Przejdź do treści forum
atari.area forum
Twoje polskie źródło informacji o Atari
Nie jesteś zalogowany. Proszę się zalogować lub zarejestrować.
Aktywne tematy Tematy bez odpowiedzi
Aktualności ze świata Atari
Altirra 4.30 Kolejna wersja najdoskonalszego emulatora atarowskich ośmiobitowców!
SpartaDOS X 4.50 Nowa wersja najlepszego DOS dla ośmiobitowców.
Bubble Bobble dla Atari 8-bit Wersja ta bazuje na edycji BBC Micro, jednak została napisana niemal od podstaw, by maksymalnie wykorzystać możliwości Atari.
Silly Venture 2024WE - wyniki Ponad sto prac wzięło udział w compo SV2024WE
Trwa Silly Venture 2024 w Gdańsku! Party się rozpoczęło, zajrzyj po link do streamów.
Opcje wyszukiwania (Strona 5 z 8)
Może w miejsce modulatora zmieści Ci się coś wewnętrznego - Gotek, UltraSatan? Koszyk na paluszki możesz zamienić na gniazdo pod litową pastylkę - zyskasz trochę miejsca.
Jeśli nie będzie chętnych, to mogę nabyć Ausa + DVD w ramach budowy stanowiska do oglądania filmów dla starszej osoby. Tylko wyceń proszę :)
Ad.1: Czy mam rozumieć, że nie masz kabelka video i nie mogłeś w związku z tym stwierdzić, czy komputer daje jakiś obraz? Jeśli tak, to może podrzuć mi go, albo ja gdzieś podjadę do Ciebie i zobaczymy czy działa. Mnie przy takich wyciągniętych z elektrośmieci sprzętach zawsze zżera ciekawość, jak przetrwał warunki złomowania, więc skoro go już podłączałeś do zasilania i nie wybuchł ... :) Ewentualnie osoba, która się z Tobą na coś zamieni, niech podpisze zobowiązanie, że napisze tu raport z pierwszych testów ;)
Obawiam się, że ogólnie nie powinieneś liczyć na odpowiedzialność obywateli. Czy od palaczy, albo spożywaczy wódy (czy choćby cukru) wymagasz, żeby byli odpowiedzialni i odstąpili od konsumpcji szkodliwych (choć dla państwa niezwykle dochodowych) używek? A przecież argument jest prosty - przez nich umierają ludzie, którzy mogliby być leczeni, ale nie starcza na to kasy, gdyż rak płuc, krtani, marskość wątroby itp pożerają spore środki.
Gratuluję zakupu, zwłaszcza, że cena zacna - u nas samą myszkę za tyle można kupić i dlatego nie mam myszki :(
Nie traktuj jednak tego nowego nabytku, jako w pełni sprawnego. W nim także jest 30-letni zasilacz, który zapewne wymaga uwagi. Daj go na przegląd razem z niesprawnym Atari, koszt kondensatorów to kilkanaście zł, a ich wymiana zmniejszy ryzyko, że jakiś nieodfiltrowany pik napięcia załatwi Ci coś na płycie.
W moim STF jest zainstalowana obudowa z STE z takowym badgem. Mógłbym się w razie czego zamienić, ale ja z Wawy, więc w drodze do Wrocławia, założę się, że co najmniej jedna obudowa by się połamała ;)
Nie wiem jakie masz doświadczenia w lutowaniu, więc przepraszam, jeśli napiszę Ci oczywiste oczywistości :), ale wylutowanie układów nie jest rzeczą trywialną. Po pierwsze uważaj z temperaturą - nie zniszcz przelotek i nie przegrzej układów (jak rozumiem nie masz całego kompletu na podmianę). Kup dobrą cynę z ołowiem, topnik i zanim coś zaczniesz odsysać, każdą nóżkę potraktuj topnikiem i świeżą cyną. Nie spiesz się, bo łatanie ścieżek nie jest rzeczą przyjemną, czyli np. nie wyrywaj na siłę układu, który już niby ma odessaną cynę z wszystkich nóg, ale nie chce wyjść. Już lepiej podgrzej go wtedy hotairem (ale też z głową, żeby wszystkiego nie popalić).
