876 Ostatnio edytowany przez seban (2022-07-02 17:53:40)

Upał trochę zelżał, a więc można próbować podziałać trochę w kwestii taśm... tym razem ostatni z zestawów które dało się zidentyfikować, tzn. taki który posiadał wkładkę z tytułami której zawartość zgadzała się z tym co na było nagrane na kasecie, tym razem mamy zestaw #30:

http://seban.pigwa.net/uicr0bee/tapes/KSO_Turbo_2000/Zestaw_30/zestaw30_case.jpg

Jak zwykle na kasecie "spark":
http://seban.pigwa.net/uicr0bee/tapes/KSO_Turbo_2000/Zestaw_30/zestaw30_tape.jpg

etykietę identyfikującą zestaw spotkała jakaś niemiła przygoda, bo straciła narożnik:
http://seban.pigwa.net/uicr0bee/tapes/KSO_Turbo_2000/Zestaw_30/zestaw30_inlay.jpg

ale aby ukryć ubytek, w pudełku pod oberwana etykietą znajdowała się druga, co ciekawe od zestawu #37 (którego niestety nie znam zawartości):
http://seban.pigwa.net/uicr0bee/tapes/KSO_Turbo_2000/Zestaw_30/zestaw37_inlay.jpg

Co tym razem znalazło się na kasecie?

Strona A zawiera następujące gry i programy:

01) Ruff and Ready
02) Space wars
03) Inside
04) Draconus II
05) Robbo 3
06) Robbo 4
07) Robbo 5
08) Battle Ships (poorly cracked version, any key after decrunch)
09) Loder Runner 6
10) The Domain of the Undead
11) Roulette
12) Lode Runner
13) Rainbow Walker
14) Proffesional Killer

natomiast na stronie B, znajdziemy:

01) Fred (poorly cracked version with Freezer + Iron Hacker)
02) Mission Shark (poorly cracked version with Freezer + Iron Hacker)
03) Videograph v.2.0c
04) Lasermania (poorly cracked version with Freezer + Iron Hacker)
05) Plastron
06) Heartlight (poor version, Freezer + Iron Hacker)
07) Infiltrator
08) Cavernia
09) Yogi Bear
10) Zero War
11) Tanks
12) Space Rider
13) Superversion

Dużgo gier na tej kasecie to niestety jakieś spaprane wersje, stworzone za pomocą tandemu Freezer + IRON Hacker, część gier źle przez to odwarza muzykę, bo została "zafrezowana" w złym momencie i POKEY nie jest prawidłowo zainicjowany, co skutkuje brakiem jednego z kanałów.

Na stronie A znalazło się również kilka wersji Robbo stworzonych Robbo Konstruktorem, Ruff & Reddy (zrobione przez tego wrednego crackera Seban Software Ltd. ;P) ... plikowa wersja Inside, sygnowana przez "Madmax CS"... dużo produkcji było już spakowane Cruncher 5.0 od Magnusa.

Na stronie B, znajduje się trochę "releasów" sygnowanych przez "Bloody Coders", część z nich jest spakowana Amigowskim Power Packerem. Znalazła się również plikowa wersja gry Infiltrator sygnowana przez "/kyeshak/, ATASOFT". Wnioskując po tych tytułach, datach w nagłówkach oraz sposobie stworzenia niektórych wersji... wyraźnie poczułem koniec pewnego okresu ... w głowie obudziły się jakieś takie melancholijne wspomnienia, które podpowiadały mi że kończył się już pewien okres... i że nieubłaganie płynący czas zmieni pewne rzeczy na zawsze... to śmieszne że kaseta i zapisane na niej pozycje potrafiły przywołać takie wspomnienia... prawdę mówiąc sam się zdziwiłem. Wychodzi na to że na kasecie znalazły się tytuły z roku 1990. Niektóre z nich jak np. Plastron czy Zero War, posiadały znakomitą ścieżkę autorstwa Richarda Munns-a.

No, wystarczy tych moich rzewnych wspomnień... czas na linki do plików:

ps) pozostały dwie kasety bez okładek, wkładek, etc. Niebawem je wrzucę i to będą już wszystkie kasety z paczki, przejdę do pozostałych cartów i magnetofonów.

877

Seban - to jest turbo um montowane na nowo w tym roku. Dlatego są to nowe elementy. Sam montaż w siedzibie UM w Łodzi wyglądał identycznie. Firma nigdy nie montowała go na pcb.

Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

878

No to muszę powiedzieć że to całkiem kompaktowe rozwiązanie! Montaż tego w rogu obudowy gdzie niczemu nie przeszkadza, no ciekawe podejście. Widziałem już podobne rozwiązania (są w tym wątku) ... ale po UM-Ex sądziłem że wcześniejsza wersja turbo UM będzie też na PCB, a ta konstrukcja mnie zaskoczyła! :)

879

No dobra, idziemy za ciosem i wrzucam przed ostatnią kasetę... niestety nie posiadała ona żadnych oznaczeń pozwalających na identyfikację nr zestawu... musiała ona jednak powstać po tym jak *AJEK wypuścił swój kopier generujący nagrania w formacie "Speedy 2700"... większość nagrań na tej kasecie zapisano właśnie w formacie Speedy 2700, sama kaseta prezentuje się tak:

http://seban.pigwa.net/uicr0bee/tapes/KSO_Turbo_2000/Zestaw_unk001/unk001_tape.jpg

Ponieważ nie potrafię zidentyfikować nr zestawu, nadałem jej nazwę "UNK#001".

zawartość kasety prezentuje się następująco, strona A:

