26

hahahahahhh - dobre ;)

Kontakt: pin@usdk.pl

27

Rozumie się samo przez się że atari 400/800 nigdy nie miały być 16 bitowymi komputerami.
32 bitowym Atari miał być komputer który stał się później Amigą, tyle że Commodore zapłacił więcej.
Atari ST to już była żałosna próba dogonienia Amigi i na 100% nikt by tam nie wsadzał 16 bitowego procesora gorszego niż ten w macu czy Amidze.

28

swinkamor12 napisał/a:

Atari ST to już była żałosna próba dogonienia Amigi

Śmiem wątpić. Amiga była projektowana jako konsola do gier, w dziedzinie muzyki i DTP do pięt nie dorastała ST. I - aby było śmieśniej - monitor mono dla DTP był wybawieniem...
Ale nie zaśmiecajmy wątku - nie ten dział.

Sikor umarł...

29

re up: Coś w tym jest, Na większości reklam prasowych (lata 80-90) Atari ST jest pokazywane jako maszyna do DTP, Muzyki, Baz danych, Pisania, gry pokazują się w ogłoszeniach sprzedaży (że też są). W przypadku Amigi jest dosłownie odwrotnie, gry, rozrywka (no ale też można napisać list i niewiele więcej).  To tylko takie luźne spostrzeżenie, btw w latach 90tych sprzedałem Amigę 1200 i kupiłem Atari STE z Calamusem, do pracy. (Czyli jakbym się uwstecznił sprzętowo)

Zaczęło się od Atari 65XE+LDW2000, potem Atari 1040STE, Amiga 1200, Atari Portofolio, morze blaszaków, GBA,PS1, 2, 3....

a teraz:Atari STez Ultrasatanem,  Atari 65XE+Ultimate1 + SIDE2+ SIO2SD + 1050+LDW Super 2000

30

Sikor napisał/a:

dziedzinie muzyki i DTP do pięt nie dorastała ST

Trzymajmy się faktów - te cechy zostały zdeterminowane wyłącznie oprogramowaniem/strategią marketingową, nie sprzętem. Po prostu te zastosowania Amigi nie były tak znane/popularne -  z prostego powodu : Amiga była droższa. Zarówno MIDI jak i DTP miało miejsce na Amidze - tylko Amiga nie była do tego potrzebna i interfejs trzeba było dokupić osobno - wystarczyło ST.

swinkamor12 napisał/a:

400/800 nigdy nie miały być 16 bitowymi komputerami. 32 bitowym Atari miał być komputer który stał się później Amigą

Twoje "nigdy" jest bardzo pewne siebie, prawie jakbyś był członkiem zespołu projektowego. Natomiast Twoja wypowiedź zawiera dziurę logiczną, domyśl się gdzie :)

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

31

@wieczór: nie miała interfejsu, jak sam wspomniałeś - a interfejs midi był droższy od samej Amigi. W ST to był strzał w 10-kę. Tak samo jak monitor mono - dla wczesnego DTPto było błogosławieństwo. Natomiast ST było gorsze w grafice jako takiej - a co się z tym wiąże - w grach. Choć i tak wolę STE od A500 (ten modulator, co co chwila dawał obraz czarno-biały) ;P  Ale jak napisałem - nie offtopikujmy, nie ten dział.

Sikor umarł...

32 Ostatnio edytowany przez xxl (2014-01-29 22:10:24)

drac030 napisał/a:

Właśnie dowiodłeś, że:


palnales glupote i bronisz sie argumentem przedszkolaka "nie, bo nie".

to mnie w sumie nie dziwi w Twoim przypadku :D

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

33

swinkamor12 napisał/a:

Rozumie się samo przez się że atari 400/800 nigdy nie miały być 16 bitowymi komputerami.
32 bitowym Atari miał być komputer który stał się później Amigą, tyle że Commodore zapłacił więcej.
Atari ST to już była żałosna próba dogonienia Amigi i na 100% nikt by tam nie wsadzał 16 bitowego procesora gorszego niż ten w macu czy Amidze.