Z zasilacza wychodzi wtyczka do płyty. Jest w niej 5 przewodów: czerwone 5V, czarne GND, niebieski 12V. Można zmierzyć na samej wtyczce, ale pod obciążeniem, czyli albo na pracującym Atari, albo po dołożeniu jakiegoś sztucznego obciążenia (np. rezystora).
Sprawdź napięcie, żeby się nie okazało, że z zasilacza wychodzi coś bliżej 4V, zamiast 5V. Oczywiście bez oscyloskopu nie ocenisz "jakości" tego napięcia, ale sam poziom na początek też może dać Ci do myślenia.
Oczywiście nie upieram się, że to nie pamięć, ale może przed wylutowaniem czegokolwiek, warto by było sprawdzić, co wychodzi z zasilacza. Jeśli masz dostęp do oscyloskopu, to już byłoby idealnie, ale nawet pomiar napięcia warto by zrobić. Jest duża szansa, że 5V nie jest takie jak dawniej i komputer świruje. Może przydałby się recap zasilacza, albo chociaż regulacja napięcia?
Dodanie rezystora 4.7k między nogę 8 i 27 rozwiązało sprawę - dzięki tzok! :)
10k się nie sprawdzał, widocznie płynący prąd był zbyt mały, a pośredniego nic nie sprawdzałem.
Jak widać, przy tego typu problemie można zacząć od podlutowania rezystora, np. od spodu płyty, czyli nawet nie ruszając układu. Ja akurat już wylutowałem, więc dałem rezystor od spodu układu - nic nie widać :)
Układ wydłubałem chyba bez uszkodzeń, a w każdym razie po wrzuceniu go w podstawkę komputer zachowywał się tak samo. W sumie dodanie pull-upa nie przekracza moich możliwości :) Czyli dorzucić rezystor między nogę 27 i 8, czy jednak na 9 też (to wejście jest sprawne)? Muszę tylko namówić kolegę, żeby jeszcze na chwilę oddał mi to Atari ...
Z kronikarskiego obowiązku napiszę, że w tym przypadku również konieczna okazała się wymiana GTIA. Ciekawe co tam się uszkadza, gdyż z moich testów wynika, że odłączenie nogi 8 rozwiązywało problem (oczywiście fire wtedy nie działał). Zwarcia do masy nie stwierdziłem, zresztą po wymianie układu nie prowadziłem już dalszych analiz.
Problem HDD mnie (przynajmniej na razie) nie dotyczy, gdyż nie mam gdzie go podłączyć. Jak rozumiem do zabaw ze stacją (albo Gotekiem) ten TOS mi powinien wystarczyć? Niestety wczoraj napotkałem problem współpracy flashfloppy z stx i nawet mimo konwersji niewiele udało mi się odpalić - może dziś z tym jeszcze powalczę.
Wreszcie dotarły eepromy od myfriendów, więc załadowałem w nie EmuTOS 1.0 PL i o dziwo komputer działa, tzn. uruchamia się. Zaraz zajmę się Gotekiem, bo ruszanie kursorem po pulpicie jest nudne, ale od razu zapytam: co mi z tym TOSem nie będzie działać? Czy może wszystko będzie, a jedyne co straciłem, to "koszerność" sprzętu, gdyż skaziłem go współczesnym softem? ;)
Pisałem :) 65XE. Wylutowałem kondensatory z obu portów, czyli C97 i C96 - obecnie nic nie powinno zwierać do masy.
Płyta wygląda na dziewiczą, więc żadnych odprysków nie widać i przejścia do masy brak. Z zeznań wynika, że płyta działała normalnie, potem było to lutowanie podłączonego joysticka i pojawił się "autofire", występujący także przy odłączonym joyu.
