2,376

(364 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Słuchajcie, roześlę pozostałym osobom już dane do wpłaty, z tym że te płytki, które miałem już wszystkie się były rozeszły po ludziach. Czekam na ostatnią partię, dla wszystkich wystarczy, ale reszta będzie za jakieś myślę około 2 tygodnie.

@piomet, też masz swoją zasługę, bo Toriman jest szczęścliwy, że jego projekt ożył, a to właśnie dzięki Twojemu pierwszemu postowi w tym wątku:-)
Adres żeby ustawić, to trzeba zlutować _tylko_jedno_ z połączeń na tej "drabince". Moja sugestia jest taka, żeby poprosić Mono o wytyczne, bo to on pisze soft. Mono jak czytasz, to proszę, wypowiedz się tu:-)

2,377

(59 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Folie do 800XL są do kupienia w bestelectronics, tylko kosztują jakieś kosmiczne pieniądze i do tego wysyłka za milion $

Mam odrestaurowane 800XL, które robiłem dla siebie, w moje ręce wpadł z zamontowanym AKI, a w klawiaturze w ogóle nie było folii i niestety ktoś też wyciągnął te małe cienkie sprężynki ze środka i wywalił. Temat rozwiązałem wymieniając całą klawiaturę na inną. Została mi jednak tamta foliowa klawiatura, jest w bardzo ładnym stanie i chciałbym ją kiedyś zreanimować. Czy te cienkie sprężynki ze środka, które naciskają na folię można skądś dopasować, zdobyć za grosze? Ma ktoś doświadczenie w tej materii? Dobierał ktoś coś jako zamiennik?

2,378

(364 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Faktycznie, poszło na PW

2,379

(27 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Przekonałeś mnie, chłopaki, idziemy za Impulsem i kończymy z pisaniem o Atari na forum Atarowym:-)

2,380

(27 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Moje zdanie jest takie, że podstawki zwykłe są lepiej dopasowane do scalaków, bo mają płaski dużo większy kontakt styku z ich nogami niż podstawki precyzyjne, których otwory są okrągłe i nadają się dobrze do pinów precyzyjnych, a nie do scalaków DIL. Ludzie mają dziwne przeświadczenie, że podstawka precyzyjna jest lepsza dlatego, że ma w nazwie precyzyjna i że jest droższa. Moim zdaniem to trochę głupie podejście i bzdura, ale każdy se robi jak se chce, a ja używam prawie wszędzie podstawek zwykłych i jak fizycznie ich nie uszkodziłem, to jeszcze nie spotkałem takiej, która by się sama popsuła:-)

2,381

(27 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

+1 na podstawki zwykłe
-10 na precyzyjne

2,382

(107 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Nooo, już prawie umiesz:-)

2,383

(364 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Sorry chłopaki, że nie wrzuciłem numerów przesyłek, ale miałem tego ze 30 i perspektywa przepisywania tego nie zachęcała mnie do działania:-) Weekend miałem pracowity, zamiast klepania numerów zrobiłem te rysunki z wykazami elementów. Teraz już nie będę wysyłał numerów, bo dziś powinny wszystkie przesyłki dojść, to były priorytety. Ogólnie wysłałem wszystkim tym, którzy zapłacili, więc jak by ktoś nie dostał gdzieś do środy max, to niech się odezwie, będziemy sprawdzać. Ze swojej strony w tygodniu przelecę te wszystkie numery na śledzeniu czy wszędzie jest że doręczono.

Zachęcam pozostałe osoby z listy do wpłat:-) Co prawda reszta płytek jest w drodze i będą dopiero za jakieś 2 tygodnie, ale wygodnie mi było przygotować wszystkie przesyłki na raz, więc fajnie by było jak i teraz mógłbym tak zrobić jak tylko przyjdą płytki.

Toriman, dzięki za uzupełnienie informacji o gniazdach stereo. Na allegro widziałem że takie same gniazda mają też jeszcze jacyś inni dwaj czy trzej sprzedawcy jak by co.

2,384

(107 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Nie mam.

2,385

(107 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Ok, z niecierpliwością czekam na efekt końcowy.

