Robię trochę porządki i znalazłem oryginalny TOS 1.0 wyjęty z płyty 520ST.
TOS był sprawny jak go wyciągałem jakiś rok temu.
Kości czyściutkie, wyjęte z podstawek, nigdy nic nie lutowane. TOS jest w 6 kościach.
Dla mnie leży to tylko i zajmuje miejsce w pudełku, więc jeśli dla kogoś ma to wartość np. kolekcjonerską, to chętnie się pozbędę.

Proponuję licytację. Cena wywoławcza 5zł, postęp licytacji czy jak się to tam nazywa o minimum 5zł.
Do ceny należy doliczyć wysyłkę paczkomatem 13zł.

Koniec licytacji w środę 15 września do północy czasu polskiego.

Na Pokeya wymieniłem Antica, więc w takim razie mogę jeszcze GTIA wymienić na klawiaturę do XE może być bez folii, czy tam z uszkodzoną folią, byle była kompletna i w stanie rokującym na odnowienie. Druga opcja, to GTIA na obudowę XE bez ECI. Nic innego nie potrzebuję, a to pojedyncze sztuki zapasowe scalaków, więc na pieniądze nie wymieniam.

Dzięki, temat do zamknięcia.

Edit: a jednak jeszcze chwilowo nie do zamknięcia.

Jak w temacie: przydał by mi się jeden Pokey sprawny, a w zamian oddam GTIA sprawny bez wad, lub Antic.

Temat nie jest palący, ani nie ma ciśnienia, więc w grę wchodzi tylko zamiana, może kogoś zainteresuje.

Transakcja bezgotówkowa, wysyłki paczkomatem.

580

(24 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

@atarixegs: ale trzeba rozróżnić i powiedzieć sobie o jakie konkretnie pasy chodzi, bo są "pasy" i "pasy". A raczej pasy, paski, kreski, prążki, a do tego o różnej szerokości i o różnym wypełnieniu, no i w różnych częściach ekranu. Do tego mogą być w linii luminacji i objawiać się zakłóceniami ostrości, a mogą być w chromie i objawiać się odcieniem koloru. Mogą być też stabilne, statyczne, a mogą być drgające, mrugające, mogą pojawiać się tylko na określonym obrazie, a mogą być widoczne cały czas. Słowem są bardzo różne pasy i są one różnego pochodzenia, tak że teraz jak już się tym trochę pobawiłem na różnych płytach, to powiem szczerze, że jak czytam stare wątki gdzie ktoś się radził jak usunąć "pasy", a nie działała mu żadna metoda podawana przez forumowiczów, to może po prostu miał innego rodzaju zaburzenie obrazu, a ludzi podawali rozwiązania do innego rodzaju zaburzenia. Temat jest o wiele szerszy i skomplikowany bardziej niż się wydaje. W dodatku ja na przykład staram się teraz opisać na co wpadam, bo może ktoś kiedyś wpadnie tutaj na takie same problemy, to mam nadzieję, że mu to coś pomoże, jednak opisać jest takie rzeczy dość trudno, a zdjęcia próbowałem robić i niestety nie dysponuję sprzętem, którym był bym w stanie to pokazać. Np. pionowe prążki co cykl koloru, o których mówię teraz, na zdjęciach w ogóle nie są widoczne, nie mam sprzętu żeby to pokazać.

581

(24 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Nie 47nF tylko 100nF. I ten kondensator nie poprawia obrazu, tylko wychwyci sporą część zakłóceń pochodzenia zegarowego z odświeżania pamięci RAM w przypadku występowania tego konkretnego rodzaju zakłócenia.
Ogólnie jednak jest tak, jak powiedział w innym wątku kkrys: trzeba do tematu podchodzić indywidualnie, patrzeć co się dzieje i wtedy reagować konkretnymi rozwiązaniami. Stosowanie wszystkiego jak leci, bo ktoś tak powiedział czy napisał na forum, to działanie loteryjne.

582

(7 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Dobra, okazało się, że ten potencjometr co go miałem na płycie, to już ma dość, więc wymieniłem go na taki:

http://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=8194

Po wymianie potencjometru, owszem zakres regulacji jest dość spory i małym ruchem sporo się zmienia, ale precyzja jest wystarczająca, żeby przy takim zakresie dało się dokładnie te kolory ustawić i żeby nic nie uciekało. Tak że myślę, że wystarczy zastosować nowy porządny potencjometr i już jest wszystko dobrze. Teraz mam kolory wyregulowane poprawnie i są stabilne, nic się nie zmienia w kolorach samo z siebie:-)

583

(24 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Ok, sprawdziłem. Na te prążki ciemniejsze/jaśniejsze co cykl koloru nie ma wpływu żadne gmeranie przy zasilaniu. Nic nie pomaga, nic też nie zmienia się nawet w minimalnym stopniu, bez względu na to co by z tym nie robić. Mam pewien pomysł ale o tym za chwilę, bo...

