1,151

(1 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Mamy gdzieś jakiś temat dokumentujący różne rewizje płyt w małych Atari?

Atari 65XE (CO70025 REV.C1):
https://obrazki.elektroda.pl/2341638800_1561204565_thumb.jpg
Atari 800XE (CI03579 REV.1):
https://obrazki.elektroda.pl/4630411700_1561204568_thumb.jpg

P.S.
Czy ten mod przy BASIC ROMie w 800XE to seria czy o co tam chodzi?

Też mam podobną kasowarkę... dla bezpieczeństwa można dołożyć jakiś timerek. Jak za długo podziała to "zabije" EPROMa, ale to za długo to by musiało być tak z parę godzin. To się jakoś mega mocno nie nagrzewa, to tylko 6W.

1,153

(28 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Chyba masz rację - wróciłem do oryginału... Ci od dopasowania impedancyjnego nie biorą pod uwagę, że:
a) nie każdy TV ma impedancję wejść 75Ω (niektóre TV mają wejścia wysokoimpedancyjne),
b) te elementy (mimo, że nie powinny), ustalają również poziom napięć sygnału video.

Co do odświeżenia elementów - to od wymiany kondensatorów elektrolitycznych zacząłem i wyjątkowo muszę przyznać, że w tym egzemplarzu była zasadna. Nie chodzi tu może o pojemność, bo w zasadzie wszystkie trzymały normę, ale o upływność.

perinoid napisał/a:

Czy elementy oznaczone * są zmienione w stosunku do oryginału?

Tak.

1,154

(28 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Dostępne schematy pomijają istnienie L9 i L31... a pomagają one tam jak "umarłemu kadzidło". Brakuje natomiast kondensatorów odcinających składową stałą. Koniec końców tor s-video w moim XE pozostał w takim stanie:
https://obrazki.elektroda.pl/7791683000_1560513151_thumb.jpg
Czyli rezystory emiterowe 100R (zamiast proponowanych 75R), rezystory szeregowe, zgodnie z sugestią - 75 R, w miejsce dławików, kondensatory - 100uF w torze luminancji i 1nF w torze chrominancji.
Próbowałem też Ultra Video Mod, ale dioda w torze chrominancji jakoś do mnie "nie przemawiała". Usunięcie modulatora niczego nie zamieniło (poza brakiem sygnału Composite).
Niestety nie rozwiązuje to problemu współpracy z konwerterem, którego używam :(

1,155

(28 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Z Atari ST z powodzeniem używałem konwertera SCART -> HDMI, po zakupie XE pojawił się problem - obraz na composite... co cóż jak to composite w XE. Zrobiłem więc kabel S-Video - SCART i... obraz był... hmmm - dziwny. Tekst posiadał kolorowe cienie, w hires pełno artefaktowych kolorów. Na próbę odpiąłem linię CHROMA, a obraz nadal... kolorowy. Kolory wyblakłe ale były! Niestety w złączu SCART wejście Composite Video i Luminancji są na tym samym pinie, a przełączanie między CV a SV odbywa się w oparciu o obecność sygnału Chroma. Problem w tym, że sygnał Luma podany na wejście CV powinien dać piękny, czarno-biały obraz, a tu obraz jest kolorowy. Kolory są co prawna bardzo wyblakłe ale są... no i niestety mój konwerter zupełnie sobie nie radzi z obecnością sygnału koloru na wejściu Luma w trybie SV.
Zaaplikowałem nawet Super Video Mod w/g tej instrukcji (niby dla 130XE ale oznaczenia i wartości elementów się zgadzały, mimo że mam płytę "bez ECI", czyli prawdziwe 65XE, nie zgadzało sie jedynie rozmieszczenie elementów):
http://www.retrocomputing.net/parts/ata … 130-1.html

Niestety niewiele to zmieniło, w zasadzie poprawił się jedynie obraz w trybie... Composite. Co ciekawe podając sygnał Composite na wejście Composite/Luma i sygnał Croma na wejście Chroma obraz jest chyba najlepszy...

