Pytanie do Kuby Husaka i Drygola: jak byście wyestymowali koszt urządzeń, które skonstruowaliście? Tak plus/minus. Pytam bo w maplinie pokazały się takowe, zarówno w postaci kitów do samodzielnego montażu jak i gotowych urządzeń, ale wydaje się że trochę za to chcą - 700 funtów za kit, i 1600 za gotowe urządzenie...

http://www.maplin.co.uk/search?text=3d+ … =0&y=0

Zastanawiałem się czy te ceny są jakoś porównywalne z tym co wy wydaliście.

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

2 Ostatnio edytowany przez drygol (2014-01-16 07:58:35)

Moim zdaniem nie da sie porownac tego co jest w sklepie do tego co sam zrobisz z takiego powodu ze 70% sukcesu drukowania to umiejentnosci drukarza , reszta to sprzet.

Kosztowo to sie przedstawia tak ze (ja juz znasz wszystkie myki ;D) drucianego reprapa mozna zbudowac za okolo 1300-1500 zl max a, wiedza zdobyta przy budowie jest bezcenna.  Dla odmiany w PL mozesz kupic niezle i sprawdzone KIT`y DIY np. od tego kolesia http://mojreprap.pl/index.php?route=pro … uct_id=135 i bedzie to zdecydowanie lepsza  i bardziej sprawdzona konstrukcja niz to co widze w Maplinie.

Poza tym nie cierpie kiepskiego marketingu :

Maximum Print Speed    150 to 300 mm/s (depending on the object to be printed)  ---- BEZEDURA max na tym pazdziezu zeby wydruk jakos wygladal to strzelam ze 60 mm/s - i oczywiscie mowie to o obrysie zew.  bo to ma wplyw na jakosc. Moze wypelnienie by poszlo na 80-100 mm/s ale watpie czy ekstruder wydoli.

Power Supply    12 V / 3 A max.   ----- BRAK GRZANEGO STOLU dlatego taki maly zasilacz potrzbeny

Technology    FFF (Fused Filament Fabrication) for PLA and ABS  ----- BEZEDURA , bez grzanego stolu nie podrukujesz z ABS

Fakt ze poczatki byly trudne co zreszta widac w kolejnych iteracjach ale zabawa przy tym przednia :D

v.1.0  https://vimeo.com/64876398
v.2.0  https://vimeo.com/70838956
v.3.0  https://vimeo.com/84028290

1600 quid to standartowa cena dla tego typu konstrukcji.
Jeden z bardziej low-cost profi sprzetow to Makerbot i kosztuje 2200 $ http://store.makerbot.com/replicator2

Reasumujac , jak ogarniasz troche mechanike i elektornike to zdecydowanie polecam budowanie samemu.
Jak nie ogarniasz to kup ale najpierw z miesiac poczytaj bo potem bedziesz sie wkurzac :D

3

Nie zamierzam kupowac, nie stac mnie na to ;) Ciekawilo mnie tylko jak duzy moze byc narzut bo te ceny wydaly mi sie mimo wszystko dosc wygorowane i widze, ze mialem racje tym bardziej skoro twierdzisz, ze to crap. Przyznam, ze zaciekawilo mnie to drukowanie ABSem - a jakie sa szanse na uzyskanie "fabrycznej" gladkiej, albo lepiej - chropowatej powierzchni? Powierzchnia drukowanych detali jest specyficzna, to zrozumiale, ale myslalem nad mozliwoscia finalnej obrobki takiego czegos. Tak zeby zrobic obudowe naprawde wygladajaca profesjonalnie. Nie wiem czy daloby sie to jakos szlifowac a moze termicznie?

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

4

Na co się wkurzać jak się nie poczyta?

5

lemiel napisał/a:

Na co się wkurzać jak się nie poczyta?

Heh ze sie cos zle wybralo i trzeba zmieniac :)

@ wieczor

ABS mozna bez problemu szlifowac i obrabiac.
Jezeli chcesz gladka powierzchnie to robi sie kapiel w oparach acetonu
Tak to wyglada

http://images62.fotosik.pl/167/28667710d6ba09d8.jpg
http://images65.fotosik.pl/167/8398a7c93eb9d72e.jpg

6

@lemiel: jak to na co, na siebie, wyłącznie :)

@drygol: pięknie to wygląda :) Rozumiem że rozmaitą chemię można zastosować aby uzyskać różną powierzchnię, np. mat, albo taką płytką chropowatość (jak ma np. biała część obudowy w XL albo 1050). A jak duże elementy można uzyskać?