2,386

(107 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Wszystko fajnie, ale zrobiłeś chociaż jakikolwiek test, czy prototyp małego chociaż fragmentu Twojej wizji? Bo na razie to średnio ma znaczenie czy są 2,5mm od blachy, czy też pięć metrów od kaloryfera, skoro nie wiadomo czy to w ogóle jakkolwiek zadziała:-)

2,387

(107 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Impuls napisał/a:

O widzisz coś mi się przypomniało.
Porty Joystika posiadają wejścia POT1-4.
Wejścia te idą do POKEYa do czego służą.

Paddle.

2,388

(8 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

A to niespodzianka. Zdziwił bym się gdybym otworzył stację i zobaczył coś takiego:-)
Dzięki za info.

2,389

(107 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Port B służył do obsługi kierunków dwóch dodatkowych joysticków w Atari 400/800.

2,390

(107 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Impuls napisał/a:

No oczywiście ale tu port B jest do rozszerzeń ram.

Tak żeby być trochę bardziej precyzyjnym, to standardowo port B nie służył w ogóle do rozszerzeń RAM:-)

2,391

(107 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Zainspirowałeś mnie tym sprawdzeniem wersji Basic'a, zapomniałem o tym zupełnie w mojej ślicznej 800XL, którą sobie od jakiegoś czasu odrestaurowywałem dla siebie. Sprawdziłem i okazało się, że u mnie też była rewizja B. Tylko ja akurat miałem jedną kostkę z nowszym Basic'iem oryginalnym z 65XE, więc u mnie wymiana Basic'a odbyła się w czasie krótszym niż odstępy pomiędzy Twoimi postami w tym wątku i już mam rewizję C:-)
A swoją drogą: po co Ci cztery wsady, zrób po prostu Basic C, resztę przestrzeni olej i zmarnuj:-) Kości są tanie, a szkoda roboty, bo prawdopodobnie nigdy Ci się to do niczego nie przyda.
Poza tym jak już to koniecznie robisz, to po co aż z komparatorem adresów? Wstaw zwykłe zworki, albo przełączniki na najstarsze linie i zapomnij.

2,392

(8 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

@_tzok_: serio jest jakaś wersja z elektroniką? I co tam niby ta elektronika robi?

2,393

(8 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

Podmiany nie robiłem akurat takiej, ale jestem elektronikiem i trochę się na tym znam, wiem jak to jest skonstruowane i nie opieram się na prawach Murphiego i przypadku, tylko na schematach i własnej wiedzy:-)
Zajmuję się też Gotekami, montowałem ich sporo w Atari i w Amigach, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz, robiłem przełączniki stacji AB/BA, DF0/DF1, na różne sposoby, też wewnątrz i na zewnątrz i wszystko wbrew prawom Murphiego jakoś mi bez problemu zawsze działa:-)
Niemniej jednak prawa Murphiego mają tym większą szansę sprawdzić się w Twoim przypadku, ponieważ już w nie uwierzyłeś:-)

2,394

(107 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

@pajero: o tym już napisałem we wcześniejszym poście nr 8, to jest rozwiązanie Asala i również zrobił wersję 1MB, która też jest tam na atarionline opisana.
@Impuls, poczytaj te dwa artykuły Asala, bo chociaż to jest do płyty 130XE, to jednak zasada jest ta sama i sygnały te same, tylk układ płyty inny - no i fakt, że płyta z Freddiem. Niemniej jednak warto poczytać, bo Asal tam sporo pisał o timingach, może wychwycisz przydatne informacje.
Z tym że jeszcze tam jest kwestia nietypowego wykorzystania SRAM, które pracuje tam jak DRAM z podziałem adresu na row/column.

2,395

(8 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

Wg mnie na pierwsze pytanie odpowiedź "tak", na drugie odpowiedź "tak":-)

2,396

(106 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Spokojnie, na razie wszyscy się łapią. Klawiatur będę miał około 15, adapterów trochę więcej. Jak będzie za dużo ludzi zapisanych, to dam znać że kończymy zapisy.

2,397

(364 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Narysowałem rozkład elementów jak to polutować. Załączam rysunek.

Poniżej wykaz potrzebnych elementów
(wartość/ilość/rozmiar)

Kondensatory:
10uF/6szt/B(lub A?)
1uF/1szt/B(lub A?)
100nF/4szt/0805

Rezystory:
1k/8szt/0805
2k2/12szt/0805
5k6/1szt/0805
330R/1szt/0805

Diody:
1N4148/1szt/SMD

Układy scalone:
74LS138/1szt/SMD
74LS02/1szt/SMD
74LS00/1szt/SMD
74LS32/1szt/SMD
Powyższe układy Tori mówi, że mogą być LS/HCT/ACT - dekoder 138 wskazane aby był ACT lecz raczej nie powinno być problemów przy HCT.