1,156

(3 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 16/32bit)

...tylko trzeba mieć drukarkę 3D :(

1,157

(3 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 16/32bit)

W poprzednim STf dało się bez problemu podłączyć stację GOTEK przy użyciu oryginalnej taśmy i przewodów zasilających, w nowym nabytku (inny układ płyty) już nie. Jako, że płyta była ładna i "niegrzebana", chciałem aby tak zostało. Widziałem różne konstrukcje z goldpinami, jakimiś kabelkami i tym podobne "druciarstwa". Ktoś też kombinował z płytką z dwoma gniazdami IDC 34... natomiast istnieje coś takiego jak gniazdo IDC34 na taśmę i rozwiązuje to problem, trzeba tylko pomyśleć jak ten wtyk założyć na taśmę, by osiągnąć pożądany efekt:
https://obrazki.elektroda.pl/4641065300_1560262739_thumb.jpg https://obrazki.elektroda.pl/4381420200_1560262738_thumb.jpg https://obrazki.elektroda.pl/3993468700_1560262744_thumb.jpg

Do sprzedania mam sprawną stację dyskietek SONY MP-F11W-5DU stosowaną w Atari STf(m) lub STe. Jest to tzw. nowy typ (z małym przyciskiem). Czyta 82 ścieżki, zasilanie 5V (nie potrzebuje linii 12V).

Cena 80zł + wysyłka.

Mam do sprzedania klawiaturę do STf(m) i STe w układzie UK (brytyjskim), w zestawie dorzucam TOS 1.04UK w 6 kościach. Klawiatura sprawna, kilka klawiszy minimalnie pożółkłych (nie jest źle ale odróżniają się od innych), porty myszy/joysticka sprawne. Kupujący może wybrać czy chce LEDy żółty i zielony czy czerwone. Jeśli by ktoś wolał, do może dostać klawiaturę w układzie DE - praktycznie ideał jeśli chodzi o kolor i stan (wtedy 100zł i bez ROMów).

Cena 120zł + przesyłka.

Sprzedam/oddam płytę Atari C070523-001 REV.D z małą acz trudną do zlokalizowania usterką. Płyta ma komplet sprawnych układów (tylko GLUE albo MMU ma ułamane końcówki narożnych nóżek, przez nieudolne wyjmowanie go z podstawki ale dosłownie końcowe 2 mm, nie przeszkadza to w działaniu). Główne układy tj. CPU, GLUE, MMU, SHIFTER sprawdzone na innej płycie, działają bez zarzutu, w/w układy włożone z innej, sprawnej płyty - usterka jest jak była. RAM jest sprawny. Wstawione są podstawki pod CPU (na zdjęciu jeszcze nie ma) oraz bufory magistrali (U22, U23, U26, U27). Płyta jest przelutowana i ma wymienione kondensatory (większość). Były na niej ślady korozji - głównie w okolicy CPU oraz wspomnianych U22-U26.

https://obrazki.elektroda.pl/6577757000_1559905353_thumb.jpg https://obrazki.elektroda.pl/6413317700_1559905358_thumb.jpg

Usterka objawia się brakiem startu komputera, nie zaświeca się kontrolka FDD, a na monitorze VGA w trybie ST-HIGH wyświetla się komunikat "out of sync 15,7kHz/60Hz" (dokładnie taki sam komunikat jest po próbie włączenia płyty bez CPU). Zwykle po paru resetach płyta "wstaje" i działa normalnie. Gdzieś jest jakieś pęknięcie lub skorodowana przelotka. Jak nie chce "wstać" zwykle pomaga delikatne uniesienie za prawy dolny narożnik obudowy, co by wskazywało na problem w okolicy gniazda CPU. Płytę oferuję w oryginalnej kompletacji tj. TOS 1.0 UK i MC68000 8MHz.