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

7

mat uzyskasz poprostu szlifujac co raz mniejszym papierem , albo wstepnej obrobce lakierujesz lakierem mat ktory sie ladnie wiaze z ABSem. Albo tez drukujesz na mniejszych warstwach zyskujac lepsza rozdzielczosc kosztem czasu drukowania.

Co do wielkosci to wlasnie trafiles na temat z ktorym mozna sie przejechac jak nie doczytasz :D
Wiekszosc druciakow ma pole robocze xyz 200x200x100 przy czym drukowanie takich obiektow z ABS to juz jest trudne.
Dlatego tez budowalem trzecia drukare ktora ma pole 300x200x200.

W sumie nie dopisalem wczoesniej ale glowna zaleta skladania samemu jest to ze nie musisz wywalac odrazu 1500 zl odrazu.
Mozesz zrobic rame za pare groszy , poczekac , zrobic cos dalej i poczekac itd itd

Drygol: zapodaj zdjęcia przed kuracją acetonem.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

9

@ming raczej z ABS aczkolwiek ja chwilowo nie pomoge w tym temacie bo 3cia drukare 'skonczylem' 3 dni temu i czekam na porzadny hotend i dopiero potem kalibracja wlasciwa wiec to raczej zajmie troche czasu

@adam

w sumie nie mam fot z przed :D

10

Gdzies tu juz pisalem w watku ze w sumie nie wiem jak to wyceniac bo ja to dla zabawy robie. Moze Kuba bedzie wiedzial jak wycenic ?
No i nie wiem tez czy tobie zalezy na wymiarach czy na wygladzie bo to jedno albo drugie :D
Albo bedzie ladnie blyszczec albo bedzie trzymalo wymiary :D

11

@Drygol: Temat właściwie mnie też intryguje. Mógłbyś zapodać jakiś link skąd czerpać wiedzę ?

"tatusiu zobacz, narysowałam tobie takie same coś jak na twojej koszulce" 
https://github.com/willyvmm/mouSTer
jmp $e477

12

Oj duuuuzo tego, zaczyna sie na start od reprap.org ale to tylko kropla w morzu.
Dobrym i w miare na bierzaco forum jest mojreprap.pl ale to tez duuuuzo za malo.
Reszta to research samem ale trzeba znac podstawowe pojecia zeby wiedziec czego szukac - przynajmniej tak ja z reguly robie.

13

Obojetnie w czym. Dla mnie wynikowy plik to STL musi byc

14 Ostatnio edytowany przez Lt_Bri (2014-01-20 15:59:22)

ming napisał/a:

Drygol, ewentualnie Kuba Husak. Potrzebuje 80 plaskich plytek (z otworami) o wymiarach okolo 20x30x2 mm z mozliwie wytrzymalego materialu (ABS?). Ile szacunkowo musialbym mniej wiecej zaplacic za wykonanie takiej serii i w czym to zaprojektowac? W tej chwili robie recznie z laminatu i choc spelnia zadanie jest to metoda malo wydajna + trzeba malowac. Chetnie zaplace za gotowca z mocnego plastiku w kolorze bialym lub czarnym.


Taka drobna uwaga.
Wspomniana płytka w wykonaniu z FR4 przewyższy wytrzymałością taką samą, ale z dajmy na to "nadziewanego szkłem" nylonu(rzecz jasna mowa o elemencie wtryskiwanym).
Wydruk z amatorskiej maszyny zazwyczaj zostanie pod tym względem(tzn. mechanika) zeżarty w butach nawet przez najpodlejszy laminat papierowo-fenolowy(a te idzie dostać białe, no - powiedzmy białawe).


ps. przy grubszych i bardziej wydumanych elementach nie jest to już tak oczywiste ;)

wszystkie trzy strony świata

15

Dokladnie , nawet powiedzialbym ze mozna by zrobic cos takiego samemu z maty szklanej zalanej zywica poliestrowa i juz bedzie moc.