01) Koło Fortuny (SAL, 1993) [Speedy 2700]
02) Reverse [Speedy 2700]
03) Najemnik [Speedy 2700]
04) Guard [Speed 2700]
05) Robbo 10 [Speedy 2700]
06) Robbo 11 [Speedy 2700]
07) Unity Demo [Speedy 2700]
08) Avalon Music Demo (P.Bieniek, 1993) [Speedy 2700]
09) Robal [Speedy 2700]
10) Loriens Tomb [Speedy 2700]
11) Rucu [Speedy 2700]
12) Ethnicolor [Speedy 2700]
13) Fucked Vocabulary [Speedy 2700]
14) Matta Blatta
15) Patrol Nighthawk One [Speedy 2700]

Strona B:

01) Fidget [Speedy 2700]
02) Return of the Jedi - Death Star Battle [Speedy 2700]
03) The Snapper [Speedy 2700]
04) Starfire [Speedy 2700]
05) Power Down [Speedy 2700]
06) The Cavern of Death [Speedy 2700]
07) Star Base Fighter [Speedy 2700]
08) Alf in the Color Caves [Speedy 2700]
09) LOCO [Speedy 2700]
10) Space Ball (flipper) [Speedy 2700]
11) Monkey Magic [Speedy 2700]
12) Dagobar [Speedy 2700]
13) Przemytnik [Speedy 2700]
14) RoboCop Demo [Speedy 2700]
15) Shanghai [Speedy 2700]

Jeżeli chodzi o zawartość kasety to chyba nie ma co komentować... strona A zawiera nawet trochę demek, w tym "Ethincolor" ... więc kaseta musiała być nagrana po 30 stycznia 1993 roku.

No ale nie ma co jak zwykle ględzić, więc poniżej liniki do plików:

880

I ostatnia kaseta z pudełka, też nieidentyfikowalna, brak wkładek, etykiet, ot czyste pudełko z kasetą:

http://seban.pigwa.net/uicr0bee/tapes/KSO_Turbo_2000/Zestaw_unk002/unk002_tape.jpg

nie da zidentyfikować nr zestawu, więc nadałem taśmie nazwę "UNK#002", a zawartość kasety prezentuje się następująco:

strona A:

01) Merry Christmas (pinball)
02) Bouder Dash II
03) Space Cadet
04) Special Delivery
05) Spark Bugs
06) Livewire
07) Asteroids
08) Nuclear Nick (needs L1)
09) Lost Tomb
10) Cosmic Defender
11) Henri
12) Agent USA (needs L1)
13) James Bond
14) Gun Fight
15) Stellar Shuttle

Strona B:

01) Planetary Defense
02) Shamus - Case II
03) Chicken Chase
04) Submission
05) Frogger 2
06) Computer War
07) Druid
08) Dig Dug
09) Seafox
10) Frogs and Flies
11) Zone X
12) Super Pacman
13) Jawbreaker
14) Star Wars - Death Star Battle

Kaseta zawiera dość stare gry, nagrane są w standardowym formacie, pozostaje zatem dorzucić tylko linki do plików:

No i teraz będzie dłuższy odpoczynek od kaset (przynajmniej od tych których obrazy ja wrzucam). Muszę dokończyć parę rozgrzebanych tematów (chociażby Turbo 2600) i niebawem zajmę się kolejnymi tematami ze "skrzyni skarbów".

881

Szacun seban za wykonaną robotę!

<-- Kontakt przez "E-mail" gdyż albowiem moja skrzynka "PW" jest pełna i zaprawdę nie mam czego usunąć.

--== Kup Pan/i dyskietkę http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=18887 ==--

882

Wielkie dzięki Seban -  trzeba będzie nabyć trochę nowych kaset i muszę pomyśleć nad okładką do tego typu nagrań...

Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

883

Panowie!  Nie ma za co dziękować! Szkoda byłoby tak te kasety skazać na zapomnienie, za parę lat pewnie nie dało by się odczytać jeszcze większej części nagrań. I muszę przyznać że dla mnie to było ciekawe doświadczenie, pewnie jeszcze powrócę z kasetami za jakiś czas, bo mam swoich trochę jeszcze do "przemiału", ale tak jak pisałem trochę mnie to znużyło i muszę zająć innymi tematami aby od kaset odpocząć.

Nie ukrywam że to na co się natknąłem analizując zapisane na tych kasetach pliki i programy nie raz wywołało moje zdziwienie, uśmiech a w ekstremalnych przypadkach frustrację (kiepska jakość nagrań i/lub fizycznie uszkodzona taśma) ... ale dzieki temu powstał de-patchator :D ... o właśnie muszę przerysować schemat do Ki-Cad i wrzucić na GitHUB może się komuś przyda.

Ogólnie chyba będę musiał opisać w paru akapitach jak wyglądała "walka" z tymi kasetami i jaki sprzęt został użyty i jak wyglądały moje procedury konwersji, oczyszczania nagrań, etc. Może się ktoś zainteresowany takim odzyskiwaniem nagrań natknie na to kiedyś i nie będzie musiał odkrywać koła na nowo.

884

seban napisał/a:

Ogólnie chyba będę musiał opisać w paru akapitach jak wyglądała "walka" z tymi kasetami i jaki sprzęt został użyty i jak wyglądały moje procedury konwersji, oczyszczania nagrań, etc. Może się ktoś zainteresowany takim odzyskiwaniem nagrań natknie na to kiedyś i nie będzie musiał odkrywać koła na nowo.

