1,701

(42 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

No ok, wszystko co piszę, to próba pomocy i zgromadzenia jak największej ilości różnych rzeczy, które możesz sprawdzić, ale oczywiście na odległość tego nie da się sprawdzić, to nadal Ty naprawiasz to Atari, my tylko podpowiadamy, żeby pomóc:-)
Wyciągnij z tych napisanych rzeczy co uznasz za stosowne i posprawdzaj co się da, to może będziemy po prostu wiedzieli coś więcej i albo już sobie poradzisz, albo natrafisz na jakiś trop, który pomoże.

1,702

(42 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Ale zrozum, że "przejścia" potocznie rozumiemy jako zerową rezystancję, a takowa nawet w nowej folii klawiatury nie występuje. Pomierz sobie rezystancję na tej samej ścieżce (obojętnie której) klawiatury w różnych miejscach (na różnej długości) i zobaczysz, że im większą długość ścieżki bierzesz, tym rezystancja robi się większa. Może być tak (nie pamiętam ścieżek), że do Help-a jest najdalsza droga i tam już rezystancja jest na tyle duża, że nie pozwala elektronice poprawnie zinterpretować takiego "przejścia".

1,703

(42 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

No tak, ale nie ma możliwości takiego czary-mary, żeby przy sprawnej folii nie działał Help, a działały pozostałe klawisze, które wymieniłem.
Co to znaczy że jest kontakt? Folie klawiatur w Atari mają to do siebie, że ścieżki od nowości przedstawiają pewną małą rezystancję. Z czasem ścieżki oksydują i ta rezystancja wzrasta. W pewnym momencie jest zbyt wysoka i przestaje działać. Większość uszkodzeń folii polega właśnie na tym, a nie na tym, że fizycznie folia jest popękana.
Sprawdź łącząc piny w gnieździe tak jak napisał _kriss_ i jeżeli wtedy zadziała Help, to wina jest folii i tyle.

1,704

(42 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Klawisze Start i Option sprawdź tak jak napisał _kriss_, ewentualnie sprawdź samo gniazdo klawiatury czy nie ma tam blaszek pogiętych, albo zaśniedziałych, czy nie ma połamanych pinów pod spodem, albo lutów pękniętych, ewentualnie po kolei aż do GTIA wg schematu czy są przejścia.
Klawisz Help tak samo sprawdź, ale tu jeszcze dopowiem, żebyś sprawdził czy działają wszystkie wymienione poniżej klawisze, bo Help jest na przecięciu dwóch linii, na których są tez te klawisze:
- pierwsza linia: J H Spacja
- druga linia: B V C X Z Shift
Jeśli wszystkie te powyższe klawisze działają, a Help mimo tego nie działa, to elektronika jest sprawna, gniazdo klawiatury też, a na 100% folia klawiatury jest walnięta.

Niektórzy piszą na jednym forum, niektórzy na drugim, niektórzy na obu, a większość na żadnym:-)

Nie mam 600XL żeby przetestować, a teraz tez nie mam pod ręką schematów... Pewnie zadziała, ale czy tak całkowicie bez żadnych dodatkowych zabiegów, to nie wiem, trzeba by przeanalizować temat. A może ktoś wie?

1,707

(323 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Nic się nie dzieje, bo nie było chętnych za bardzo. Jeśli chodzi o płytki do 800XL, to już raczej odpuszczam, natomiast do 130XE sam potrzebuję, więc będę zamawiał lada dzień. Odezwę się jak będę miał - kilka sztuk będzie do rozdysponowania.

1,708

(29 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Ależ eliminuje:-) Tzn. nie odcina go całkowicie, ale odcina lumę od chromy. Napisałem o tym w pierwszym poście dwa akapity przed punktami: "usunięte rezystory R56, R67 oraz cewki L6 i L7". No i mam usunięty modulator również, który nie jest potrzebny.

Opis, który zacytowałeś jest jednym z tych, z których korzystałem w swoich przeróbkach - tak jak napisałem na początku, to nie są modyfikacje mojego autorstwa, a jedynie zebrałem pomysły z netu, przetestowałem, przeanalizowałem, rozwinąłem opisy, zebrałem do kupy.