Wziąłem na warsztat inną płytę, taką samą bez ECI, z rozszerzeniem 1MB SIMMexp. Wymieniłem rezystory z punktów od 1 do 3, obraz zrobił się bardzo ładny, i na tej płycie dla odmiany nie pojawiły się owe prążki co cykl koloru, ale za to uwypukliły się znane wszystkim prążki pochodzenia zegarowego od odświeżania pamięci. I tutaj właśnie przydaje się koncepcja z punktu 4, czyli dolutowanie kabelkiem masy do układu 4050 z okolic modulatora. Przetestowałem "na dotyk" łącząc kabelkiem i puszczając ten punkt masy i wyraźnie było widać, że zakłócenia od odświeżania pamięci wyraźnie się zmniejszają, więc przylutowałem ten kabelek i od razu zrobiło się o wiele lepiej, z tym że prążki nadal lekko pozostały. Za podpowiedziami kolegów sprawdziłem zasilanie przy głównych scalakach - t.j. dokładałem tam kondensatory 100nF (na wypadek gdyby oryginalne nie miały już pojemności) oraz większy elektrolit (47uF). Nic to nie zmieniało, więc zaniechałem tej drogi. Ale przy okazji, pomyślałem, że skoro dołożenie masy bezpośrednio do nogi 4050 poprawiało wyraźnie kwestię prążków, to dołożyłem scalakowi 4050 bezpośrednio między nogi zasilania kondensator 100nF i BINGO!!! Prążki ZNIKNĘŁY CAŁKOWICIE!
Po powyższych zabiegach na tej płycie mam obraz niemal perfekcyjny, po s-video wygląda niemal jak z emulatora.

I teraz ciąg dalszy rozważań i wstępnych wniosków dot. prążków co cykl koloru w pierwszej płycie (a dodam, że mam podobny efekt w jednej 800XL również): w rozmowach z kolegami padło, żeby spróbować wymienić 4050 na 74HC4050N Philipsa, bo na tym układzie obraz się poprawia. Znalazłem na forum, że już kiedyś była o tym mowa, wraz z wyjaśnieniem tej kwestii w innym wątku, choć nie jestem pewien, czy o taki sam efekt tam chodziło jaki mam u siebie. Tu jest post opisujący to: http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic … 07#p109007
Zauważyłem, że na płycie z paskami mam układ CD4050BE RCA, natomiast w płycie, w której uzyskałem piękny obraz i nie ma tych prążków, siedzi NEC D4050BC. Być może układ NEC ma lepsze parametry, które istotne są dla nas. Najlepiej było by podmienić układy i to sprawdzić, ale nie chcę wylutowywać tego NEC-a, a zamówiłem już Philipsy, więc po weekendzie jak przyjdą, to zrobię dalsze testy czy będzie to miało wpływ na prążki co cykl koloru.

Fajne:-)

Podziękowania dla strykera za układy, płyta 65XE przerobiona i już śmiga w NTSC :-)

Do zamknięcia.

Najpierw trzeba by sprawdzić prototypowo czy to faktycznie tak zadziała bez problemu, a z kolei jak już płytkę kolejną robić, to by można też wykorzystać piny dodatkowe z arduino (jeśli zostały jakieś wolne) i zmodyfikować program żeby testował od razu 4 bity. Ogólnie niby to prosta sprawa, ale ja tam na to nie mam czasu:-)

587

(24 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

@tzok: sprawdzę, spróbuję się pobawić kondensatorami przy zasilaniu scalaków.

@perinoid -> dokładnie to miałem na myśli. Można to na upartego zrobić na szybko drutami z dwóch podstawek.

A ja się też pochwalę, że swój egzemplarz już poskładałem, wsadziłem w niego nano i śmiga elegancko. Testy trwają dość długo, w sensie wolne są, ale sprawdziłem kilka pamięci 64kx1bit i wszystko pokazuje się prawidłowo, więc przydatne urządzonko.