Czyli jednak czelędż akcepted? B-)

___
Press play on tape...

885

aaa, nie... nie...  do tego to jeszcze długa droga... na razie myślałem o małym poradniku (dosłownie parę akapitów) zawierającym tylko i wyłącznie informacje o tym jak własnoręcznie dokonać konwersji taśm tego typu własnym sumptem :) Może w ten sposób część ludzi podejmie się tego we własnym zakresie, bo nie jest to takie trudne jakie może się początkowo wydawać.

886 Ostatnio edytowany przez Piguła/Shpoon (2022-07-05 20:30:39)

Ja na schemat i opis czekam...
Jeszcze jakbyś mógł Seban zeskanować lub zrobić zdjęcie ale na wprost chociaż jednej dobrej okładki tych kaset sparka...
Bo grafikę do tej okładki w sieci już namierzyłem...

Post's attachments

YHYQJ6b.png 1.38 mb, liczba pobrań: 1 (od 2022-07-05) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

887 Ostatnio edytowany przez Piguła/Shpoon (2022-07-07 06:31:27)

Dobra tak na szybko - uniwersalny wariant

Post's attachments

okladka_turbo_2000.png 1.51 mb, liczba pobrań: 1 (od 2022-07-07) 

Turbo2000_okladka_uniwersal.pdf 630.91 kb, liczba pobrań: 19 (od 2022-07-07) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

888 Ostatnio edytowany przez seban (2022-07-08 07:05:29)

Hej!

Że też Ci się chciało walczyć z tą okładką! Dzięki! Wyszło bardzo fajnie! :)

Ja jeszcze parę słów o Twoim magnecie, tak na szybko aby nie zapomnieć, bo potem mi z głowy wyleci. Zrobiłem sobie kasetę testową, tzn. wziąłem zestaw #33, skonwertowałem CAS-y do WAV-ów, nagrałem na jedną stronę całą zawartość zestawu (kaseta 90 min)... użyłem softu T2000F+CMD patch, no i wszystko wczytuje się bezbłędnie :) (no może poza jedną grą która ma dodany loader do KSO i oczekuje sygnału na porcie JOY-a). Idąc za ciosem na drugą stronę nagrałem zestaw gier w "Atari Hard Turbo" i też Twój magnet radzi sobie z tym doskonale!

Oczywiście dołożę do niego Turbo 2000F,  abyś mógł używać również nie "patchowanego" softu dla Turbo 2000F, niemniej jednak ta wersja Turbo UM znajdująca się w tym magnecie sprawuje się doskonale zarówno z Turbo 2000F jak i AHT. Sprawdziłem również wymaganą polaryzację sygnału, w przypadku tego turbo nie należy odwracać fazy sygnału, ponieważ wtedy właśnie system nie potrafi "złapać" nawet nazwy programu.

Przy okazji tych testów i zabaw wyszło mi że loader zawarty w SIDE2 robi coś nie tak, tzn. po pierwsze po wczytaniu i uruchomieniu programu, przekazuje do niego kod ostatnio naciśniętego klawisza, po drugie jakoś nie tak inicjalizuje rejestry sprzętowe, nie badałem dokładnie sprawy, ale po wczytaniu Turbo2000F_CMD i próbie wczyrania czegokolwiek z kasety, nie słychać dźwięku "beep, beep, beep"... rozwiązanie w przypadku ładowania tego kodu z SIDE2 jest na razie jedno... po wczytaniu należy wcisnąć RESET i wtedy wszystko wraca do normy. Być może mam jakąś starą wersję SIDE Loadera i to jest problem. Ale poprawię to po stronie samego Turbo2000F_CMD, po prostu będzie się uruchamiał wykonując "warm start", to też pozwoli rozwiązać problem który napotkałeś gdy ładowałeś to spod DOS (z kolizją urządzeń "D:").

ps) Jeszcze jedno mi się przypomniało... kasetę nagrywałem na Tascam CD-A500, głowicy w Twoim magnetofonie nie ruszałem, tzn. po nagraniu na CD-A500 po prostu wszystko się wczytywało bez problemu bez ruszania głowicy, natomiast gdy wziąłem kasetę z zestawem 33 (tą oryginalną ze zbiorów od uicr0Bee) to efekt był taki jak u Ciebie, tzn. próba wczytywanie kończyła się tym że nie "łapało" nawet nazwy programu, ale te kasety (spark) są nagrane z różnymi "losowymi" skosami głowicy, prawie do każdej z nich musiałem ustawiać głowicę w magnetofonie czytającym te kasety, tak aby móc coś z tego odzyskać, tzn. aby odczytane dane miały jakąś sensowną górę pasma.

889

Super cieszę się, że testy wyszły pomyślnie. Wiesz ja te zarchiwizowane zestawy odtworze sobie z plików CAS. Wszystko zostanie nagrane na jednym ustawieniu głowicy.. więc nie będzie potem problemu z wgrywaniem.

Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

890 Ostatnio edytowany przez Piguła/Shpoon (2022-07-08 12:05:18)

Muszę sobie dorobić jeszcze wyjście z magnetu na minijack'a do zgrywania tak jak ma to zrobione Krap w swoim magnecie...

Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

891

To jeszcze jedno szybkie pytanie... dziurę pod przełącznik to mam Ci wiercić w tej obudowie, czy zostawić to Tobie i po prostu pozostawić przełącznik z kablami bez montowania go?

892

Dziurkę sobie wydziergam sam.

Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

893 Ostatnio edytowany przez seban (2022-07-17 22:05:41)

Dobry Wieczór!

