1,076

(78 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 16/32bit)

Tak, na krótkim ST wszystko poza wtykiem klawiatury wygląda tak samo. Na TOS 1.04 i starszych za synchronizację zegara IKBD z TOSem odpowiada CONTROL.ACC.

1,077

(78 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 16/32bit)

Drobna poprawka, TOS trzyma datę od 1980 (na 7 bitach), jedynie w protokole komunikacyjnym IKBD jest używana liczba lat od 1900, w związku z tym mój "zegarek" będzie poprawnie działał do roku 2059, czyli 0xF9 (sprawdzone).

1,078

(44 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

Jeżeli jest układ z 2 EPROMami w STf to zawsze mają one 32 piny, ja też tak mam i mam TOS 1.04. Sam to robiłem ;) Do TOS 2.06 potrzebne są dodatkowe układy (lub GAL).

Jeśli jest jedna stacja to na pulpicie wyświetlają się 2 ikony stacji. Chcąc skopiować plik z dyskietki na dyskietkę, przeciągasz go ze stacji A: do stacji B:, komputer odczyta plik z dyskietki źródłowej, po czym poprosi o "włożenie dyskietki B: do stacji A:".

1,079

(44 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

BigDOS musi być ładowany jako pierwsza rzecz z folderu AUTO (przed załadowaniem desktopu).

ICD PRO jest uniwersalnym sterownikiem dysków ACSI, SCSI oraz IDE.

1,080

(44 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

Spróbuj tego drivera: http://atari.8bitchip.info/IDEDPB.ZIP
Po prostu rozpakuj na PC i nagraj na dyskietkę, potem z poziomu pulpitu uruchom IDEP_3.PRG.

1,081

(5 odpowiedzi, napisanych Miejsca w sieci)

Dlatego piszę, że dla samej klawiatury UK (brakujący klawisz można przełożyć z klawiatury DE) do krótkiego ST.

Z kolei STfm:
https://allegro.pl/oferta/atari-520-st-fm-8490609978
Też dobra cena, też z klawiaturą UK i też bez górnej obudowy. Ale sprawny i ze sprawnym flopem Epsona (w/g mnie najlepszym jaki był w STfm/STe).

Jak ktoś potrzebuje użytkowo a nie na wystawę to górna obudowa do niczego potrzebna nie jest.

1,082

(5 odpowiedzi, napisanych Miejsca w sieci)

Znalazłem dość ciekawe Atari 520 STm z 1MB RAMu... nawet jeśli by nie działało to dla samej klawiatury UK chyba warto:
https://allegro.pl/oferta/komputer-atar … 8516159897

Ja już nie mam miejsca, ale może ktoś się skusi.

Skrajne są zmostkowane (2x 5V i 2x GND), więc na RJ11 też będzie działać, byle nie używać jakiegoś super cienkiego kabla.

Znaczy kabel do klawiatury Mega ST? Kabel do dysku to ACSI. Oba praktycznie nie do zdobycia.

1,085

(3 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

Kroll napisał/a:

Teraz pojawia sie pytanie czy tak sie dzieje na innych sprzetach ST/TT i itp :).

Tak ;)

1,086

(44 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

Spróbuj z Ultimate Atari SCART V1.1 ale nie widzę, czy masz na płycie elementy odpowiedzialne za generowanie sygnału Composite Sync... Kwestia podłączenia pinów 8 i 16 zależy od konkretnego TV.

To rozszerzenie IDE to najprawdopodobniej właśnie jest C'T IDE, tylko płytka we "właściwej" orientacji się nie zmieściła.

Tak, mogą być. Normalne oznaczenie pamięci DRAM 64k x 1-bit to 4164, tylko Hitachi oznaczało je jako HM 4864.

Mq napisał/a:

Używając kontaktu też nigdy go nie myłem później w IPA, więc zastanawia mnie dlaczego o tym napisałeś, dokładając jeszcze wykrzykniki, że koniecznie? Wspomniany kontakt rozpuszcza tlenki, a reszta odparowuje. Przynajmniej tak wiem z własnych doświadczeń. Izopropanol odparowuje całkowicie.

Producent Kontaktu 60 zaleca zmycie jego resztek preparatem Kontakt WL. Pozostawiony Kontakt 60 nie odparowuje w całości, a że jest agresywnym środkiem to jak chwyci trochę wilgoci, elementy miedziane nim oczyszczone momentalnie robią się zielone... czasem nawet gorzej niż były przed jego zaaplikowaniem.

Co do mycia wodą, to zgodnie ze sztuką powinno się spłukać wodą demineralizowaną/destylowaną, żeby nie zostały osady. Z kolei żeby ułatwić i przyspieszyć suszenie w różnych zakamarkach ostatnie płukanie robię IPA. Warto też zabezpieczyć elementy typu buzzery, bo jak do nich dostanie się woda to nie chce "wyjść", ale wystarczy dziurkę zakleić taśmą i po problemie... zresztą w Atari nie było takich wynalazków. No i oczywiście trzeba usunąć wszelki baterie (niektóre moduły RTC mogą być zdradliwe)... ale to znów nie ma odniesienia do Atari.

Płyta nie wygląd źle, rdza na nóżka nie powinna w niczym przeszkadzać o ile ich całkowicie nie przeżarła. Można ją usunąć wspomnianym przeze mnie preparatem KONTAKT 60 (ale później dokładnie wymyć w IPA!!!), albo octem.