Nie próbowałem tego robić, ale myślę sobie, że oprócz kości 1-bitowych można tym po odpowiednim odrutowaniu od biedy sprawdzić też 4-bitowe kostki, tylko po jednym bicie po kolei na cztery raty taką kostkę, łącząc pozostałe bity danych z masą w tym czasie. To pokrywa temat pozostałych kości z Atari w rewizjach z kościami 4-bitowymi a także kości z Atari ST i Amigi.

590

(24 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Zrobiłem poprawki wg opisu z pierwszego postu. Na rewizji 65XE bez ECI. Płyta przerobiona na NTSC. Wszystko działa świetnie, obraz mocno poprawiony, ale zostały pionowe prążki, tak jak pisał atarixegs. Kabelek masowy z pkt4 działa bardzo minimalnie na poprawę kwestii tych prążków. Spróbowałem też przeciąć całkowicie ścieżkę masy przy układzie 4050, żeby masę brał wyłącznie z okolic modulatora, ale to też nic nie zmieniło. Na jednolitych powierzchniach (np. ekran READY) prążki są naprzemiennie raz minimalnie ciemniejszy, raz minimalnie jaśniejszy, dokładnie co 1 cykl koloru.

591

(7 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Taką precyzję można uzyskać np. za pomocą potencjometru wieloobrotowego. Są takie, że się kręci kilka obrotów i ma taką długą skalę na te kilka obrotów. Np coś w tym stylu: https://sklep.avt.pl/potencjometr-pr500 … 3296x.html
Albo inaczej jeszcze: tam w Atari jest potencjometr 500k, można sprawdzić jaki jest użyteczny zakres dla konkretnego egzemplarza Atari i wtedy dać np. potencjometr 100k, a po bokach dolutować mu rezystory, żeby całość miała łącznie nadal 500k, ale regulacja odbywała się w tych 100k tylko.
Ewentualnie może wystarczyło by tak na prawdę wymienić stare potencjometry na jakieś nowe porządne, bo to co jest, to po latach już słabo działa i robi psikusy:-)

592

(7 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Ten ich żart "Never The Same Color", to może się brać z tego, że w Atari NTSC jak kręcimy tym potencjometrem, to bardzo mocno zmieniają się kolory przy drobnym obrocie potencjometru. O ile w PAL jestem przyzwyczajony, że w sumie jak by tym nie kręcić, to i tak kolory mamy zbliżone i tylko trochę się zmieniają, albo w ogóle tylko praktycznie włączają i wyłączają, o tyle w NTSC, to kręcąc można zmieniać całą paletę w bardzo poważnie dużym zakresie. Wystarczy lekkie drgnięcie potencjometru i już mamy kompletnie inną paletę. Nie wyobrażam sobie, żeby dało się w ten sposób poustawiać wszystkie Atarki NTSC w fabryce tak samo. Już prędzej by się dało w PAL-u, a nawet jak nie idealnie, to i tak masz np. niebieski, tylko jeden bardziej blady, a jeden soczysty, jeden ciemniejszy, jeden jaśniejszy, jeden wpada w zielonkawy mocniej, a inny słabiej. Ale w NTSC to już zupełnie inna bajka. Jak ustawisz że zielony jest zielony, to niebieski ci się robi różowy - ale nie że wpada delikatnie w róż, tylko masz różowy zamiast niebieskiego. Jak ten niebieski ustawisz w miarę dobrze, to żółty Ci się zamienia w różowy z kolei. Idź Pan do boru, szaleństwo jakieś:-)

593

(7 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

No właśnie, ja też nie mam i w życiu nie widziałem na oczy NTSC, więc zaufałem Altirze.
Ale po tym co napisałeś widzę, że jednak zrobiłem błąd.
W PAL kolor $1x i $Fx są jakby powtórzone, a w NTSC kolor $2x jest odpowiednikiem koloru $1x z PAL.
Tak więc jeżeli ustawiłem w NTSC, że kolor $Fx mam taki jak $2x, to powinienem przekręcić jeszcze trochę potencjometr, żeby ten kolor z $Fx "wypchnąć poza skalę". Kręcenie potencjometrem powoduje przesuwanie kolorów "w górę" i jednocześnie rozszerzanie zakresu.

Zapragnąłem mieć żywy sprzęt w wersji NTSC na potrzeby różnych testów. Ponieważ nie udało mi się kupić Atari lub płyty w wersji NTSC, a udało mi się zdobyć Antic i GTIA w wersji NTSC (DZIĘKI STRYKER!!!), postanowiłem przerobić płytę PAL na NTSC.
Pod lutownicę trafiła płyta 65XE bez ECI (t.j. rewizja CO70025).