no niezły troling,

po pierwsze, amiga miała być konsolą a nie komputerem (widać to po jej konstrukcji - parę istotnych funkcji 'komputera' zostało usuniętych);
po drugie amiga nie była 32bitowa tylko 16bitowa;
po trzecie Atari nie chciało projektu Jay Minera, więc odszedł on z Atari by samemu utworzyć nową konsolę.
po czwarte Atari lepiej wyszło na ST niż Commodore na amidze które to zbankrutowało parę lat wcześniej.

no i po piąte ST było lepszym komputerem niż amiga.

wieczor napisał/a:

Trzymajmy się faktów - te cechy zostały zdeterminowane wyłącznie oprogramowaniem/strategią marketingową, nie sprzętem

no nie wiem, w/g mnie te cechy zostały zdeterminowane właśnie sprzętem. Np. dzięki zdecydowanie lepszej rozdzielczości/jakości obrazu ST czy choćby twardym dyskiem.

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

34

xxl napisał/a:

palnales glupote

Nawet wiem, co będzie dalej: za jakiś czas (parę lat pewnie) zrozumiesz, jak to działa i o czym tu była mowa. I wtedy przybiegniesz na forum z "kolejnym epokowym odkryciem".

Tak po ludzku to Ci nawet współczuję.

KMK
? HEX$(6670358)

35

Cyprian napisał/a:

no niezły troling,

Fakty

po pierwsze, amiga miała być konsolą a nie komputerem (widać to po jej konstrukcji - parę istotnych funkcji 'komputera' zostało usuniętych);

Po pierwsze z tego co można sprawdzić w umowie między Amiga a Atari miała być komputerem a nie konsolą.

po drugie amiga nie była 32bitowa tylko 16bitowa;

po drugie amiga nie była 16bitowa tylko 32bitowa;

po trzecie Atari nie chciało projektu Jay Minera, więc odszedł on z Atari by samemu utworzyć nową konsolę.

To po co z nim umowę podpisywali w 1983?
Tę można łatwo znaleźć. Atari chciało by komputer który znamy Amiga był nowym Atari.

po czwarte Atari lepiej wyszło na ST niż Commodore na amidze które to zbankrutowało parę lat wcześniej.

Tylko po  to by się wyłożyć na Jaguarze.

no i po piąte ST było lepszym komputerem niż amiga.

no i po piąte ST było gorszym komputerem niż amiga.

wieczor napisał/a:

Np. dzięki zdecydowanie lepszej rozdzielczości/jakości obrazu ST czy choćby twardym dyskiem.

ST miało gorszy obraz niż Amiga, niestety Commodore pokpiło sprawę i do A500 nie było łatwo podłączyć twardego dysku.

Jakby tu różni kota ogonem nie wykręcali, 65816 pojawiło się już po tym jak Atari kombinowało z Amigą, więc na pewno następcą atari 400/800 byłby jakiś 32 bitowy sprzęt z 68000 a nie 16 bitowy z 65816.

36 Ostatnio edytowany przez Rastan (2014-01-31 10:01:34)

@swinkamor12: zarówno Amiga 500 jak i ST były komputerami 16-bitowymi. Może chodzi Ci o Amigę 1200 ?

"Pamiętaj, że być dobrym obywatelem to znaczy nie mieć kłopotów, a nie będziesz ich miał jeżeli nie będziesz kłopotem dla innych."

37

Procesor Motorola 68000 jest procesorem 32-bitowym więc sprzęt był 32 bitowy choć z otoczeniem komunikował się szynami mniejszymi niż 32 bity.
Na tej samej zasadzie IBM XT był 16-bitowy bo miał architekturę procesora 8086 choć szyny miał przycięte do 8-bit w procesorze 8088.