16

Ciekawi mnie czy taka drukarka nadawala by sie do robienia pcb. Ale nie jako frezarka, tylko do nadruku mozaiki sciezek na pcb (dwustronnie) i wytrawienia tego potem.

"tatusiu zobacz, narysowałam tobie takie same coś jak na twojej koszulce" 
https://github.com/willyvmm/mouSTer
jmp $e477

17

Knulem taki temat i doszedlem do wniosku ze jednak o wiele latwiej i ladniej jest frezowac.
Mozna przy uzyciu drukarki z zamontowanym Dremel`em ale bedzie to szlo bardzo wolno dlatego ze drukarka w zamysle nie ma miec obciazenia w ruchu.
I wlasnie dlatego nastepna drukarka bedzie miala naped na srubach kulowych :D :D

18 Ostatnio edytowany przez Lt_Bri (2014-01-23 18:56:27)

Co może się kosztownym rozczarowaniem skonczyć ;)

Płytki za równe nie są, nie chodzi nawet o grubość, po prosty najczęściej są nieźle powichrowane (niby stół próżniowy z wydajną pompą na czas obróbki naprostuje - ale to tylko niby...).

Takiej nierównej płytki w miarę prawidłowo* nie zfrezujesz.
Nie ma to większego znaczenia przy laminatach papierowo-fenolowych etc., ale już przy szklanych zaczną się schody.
Charakter materiału i parametry obróbki** powodują że nie będzie powstawać wiór, tylko pył.
Nawet przy solidnym wyciągu wszystko naokoło będzie szare - w tym śruby.

I tut zaczyna się właściwy problem...
O ile nawet nieduże wózki(piętnastki czy nawet jakieś miniaturowe dziewiątki) idzie dostać ze zgarniaczami i uszczelnieniem(a przynajmniej jest na to przewidziane miejsce), to w niedużych nakrętkach kulowych za zgarnianie i uszczelnienie potrafi być odpowiedzialny ten sam element(skuteczności się domyślasz?).
Nakrętki i śruba na sucho nie robią, czyli wszędobylski pył szklany będzie miał z czym uformować bardzo skuteczną pastę ścierną ;)

Czy w tej sytuacji nie lepiej i taniej zostać przy paskach zębatych? ;)

ps. sensowność i jakość frezowania(bo owiercanie to inna bajka) płytek drukowanych zostawiam bez komentarza(no może drobniutki - nie wykluczam następnego przykrego rozczarowania).

*tzn. wyłącznie miedź i klej pod nią
**mimo sporego posuwu minutowego duże obroty powodują że masz tam bardzo mały posuw na ząb(dodaj do tego jeszcze malutki dosuw).

wszystkie trzy strony świata

19

Temat rozpracowuje od kilku dni i frezowanie raczej odpada w/w powodów.
Ale, jest inna ciekawa opcja:

Laminat z fotopolimerem i laser UV ew.
Pisak do płytek (ale tu też opory posuwu są)

"tatusiu zobacz, narysowałam tobie takie same coś jak na twojej koszulce" 
https://github.com/willyvmm/mouSTer
jmp $e477

20

Lt_Bri napisał/a:

Co może się kosztownym rozczarowaniem skonczyć ;)

Ale sie nie okaze ;)
Zamierzeniem numer uno jest zbudowanie mozliwie najdokladniej drukujacej drukarki.
Drugi temat to frezowanie PCB. Rozumiem ze juz budowales cos takiego i nie zadowlily ci efekty ? Masz jakies foty albo materialy ?

Ja tam wzorujac sie na doswiadczeniach kilku osob ktore wykonaly takie sprzety z powodzeniem jestem raczej pozytywnie nastawiony.
Problem pylu wlasciwie nie istnieje jezeli zastosuje sie spryskiwacz/zraszacz. Druga sprawa to nie mam zamiaru ladowac byle jakiej srubki kulowej tylko szyny i sruby od Rexrotha. Koniec koncow patrzac na byle jakie YT`by wcale to zle nie wyglada - raczej wazne beda predkosci i sadze (a nawet wiem) ze zwykly odkurzacz da rade jak sie nie bedzie przesadzac z predkosciami.