Przeróbka jest dość prosta, a opis w odwrotnej kolejności można zastosować również do przeróbki w przeciwnym kierunku, więc może się komuś przyda.

1. Wylutowujemy układy Antic i GTIA, wlutowujemy zamiast nich podstawki.
Na tym etapie Sama wymiana układów Antic i GTIA pozwala stwierdzić czy układy są sprawne, bo ogólnie poza poniższymi uwagami, komputer normalnie działa.
a) Podmiana Antica na wersję NTSC zmienia tylko proporcje obrazu, kolory pozostają bez zmian jak w wersji PAL.
b) Podmiana GTIA na wersję NTSC powoduje zniknięcie kolorów i obraz staje się czarno-biały, bo na płycie mamy nadal zegar PAL.

2. Podmieniamy kwarc 14.187576 na 14.31818

3. Wyrzucamy PAL-owski zegar od kolorów.
Żeby płytę ostatecznie przerobić na NTSC dokładnie tak, jak była ona produkowana w fabryce, trzeba wyrzucić następujące elementy:
- kwarc 4.433618
- układ scalony 74LS74
- rezystory R69, R70, R71, R72, R73
- kondensatory C58, C59, C60, C61, C111
- cewkę L8

Wersja uproszczona: jeżeli chcemy zrobić operację szybciej, a przy tym w razie czego móc zrobić szybki powrót do PAL, wystarczy:
- usunąć rezystory R70, R72
- wylutować kolektor tranzystora Q6 z płyty
Te zabiegi odcinają wyjście zegara PAL od GTIA i w zasadzie załatwiają temat.

4. Wlutowujemy zworę w miejsce W2 (lub rezystor 0R jak było w oryginale NTSC)

5. Regulacja.
Po przeróbce będziemy mieli dziwne kolory. W moim przypadku wszystko było głównie różowo-niebieskie.
Żeby ustawić właściwe kolory, kręcimy potencjometrem na płycie głównej. Przy czym uwaga: w wypadku PAL jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że kolory zmieniają się w niewielkim zakresie, ale przy NTSC można tutaj kręcić zmieniając kompletnie paletę.
Najlepiej odpalić sobie "Atari control picture". Kręcimy tak długo, aż uzyskamy efekt taki, żeby kolory z wiersza "2" były takie same jak kolory z wiersza "F" i żeby były to odcienie takiego powiedzmy brązowo-złotego. Edit: wtedy kręcimy jeszcze minimalnie dalej, żeby ten brązowy z "F" wypchnąć jakby poza paletę.
Nie jest najważniejsze jakie dokładnie są to kolory, bo na każdym Atari są trochę inne, ale istotne jest w którym miejscu się powtarza ten kolor właśnie "2" i "F". Jak tak ustawicie, to wszystkie gry będą wyglądać z grubsza poprawnie.
Jak ma się ten kolor powtarzać można sobie podejrzeć odpalając program "Atari control picture" w emulatorze Altirra i przełączając system na NTSC.

I to wszystko, mamy płytę NTSC, która działa tak jak powinna.

595

(17 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Zgadzam się, że ten konkretny projekt jest słaby. Nic Atari w tym nie robi, chociaż można by sobie wyobrazić, że mógłby robić, ale po co takie coś? Faktycznie inne rzucone tu pomysły są ciekawsze. Ja również miałem kiedyś pomysł w podobnym wymiarze, żeby zrobić sprzętowy emulator np. NES-a do Atari w formie kartridża. Emulator NES-a zawarty w kartridżu miał by uruchamiać i obsługiwać całą grę, a na Atari działał by tylko program, który czytał by joystick i wysyłał do kartridża oraz odbierał obraz z emulatora przygotowany pod któryś z trybów Atari i wyświetlał po prostu obraz. Tylko zaraz jak to wymyśliłem, to wymyśliłem coś znacznie lepszego: pytanie "po co?". I wtedy przyszła mi myśl jeszcze lepsza do głowy: odpaliłem sobie River Raid i pograłem z wielką przyjemnością:-)

596

(113 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

x_angel mówił, że te płytki rozszerzeń mają jakieś błędy, ale mówił też, że masz się do niego odezwać, to powie Ci co i jak poprawić, żeby to ogarnąć:-)

597

(113 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

No tak, ale to nie chodzi o to czy to jest rambo, czy simmexp, tylko chodzi o to jak są prowadzone ścieżki na płycie i na rozszerzeniu, no wiesz, po prostu każda drobna zmiana zmienia pojemności, zmienia rozkład zakłóceń, a sygnały niebuforowane na szynach w Atari pływają, chodzi o to, że między rewizjami płyt Atari robi różnicę na której płycie jakie rozszerzenie montujesz, więc tak samo Atari ITX, to jakby kolejna rewizja, na której znowu wszystko rozkłada się inaczej.