Dziś będzie szybka akcja, ponieważ wcześniej prezentowałem już parę postów wyżej to co zastałem w magnetofonie od Piguła/Shpoon, tzn. Unerring Master Turbo, w końcu znalazłem chwilę czasu aby przeanalizować to turbo i przerysować schemat, na początek zdjęcie które było prezentowane we wcześniejszym poście, czyli widok  interfejsu:

http://seban.pigwa.net/pigula/um_turbo/photos/um_turbo_b.jpg

Interfejs turbo tworzą dwa scalaki; 6-krotny inwerter z przerzutnikami Schmidta na wejściach (7414) oraz 4-krotna dwu-wejściowa bramka NOR (7402).

Aby nie przedłużać poniżej załączam schemat interfejsu:
http://seban.pigwa.net/pigula/um_turbo/Unerring%20Master%20Turbo%20System.png
^^^ Po otwarciu obrazka w nowej zakładce będzie on zaprezentowany w wyższej rozdzielczości. Dla zainteresowanych również wersja wektorowa (PDF): Unerring Master Atari Turbo System.

Interface składa z trzech podstawowych bloków:

  • Układu kształtowania impulsów (C1,R1,R2 oraz U1B), bramka U1C przywraca fazę do oryginalnego stanu (ponieważ bramka U1B odwraca ją o 180°)

  • Multipleksera przełączającego sygnały Normal/Turbo (U1E, U2B, U2A, U2D)

  • Układu "miksującego" sygnał zapisu (U1D, U1F, U2C) tak aby możliwy był zarówno zapis sygnału pochodzącego z linii SIO_DATA_OUT oraz z linii COMMAND (ponieważ linia COMMAND w turbo AST, ATT, UM służy zarówno do przełączenia interfejsu pomiędzy pracą Normal/Turbo jak i też do zapisu danych w systemie turbo na taśmę)

Należy zwrócić uwagę że interfejs nie posiada wyjścia typu "Open Collector", a co za tym idzie, mogą pojawić się problemy przy współpracy z innymi urządzeniami podpiętymi do szyny SIO. Można (a nawet należy) dodać diodę (najlepiej jakąś mało-sygnałową diodę Schottky-ego) na wyjściu bramki U2A (katodą w stronę wyjścia bramki) tak aby "zaemulować" wyjście typu "otwarty-kolektor".

Montując to turbo do magnetofonu należy wykonać dwie zmiany na płycie magnetofonu:

  • zmienić wartość rezystora R6 (XC12) z 10 kΩ na 4 kΩ (to pozwoli na zwiększenie poziomu zapisu na taśmie, zarówno dla turbo jak i standardu)

  • usunąć kondensator C31 (XC12) z płyty magnetofonu co poszerzy pasmo przenoszenia przedwzmacniacza, co jest niezbędne dla poprawnego odczytu sygnału w turbo.

Testując magnetofon od Piguły, sprawdziłem że ten interfejs umożliwia odczyt innych systemów turbo takich jak:

  • Atari Hard Turbo

  • Wrocławskie Turbo 2000

  • Turbo 2000F/2001/KSO (wymaga odwrócenia fazy sygnału)

Z odwracaniem fazy sygnału jest spore zamieszanie... nie dość że co system to inne wymagania dotyczące fazy sygnału, to jeszcze nagrywając kasetę należy brać pod uwagę czy sprzęt którym dysponujemy nie odwraca fazy sygnału przy zapisie.

Ten interfejs ma jedną niewykorzystaną bramkę U1A, za jej pomocą oraz przełącznika można wykonać dodatkową modyfikacją interfejsu tak aby możliwe było odwrócenie fazy sygnału wychodzącego z interfejsu. Taką modyfikację należy wykonać tak aby w jednej pozycji przełącznika sygnał idący do SIO_DATA_IN szedł bezpośrednio z bramki U2A, natomiast w drugiej pozycji przełącznika sygnał idący do SIO_DATA_IN powinien pochodzić z wyprowadzenia nr 2 bramki U1A, natomiast na wyprowadzenie nr 1 bramki U1A musi być doprowadzony sygnał z wyprowadzenia nr 1 bramki U2A.

No i to chyba tyle jeżeli chodzi o ten system, mogę tylko przypomnieć że soft do tego systemu był dostępny zarówno na kasetach jak na cartridge-ach, na forum publikowałem schematy i zrzuty pamięci dwóch cartów dla tego systemu:

ps) Jeżeli chodzi o układ 7402 to niejako zgadywałem (tzn. poparłem to pomiarami, logiką, domysłami, symulacją). Nie chciałem rozdłubywać tak mozolnie zmontowanego układu aby podejrzeć napisy na dolnym scalaku, jednak w 99% jestem pewien że jest to właśnie 7402. Początkowo sądziłem że może to być 7401, ale pomiary wykluczyły że są to bramki z otwartym kolektorem.

894

Jak zwykle kawał dobrej roboty :)

Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

895 Ostatnio edytowany przez seban (2022-07-20 14:22:35)

Jakiś czas temu w tym poście, kolega o nicku Grzegorz_29_ udostępnił pliki zgrane zakupionych kaset pisząc...

Grzegorz_29_ napisał/a:

Jakiś czas temu na giełdzie staroci w Bytomiu wpadły w moje ręce dwie kasety z programami do Atari.

Próbowałem się przyjrzeć tym plikom jednak jakość nagrania na taśmie była fatalna, wtedy wystarczyło mi że zobaczyłem że jest to nowożytna twórczość i że ktoś nagrał sobie coś co było okraszone nagłówkiem "RETRONICS", podjąłem kilka prób odzyskania tego nagrania, ale w niektórych miejscach sygnał zanikał kompletnie, więc dalsza walka nie miała sensu...

