
22) Colossus Chess 3.0
23) Fort Apocaplypse
24) Tapper
25) Donkey Kong Junior
26) Pole Position

I chyba to wszystko co chciałem napisać o tej kasecie. Ufff. Kolejny punkt z listy "to do" mogę wykreślić ;) Kaseta już została zgrana i przetworzona dość dawno temu, jednak dopiero teraz znalazłem czas i siły aby się ogarnąć i wyprodukować ten post.

1,064 Ostatnio edytowany przez baktraaa (2024-03-15 15:06:12)

Mam prototyp samorozpakowującego się archiwum taśmowego (TSFX) dla Turbo Blizzard.
Spowoduje to nagranie gry Ardys na taśmę.

Jak tego użyć?
1. Załaduj TSFX za pomocą MyPicoDOS, UnoCart, SIO2SD lub czegoś podobnego. Pełny DOS nie będzie działać.
2. Podłącz magnetofon
3. Włóż czystą taśmę i naciśnij PLAY+RECORD
4. Naciśnij START
5. Poczekaj, aż nagrywanie się zakończy.
6. Następnie przewiń taśmę i załaduj grę za pomocą swojego ulubionego programu ładującego dla Turbo Blizzard

Są jeszcze pewne niedoskonałości – wyświetlacz miga podczas nagrywania, a dźwięki pilota są za długie. W przeciwnym razie powinno zadziałać.

Byłbym wdzięczny, gdyby ktoś mógł przetestować TSFX na prawdziwym sprzęcie Blizzarda.

Post's attachments

000_ardys_bliz.xex 12.99 kb, liczba pobrań: 3 (od 2024-03-15) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

1,065

Prototyp nr 2 jest znacznie lepszy.

Dźwięki pilota mają prawidłowy czas trwania. Długie dla bloku synchronizacji i nagłówka, krótkie dla bloków danych.
Pomiędzy blokiem nagłówka a pierwszym blokiem danych panuje dłuższa cisza, tak jak powinno być.

Post's attachments

000_flyingace_bliz.xex 6.9 kb, liczba pobrań: 6 (od 2024-03-15) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

1,066 Ostatnio edytowany przez Piguła/Shpoon (2024-03-15 20:13:34)

Super sprawa - baktraaa kibicuje tej funkcjonalności - czekam na jej rozbudowę o normalną tranmisję i turbo 2001/um/ast/att
seban - dzięki za skrypt... podobnie jak u baktry... dorabiaj inne systemy turbo!!!!!

Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

1,067

TURGEN 9.2.14 - Blast Yourself. Ta wersja może stworzyć TSFX dla Turbo Blizzard.
https://sourceforge.net/p/turgen/blog/

Aby uzyskać więcej informacji, pobierz dokumentację produktu:
https://sourceforge.net/p/turgen/turgen … format=raw
i zapoznaj się z sekcją 7.9 Tworzenie samorozpakowujących taśm.

1,068

baktraaa napisał/a:

TURGEN 9.2.14 - Blast Yourself. Ta wersja może stworzyć TSFX dla Turbo Blizzard.
https://sourceforge.net/p/turgen/blog/

Aby uzyskać więcej informacji, pobierz dokumentację produktu:
https://sourceforge.net/p/turgen/turgen … format=raw
i zapoznaj się z sekcją 7.9 Tworzenie samorozpakowujących taśm.

W wersji 9.2.14 wprowadzono regresję: samorozpakowujące się taśmy generowały przesycone wyjście, co skutkowało bezużytecznymi nagraniami. Wersja 9.2.15 naprawia regresję. Wszystkim użytkownikom wersji 9.2.14 zaleca się aktualizację do wersji 9.2.15.
https://sourceforge.net/projects/turgen … en_9.2.15/

1,069 Ostatnio edytowany przez baktraaa (2024-03-26 15:12:42)

-- double --

1,070

Pierwszy prototyp dla TSFX - KSO Turbo 2000.

- Nagrywa grę Frogger
- Wejście/wyjście przez port joysticka.

Post's attachments

000_frogger_kso2000_joystick_proto01.xex 15.73 kb, liczba pobrań: 4 (od 2024-03-25) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

1,071

TURGEN 9.2.16: https://sourceforge.net/p/turgen/blog/2 … rgen-9216/
TSFX dla KSO Turbo 2000.

1,072

Atari Super Turbo (cz), 6315 bauds

https://www.youtube.com/watch?v=Y-a1ZiSKMQM

ATARI 800XE with u1mb, stereo, covox, ramdisk hell led, ultra video 1.0 XE.
SIO2SD, SIDE3, sio2usb, sio splitter, dragon cart, lantronix mss-100, fujinet (lotharek), rverter, A8PicoCart, BT-100, XC12 (T2000), XC12 (SUPER TURBO, TURBO D), both with internal speakers
my youtube channel

1,073 Ostatnio edytowany przez Duracel (2024-03-31 08:31:27)

Witam po długiej przerwie.