1,709

(29 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Tak w zasadzie to myślę sobie, że wszystkie poprawki toru video zawierają te same idee, więc każdą taką próbę poprawy można przetestować w każdej płycie. Schematy są zbliżone, więc można kombinować przenosząc sobie też wybrane elementy między różnymi wersjami płyt.
Poprawki jakości związane z pionowymi pasami pochodzenia zegarowego niweluje się przez separowanie zasilania, a reszta to już kosmetyka samego sygnału.
Moje walki z 800XL były spowodowane tym, że tak jak pisałem przede wszystkim korzystam tylko i wyłącznie z s-video i gdy trafiła mi w ręce pierwsza 800XL po kilku XE, to pierwsze co mnie odrzuciło to o wiele gorszy obraz jakością po s-video niż z serii XE miałem po composite. Pomyślałem, że tak być nie może, a że już się za to zabrałem, to podszedłem do tematu kompleksowo i postanowiłem opisać swoje wnioski dla potomnych.
Z obrazu z moich wszystkich XE jestem z grubsza zadowolony - przynajmniej na tyle, żeby w najbliższej przyszłości nie brać pod uwagę grzebania w video tylko tak dla sztuki, czy dla sportu. Ale oczywiście też kibicuję opracowaniom dot. XE :)

1,710

(734 odpowiedzi, napisanych Kolekcjonowanie)

Podpięcie dodatkowego RAM-u na złącza zewnętrzne cart+eci nie jest w zasadzie problemem, poza tym, że na zewnątrz nie są wyprowadzone bity port B. Najpewniej w tym urządzeniu jest zduplikowany układ realizujący port B, podobnie jak to jest zrobione w U1MB. To w sumie dość prosty kawałek logiki do zaaplikowania, nie analizując dogłębnie tematu myślę sobie na szybko, że to w zasadzie konstrukcja rejestru dostępnego pod określonym adresem i tyle. Na pewno jednak diabeł tkwi w szczegółach, pewnie trzeba zrobić jakieś testy, pobawić się właściwymi timingami, przemyśleć dobrze konstrukcję, żeby właściwie poustawiać czasy propagacji przez bramki, itd. Podejrzewam że łatwiej zaprojektować coś takiego od zera, bo tak jak napisałem konstrukcja nie powinna być jakoś szczególnie skomplikowana, natomiast reverse engineering był by zapewne trudny, bo w środku siedzi pewnie jakiś GAL, albo inny CPLD/FPGA czy tam jakiś tego typu wynalazek, którego się nie odczyta w prosty sposób.

1,711

(29 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Dobra, dobra, starałem się ;) Opisy są "półfachowe" i przemieszane z potocznymi i łopatologicznymi wyjaśnieniami dla zwykłych ludzi, bo nie przepadam za teoretycznymi wywodami z naukowym bełkotem :) Dla siebie też wolę często wytłumaczyć sobie w wyobraźni jak płynie prąd i go "zobaczyć", a etap recytowania podręczników zostawiłem za sobą 20 lat temu :)

Na SV nawet chciałem wpaść i planowałem to jeszcze jakieś pół roku temu, bo nigdy nie byłem na żadnym zlocie, ale od jakichś 3 miesięcy jakoś tak życie mi się powypełniało nowymi obowiązkami i teraz głównym moim celem codziennych zmagań jest poszukiwanie czasu, żeby się wyspać więcej niż 4-5h...

1,712

(29 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Dzięki drygol. W zasadzie nie są to moje autorskie pomysły, tylko zbieranina z internetu. Gdzieś na atariage była też podobna lista, tylko że tam były jeszcze właśnie wymienione dodatkowe modyfikacje, które były jakieś bez sensu i nie robiły nic. W sumie też zależało mi na zebraniu opisów rzeczowych co dany zabieg konkretnie robi, żeby można było zadecydować co w ogóle warto próbować robić jak ktoś ma jakiś dany kłopot.
Przydało by mi się też takie podobne opracowanie zrobić do modów w płytach XE, bo jak widzę opisy jakichś tam hiper-ultra-video-total-mega-wypas, po czym jest piękny pdf z prowadzeniem za rączkę jak trzymać lutownicę, ale nie ma ani słowa wyjaśnienia za co odpowiadają które elementy, to mnie się tak za bardzo delikatnie mówiąc nie podoba (żeby nie użyć brzydkiego frazesu). No po prostu nie kumam takiego czegoś jak "wywal pięć rezystorów, zamiast jednego daj diodę, zmostkuj punkt A i B, przetnij trzy ścieżki i voila". Słabo takie coś wygląda, a jeszcze gorzej działa, i później mamy opisy, że jednemu mod poprawił obraz, a drugiemu pogorszył:-) No to świetny mod:-) Zmieńmy rezystory o parzystych numerach zwiększając każdy dwukrotnie i zobaczymy co się stanie:-)