38 Ostatnio edytowany przez Rastan (2014-01-31 10:45:34)

Procesor Motorola 68000 jest procesorem 16-bitowym, z co najwyżej z 32-bitowymi rejestrami (często pisze się 16/32). Ale nie jest to procesor 32-bitowy. Była już o tym dyskusja. Podstawowym czynnikiem decydującym o tym czy ilu bitowy jest procesor jest ALU. Inne elementy nie mają wpływu (albo mają marginalny wpływ). Z dokumentacji procesora 68000 wynika, że jego ALU jest 16-bitowa.
Dodam jeszcze, że jeśli chodzi o Amigę 500 to cała architektura, połączenie procesora z układami, szyny danych jest 16-bitowa i jeśli czynnikiem o jej 32-bitowości miałby być procesor to jest to czynnik nie wystarczający. A nawet jeśli tak jest, to ST też jest komputerem 32-bitowy.

"Pamiętaj, że być dobrym obywatelem to znaczy nie mieć kłopotów, a nie będziesz ich miał jeżeli nie będziesz kłopotem dla innych."

39

http://www.ppa.pl/forum/amiga/29460/motorola-68000

Panowie, nie idźcie tą drogą;)

Maciek
--------
Atari 65XE + Ultimate 1MB + Stereo + SIO2SD | Atari 520STE + 4MB + UltraSatan | Atari Falcon 030 + CT60e + 14MB ST + 256MB TT + 68882  + CF + Netusbee | Amiga 500 + 1MB + Gotek | Amiga 600 + 2MB Chip + 8MB Fast + CF

40 Ostatnio edytowany przez wieczor (2014-01-31 12:33:36)

Jest takie źródełko - apropos Motoroli - które pozwoli odpowiedzieć sobie na to pytanie : Programmer's Reference Manual wydany przez Motorolę. Widać tam wyraźnie dwie rzeczy :

a) MC68000 jest procesorem 16-bitowym - mimo posiadania 32-bitowych rejestrów - operacje arytmetyczno logiczne wykonuje z reguły na słowach (W - 16-bit) - wynik oczywiście może być 32-bitowy. Te same instrukcje mają wariant operacji na longach (L- 32-bit) dla procesorów 68020/030/040 (i wyżej - wydanie które miałem nie przewidywało nowszych). Inny jest też rozmiar danych dla operacji adresowych.

b) W wymienionym manualu jest wyraźnie wyróżniona rodzina MC68000 i MC68020/030/040 - akronim CPU32 jest używany do tej drugiej grupy. Te procesory nie różnią się wyłącznie szerokością szyny danych (jak 386SX i DX) ale zasadniczo rozmiarem danych dla operacji arytmetyczno-logicznych.

To jest chyba zasadniczy argument - jeśli producent procesora wprost nakreśla granicę pomiędzy CPU16 i CPU32 z dobrym uzasadnieniem w liście rozkazów - gdzie wymienia się wyraźnie na których procesorach jaki rozmiar danych dla danych instrukcji jest dopuszczalny. W świetle tego Amiga 500 / Atari ST to komputery 16-bitowe ; 32-bitowe to Amiga 1200 / Atari TT / Falcon. A skrót ST to marketingowa papka :)

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

41 Ostatnio edytowany przez Cyprian (2014-01-31 12:37:46)

swinkamor12 napisał/a:
Cyprian napisał/a:

no niezły troling,

Fakty

raczej Fanbojowanie, np jeśli chodzi o konkrety to np to:

swinkamor12 napisał/a:

po drugie amiga nie była 16bitowa tylko 32bitowa;

to:

swinkamor12 napisał/a:

ST miało gorszy obraz niż Amiga,

to:

swinkamor12 napisał/a:

no i po piąte ST było gorszym komputerem niż amiga.

i to:

swinkamor12 napisał/a:

Po pierwsze z tego co można sprawdzić w umowie między Amiga a Atari miała być komputerem a nie konsolą.

ad 1) amiga jest 16 bitowa gdyż ma 16bitową architekturę: 16 bitową szynę danych, 16 bitową organizację pamięci, w OCS/ECS obraz pobierany jest w 16 bitowych porcjach, jest też tam 16-bitowy blitter ( nawet A1200 ma stary 16bitowy blitter :)  )

ad 2) ST oferuje obraz 72HZ, amiga 50hz interlace. Co jest lepsze VGA czy migający TV?