... jednak przyznaję że spokoju mi to nie dawało, ostatnio znalazłem chwilę czasu aby się bliżej temu przyjrzeć... i spróbować coś na to poradzić, stwierdziłem że skoro nie da się odzyskać tych danych, to może chociaż  uda się dowiedzieć co tak naprawdę zostało nagrane. Wymyśliłem sobie że doprowadzę nagranie do jak najlepszego stanu, a potem postaram się przetworzyć plik nawet z błędami i potem spróbować zorientować się cóż to może być za "produkcja". Tak też zrobiłem, udało się przetworzyć wszystko oprócz dwóch rekordów w których sygnał całkowicie zanikał lub był kompletnym szumem:

http://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&amp;item=9431

Liczyłem na to że przekłamania nastąpią w mało istotnych częściach programu, niestety okazało się że produkcja jest spakowana. Na szczęście użyty program kompresujący (exomizer?) nie pakował danych w taki sposób aby tworzyć przesunięcia bitów ... to pozwoliło podejrzeć trochę zawartość pamięci mimo uszkodzeń pliku, które wpłynęły na błędną dekompresje.

Napisałem sobie w Turbo Basic XL prymitywny program, który wyświetlał najpierw zawartość pliku w trybie graficznym:

10 GRAPHICS 24
20 OPEN #1,4,0,"H:RETR.RAW"
30 S=DPEEK(88)
35 TRAP 99
40 BGET #1,S,$1E00
50 GET K
60 GOTO 40
99 POKE 712,2:GOTO 99

ale nic ciekawego nie zauważyłem (poza masą nagłówków "cmc data file" i jednym zestawem znaków), więc postanowiłem te same dane obejrzeć w trybie tekstowym (kody Internal ANTICA-a) ... a może zobaczę jakieś napisy pomimo przekłamanych danych po dekompresji? Zatem drobna zmiana w super prymitywnym programie:

10 GRAPHICS 0
20 OPEN #1,4,0,"H:RETR.RAW"
30 S=DPEEK(88)
35 TRAP 99
40 BGET #1,S,40*24
50 GET K
60 GOTO 40
99 POKE 712,2:GOTO 99

i to był strzał w dziesiątkę:

http://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&amp;item=9432

Okazało się że jest to kolekcja muzyczna która była nagrana jako strumień danych w standardzie, na płycie "ATARI MUSIC COLLECTION CD vol.1".

Dalsze odzyskiwanie i grzebanie w tym pliku nie miało sensu, bo skoro już wiadomo to zostało na tę kasetę nagrane, to po co się męczyć? :)

Duddie wrzucił nawet film z tej kolekcji na YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=RszA_xMuekU

Także Grzegorzu, jedna z Twoich zagadek rozwiązana :) Przy jakiejś okazji sięgnę jeszcze do pozostałych :)

I to chyba na tyle, taka mała wrzuta z okazji przysłowiowego "sezonu ogórkowego" ;-)

Post's attachments

atari_normal2.png 13.59 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

rtr_game_msx_col_1.png 8.71 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

896 Ostatnio edytowany przez seban (2022-07-26 19:08:57)

Dzień Dobry!

Dziś będzie taki dość nietypowy wpis, trochę ględzenia i opis metodyki mojego działania przy analizie zawartości kasety którą udostępnił Grzegorz_29_ we wcześniejszym poście. Grzegorz był ciekawy czy da się coś więcej z tej kasety odzyskać poza dwoma programami które dało się z tej kasety odczytać w dość łatwy sposób.

Pierwszy rzut oka wskazywał że szanse są niewielkie, ponieważ kaseta wyglądała na nagrana parę razy, a nowe nagrania kasowały wcześniej nagraną zawartość, kaseta (a dokładniej strona A) zawierała jakieś fragmenty poprzednich nagrań, jednak trudno było z tego wyłuskać sensowną całość, bo żadne z wielu nagrań nie zachowało się w całości.

Powstało jednak pytanie czy może uda się dowiedzieć co jednak było tam nagrane wcześniej? Pomyślałem sobie że być może analizując fragmenty nagrań uda się chociaż zorientować jakie programy były tam wcześniej nagrane, ten post ma na celu opisanie moje próby i podjęte eksperymenty przeprowadzone w celu określenia co też mogło się znajdować na owej kasecie, a właściwie to tylko stronie A tej kasety, ponieważ nie zdążyłem zająć się jeszcze stroną B.

Zatem zacznijmy tę nieco przydługą i zapewne dla większości z was mało fascynującą opowieść, niemniej jednak ciekawość nie pozwalała mi "przejść obojętnie" obok takiej kasety :) tak, tak... wiem jestem "porąbany" :D

Na początku kasety znajdował się pierwszy plik który dość łatwo było przetworzyć na postać cas/hex/raw, a był to:

http://seban.pigwa.net/greg29/mystery_tapes/tape1_side_a/01_game_loader.png

Dziwić może jedynie fakt że ktoś nagrał na kasetę inicjalizer przeznaczony dla stacji dysków, ale cóż, może to był jakiś eksperyment naukowy NASA! :D