1,713

(29 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Tak, tak, ale mi chodziło o wyrazistość obrazu i ostrość pikseli (tzw. "obraz żyleta"), a nie o pasy w tym zdaniu. W 800XL nie mam pasów po swoich modach. Faktycznie w XE mamy bardziej lub mniej pasy (choć mam jedną płytę 130XE stockową, na której pasów nie widać z tego co pamiętam, ale musiał bym sprawdzić).

1,714

(17 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Wrzuciłem opis modyfikacji w 800XL jako osobny wątek: http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=16395

@lopez, jak już poszedłeś tak daleko, to ja bym jednak spróbował ten dławik usunąć, bo paski są pochodzenia zegarowego i właśnie tamtędy one się przenoszą na tor wizji.

1,715

(29 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

W ramach odrestaurowywania 800XL (wersja bez Frediego), która miała kiepski obraz, bo była wcześniej trochę przez kogoś grzebana nieumiejętnie w celu uzyskania s-video, przejrzałem wszystkie tematy jakie znalazłem w necie dot. modów video, żeby płytę poprawić, ale też jeszcze możliwie ulepszyć.

Postanowiłem zrobić poniższy opis, ponieważ znalezione w sieci mody przeanalizowałem (często jest tylko napisane co wymienić, ale nie ma opisów po co i co właściwie robimy) - a to co przeanalizowałem, to opisałem z grubsza, żeby wiadomo było do czego dany mod służy i można było próbować wybiórczo stosować metody na konkretne schorzenia naszego obrazu.
Testowałem mody małymi krokami, porównując efekty uzyskanego obrazu i notując obserwacje.
Testowałem więcej modów, ale wiele z nich nie robiło kompletnie nic, część była głupia i "na chybił trafił", więc takie rzeczy już pomijam, a pozostawiam w opisie tylko to, co faktycznie działa i przynosi pożądany rezultat.

Punktem wyjściowym była płyta już lekko grzebana, ale cofnąłem niektóre zmiany. Ktoś dolutował kable i pociągnął s-video nie tam gdzie trzeba, więc powyrzucałem te dziwne bałaganiarskie zmiany i przeanalizowałem ze schematem co jeszcze zmieniono.

Zaczynamy od tego, że mam usunięty modulator.
Usunięte są również elementy, które odcinają sygnał chroma od wyjścia composite, ponieważ wyjście composite nie jest mi potrzebne, nie będę go używał, a myślę, że lepiej jest jeżeli sygnały luminacji i chrominancji są od siebie maksymalnie odseparowane. Takie odcięcie można zrealizować w kilku miejscach, trzeba się posłużyć schematem. U mnie akurat na płycie były usunięte rezystory R56, R67 oraz cewki L6 i L7. Elementy te nie są potrzebne do odrębnych torów luminacji i chrominancji dla uzyskania sygnału s-video, więc tak to zostawiłem.
Reszta płyty była na tym etapie w stanie oryginalnym (do takiego doprowadziłem).

Poniżej przedstawiam opis wprowadzonych przeze mnie modyfikacji wraz z wyjaśnieniem co ma powodować (i faktycznie powoduje) każda z nich.

1. L5 i separacja zasilania toru wizji
Ta sama ścieżka, która doprowadza +5V do zasilania toru wizji, zasila także obwody obu oscylatorów kwarcowych. Takie współdzielenie zasilania może powodować (i powoduje) przenikanie zakłóceń z sygnału zegarowego do toru wizji, co objawia się pionowymi pasami na obrazie. W celu eliminacji tego zakłócenia firma Atari wprowadziła dławik L5, ale tak na prawdę on niewiele daje.
- Usuwamy L5, co odetnie stare zasilanie od toru wizji.
- Nowe odrębne zasilanie doprowadzamy przewodem od plusa kondensatora C3 (elektrolityczny blisko włącznika i gniazda zasilania) do otworu po dolnej nodze L5.