I oczywiście dwa układy Yamaha:-)

Przy kondensatorach zaznaczyłem plusy i minusy, przy diodzie anodę i katodę.

Tactswitch do resetu trzeba dobrać w odpowiednim rozmiarze, gniazda wyjścia stereo odpowiedniego trzeba poszukać, zaznaczyłem na rysunku na których pinach mamy L, R i GND.

Na górze płytki w okolicach logo Atari jest jeszcze 6 przelotek THT i trzy miejsca na elementy SMD.
Te wszystkie przelotki i pady nie są używane i zostawiamy je puste. Tori mówił, że można sobie tam w wybranym miejscu diodę led z rezystorem zamontować jak ktoś ma ochotę na świecidełko:-)

Uwaga: podczas rozkminiania tych elementów teraz zauważyłem że fabryka na czerwonych płytkach poleciała soldermaskę również na padach do przylutowania dwóch elementów: kondensatora 1uF i diody 1N4148.
Trzeba delikatnie zeskrobać z płytek soldermaskę w tych miejscach, żeby ukazała się miedź i bez problemu przylutujemy wtedy te dwa elementy. Co ciekawe na płytkach czarnych nie ma tego błędu.
Ta sama sytuacja dotyczy solderjumpera adresowego (tu już zarówno dla czarnych i czerwonych płytek) - trzeba zeskrobać soldermaskę z tego pola, które chcemy zlutować, żeby wybrać odpowiedni adres.
A adres wg Torimana wybieramy tak, że cytuję: "Trzeba zlutować konkretne 2 pady. Nóżka 15 to adres $D500 i dalej wyjścia wg datasheet, a adresy co $20".
Skoro Mono robi soft, to może się wypowie jaki adres zrobić, żeby było dobrze:-)

Przy układach YM/AY trzeba też zlutować odpowiednio solderjumpery wyboru typu układu - oznaczone na płytce odpowiednio Y oraz A.

I jeszcze jedna uwaga: przymierzyłem płytkę do obudowy Z-7 i pasuje idealnie, a więc się udało:-)
Jedno ale: jeżeli ktoś ma zamiar dać układy Yamaha w podstawki - wszystko jedno czy zwykłe czy precyzyjne - wówczas obudowy Z-7 nie da się zamknąć. Chyba że może są jakieś podstawki o super niskim profilu, ale to już nie wiem.
Czyli albo dajemy układy lutowane bezpośrednio i zamykamy bez problemu kartridż, albo można dać Yamahy w podstawkach i wtedy np. wyciąć prostokątne dziury w obudowie kartridża eksponując Yamahy na wierzchu.

2,398

(107 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

W tym nie pomogę, z braku czasu ja się tylko zajmuję głównie sprzętem. Rozbudowuję swoje komputery o różne rzeczy, dokładam rozszerzenia, odnawiam, odrestaurowuję, a na końcu ich nie używam:-)

Edit: a w ogóle zanim wybierzesz miejsce, zanim zaprojektujesz płytkę i wykonasz to wszystko "na gotowo", to proponuję Ci zbudować prototyp choćby "na pająka" lub na płytce stykowej i sprawdzić czy to wszystko będzie Ci w ogóle działało zgodnie z oczekiwaniami.

2,399

(107 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Jeśli możesz, to faktycznie celuj w inne miejsce niż Sally, będzie Ci o wiele łatwiej z miejscem. Co do grzania się, to ze wszystkich układów w Atari Sally grzeje się najbardziej, ale też bez przesady, dotknij go sobie po jakimś czasie od włączenia, jest tylko mocno ciepły, nie jakoś tam szczególnie gorący. Moim zdaniem nie wymaga ani żadnego chłodzenia, ani nawet wielkiej przestrzeni, jak go dasz do góry nogami, to nic mu nie będzie.

2,400

(107 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Musisz wziąć płytę, poprzymierzać wszystko i milion razy pomierzyć jak to pasuje. Będziesz tam walczył o każdy milimetr, ale da się tam zmieścić, tylko trzeba to zrobić z głową, żeby się potem nie obudzić z ręką w nocniku.