1,976

(402 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Jestem za tym, żeby obudowy cartów nowe były porządne i trwałe, a przy tym dobrze by było gdyby były kompatybilne z jakimś standardem i xegs jest świetnym pomysłem. Nowe urządzenia da się wpasować w każdy standard, byle by obudowy były dostępne.

Edit: aha, jeśli to możliwe, to dobrze by było, żeby te obudowy dało się otwierać i zamykać bez obawy uszkodzenia, bo trochę mam obawy o zatrzaski, dobrze by było, żeby wziąć ich trwałość pod uwagę na etapie projektu, żeby się nie okazało, że obudowa za trzy dychy podczas zamykania na dzień dobry pęknie, albo będzie już nie do otwarcia po jednorazowym zamknięciu...

1,977

(402 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

To ja też dodam swój głos, że gdyby się dało zrobić solidne trzymanie pcb w obudowie bez tego środkowego bolca, to by dało lepsze możliwości projektowania urządzeń. O wiele łatwiej wpasowuje się elementy na pcb jak nie ma takich ograniczeń miejsca. Ale jeśli miało by to być okupione kiepskim trzymaniem się pcb w obudowie, albo trzeszczeniem i gięciem się obudowy, lub jej łatwym uszkadzaniem się, to już wolę żeby sobie tam był ten bolec na środku.

1,978

(402 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Zagłosowałem, że cenę podam w komentarzach, bo to trochę zależy od kilku czynników. Na swoje potrzeby jestem zainteresowany kilkoma sztukami takiej obudowy, pewnie od 3szt do 10szt w zależności właśnie od ceny. Przy cenie do 20zł wziąłbym około górnej granicy przedziału, który podałem, ale przy 30zł, to pewnie ze 3szt i odpuszczę.

Natomiast jest jeszcze jeden aspekt: gdyby było tak, że te nowe obudowy będą stale lub cyklicznie dostępne od czasu do czasu, to chętnie zadeklarował bym się, że ewentualne swoje projekty kartridży i urządzeń pod port carta mogę robić pod wymiar tej obudowy, bo na razie robię wszystko pod rozmiar brzydkiej obudowy od Maszczyka, która w dodatku nie jest dobrze spasowana, i w ogóle jest mega gówniana w porównaniu z każdą inną obudową kartridża jakie były kiedykolwiek w produkcji. Obecnie tych obudów używa się chyba tylko dlatego, że nie ma alternatywy.

1,979

(26 odpowiedzi, napisanych Kupię / Sprzedam / Zamienię Atari)

No nie wiem... Ja tą swoją płytkę z implementacją zwykłego 6502 robiłem dla sportu. Na płycie z ECI z pamięciami 4-bit chodziło mi to poprawnie i bez zarzutu. Jednak nie udało się tego odpalić na płycie bez ECI i wywalały się sprity z GTIA, co świadczyło o posypanych timingach. Później jeszcze testowałem ten adapter na 800XL i też miałem te same problemy. Tak że ten adapter to taki raczej eksperyment niż gotowy produkt.

Akurat na olx dostrzegłem coś takiego. Nie znam, nie wiem, po prostu trafiłem, skojarzyłem, to odsyłam, może jakiś tam kontakt się uda nawiązać z osobnikiem:
https://www.olx.pl/oferta/klawiatura-at … 1bdc4a7537

To poczekaj aż perinoid zrobi u siebie i potwierdzi temat, a następnie poproś kogoś ze swojej okolicy o pomoc. W zasadzie jak już temat będzie pewny na 100% i nie będzie wymagał odwracalności naprawy, to wystarczy przeciąć nogę nogę 29 GTIA i zlutować pod spodem płyty pin 29 i 28 przeciągając cynę i robiąc tam po prostu zwarcie między tymi dwoma punktami. Roboty poniżej 30 sekund:-)

@perf: to spróbuj też tej samej metody naprawy i napisz czy pomogło. Skoro jest to w opisie naprawy na atariki i dodatkowo takron27 powyżej potwierdził, że działa, to warto spróbować, to prosta naprawa jest i w razie czego łatwo odwracalna.