2. C56
Żeby ostatecznie ukryć pionowe prążki, projektanci Atari zdecydowali się dodać ten kondensator, który powoduje rozmycie obrazu. Efekt jest taki, że prążki zniknęły, ale za to obraz był rozmyty. Dawniej gdy używano sygnału telewizyjnego z modulatora nie miało to większego znaczenia, a wręcz trochę w pewnym sensie pomagało maskując niedoskonałości obrazu. Dziś gdy chcemy uzyskać ostry i wyraźny obraz z s-video, to rozwiązanie jest niedopuszczalne.
Co ciekawe w późniejszym czasie Atari tego kondensatora już nie montowało, a w późniejszej rewizji płyty już go w ogóle nie było, nie stosowano go też w Atari serii XE.
- Jeżeli jest obecny, usuwamy kondensator C56 całkowicie.

3. R116
Wzmacniacz sygnału luminacji na tranzystorze Q3 (w układzie wtórnika emiterowego) ma trochę za duży rezystor kolektora, co redukuje trochę za mocno wzmocnienie wzmacniacza. Zmniejszenie tej rezystancji rozjaśni delikatnie obraz.
- Dolutowujemy równolegle do R116 rezystor 10ohm.

4. R53
Idealna rezystancja wynosi tutaj 75ohm (*). Jeżeli urządzenia odbiegają od standardu 75ohm, to powoduje niedopasowanie impedancji między urządzeniem, kablami i monitorem, a to z kolei przekłada się na pogorszenie obrazu i może powodować jego odbicia, zwłaszcza przy stosowaniu dłuższych kabli. U mnie ten rezystor miał 390ohm, w późniejszym czasie Atari stosowało 100ohm.
- Jeżeli oryginalnie jest tu rezystor 390ohm, dolutowujemy równolegle 100ohm.
- Jeżeli jest 100ohm, to można zostawić, lub dolutować równolegle 330-390ohm (znikoma poprawa jakości sygnału luminacji).
(*) Powyższy opis działa poprawnie i daje zamierzony efekt, ale jest nieco zafałszowany od strony technicznej. Dokładny opis techniczny w wersji poprawionej pochodzący od Simiusa można przeczytać w poście #26 niniejszego wątku, tutaj: http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic … 45#p274845

5. Sprzężenie zwrotne w układzie chrominancji
Sprzężenie zwrotne w torze wzmacniaczy sygnału chrominancji polepsza nieznacznie, ale w sposób widoczny jakość kolorów.
- Przylutowujemy rezystor 1K między dolną nogę R58 i prawą stronę C55

6. Brak sygnału chrominancji na wyjściu monitorowym
- Do węzła R67 i R68 dolutowujemy rezystor 100ohm, a do niego przewód, który dalej doprowadzamy do pinu 5 złącza DIN wyjścia monitorowego.

W moim przypadku największą zmianę w jakości sygnału s-video przyniósł punkt 2, czyli pozbycie się kondensatora C56. Po jego wylutowaniu obraz zmienia się w sposób drastyczny, robi się bardzo ostry i wyraźny, ale ponieważ wprowadziłem tą zmianę jako pierwszą, to zaobserwowałem również w tym momencie pojawienie się pionowych pasów będących zakłóceniem od sygnału zegarowego. To z kolei pozwoliło mi zaobserwować poprawę tej sytuacji po zastosowaniu poprawki nr 1, która również faktycznie zadziałała.
Poprawka 3 delikatnie rozjaśniła obraz, który wcześniej był ciemniejszy, a który teraz jest pod tym względem bardziej zbliżony do moich Atari 65XE.
Poprawka 4 zmniejszyła minimalnie odbicia obrazu, które występują nadal, ale są nieznaczne i występują w takim samym stopniu jak w innych egzemplarzach stockowych Atari serii XE (to takie minimalne odbicia, które widzę na każdej płycie Atari, może ktoś nawet nie zwrócić uwagi na to jeśli się celowo nie doszukuje).
Poprawka 5 polepszyła kolory. Efekt jest taki, że kolory są jakby bardziej nasycone, bardziej soczyste, a przed poprawką można powiedzieć, że były bardziej blade. Obecnie kolory są ładniejsze niż w XE.