ad 3) kwestia gustu, dla dzieciaka/amatora gier/konsol może i amiga była lepsza, ale w przeciwieństwie do amigi, ST był sprzętem wykorzystywanym przez profesjonalistów do profesjonalnych zadań. Oczywiście oprócz tego oferował możliwość grania w gry na przyzwoitym poziomie.

ad 4) Temat wiele razy wałkowany, Jay Miner tak właśnie definiował amigę. Zresztą sam możesz znaleźć sporo informacji na ten temat w sieci, np tu:
" Rozpoczęto prace nad prototypem Amigi - pierwotnie miała to być konsola do gier. "
http://amigarlz.w.interia.pl/story.htm
http://www.ppa.pl/publicystyka/historia … amigi.html

Zresztą konsolowość widać po tym że zbędę z punktu widzenia konsoli (ale istotne z punktu widzenia komputera) elementy nie zostały zaimplementowane: brak ochrony pamięci rejestrów (bus error), brach trybów User/Superuser, czy chociażby błąd implementacji obsługi instrukcji TAS (zawiesza ona amigę)


proponuję nie zaśmiecać tego wątku i albo nie kontynuować tego wątku dyskusji albo przenieść go do nowego miejsca.
zresztą tego typu tematy były tu wielokrotnie wałkowane, wystarczy sięgnąć do archiwum

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

42

wieczór: dokładnie tak jest. Dzięki za przypomnienie tego źródła.

"Pamiętaj, że być dobrym obywatelem to znaczy nie mieć kłopotów, a nie będziesz ich miał jeżeli nie będziesz kłopotem dla innych."

43

wieczor napisał/a:

MC68000 jest procesorem 16-bitowym - mimo posiadania 32-bitowych rejestrów - operacje arytmetyczno logiczne wykonuje z reguły na słowach (W - 16-bit) - wynik oczywiście może być 32-bitowy.

Nie zgodzę się.
Seria 68K od początku była zaprojektowana jako architektura 32-bit.
Czymś innym jest realizacja sprzętowa a czymś innym architektura logiczna. Rejestry A i D są rejestrami 32 bitowymi, PC, SP jest 32 bitowy. To czy procesor ze światem czy też jego bloki wewnętrzne  połączone są przez 8/16/32 bit nie ma specjalnie wpływu na jego bitowość. Na wydajność tak ale nie na model programistyczny. Przynajmniej dla tej architektury.
Na tej samej zasadzie to czy w samochód osobowy wsadzimy silnik benzynowy/disel/gaz nie wpłynie na jego "osobowość". Nawet zamontowanie kasety do przewozu pieniędzy nie zrobi z niego pancernego bankowozu a kratka nie robi z niego ciężarówki. Oczywiście w przeciwną stronę też...z traktora nie zrobisz "osobówki" montując 2 rząd siedzeń.
Gdyby decydować na podstawie szerokości wewnętrznych/zewnętrznych szyn o architekturze procesora, to robiąc emulator np. Z80 procesorem ARM 64 bit, to ten emulowany procesor nie staje się przez to 64-bitowy choć wszystkie operacje robione by były w 64-bit a tylko wynik przycinany do 8 bit.

Rozkazy 68K od zawsze miały znacznik (w asm był to sufix .l, .w, .b) oznaczający odpowiednio 32/16/8 bitów wyniku. To czy ALU jest 8-mio czy 16-sto czy też 32-wu bitowe nie ma wpływu IMHO na funkcjonalność procesora.

Pozostaję więć przy zdaniu, że Motorola 68000 to architektura 32-bit, która w różnych wykonaniach miała/mogła mieć realizację sprzętową 8/16/32 bit.

Tak mi dopomóż ATARI.

44 Ostatnio edytowany przez wieczor (2014-01-31 14:27:03)

Ale doczytałeś do końca? Wyraźnie napisałem, że szerokość szyny danych nie ma znaczenia. To architektura jest 16-bitowa. I nie, rozmiar rejestrów to jeszcze nie architektura. Motorola wyraźnie rozgranicza 2 rodziny procesorów - te same instrukcje w w MC68xx000 działają na słowach , a w MC68xx20/30/40 - na longach (32-bity). To jest architektura.