Edit: a problem pojawia Ci się po dwóch minutach, bo z tego co zaobserwowałem, to Atari wygrzewa się właśnie kilka minut, a w tym czasie sygnały się stabilizują. Przez tych kilka minut od włączenia, sygnały delikatnie przesuwają się względem siebie w czasie oraz zmieniają się kształty zboczy poszczególnych sygnałów. Po około 10 minutach pracy z tego co zaobserwowałem na kilku Atarkach, już później chodziło wszystko cały czas stabilnie - w sensie że nie następowały już zmiany w sygnałach na płycie.
Generalnie przy różnych rozszerzeniach, które instalowałem na różnych płytach zawsze testuję wszystko tuż po włączeniu zimnego kompa, oraz po wygrzaniu przez co najmniej 10-15 minut. Nie spotkałem się z żadnymi zmianami w stabilności systemu po czasie dłuższym niż kilka minut od włączenia kompa.

Podałem ten sposób bardzo prosty w poście nr 6, bo sprawdziłem na schemacie, że standardowo jest połączona noga 29 GTIA z nogą 35 Antica, natomiast my mamy połączyć nogę 28 zamiast 29. Noga 28 musi przy tym zostać połączona nadal ze wszystkim z czym była połączona, natomiast noga 29 z niczym więcej się nie łączy standardowo, dlatego można ją odłączyć całkowicie i w to miejsce po prostu zewrzeć punkt po nodze 29 z nogą 28 - tak jak napisałem najlepiej pod spodem płyty.

Jeśli i tak wylutujesz to GTIA i wstawisz podstawkę, to wystarczy, że w tym GTIA odegniesz nogę 29 tak, żeby nie weszła w podstawkę. Następnie pod spodem płyty połącz nogę 29 z nogą 28. Cała operacja będzie niemal niewidoczna, bardzo prosta do przeprowadzenia, więc ja bym na początek tak spróbował to zrobić.

Edit: albo jeszcze prościej. Odessij tylko cynę z nogi 29 GTIA tak, żeby noga była luźna. Wyciągnij delikatnie tą nogę z płyty, żeby niczego już nie dotykała. Połącz pod spodem płyty nogę 28 z tą dziurą po nodze 29. Ogólnie 5 minut roboty, a może załatwi to temat.

Wg tego: http://atariki.krap.pl/index.php/GTIA
wychodzi na to, że jest to wada "typu drugiego". Tam jest opisane właśnie, że jest ona wadą ukrytą i można zaobserwować ją w sysinfo dopiero po wygrzaniu kompa.
Spróbuj odpalić sysinfo i jak masz tam dobry obraz, to czekaj na nim aż zacznie się psuć i sprawdź czy to się dzieje dokładnie tak jak to opisane jest właśnie tam na atariki. Ciekawi mnie też po jakim czasie się to dzieje.
Wg tego samego artykułu na atariki jest opisane, że można łatwo tej wady się pozbyć poprzez (cytuję):
"doprowadzenie do nóżki 35 układu ANTIC sygnału OSC z układu GTIA (nóżka 28) zamiast FØ0 (likwiduje to tylko wadę typu drugiego)".

1,986

(364 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Sikor, w zasadzie to Pin ma rację, bo od Sparty uciec ciężko, a jest pod nią sporo fajnych rzeczy. Jeśli nie nagnie się softwareowców do pisania uniwersalnie, a raczej nie da się tego ze wszystkimi zrobić, bo są fani Sparty, to trzeba się zaopatrzyć w Spartę i tyle. Zwłaszcza, że np. Mono napisał już kilka playerów i innych gadżetów właśnie pod Spartę i jakoś nie widzę żeby kiedykolwiek się to rozprzestrzeniło na inne DOS-y.
Oczywiście jest tak jak Pin napisał, że Sparta jest wszędzie, ale zwykle mowa o SIDE, U1MB i innych tego typu kombajnach oraz rozwiązaniach twardodyskowych. Jeśli z jakiegoś powodu nie lubisz U1MB, nie kręci cię SIDE, ani inne rozwiązania twardodyskowe, ani też nie chcesz inwestować w kombajn, żeby odpalić jedną małą rzecz, to jest szereg prostszych metod odpalenia Sparty.
I tak kolejno możesz sobie zrobić wewnętrzny moduł Sparty wg ogólnie dostępnych w sieci projektów, możesz sobie zrobić kartridż ze Spartą (pogadaj z x_angel-em, miał kiedyś płytki pod takowy z zegarkiem - sam takiego cuda używam), możesz też Spartę wrzucić na jakiś gotowy kartridż, np. SIC! (też używam) i wiele innych obecnie popularnych multicartów. Aha, i jeszcze skoro masz jakąś starą Spartę, to są też w sieci dostępne schematy i poradniki jak taką starą Spartę sobie uaktualnić, a jest to bardzo łatwe, więc skoro i tak jej nie używasz, to może warto by ją przerobić nie chrzaniąc się z tym za dużo i mieć aktualną choćby do sporadycznego odpalenia czegoś, czego teraz nie masz jak zrobić...