Najgorzej wyglądają pamięci, ale na 90% do uratowania (jeśli elektrycznie są sprawne). Oczywiście podstawki, jeśli są "zielone", do wymiany.

Nie pamiętam już czy to było czyste IPA czy Kontakt 60, ale któryś jednak mi rozpuścił taką folię, chyba z 65XE, tzn ścieżki z czarnych zrobiły się ładne srebrne, ale przestały przewodzić :( także zalecam wzmożoną ostrożność.

Izopropanol może rozpuszczać tę metaliczną farbę, którą są napylone ścieżki na folii klawiatury. Do folii tylko ciepła woda z płynem do mycia naczyń. Poza tym izopropanol nie rozpuszcza rdzy.

Płytę jak najbardziej izopropanolem, ale też zacząłbym od wody z płynem do mycia naczyń, potem czysta woda i na koniec izopropanol, by związać wodę i przyspieszyć jej odparowywanie. Na koniec kilka godzin w temperaturze 40-50*C lub 2-3 doby w temperaturze pokojowej, najlepiej z mechanicznym przewietrzaniem (wentylator) - wtedy powinna wystarczyć jedna doba.

Wymieniłem na identyczne (choć innych producentów) HD74LS244P (Hitachi) i SN74LS245NC (Texas Instruments). Oryginalnie były GD74LS244 (Goldstar) i 74LS245N (Signetics).

***

Przeszczepiłem temu wyciętemu 74LS244 wszystkie nóżki i sprawdziłem go testerze - sprawny... ale w sumie nic dziwnego bo problem objawiał się tylko przy zaniku zasilania.

https://obrazki.elektroda.pl/8037639900_1568492108_thumb.jpg

Ostatecznym rozwiązaniem problemu okazała się wymiana buforów magistrali ACSI (U302 i U307). Wymontowany U302 (74LS245) na testerze wychodzi OK, U307 nie udało mi się wylutować "w jednym kawałku" (pozbawiłem biedaka wszystkich nóżek i wylutowywałem je pojedynczo). Ale on raczej był ok, bo Kiedyś był już wymieniany. Tylko tak go wtedy dokładnie wlutowałem, że próba wylutowania go w całości mogłaby się zakończyć wyrwaniem padów z płyty, a HA nie chciałem grzać. Teraz oba układy dostały podstawki... przy okazji wstawiłem też podstawkę pod kontroler DMA (oczywiście -38).

1,094

(2 odpowiedzi, napisanych Sprawy atari.area)

Pokaż ten schemat to (być może) uda się ustalić, które elementy odpowiadają za regulację napięcia i w jaki sposób można je skorygować.

...no ale flop jest, tylko USatan bez karty najwyraźniej blokuje kanał DMA. Ciekawsze jest to, że kasowana jest karta tylko w urządzeniu ACSI #0 i, że trzymanie resetu podczas wyłączania komputera też pomaga.

To tylko polecenie dla kontrolera, formatowanie karty SD w aparacie też trwa tylko chwilę, a po operacji, w edytorze dyskowym też jest czysta (poza strukturami systemu pliku).

Aktualizacja:
* STe zasilane z zewnętrznego zasilacza 5V, gdzie odłączana jest linia 5V i zasilanie znika "natychmiast" = problem nie występuje.
* Zamienione zasilacze (ten sam model zasilacza) między STfm, gdzie problem nie występuje, a STe = bez zmian, karta jest kasowana.
* Trzymanie przycisku RESET podczas wyłączania zasilania = karta nie jest kasowana.
* Przełączenie firmware USatana na wersję bazową = bez zmian, karta jest kasowana.
* Zmiana ACSI ID USatana z 0, 1 na 1, 2 = karta nie jest kasowana.


Nie wiem natomiast czy to normalne czy nie ale bez karty lub z niesformatowaną kartą w USatanie są 4 bomby na TOS 2.06 (1.62 startuje bez problemu).

1,097

(40 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

1. Wystarczy.
2. Mogą zostać.
3. Najwyżej poprosi o dyskietkę, 2 kości ROM w STm na 90% oznaczają TOS 1.00 ładowany z dyskietki, chyba, że to EPROMy i wystają poza podstawki.
4. Czy nie ma jakieś śrubki lub innego luźnego metalowego przedmiotu pod płytą ;)

Nie mam możliwości pożyczenia US mogę natomiast sprawdzić mojego US na kilku innych ST/e

Tak jak pisałem po "zdarzeniu" karta jest cała czysta, jak po Secure ERASE. Mogę dokładniej sprawdzić zapisując całą kartę, bo ona nawet nie musi być zainicjowana w US. Włożę jakąkolwiek kartę SD włączę i wyłączę ST, po chwili zapala się na kilka sekund lampka aktywności karty w US i karta jest cała (każdy sektor) wyzerowana.

Niestety to nie jest problem z DMA - zawartość karty jest kasowana, nie uszkadza się.

Mam CPU w wersji HC, mam rezystory pull-up na magistrali DMA, mam też wymienione rezystory P100 na 1,5k oraz dołożony kondensator na linii XBR CPU (między pinami 13 i 16, a nie jak podają niektóre źródła 2 i 4). Mogę jeszcze zmodyfikować ten generator resetu, ale nie widzę sensu, bo podczas resetu problem nie występuje.

1,100

(7 odpowiedzi, napisanych Software, Gry - 8bit)

Niektórzy się pewnie oburzą, ale ja uważam, że jedyną wartościową rzeczą w XC12 jest kabelek SIO. Przydaje się do zrobienia tego: http://whizzosoftware.com/sio2arduino/