Patrząc na zrzut kasety który przygotował Grzegorz, można zaobserwować że tuż za pierwszym nagraniem znajduje się nadpisane drugie nagranie, zapewne zapisane na innym magnetofonie z innym "skosem głowicy", gdyż jego poziom jest dość niski w porównaniu z pierwszym nagraniem na kasecie:

http://seban.pigwa.net/greg29/mystery_tapes/tape1_side_a/trk_01_02.png

Ale od czego mamy programy do obróbki i przetwarzania dźwięku, taki słaby sygnał można "wzmocnić cyfrowo" i próbować przetworzyć te wzmocnione rekordy danych za pomocą a8cas-util lub a8cas-convert do postaci hex/cas/raw. Tak też uczyniłem i otrzymałem 285 rekordów danych, co prawda nie wszystkie były poprawnie zdekodowane, ale to nie miało większego znaczenia, postanowiłem tak przetworzone dane obejrzeć w formie "graficznej". Oczywiście z pomocą przyszedł stary dobry Turbo Basic XL i prosty program odczytujący przetworzony wcześniej plik wprost do "pamięci ekranu" po otwarciu trybu graficznego GRAPHICS 8. Na szczęście przy korzystaniu z emulatora można posługiwać się wirtualnym dyskiem twardym, więc wszystkie operacje są po prostu łatwiejsze i szybsze:

10 GRAPHICS 24:TRAP 99
15 OPEN #1,4,0,"H2:GRG2.RAW"
20 S=DPEEK(88):L=$1800
25 BGET #1,$0600,32
30 TRAP 50
40 BGET #1,S,L:GET K:GOTO 40
50 POKE 712,2
99 GOTO 99

Długo na efekty pracy programu nie trzeba było czekać po paru "ekranach danych", oczom moim się ukazało:

http://seban.pigwa.net/greg29/mystery_tapes/tape1_side_a/02_last_v8_pic.png

No i już wiadomo jaki program został "nadpisany" przez nagranie na początku kasety "game loadera", jak widać okazało się że była to gra "The Last V8", dla porządku jeszcze tylko przejrzałem ten plik w formie kodów Internal:

http://seban.pigwa.net/greg29/mystery_tapes/tape1_side_a/02_last_v8_txt.png

... i jak widać odnalazły się tym pliku również napisy występujące w grze.

Sprawę nagrania nr 2 można zatem uznać za rozwiązaną bo jest to po prostu gra "The Last V8" szeroko dostępna wszędzie w sieci :) Na szczęście żaden "biały kruk" nie został zniszczony przez nadpisanie go czymś innym. Można zatem było się zająć następnym nagraniem na stronie A kasety.

Następne nagranie prezentuje się dość dziwnie:

http://seban.pigwa.net/greg29/mystery_tapes/tape1_side_a/trk_03.png

tzn. na początku nagrania jest o dziwo nagrany loader plików binarnych, tzw. "wykrzyknik", a potem następują kolejne bloki danych, z tym że wykrzyknik jest nagrany z niskim poziomem, jakby to była jakaś pozostałość, a następne bloki danych są nagrane już z nieco większym wysterowaniem. Do tego wychodzi na to że owe siedem bloków danych które występuje po wykrzykniku nie są wcale plikami binarnymi w formacie Atari DOS.

Co można było w tej sytuacji zrobić? Najpierw przyjrzałem się tym plikom za pomocą HEX-edytora, to pozwoliło zobaczyć że każdy z plików składa się 128 bajtowego nagłówka, który zawiera się powtarzający się bajt będący zapewne identyfikatorem pliku (plik nr 1 miał pierwsze 128 bajtów równe 1, plik nr 2 miał pierwsze 128 bajtów równe 2, etc.). Co pozwalało się domyślić iż pierwszy rekord danych każdego służył jako identyfikator tegoż pliku. Potem w każdym z plików występowało trochę kodu 6502, a potem następowała seria danych które wyglądały na grafikę, jednak nie do końca łatwo identyfikowalną:

http://seban.pigwa.net/greg29/mystery_tapes/tape1_side_a/04)%20The%20Ghonies_lvl1.png

Z układu pikseli w grafice widać było że to nie jest Hi-Res, więc spróbowałem trybu kolorowego (Graphics 15), ale też nie dawało to rezultatów pozwalających na identyfikację programu, więc pomyślałem sobie że może grafika jest przechowywana w nieco innym formacie (np. są do dane reprezentujące bloki 4x8 pixeli, czyli coś jak zestaw znaków z którego konstruuje się dany poziom/planszę), przerobiłem nieco kod w TBXL tak aby inaczej rysował dane z pliku i rysował je jako zestaw czcionek:

10 GRAPHICS 31:S=DPEEK(88)
11 POKE $02C4,$32:POKE $02C5,$74:POKE $02C6,$0E
20 OPEN #1,4,0,"H2:GRG4A.RAW"
21 TRAP 99
30 FOR Y=0 TO 23
31   FOR X=0 TO 39
32     FOR J=0 TO 7
33       GET #1,B
34       POKE S+X+Y*320+J*40,B
35     NEXT J
36   NEXT X
37 NEXT Y
99 GOTO 99

Zaczęło sie pojawiać coś więcej:

http://seban.pigwa.net/greg29/mystery_tapes/tape1_side_a/04)%20The%20Ghonies_lvl1_color.png

... ale i tak było ciężko się domyślić co widzę, jednak po przejrzeniu wszystkich 7 plików zacząłem się domyślać co właściwie widzę. Nie chciało mi się analizować kodu i szukać procedur rysujących plansze z widocznych danych, więc poszedłem na łatwiznę, tzn. ściągnąłem z AtariOnline archiwum gier, po czym w jednym z plików znalazłem sobie jakąś sekwencję kodu 6502 reprezentowaną przez ciąg liczb:

$AD $2F $11 $D0 $05 $A9 $00 $8D

http://seban.pigwa.net/greg29/mystery_tapes/tape1_side_a/04_goon_search_a.png

Przeszukałem całe archiwum gier z AOL w poszukiwaniu owej sekwencji danych, po czym ujrzałem:

http://seban.pigwa.net/greg29/mystery_tapes/tape1_side_a/04_goon_search_b.png

po czym moje kroki powędrowały od razu w stronę pliku: "Goonies, The (1985)(U.S. Gold)(GB).cas"

I to był przysłowiowy strzał w dziesiątkę. Okazało się że to co znajdowało się na kasecie (owe 7 plików) to właśnie pozostałość kasetowej gry The Goonies", piszę pozostałość, bo na taśmie zostały tylko dane poszczególnych poziomów z grą (oznaczone identyfikatorami 1-7) ... wcześniejszych danych, tzn. loadera, głównej części kodu gry, etc. brakowało (zostały nadpisane).