Dodatkowy układ scalony, to lepiej multiplekser niż klucze analogowe. 74hct157 - taki stosuję do przełączania AB/BA w ST i tym samym scalakiem identycznie przełączam numery stacji w bootselectorze w Amidze 500.

1,988

(152 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

To tylko potwierdza regułę zaobserwowaną i przeze mnie i przez x_angela. Interfejs "dostrojony" do konkretnego komputera działa tylko z nim. Niestety.

1,989

(364 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Sikor, nie program w basicu, tylko od razu dawaj player z muzyczkami. Mono załączał gdzieś w tym wątku, ale wątek już jest tak długi, że nie będę strzelał w którym poście, ani nawet na której stronie:-)

1,990

(25 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

Kable do joysticków i do myszy, to bardzo łatwo i tanio kupujemy u Chińczyków. Wpisz sobie np. na aliexpress "przedłużacz sega". Ucinasz wtyczkę i masz. Te przedłużacze mają zalewane wtyczki, więc takie jak dawniej były do joysticków, mieszczą się wszędzie ładnie w gniazda w XE, w ST itd. I co najważniejsze mają obsadzone wszystkie 9 pinów, więc do wszystkiego się nadają bez problemu. Koszt 2 dolce z groszami.

1,991

(25 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

Moim zdaniem najprostszy sposób to przejściówka pod mysz PS2. Sam korzystam z takiego rozwiązania zarówno do Atari ST, jak i do Amigi i jestem bardzo zadowolony, bo używam normalnych myszy optycznych Logitecha, czy tam A4techa.
Jaka jest różnica w użyciu takiej przejściówki z taką myszą, a wybebeszenie jej i wsadzenie do środka nowej elektroniki dostosowanej do Atari? Dla mnie nie ma żadnej, bo i tak to jest mysz nieatarowa i tak, a roboty z dostosowaniem wnętrzności jest nieporównywalnie więcej.

1,992

(25 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

Temat był już wałkowany kilkakrotnie.
Zrobienie PCB do STM1 to nie jest taka pojedyncza sprawa, ponieważ pomimo faktu, że wszystkie te myszy nazywają się STM1 i większości ludzi wydaje się że to jest jeden i ten sam model myszy, to ich modeli jest kilka, a różnice w nich są takie, że nie da się dopasować idealnie jednego PCB, które będzie pasowało do każdej myszy.
x_angel miał swego czasu kilka takich myszy jednocześnie i porównywał je między sobą, to okazało się że różnice są dość spore. Już sam fakt, że miał tylko kilka egzemplarzy, a pomiędzy nimi trafił kilka różnych modeli wydaje mi się być znamienny w skutku takim, że projekt uniwersalnego PCB nie przejdzie.
Jedynym sensownym wyjściem jest robienie tego sobie dla siebie samego w pojedynczych egzemplarzach i później ewentualne podzielenie się resztą płytek z potrzebującymi.
Wyprodukowanie 10szt płytek pcb wraz z kompletem elementów potrzebnych do tego stanowi niższy koszt niż zakup 1szt od Tima Lenke. Musi się tylko znaleźć chętny projektant, który chce mieć coś takiego dla siebie, i tym razem nie będę to ja, bo mnie mysz STM1 nie kręci:-)

Faktycznie słabo trochę to wygląda: zamykamy w kartonie prąd i temperaturę i wychodzimy sobie na minimum 10 minut zrobić kawę i pooglądać reklamy w telewizorze. Wracamy po 20 minutach, bo nam się przypomniało, że eprom się kasował i pewnie już jest gotowy. Ciekawe co zastaniemy po powrocie - fajna loteria, prawie jak rosyjska ruletka:-)

1,994

(4 odpowiedzi, napisanych Kupię / Sprzedam / Zamienię Atari)

Ostatnia obniżka ceny, 349zł, w cenę wliczona wysyłka kurierem.