Teraz cena - jeśli ktoś podejmie się fachowej próby naprawy tej płyty - dostanie ją gratis (pokrywa jedynie koszt wysyłki), w przeciwnym razie (zakup na części) proponuję 100zł + wysyłka.

1,161

(9 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Trochę odkopuję temat, bo właśnie uruchomiłem swoje pierwsze od lat małe Atari i potrzebowałem na szybko wykombinować coś do wgrywania programów (no dobra, gier i demek).

Złożyłem więc SIO2Arduino... i zaczęły się schody - to się nie kompiluje w nowym Arduino IDE. Pomijam już fakt, całkowitej przebudowy biblioteki FatSD dostępnej w repozytorium, bo akurat miałem wersję zgodną z sio2ard, ale sam kod jest napisany pod Arduino IDE 1.0 i brakuje w nim deklaracji używanych funkcji. Aby więc ułatwić potencjalnym zainteresowanym uruchomienie tego cudu techniki załączam poprawione źródła i właściwą wersję biblioteki FatSD.

Kolejna uwaga - przycisk SELECT, wbrew opisowi jest aktywny w stanie niskim, zatem ma zwierać do masy (i nie trzeba go podciągać rezystorem do plusa, bo w ATMedze jest wewnętrzny pull-up).

Swoją wersję wykonałem na Arduino Pro Mini, a właściwie na jego chińskim klonie, płytce z gniazdem SD i konwerterze poziomów logicznych 3.3V-5V (bardzo często się o nim zapomina, a karty SD "nie lubią" 5V na liniach SPI). Całość zmieściła się w obudowie KM57. Kabel z wtykiem SIO pozyskałem ze zdezolowanego magnetofonu XC12, który dostałem od kolegi. Prawdę powiedziawszy nawet nie sprawdziłem czy działał (nie mam kaset), ale poza brakiem klapki wyglądał na kompletny, nawet paski były całe, był za to paskudnie pożółkły i miał dołożoną jakąś płytkę z UL1111 i UCY74LS00.

Tak się to prezentuje:
https://obrazki.elektroda.pl/2360759600_1559846792_thumb.jpg

Teraz krótko o obsłudze - SIO2Arduino wykorzystuje loader z projektu SDrive ale z pewnymi ograniczeniami. Obsadzić można do 4 stacji (D1 do D4), ale działa tylko D1:, można natomiast przekładać obrazy dyskietek przy pomocy sprzętowego przycisku. Jeśli przypisze się obrazy do D1 i D2, to po naciśnięciu przycisku w D1 wyląduje obraz ze "stacji" D2, kolejne naciśnięcie przywróci pierwotny układ. Niestety nie działa też wyświetlanie długich nazw plików ani wyszukiwanie.

Po obsadzeniu wirtualnych stacji obrazami dyskietek, trzeba wykonać reboot, można do tego użyć klawisza RESET lub INVERT. W przypadku gier nie korzystających z BASICa trzeba wcisnąć i przytrzymać OPTION (aż nie pokaże się kursor) po puszczeniu RESETu (w przeciwnym razie braknie pamięci i gra/demo nie uruchomi się).

Aby ponownie uruchomić loader trzeba na chwilę wyłączyć zasilanie (lub zresetować Arduino). Znów wbrew opisowi dołożony przycisk na pinie 3 nie pełni funkcji RESET (montującej obraz dysku z loaderem) lecz SELECT.

1,162

(43 odpowiedzi, napisanych Kupię / Sprzedam / Zamienię Atari)

"Garfield" dziś do mnie dotarł, prawdę powiedziawszy zanim go włączyłem to go rozebrałem i zabrałem się za czyszczenie. Wyszło bardzo ładnie, ale pod raz drugi już "przeszarżowałem" z agresywnością chemii i trochę się zmył badge :mad:
Plastiki wyszły jednak bardzo ładnie i równo. Są minimalne cienie po naklejkach ale trzeba się bardzo uważnie przyjrzeć w dobrym świetle, by je zauważyć... także tym samym Garfield przestał być Garfieldem :(
Pozostało mi odtworzyć tabliczkę/naklejkę znamionową, no i niestety badge co sobie sam "zafundowałem".