Ostatnio zgrywałem sobie kilkanaście kaset za pomocą SIO2SD oraz programu THE BOSS. Zrobiłem selekcje subiektywnie najlepszych tytułów, zrobiłem odpustową okładkę w Photoshopie (jak ktoś chce mogę udostępnić PDF). W sumie działa to całkiem sprawnie, ale niestety SIO2SD nie obsługuje plików CAS, a co za tym idzie mam sporo błędów spowodowanym tym, że pliki XEX są wersją dyskietkową.

Procedura wygląda tak, że najpierw THE BOSS wgrywa na kasetę loader ("wykrzyknik") a następnie za "wykrzyknikiem" nagrywamy właściwą grę. Problem występuje wtedy gdy np. podczas wczytywania wyskakuje jakiś obrazek i brak jest synchronizacji z zatrzymaniem się na chwilę magnetofonu. Poświęciłem naprawdę sporo czasu, żeby zgrać te kasety, a nie jestem do końca zadowolony, bo sporo gier nagrało się źle i muszę operację mozolnie powtarzać, szukając takiej wersji XEX która nie spowoduje problemu przy wczytywaniu z kasety.

Podszedłem do tematu ortodoksyjnie. Chcę mieć na półce jakieś 20 kaset z ładnymi, wykonanymi samodzielnie okładkami i grami. Te 35 lat temu dźwięk wgrywanych gier z magnetofonu doprowadzał mnie do nerwicy i szału, gdy gra się nie wczytywała. Stacja dysków nie była nawet w sferze marzeń. Dzisiaj (może to idiotyczne), ale ten dźwięk mnie uspokaja, a czas wgrywania kasety jest pewną celebrą i przypomina ten fajny stan kiedy człowiek przygotowywał się do grania i doceniał to, że ta gra wczytała się poprawnie.

Reasumując. Czy ten Turgen rozwiąże moje problemy? Ktoś jest mi tu w stanie krótko i zwięźle wytłumaczyć krok po kroku jak XEX'y z SIO2SD wczytywać za pomocą TURGENA na magnetofon Atari? Z tego co na pierwszy rzut oka widzę, to jest to program instalowany na PC, więc nie bardzo kumam jak to ma niby działać na małym Atari i jego magnetofonie.

Stary jestem i łeb mi już nie działa jak jeszcze 5 lat temu więc proszę o sporą dawkę wyrozumiałości ;)

Tak na marginesie, który "standard" trzeba wybrać w tym programie jeżeli nie mam przerobionego magnetofonu XC11?

Dopóki jestem... wszystko jest możliwe.

1,074

Turgenem jesteś w stanie wygenerować sobie plik WAV, który posiada zarówno plik XEX jak i wykrzyknik. I taki plik WAV możesz nagrać na kasetę za pomocą magnetofonu typu DECK podpiętego do PC, do karty dźwiękowej. W przypadku transmisji standardowej większych problemów nie ma, aby potem się to ładnie wgrało. Jak zależy Ci na wersjach kasetowych to szukaj po prostu plików CAS. Turgen przetworzy je na wav'y. Jeżeli natomiast planujesz bawić się na zasadzie XEX - XC12 z użyciem kopiera Dysk-Kaseta to spróbuj nawet poczciwego NCOPY JBW z Tajemnic Atari. Tylko musisz go mieć z DOS.em 2.5 - on ma prosty interfejs. Nagraj sobie wykrzyknik do pliku ATR + kilka plików XEX i za jego pomocą nagraj najpierw wykrzyknik a potem dany program.

Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

1,075 Ostatnio edytowany przez Duracel (2024-03-31 15:41:12)

Liczyłem na rozwiązanie programowe na Atari. WAV'y generuje już Altirra. Z XEX'ów robię to za pomocą THE BOSS. SIO2SD nie czyta CAS. A XEX jak wspomniałem ma czasem problemy. Można bez problemu zgrać je z loaderem na kasetę, ale po prostu przy niektórych plikach XEX nie ma synchronizacji z magnetofonem gdy wyskakuje jakiś obrazek w czasie wgrywania. Sądzę, że to samo będzie z TURGENEM.

Myślałem, że ten TURGEN potrafi sam sobie generować poprawny sygnał audio od nowa. Czyli, że kod generuje w zupełnie nowym zapisie audio, uporządkowanym na nowo, tak aby nie było żadnych problemów właśnie z taką synchronizacją.

Ten NCOPY JBW o którym wspominasz, po tym jak go opisujesz wygląda jak THE BOSS.

Mam ściągniętą całą bibliotekę gier z zasobów strony, ale jak wspomniałem SIO2SD nie czyta CAS, a XEX'y będą pewnie zachowywać się tak samo jak przy zgrywaniu THE BOSS'em.
Mam jeszcze program Kopier DB. On jednak nie obsługuje SIO2SD, a jedynie kopiowanie z kasety, SDDRIVEMAX i AVGCART.

Reasumując, głównym problemem jest to, że programy kopiujące z XEX na kasetę, nie potrafią wygenerować nowego, poprawnego kodu, który nie będzie generował błędów z synchronizacją z przykładowym obrazkiem.|

Powiedzcie mi jeszcze tylko proszę, który standard wybrać w opcjach TURGENA żeby nagrywało poprawnie na nieprzerobiony magnetofon bez turbo.

Dopóki jestem... wszystko jest możliwe.