1,995

(16 odpowiedzi, napisanych Software, Gry - 8bit)

Sikor, skoro masz wiedzę na temat tego, że gra jest ukończona tylko nieudostępniona (o ile dobrze zrozumiałem), to możesz powiedzieć coś więcej, lub dopytać autora czy możemy się spodziewać upublicznienia, tudzież czy są jakieś plany wydania itp.? Ostatnia publikacja tam na stronie jest z 2010 roku, to już dość dawno temu było.

1,996

(4 odpowiedzi, napisanych Kupię / Sprzedam / Zamienię Atari)

Brak chętnych, nikt nie licytował. W takim razie podbijam w formie ogłoszenia teraz, bez licytacji. Cena 380zł plus wysyłka.

1,997

(28 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Kondensator oznaczony na schemacie jako C50 w oryginale ma 10uF i ta wartość jest tam w zupełności wystarczająca. Ostatnio miałem płytę, na której obraz miał dość mocne odbicia. Właśnie ten kondensator zmierzyłem i miał 250pF bodajże - krótko mówiąc był wyschnięty. Wlutowałem nowy dobrej jakości kondensator o tej samej pojemności 10uF jaki był tam pierwotnie i obraz zrobił się rewelacyjny, wszystkie odbicia zniknęły, bardzo też wygładziły się i zniknęły prawie całkowicie pionowe prążki dobrze nam znane.

Zmierzam do tego, że ludzie robią video-mody, kombinują z diodami, i różnymi wymienianymi wartościami elementów, a może należało by zacząć od tego, żeby sprawdzić zestarzałe elementy i po prostu odświeżyć tor video zanim się go zacznie modować.

Pamiętam artykuł Larka, który miał ładny obraz, ale mimo to zaryzykował modowanie płyty, bo miało być jeszcze lepiej, i po zrobieniu modów Ultra-Super-Hiper-Total-Video-XE, czy jak je tam zwą, miał obraz może minimalnie inny, ale wcale nie jakoś rewelacyjnie lepszy.
Czytałem też na atariage relacje ludzi, którzy po tych wszystkich modach mieli gorszy obraz niż przed modami.

Natomiast zwracam na to uwagę, bo wszędzie gdzie pojawia się temat złego obrazu w XE, to jakoś nigdy nie spotkałem się z poradami, żeby naprawić tor video, tylko zawsze od razu lecą porady żeby go modować magicznymi wymianami elementów. Piszę "magicznymi", bo większość opisów modów podaje informację o dziwnych wymianach elementów, ale nie podają co się wtedy zmienia w układzie i dlaczego właśnie tak a nie inaczej. Mam wrażenie, że większość modów jest robionych metodą prób i błędów i dlatego przynosi losowe rezultaty na innych egzemplarzach płyt w różnym stanie zestarzenia i zużycia.

Oczywiście wiemy, że tor video nie jest najszczęśliwiej zaprojektowany w Atari i da się go ulepszyć w wielu przypadkach, ale zwracam tylko uwagę, żeby może zaczynać od odświeżenia elementów, które już tam zostały zaprojektowane pierwotnie.

Zaktualizowałem pierwszy post - wkreśliłem to czego już nie ma.

Podbijam jeszcze ogłoszenie, może ktoś się skusi na resztę.

@seban: tak jest! Dźwięk wczytywania to po prostu nieodłączna część Atari i bez tego nie ma klimatu. Mnie osobiście w drugą stronę wkurzają gry, które ten dźwięk wyłączają podczas wczytywania. Nie rozumiem ludzi, którzy niby cieszą się że mają żywy sprzęt, ale chcą go tego życia pozbawić.

@Patrese: Duszpasterz jest też w wersji plikowej i wczytuje się w całości na raz, tylko wymaga rozszerzonej pamięci.

2,000

(14 odpowiedzi, napisanych Bałagan)

Nie mam nic, bo to były rzeczy, które robiłem jednorazowo tylko dla siebie do tego jednego kompa.