Kolejna zagadka rozwiązana, pozostało więc zabrać się za kolejny plik, a właściwie to co z niego zostało, a zostało niewiele po 22 rekordy w tym jeden obcięty (nadpisany), oczywiście kolejne nagranie było zapisane również z innym poziomem zapisu, (nieco większym niż wcześniejsze "The Goonies", jednak tym razem odzyskane rekordy nie wskazywały w żaden sposób z jaką pozostałością tym razem mamy do czynienia. Korzystając jednak z wcześniejszego sposobu, poszukiwania wybranej sekwencji bajtów w archiwum AOL udało się ustalić że owe pozostałe na taśmie 22 rekordy są częścią gry...

http://seban.pigwa.net/greg29/mystery_tapes/tape1_side_a/trk_05.png

^^^ można założyć niemal ze 100% pewnością że na kasecie była kiedyś nagrana w tym miejscu gra Zorro.

Następne nagranie na kasecie było zapisane w formacie Blizzard turbo... to akurat poznałem "na ucho", dzięki doświadczeniu ze zgrywaniem kaset w różnych formatach turbo, użyłem więc a8cas-util od FUJI-ego do konwersji tego nagrania na format strawny dla emulatora, używając obrazu carta "Phoenix by Hurek" mogłem dokonać próby wczytania tak zdekodowanego pliku, użyłem "universal file loader", ponieważ plik nie wyglądał na binarny plik DOS-u, a raczej jak blik typu BOOT, chwilę po odpaleniu loadera moim oczom ukazał się bardzo intrygujący tytuł:

http://seban.pigwa.net/greg29/mystery_tapes/tape1_side_a/06_HUJ_filename.png

cóż pozostało mi robić? z pewną obawą wcisnąłem klawisz "Y", poczekałem chwilę a moim oczom ukazała się gra:

http://seban.pigwa.net/greg29/mystery_tapes/tape1_side_a/06_HUJ_loaded.png

Ja rozumiem że gra jest trudna, ale żeby aż tak jej nienawidzić aby nadać jej tak "zaszczytny" tytuł? :D

Następnym plikiem nagranym na taśmę był wspominany wcześniej "Rythmizer @AT1", który to bez problemu wczytuje się czy też poddaje się konwersji. Plik na taśmie zapisano w formacie BOOT (zapewne w takiej postaci program był oublikowany):

http://seban.pigwa.net/greg29/mystery_tapes/tape1_side_a/07_rythmizer.png

Rythmizer był przed ostatnim programem nagranym na stronie A, za nim znajdował się dłuuugi plik zawierający aż 285 rekordów i tutaj miałem pewną "zagwozdkę", ponieważ to co zostało nagrane na taśmę wyglądało dość dziwnie, tzn. rekordy miały nie po 132 bajty (wliczając wszystkie informacje dodatkowe, tzn. sekwencję kalibracyjna, typ rekordu, etc). a po 133 bajty.. tzn. zamiast standardowego początku określającego rekord typu:

$55 $55 $FC

zarówno a8cas-util jak i a8cas-convert to nagranie interpretował jako zawierające o jeden bajt więcej przed właściwym rekordem:

$FF $55 $55 $FC

Prawdę mówiąc nie zastanawiałem się dlaczego tak właśnie jest i czy to efekt błędnego nagrania, czy też ktoś nagrał jakąś wersję zabezpieczeniami, poszedłem na totalną łatwiznę i skorzystałem w wyszukiwania w sekwencji bajtów w archiwum gier z AOL, co bardzo szybko pokazało mi że tym razem nagrany plik to gra:

http://seban.pigwa.net/greg29/mystery_tapes/tape1_side_a/08_road_search.png

ufff... przebrnąłem :) Ze 3 dni się zbierałem aby napisać ten post, a to za gorąco, a to mi się nie chce, a to tamto, a to to... zawsze coś... w końcu jednak mi się udało pokonać moje lenistwo i opisać cały przebieg akcji "analiza". Resztę pewnie zanudziłem, ale liczę na to że te informacje przydadzą się chociaż samemu Grzegorzowi :)

Oczywiście jak znajdę chwilę wolnego czasu przyjrzę się również stronie B owej kasety, ale wszystko w swoim czasie, tymczasem muszę się przełączyć na nieco inne zadania.