Wstępne testy przeszedł zadowalająco, choć podłączałem go do monitora przez scandoubler po wejściu composite. Musiałem trochę podregulować potencjometr BURST, by obraz jakoś wyglądał, ale jak na composite jest całkiem nieźle, tylko czerwony źle wygląda (ma jakiś wzorek).

Tak on teraz wygląda:
https://obrazki.elektroda.pl/8026917200_1559768626_thumb.jpg
...a to testy na poprawność działania GTIA (przed regulacją BURST):
https://obrazki.elektroda.pl/9541714500_1559768627_thumb.jpg https://obrazki.elektroda.pl/9286580400_1559768633_thumb.jpg

10 GRAPHICS 9
20 FOR I=0 TO 15:COLOR I
30 FOR J=0 TO 4
40 PLOT I*5+J,0:DRAWTO I*5+J,191
50 NEXT J
60 NEXT I
70 GOTO 70
10 GRAPHICS 9
15 SETCOLOR 4,15,0
20 FOR Y=55 TO 0 STEP -10
30 FOR X=0 TO 24
40 C=X:IF X>11 THEN C=24-X
45 C=C+3
50 Z=Y+(X)
55 D=INT(SQR(144-(X-12)*(X-12)))/2
57 COLOR 15-C
58 PLOT Z,Y+7-D
60 DRAWTO Z,Y+7+D
70 COLOR C
80 DRAWTO Z,180-Y+D
180 NEXT X
190 NEXT Y
200 GOTO 200

1,163

(19 odpowiedzi, napisanych Kupię / Sprzedam / Zamienię Atari)

ikci napisał/a:

Oczywiście do formatowania pod Atari użyłem sprawnej, idealnie działającej stacji CA2001. Jakież było moje zdziwienie kiedy okazało się, że dyskietki od tego gościa są w większości niesprawne. Większość bo ponad 130 dyskietek wywaliło błędy.
(...)
Okazało się, że na stacji 1541 II  wszystkie "odrzucone" dyskietki formatują się bezbłędnie. Także można je zapisywać aż do ostatniego wolnego sectora i nie ma żadnych błędów.

Zatem muszę Cię zmartwić, ale ten napęd siedzący w CA2001 wcale nie był taki idealny...

1,164

(19 odpowiedzi, napisanych Kupię / Sprzedam / Zamienię Atari)

Również się nie spotkałem, poza tym materiał magnetyczny jest inny i nawet jeśli uda się nagrać dyskietkę HD w stacji DD, to taki zapis będzie bardzo nietrwały i jeśli w ogóle uda się odczytać tak nagraną dyskietkę, to jedynie w stacji na której została nagrana.

1,165

(19 odpowiedzi, napisanych Kupię / Sprzedam / Zamienię Atari)

Głowica stacji DD ma inną budowę i z innego materiału jest wykonany nośnik dyskietek DD. Te dyskietki potrzebują słabszego pola magnetycznego do nagrywania. Dlatego właśnie formatuję je w prawdziwej stacji DD, a nie HD w trybie DD. Trafiają się dyskietki, które po sformatowaniu w stacji DD mają bad sectory, a w stacji HD w trybie DD formatują się bez problemu. Ponadto dyskietki DD posiadają pierścień sprzęgający (hub ring), który w starszych stacjach jest niezbędny do prawidłowego sprzęgnięcia nośnika z napędem (dyskietka HD będzie się w takiej stacji ślizgać).