Podsumowując, ponieważ nie udało mi się zrobić wyraźnych zdjęć, na których nie sposób uchwycić niuansów obrazu napiszę krótko: uzyskany obraz jest jakością tożsamy z obrazem uzyskiwanym ze stockowego Atari na płytach 130XE przy użyciu połączenia s-video. Różnice na obecny moment są pomijalne - przynajmniej na płytach które posiadam.

Edit: dorzucam zdjęcia jak wygląda u mnie obraz. Nie da się oddać na zdjęciu, próbowałem pod różnymi kątami, przy różnym świetle, ale zawsze mi wychodzą przejaśnione i nie widać ostrych krawędzi dobrze - które wierzcie mi, że są:-) Nie mam czym zrobić, mam tylko słaby aparat z telefonu.

1,716

(17 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Nie dramatyzował bym. Kondensator to kondensator, jak jest sprawny, to działa:-)

1,717

(17 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Kondensatory na płytach Atari raczej w większości przypadków są ok, i nie wymagają wymiany. Osobiście tylko raz miałem taki przypadek, że akurat padł ten kondensator przy zasilaniu toru video, więc go opisałem. Ale wtedy objaw był wyraźny: liczne odbicia na ekranie, mega widoczne prążki i ogólna jakość obrazu była kiepska, mocno zakłócana różnymi rodzajami zakłóceń. Efekty pogorszenia obrazu są zwłaszcza wyraźniej widoczne jeśli mamy do tego kiepski zasilacz, albo jak np. padnie główny kondensator ten przy włączniku zasilania, ale to też niezmiernie rzadko w Atari się zdarza.

1,718

(17 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Tak, C56.
Wiesz co, postaram się przygotować dzisiaj trochę później opis modyfikacji jakie robiłem w 800XL z wyjaśnieniami co jak działa i do czego służy w zakresie poprawiania obrazu, bo sporo się nad tym nasiedziałem. Schemat w 65XE jest dość podobny, więc możliwe, że posiłkując się moim opisem z 800XL dało by się któreś z ulepszeń zastosować również w 65XE.
Zrobię taki opis mojego moda i założę osobny wątek o ulepszaniu toru video w 800XL.

1,719

(17 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Dodam, że ten jeden kondensator, o którym piszesz w 800XL obowiązkowo trzeba usunąć jeżeli jest. W późnych modelach 800XL i w serii XE nie był już montowany. Chodziło o to, że on miał rozmywać celowo obraz, który dzięki temu zabiegowi lepiej wyglądał po przepuszczeniu przez modulator na telewizorach. W tamtym czasie jakość obrazu na telewizorach nie pozwalała i tak zobaczyć ostrego obrazu, więc pod tym względem dołożenie tego kondensatora nie robiło praktycznie różnicy, natomiast kondensator ten likwidował dzięki rozmywaniu wszelkie zakłócenia cyfrowe. Na monitorach efekt jest jednak taki, że mamy mega drastyczną różnicę w ostrości obrazu po usunięciu kondensatora.

1,720

(17 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Wiesz co, ja w moim 65XE bez ECI miałem obraz idealny, a jak założyłem sobie 1MB SIMM, to pojawiły mi się trochę prążki - nie tak bardzo widoczne jak na 130XE, ale jednak są a ich nie było. Z kolei mam jeszcze do porównania gołą płytę 65XE bez ECI i tam jest ideał.
Obrazu takiego jak masz w 800XL nie uzyskasz na 65XE. Też miałem taki moment, że bawiłem się dłuższy czas 800XL i później jak zobaczyłem 65XE, to się chwyciłem za głowę:-)
Co można próbować: na jednej 65XE wymieniłem kondensatory elektrolityczne i obraz zrobił się o niebo lepszy - ale po zdemontowaniu kondensatorów jak je pomierzyłem, to się okazało, że elektrolit, który siedzi zaraz przy zasilaniu toru video nie miał w ogóle takiego parametru jak pojemność:-) Znaczy miał tam kilka pikofaradów chyba czy jakoś tak:-)
Po wymianie kondensatora obraz zrobił się wyraźny, ostry, bez zakłóceń, bez prążków i bez odbić.
Druga rzecz, która pomaga na prążki, to odseparowanie zasilania, z tym że to robiłem tylko na 800XL, gdzie prążków nie było, a pojawiły się jak dostał 1MB. Trzeba odciąć zasilanie toru video od innych części schematu i doprowadzić je grubym przewodem bezpośrednio z pierwszego największego kondensatora przy włączniku zasilania. To poprawia dość mocno sytuację jeśli chodzi o prążki i inne cyfrowe zakłócenia. Nie wiem jednak czy w 65XE to zda egzamin. W 800XL wystarczy wywalić jeden dławik, żeby odciąć zasilanie i w jego miejsce wlutować opisany przewód.