897 Ostatnio edytowany przez seban (2022-07-26 19:48:11)

No dobra... skoro nie jest tak gorąco że nie da się myśleć, to zabrałem się resztką sił za stronę B kasety, ale poszedłem na łatwiznę i robiłem wszystko po najmniejszej linii oporu... kaseta niestety wielokrotnie "podkasowana", na starą zawartość zostały nagrane inne programy, widać iż było kilka prób nagrania niektórych pozycji, etc.

pierwszy program na taśmie wyglądał tak:

http://seban.pigwa.net/greg29/mystery_tapes/tape1_side_b/01_atari.png

drugi program:

http://seban.pigwa.net/greg29/mystery_tapes/tape1_side_b/02_comp_dath_(bas).png

trzeci program:

http://seban.pigwa.net/greg29/mystery_tapes/tape1_side_b/03_dwj_ami.png

Ekran tytułowy podpisany przez Dariusza i Wojciecha Jaroszów, do tego znana muzyczka w BASIC (gra trochę za wolno) ale cóż... zapewne to pierwsze kroki w BASIC-u Dariusza i Wojciecha :). Jeżeli ktoś chce to uruchomić może pobrać plik w formacie .bas (wczytywać przez LOAD z poziomu BASIC-a): DWJ_AMI.BAS.ZIP.

I teraz już będzie z górki, ponieważ reszta programów na kasecie to pokasowane kawałki gier. Użyłem znów bazy AOL jako referencji i szukałem w jej plikach sekwencji bajtów znalezionych w odzyskanych rekordach z taśmy, co spowodowało iż dowiedziałem się że pliki:

04) to gra Road Race (co ciekawe znowu zapisana w taki sposób że a8cas-util i a8cas-convert interpretowały nagranie jako rekordy zawierające po 133 bajty)

05) kolejne kawałki Road Race, tym razem jednak zapisane z nieco inaczej i tym razem narzędzie widziały już standardowe rekordy danych.

06) Spy vs Spy - The Island Caper
07) kolejne kawałki Spy vs Spy
08) i jeszcze jeden kawałek Spy vs Spy

09) Loader plików binarnych DOS-u (zapewne służył do załadowania gry "Laser Gates")

10) Gra "The Laser Gates", co ciekawe wiele sekwencji bajtów tej gry znajdowało się również w grze "Shanghai", aby się upewnić poszukałem napisów z czołówki dodanej przez cracker-a, osobnik ów jednak "schował" swoje napisy EOR-ując tekst występujący w czołówce z wartością $FF, po wykonaniu operacji EOR #$FF na początkowych bajtach pliku można zaobserwować:

http://seban.pigwa.net/greg29/mystery_tapes/tape1_side_b/10_laser_gates.png

Tak więc tajemnice kaset Grzegorza zostały rozwiązane. Nie próbowałem nawet odzyskiwać ani ratować tych danych bo wszystkie gry są dostępne chociażby w archiwum AOL. Poza tym gry mają w wielu miejscach podkasowania i uszkodzenia rekordów danych, nic by się na dało z tej "ciszy" wyłuskać, a ręczne składanie tego z tego co jest na taśmie i zastępowanie uszkodzonych fragmentów rekordami z innych źródeł mijało się z celem.

Wydaje się zatem że tę sprawę można uznać za zamkniętą.

EDIT: opisałem te moje działania dla tych którzy zechcieli by pobawić się w "detektywów przeszłości" i spróbować przeanalizować swoje stare (a nawet jak pokazał ten przykład) i zniszczone kasety. Nie opisywałem to jakich genialnych metod postępowania, a jedynie proste i "szybkie" pomysły, pozwalające zorientować się z jakimi danymi mamy styczność, być może są inne o wiele lepsze podejścia, ale być może ten mój opis zainspiruje kogoś do działania i własnych eksperymentów z danymi, oraz z identyfikowaniem i poszukiwaniem danych w zbiorach które posiada. Całą tę robotę wykonałem za pomocą emulatora (a właściwie emulatorów Altirra oraz Atari800) paru programów w Turbo Basic XL, oraz paru programów czy to dla Windows czy to dla Linuxa (w zależności od tego do jakiego komputera miałem akurat dostęp).

898

Seban jesteś niesamowity, dzięki Twojej pracy detektywistycznej wróciły wspomnienia i już wiem z skąd mam tą kasetę :) Wróciły czasy kiedy razem z Wojtkiem - najlepszym kumplem z klasy, i jego bratem Jarkiem graliśmy całymi dniami i nocami ;)
Jeszcze raz bardzo, bardzo dziękuje.

ATARI 800xl, CA-2001, XCA12 mnóstwo kaset i dyskietek :)

899

seban napisał/a:

drugi program:

COMPUTER IS DEATH (KOMPUTER NIEZYJE) :-D
Tłumacz się nie popisał, niezależnie od tego w którą stronę tłumaczył :-D

<-- Kontakt przez "E-mail" gdyż albowiem moja skrzynka "PW" jest pełna i zaprawdę nie mam czego usunąć.

--== Kup Pan/i dyskietkę http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=18887 ==--

900

Hej!

Grzegorz_29_ napisał/a:

Jeszcze raz bardzo, bardzo dziękuje.

Naprawdę nie ma za co, intrygowała mnie zawartość tej kasety, a że miałem akurat chwilę wolnego, postanowiłem wrócić do tematu. Cieszę się że w jakikolwiek sposób ta moja "zabawa" pomogła Ci przywołać pozytywne wspomnienia.

uicr0Bee napisał/a:

Tłumacz się nie popisał, niezależnie od tego w którą stronę tłumaczył :-D

To mnie akurat wcale nie dziwi... sam nie znając angielskiego jako nastolatek wypisywałem takie głupoty (próbując używać języka o którym miałem znikome pojęcie), że niejeden miał z tego niezły ubaw :) Takie były prawa "młodości" człowiek chciał być "cool!" więc "świrował nietoperza o północy" i robił różne głupoty! :) Często i gęsto będąc przekonanym co do swojej nieomylności ;-)