1,166

(19 odpowiedzi, napisanych Kupię / Sprzedam / Zamienię Atari)

...ale kupiłeś je jako niesprawdzone. Ja każdą dyskietkę zgrywam w stacji HD (bo były sformatowane na 820kB) i formatuję w stacji DD (pełny format na 360kB). Dyskietki, które nie dały się odczytać lub sformatować bez błędów - odrzucam. Do tego są to raz nagrane dyskietki i włożone do szafy na x lat, nie popisane, nie obklejone naklejkami, w oryginalnych pudełkach.

1,167

(19 odpowiedzi, napisanych Kupię / Sprzedam / Zamienię Atari)

Różne ale podana cena to za markowe w oryginalnych pudełkach - Fuji Film, Maxell, 3M, Verbatim.

1,168

(19 odpowiedzi, napisanych Kupię / Sprzedam / Zamienię Atari)

"Swego czasu" to i sprawne Atari albo Commodore można było bez problemu znaleźć na osiedlowym śmietniku...

1,169

(43 odpowiedzi, napisanych Kupię / Sprzedam / Zamienię Atari)

Nie liczyłem na wygraną, ale oczywiście się cieszę. Jeszcze nie wiem co z nim zrobię ale raczej przestanie być "Garfieldem" i postaram się go trochę odświeżyć, poza tym raczej zostanie w oryginale.

1,170

(109 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

Małe partycje (rzędu 60MB) robione jako FAT16 spod Windows (MiniTool) mi widzi. Tylko ja nie używałem pendrive'a lecz karty micro sd w czytniku na USB.

1,171

(19 odpowiedzi, napisanych Kupię / Sprzedam / Zamienię Atari)

Kilkadziesiąt sztuk już sprzedałem, więc nie jest tak źle ;)

1,172

(19 odpowiedzi, napisanych Kupię / Sprzedam / Zamienię Atari)

Czy ktoś byłby zainteresowany zakupem dyskietek 5,25" DS DD (360kB)? Używane, sprawdzone, niezniszczone/niepopisane.
Cena do uzgodnienia, ale interesuje mnie cena w okolicy 7zł/szt., przy większej ilości może być taniej.

1,173

(43 odpowiedzi, napisanych Kupię / Sprzedam / Zamienię Atari)

250

1,174

(43 odpowiedzi, napisanych Kupię / Sprzedam / Zamienię Atari)

Klej wytrzyma do pierwszego mocniejszego stuknięcia w obudowę, zapewne nie przetrwa transportu pocztowego. On się nadaje do naprawy ogrzewania szyby w samochodzie i ew. do naprawy ścieżek w hybrydach na podłożu ceramicznym. Ma wysoką rezystancję i praktycznie zerową wytrzymałość mechaniczną. W scalaku zawsze jest się do czego przylutować, nawet bez piłowania. Cynujesz powierzchnię czołową po stronie nóżki i scalaka, dajesz topnik, podgrzewasz i łączysz ze sobą, dodatkowo możesz zabezpieczyć cyjanoakrylem (polecam patent z sodą oczyszczoną/proszkiem do pieczenia do jego szybkiego utwardzania).

Tak swoją drogą to jak ktoś się zajmuje retro komputerami to chyba warto zainwestować w programator TL866, kosztuje mniej niż chcesz za to Atari, a programuje EPROMy, Flashe, GALe i dodatkowo ma możliwość testowania popularnych układów TTL oraz SRAM (61xxx/62xxx).

1,175

(43 odpowiedzi, napisanych Kupię / Sprzedam / Zamienię Atari)

Bluki napisał/a:

– Urwana noga od układu GAL (rozszerzenie pamięci). Ponieważ zaprogramowane GAL-e są raczej drogie, zdecydowałem się przykleić urwaną nóżkę. Powinno być dobrze :) .

GAL16V8 kupowałem coś po 4zł/szt... mam nadzieję, że ta "noga" jednak została przylutowana, a nie przyklejona :/