1,721

(17 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Nie ma jednej recepty, bo każdy egzemplarz Atari jaki widziałem ma inny obraz. Ale są pewne cechy wspólne modeli: np. zauważyłem, że w 800XL obraz jest standardowo ciemniejszy niż w serii XE, w płytach XE bez ECI obraz jest trochę bardziej rozmyty niż w XE z ECI z pamięciami 4-bit. Za to w ECI jest ostrzejszy obraz, ale są prążki, a w płytach bez ECI prążków zwykle nie widać, albo są słabo widoczne. Jak dokładamy rozszerzenia, to zwykle pojawiają się bardziej widoczne prążki. Płyta z ECI ma też zimniejsze kolory, bez ECI ma cieplejsze, a 800XL najcieplejsze barwy.

@lopez, czy pomyliłeś się w opisie? Na zdjęciach wygląda, że to 800XL ma rozmyty obraz, a 65XE ma ostry. Jeśli tak jest, to znam parę sztuczek jak polepszyć obraz w 800XL, bo testowałem różne przeróbki i wybrałem te, które pozytywnie wpływały na obraz w moim egzemplarzu 800XL bez Fredka. W 65XE nie ulepszałem, to nie wiem.

Aha, no i ja używam tylko i wyłącznie s-video, więc o composite się nie wypowiadam.

Nie chciałem tak drastycznie wkładać kijów w mrowisko, ale zgadzam się w pełni z drygolem:-)

Jedynie niestety w naszym pięknym padole jak zaczniesz takie rzeczy sprzedawać zbyt drogo, to za tydzień-miesiąc masz już całe stado "biznesmenów" wokół siebie i możesz interes zamykać:-( Kurde jak ja nie lubię tej mentalności w narodzie. Nie wspomnę już 10% allegro. Ale sorry za offtop.

Jaromaniak, fajnie Ci wyszły te fronty, podoba mi się.

Zainteresowany nie jestem, ale moim zdaniem cena jest ok, za taką stację, która jest jak mniemam nowa i pasuje elegancko, bez cięcia obudowy i wiercenia. Poza tym każda rzecz jest warta nie tyle ile jest warta, tylko tyle ile będzie chciał zapłacić klient. Ja akurat takiej stacji nie potrzebuję w tym konkretnym momencie, ale jak bym potrzebował, to zapłacił bym stówę za taki zamiennik z miłą chęcią.

1,724

(47 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

OS w rewizji B działa bez zarzutu. Generalnie OS w rewizji C był dopiero w ostatnich modelach płyt XE i najistotniejszą różnicą jest trochę zmieniony self test, gdzie w teście klawiatury poprawiono układ i usunięto zaszłości związane z nieistniejącymi już klawiszami F1-F4 pochodzącymi ze staruteńkich Atari 1200XL, a także rozszerzono test pamięci, który testuje rozszerzoną pamięć do 128kB w Atari 130XE, ale test ten z tego co pamiętam i tak ma jakiś błąd. Tak poza tym różnic w samym systemie i działaniu nie ma, więc nie ma to znaczenia czy w Atari masz rewizję B czy C.

1,725

(21 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

Wygodniej by było jak by był jeden wielki portal. O ile jeszcze rozdział Amigi i Atari można przeżyć, o tyle dualność sąsiedzkich portali Atarowych w Polsce jest mega niewygodna - zawsze się zastanawiam gdzie pisać temat i czasem piszę to samo na obu. Masakra:-)