Temat trochę stary, ale pozwolę sobie odgrzebać. Trafiło w moje ręce Atari 65XE, w którym działa samoczynnie fire, niezależnie czy coś jest podłączone do portów joysticka. STRIG(0) zwraca 1 przeplatane od czasu do czasu 0, STRIG(1) zawsze 1, więc wygląda to na problem z pierwszym portem joysticka. Patrząc po schemacie nie ma tam wiele rzeczy, które mogłyby się zepsuć. Odlutowałem C97, ale mam wrażenie, że nasiliło to tylko efekt (chyba więcej 0). Czy jedyna szansa to wymieniać GTIA, czy może 74LS08 (U18) coś tu jeszcze bruździć? Gdzie się teraz znajduje sprawne GTIA? :)
Dodam, że efekt ponoć pojawił się, gdy właściciel coś lutował w joysticku, który był podłączony do portu, a Atari było przy tym włączone :D
Dzięki. Teraz wiem także, że chodzi o wersję pionową. Niestety R8.2 nie udało się znaleźć, więc na razie pozostaje zaizolować nogi wersji osiowej.
Jeszcze pytanie: rezystor R101 (8.2, 3W) jest fabrycznie w postaci prostopadłościennej kostki z nóżkami wyprowadzonymi na jednej ściance. U mnie go nie było, dałem więc zwykły osiowy, w związku z czym nogi są dość wyeksponowane. O ile reszta zasilacza jest w sumie zabezpieczona przed dotykiem, to na tych nogach jest spore napięcie. W sumie pewnie skończy się na założeniu termokurczek na te nogi, ale może ktoś wie czy takie rezystory w oryginalnej obudowie są gdzieś dostępne?
Szukałem na Twojej stronie, ale wszystko co mi wpadło w oko miało układ klawiatury US. Możesz podesłać namiary na niemiecką?
Cześć
Trafiło do mnie Atari 1040ST bez pamięci ROM. Zworki są ustawione na 256k, więc zakładam, że było tam 6 układów i pewnie wstawię komplet kostek z TOS 1.04 UK. Problem tylko w tym, że klawiatura ma niemiecki układ. Czy jest możliwość zmodyfikowania układu klawiatury w TOS, by nie musieć się zastanawiać, co jest pod którym klawiszem? Czy może jedyne rozwiązanie, to naklejki, ewentualnie wymiana klawiatury?
Cześć
Trafiło do mnie Atari z rozgrzebanym zasilaczem Mitsumi SR98: brak paru elementów, widać, że ktoś chyba przygotowywał się do jego naprawy, tylko czegoś tam zabrakło.
Wstawiłem R101, Q102, wymieniłem wszystkie elektrolity, poprawiłem luty, obciążyłem, włączyłem i o dziwo nie wybuchł :) Wyregulowałem 5V i w sumie to tyle. Działa już dłuższy czas i się wygrzewa.
Zauważyłem, że największą grzałką jest chyba sztuczne obciążenie przetwornicy na 12V, czyli ten nieszczęsny rezystor R205 (100, 3W). Czy ta przetwornica musi być tak obciążona? Na schemacie widzę jeszcze równolegle do rezystora umieszczoną diodę D203 (1N4746). U mnie jej nie ma, choć jest na nią miejsce. Na niektórych schematach jednak też jej nie widać. Jakie zadanie ma ta dioda i czy powinienem ją dodawać?
Sprawa nieaktualna - do zamknięcia.
Cześć
Będę zamawiał kondensatory do zasilacza w 1040 ST. Mam Mitsumi SR98, więc będą to:
- 47uF 450V - 1 szt.
- 1000uF 16V - 2 szt.
- 2200uF 25V - 3 szt.
Wymyśliłem sobie opcję "na bogato", więc będą Nichicony ;) Te większe pojemności są z serii UPW, mogą pracować do 105 stC, mają niską impedancję, pasują rozmiarami i rozstawem nóżek do zasilacza.
Nie wszystkie są na sztuki, więc będę miał ich trochę więcej. Jeśli będą zainteresowani, to od razu mogę zamówić brakujące do kompletu. Koszt kompletu to około 30zł + przesyłka. W sumie to tam jest jeszcze 1uF 50V i pewnie też go dorzucę, ale nie będzie to Nichicon. Jeśli ktoś chciałby taki zestaw, to proszę o info.
Znalezione posty [ 101 do 125 z 183 ]
Forum oparte o: PunBB
Currently installed 7 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.
Wygenerowano w 0.014 sekund, wykonano 61 zapytań