http://www.youtube.com/watch?v=-05_2TBV-qI

Przy paskach zebatych zostac nie mozna z powodow wyminionych przeze mnie w poprzednich postach.
Zreszta co tu duzo gadac , zbuduje wytestuje i sie wypowiem ;) tylko pewnie chwile to potrwa ;P

21

Budowę własnej* mocno spowolniło rozleniwienie(czy może bardziej "rozpieszczenie") spowodowane pracą na całkiem sympatycznym - choć miejscami bezsensownie rozrzutnie zaprojektowanym** - homagu.
Co ciekawe śruby kulowe(żeby było śmieszniej ze swobodnym koncem) siedzą w nim tylko w zetkach, a cała reszta jest na listwach zębatych (w wypadku serw wlekących bramę zębatki nie siedzą bezpośrednio na ośkach silników, a idą od przekładni planetarnych).
Są tygodnie(te z nudniejszych - ale i spokojniejszych) kiedy po kilka(naście?) kubików umiarkowanie pylących laminatów przez maszynkę przechodzi, ale jak dotąd nigdy szklanych - przynajmniej nie oficjalnie(jako że jeden z niegdyś pracujących kolegów... ;)).
Składam ploterek w którym od biedy będzie można pofrezować płytki, ale nie martwiąc się o pył i ewentualne chłodzenie narzędzia (jako że w konstrukcji przewidziane jest miejsce na kuwetę napełnianą wodą demineralizowaną/naftą do zabawy w elektrodrążenie etc.).

A wracając do pasków, jest bardzo fajny rodzaj napędu, będący czymś pośrednim pomiędzy paskowym*** a listwą zębatą, może to wyglądać następująco:

http://www.youtube.com/watch?v=OdJoVh6DRPA

http://machinedesign.com/site-files/machinedesign.com/files/uploads/2013/11/Bell-Everman-Belt-driven-linear-actuators.jpg

Sam go raczej nie zastosuję**** - ale może kogoś natchnie do popełnienia jakiejś ciekawej konstrukcji ;)




*a właściwie trzech(w tym przynajmniej jednej właśnie na paskach) różnych własnych ;)
**przykład - osłony zetek są na rexorthowskich "dwudziestkach"(tzn. dwie szyny i cztery wózki na każdą osłonę), kiedy w zupełności starczyły by te dwa siłowniki które każda z osłon jest podnoszona/opuszczana...
***niestety nie każdy pasek(profil zęba) się nadaje (np. nie zrobisz tego na popularnych htd).
****choć intensywnie teścia namawiam (przyszłościowy ploterek stolarski na ćwierć - jak nie pół - formatki)

wszystkie trzy strony świata

22

Ooo bardzo fajny naped. Tego rozwiazania jeszcze nie widzialem.
Ja tez knuje jeszcze jedna maszyne typowo pod frezarke ale juz nie tylko PCB.
Zobacze jakie sie uda zebrac doswiadczenia na budowie tej co teraz jest w trakcie.
Narazie musze sie skupic na elementach do samego druku - full metal hotend i ogarniecie elektroniki.

23 Ostatnio edytowany przez Lt_Bri (2014-02-01 12:45:31)

Zaskoczyły mnie - o zgrozo przyjemnie - ceny listewek zębatych :]

http://czescimaszyn24.pl/modulowe-listw … 4,%29.aspx

wszystkie trzy strony świata

24

Pierwsze ruchy maszyna sie pojawily.
Auto poziomowanie trybi ... w miare https://vimeo.com/98794079
Jakies pierwsze mizerne efekty frezowania sa
https://vimeo.com/98955216
Teraz dopiero widac co trzeba poprawic :D :D

25

Powstala wersja 2.0 i jest lepiej , ale jeszcze troche trzeba porzezbic ;)
Trapezowki sa a pyl nie okazal sie problemem bo rzezbie na oleju.
Czas teraz powalczyc z szybkoscia

https://vimeo.com/101207608

I porownanie efektow pracy wersji 1.0 i 2.0

http://images66.fotosik.pl/16/a95a6998a38ead2bgen.jpg
http://images66.fotosik.pl/16/83736788ff106997gen.jpg

Zoom`y

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pel … ead2b.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pel … 06997.html