Ja uważam, że to są tego rodzaju problemy, ale żeby być uczciwym w tym co tu piszę, to dopowiem, że ja te wszystkie wnioski wyciągam na podstawie własnych doświadczeń i testów na różnych płytach, ale wnioski te wyciągam w sposób pośredni, tzn. widziałem co działało lepiej, a co gorzej, i jak się sytuacja poprawiała po wymianie scalaków na różne egzemplarze, pamięci, zmian temperatury za pomocą zamrażania itp. Z tego tak jak mówię pośrednio wyciągnąłem takie wnioski jakie wyciągnąłem, ale nigdy nie oglądałem tego na oscyloskopie, bo jak się tym zajmowałem, to nie miałem dostępu do wystarczająco szybkiego oscyloskopu.
Robiłem też testy z opóźnianiem poszczególnych sygnałów bramkami, wykorzystując do tego czas propagacji. I np. w płycie bez ECI, o której zawsze wspominam, bo na niej walczyłem najwięcej z moim sławetnym już simmexp, próbując opóźniać sygnał PHI2 zaobserwowałem, że bez opóźnienia miałem kilka banków błędnych (zawsze tych samych), z opóźnieniem te banki były już dobre, ale inne się krzaczyły, więc wziąłem kondensator 5,6pF i dałem na PHI2 bez opóźniania sygnału, zmieniły się znowu te banki, dawałem więc ten kondensator w różnych miejscach na płycie i znalazłem, że jak go w pobliżu Freddiego umieszczę, to wszystkie banki działają stabilnie. To były działania metodą prób i błędów, ale skuteczne, a sam pomysł wynikał z tego, że gdzieś na atariage ktoś pokazał jaki brzydki jest PHI2 i jakie ma zbocza poszarpane. Pomysł polegał na tym, że wyobraziłem sobie (bo jak pisałem bez oscyloskopu to robiłem), że mały kondensator wygładzi trochę zbocze i opóźni minimalnie sygnał, co powinno załatwić mi temat. I faktycznie tak się stało w moim przypadku. Z tym że do tego rodzaju zastosowań należy używać maksymalnie właśnie takiej pojemności 5,6pF, nie wiem czy to nie jest w ogóle najmniejsza pojemność jakie występują w typoszeregu. Jak potrzebujemy jeszcze mniejszej pojemności, to można w roli kondensatora używać diody Shottky'ego, takie diody mają coś koło 2pF. Z kolei większych pojemności już nie polecam, bo za bardzo wydłużają zbocza sygnałów i się po prostu do takich kombinacji nie nadają.

598

(113 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Ja tam mówię, że to kwestia timingów. Walka z wiatrakami jak dla mnie. Będziesz próbował różnych egzemplarzy wszystkich scalaków Atari po kolei, i różnych egzemplarzy różnych pamięci, i może osiągniesz jakąś poprawę. Możesz też próbować opóźniać sygnały minimalnie diodami zaporowo do masy, albo bardzo małymi pojemnościami rzędu 5pF. Jak wiesz jak mają się sygnały układać, to możesz też walczyć oscyloskopem, albo analizatorem logicznym i znaleźć gdzie coś pracuje na krawędzi. Zapytaj w ogóle czy jest ktokolwiek na świecie, kto odpalił jakiekolwiek rozszerzenie pamięci na tym Atari ITX, to będziesz wiedział czy w ogóle jest jakieś takie, które ruszy bez problemu i będziesz miał punkt odniesienia.

599

(113 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Może być tak jak pisałem, że przez kilka-kilkadziesiąt sekund od włączenia kompa są jakieś błędy, a później już się stabilizuje. Ja miałem taki przypadek. Więc zanim uruchomisz test i go wystartujesz, to już jest stabilnie i przechodzi bez błędów. Natomiast ładowanie gry/dema robisz z boota i od razu ładuje się coś z błędami, dlatego później się wysypuje jak chce program skorzystać z tych źle załadowanych od początku banków. Spróbuj włączyć kompa, niech pochodzi sobie z 2-3 minuty i wtedy załaduj demo, ale zrób to jakoś tak, żeby nie wyłączać w tym czasie zasilania, tylko od razu ładować.

600

(137 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Sikor, a pytanie o jakiej mówimy obudowie w ogóle? XE rozumiem, tak?