Gdyby się upiąć do rozmiaru rejestrów tylko i wyłącznie to 6502 zawiera 16-bitowy rejestr.

Wszystko co procesor robi to operacje logiczne i arytmetyczne - więc logiczne jest że rozmiar danych dla tych operacji wyznacza jego "bitowość". I 68000 nie jest "w różnych wykonaniach" - we wszystkich wariantach jest 16-bitowy. 68020 to nie jest "wykonanie" 68000 - masz nowe instrukcje, nowy rozmiar danych na których operują te stare - a co za tym idzie, nową architekturę.

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

45

BartoszP: może zdefiniuj co to znaczy, że architektura procesora jest 32-bitowa. Wcześniej pisałeś, że procesor jest 32-bitowy. Jaka jest różnica pomiędzy procesorem 32-bitowym, a procesorem o architekturze 32-bitowej ? Co decyduje o tym, że mamy do czynienia z procesorem 32-bitowym lub procesorem o architekturze 32-bitowej.
Z Twojego postu wynika, to, że procesor jest 32-bitowy jeśli ma 32-bitowe rejestry. To jest nieprawda, procesor Z80 ma 16-bitowe rejestry, ale nikt o nim nie mówi, że to jest procesor 16-bitowy, ani nawet, że jego architektura jest 16-bitowa. 80486 ma 80-bitowe rejestry koprocesora, a również jest to li tylko procesor 32-bitowy. To nie rejestry decydują o tym ilu jest bitowy procesor, ani o tym jaka jest jego architektura.

"Pamiętaj, że być dobrym obywatelem to znaczy nie mieć kłopotów, a nie będziesz ich miał jeżeli nie będziesz kłopotem dla innych."

46 Ostatnio edytowany przez Cyprian (2014-01-31 14:28:16)

BartoszP, czytałem parę dokumentacji o 68000 no i jest ona zgodna z tym co wspomina Wieczor.
68000 ma 32bitowe rejestry ale wewnętrznie jest to procesor 16bitowy (ALU są już 16 bitowe)
Tutaj jest ciekawy artykuł z roku 1983 http://www.easy68k.com/paulrsm/doc/dpbm68k1.htm

"A 16-bit processor with multiple 32-bit registers."
"The MC68000 has a 16-bit-wide ALU that essentially performs all data calculations and provides single-pass evaluation of the 16-bit data, for which the MC68000 is primarily designed. There are also two other internal arithmetic units. Both are 16 bits wide and are generally used in conjunction with each other to perform the various address calculations associated with operand effective addresses."

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org
wieczor napisał/a:

Motorola wyraźnie rozgranicza 2 rodziny procesorów - te same instrukcje w w MC68xx000 działają na słowach , a w MC68xx20/30/40 - na longach (32-bity).

Eee? Które?

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

48

Chociażby mnożenie:

MULU.W < ea > ,Dn

*MULU.L < ea > ,Dl - applies to MC68020, MC68030, MC68040, CPU32 only

To samo z dzieleniem. No dobra, nie wszystkie :)

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

wieczór: to nie są 'ta sama instrukcja'. To są dwie różne instrukcje.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

50

To chyba kwestia nomenklatury - Motorola opisuje to jako jedną i tą samą instrukcję MULU z postfiksem .W i .L - czego najwyraźniej nie traktuje jako zasadniczą część instrukcji - a jedynie jako sprecyzowanie romiaru danych.

http://www.freescale.com/files/archives … 000PRM.pdf , strona 242 (4-138)

I faktycznie, kod maszynowy instrukcji jest inny, jednak z punktu widzenia assemblera instrukcja jest ta sama. Zresztą we wprowadzeniu opisują jak szczególny przypadek instrukcji jest spójny z przypadkiem ogólnym i jakie są zasady ich tworzenia (w sensie bitów poszczególnych pól kodu).

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem